سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس در راه اسلام، برادری تازه را به دوستی بگیرد، خداوند در بهشت، برایش بُرجی از گوهر می سازد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
یادداشتها و برداشتها
 
الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا
کـــــلام نـــو

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/26:: 4:44 صبح     |     () نظر
 
بی تو زندگی نتوا نم...نتوا نم...خدای من

بی تو زندگی نتوا نم...نتوا نم...خدای من


< language=java>var CC=0; var CommAr=[ 4,0];

ساعت 3:2 عصر شنبه 25/3/1387

پسرکی از مادرش پرسید : مادر چرا گریه می کنی؟


مادر فرزندش را در آغوش گرفت و گفت : نمی دانم عزیزم ، نمی دانم


پسرک نزد پدرش رفت و گفت : بابا ، چرا مامان همیشه گریه می کند؟ او چه می خواهد؟


پدرش تنها دلیلی که به ذهنش می رسید ، این بود : همه ی زنها گریه می کنند ، بی هیچ دلیلی


پسرک متعجب شد ولی هنوز از اینکه زنها خیلی راحت به گریه می افتند، متعجب بود


یکبار در خواب دید که دارد با خدا صحبت می کند ، از خدا پرسید: خدایا چرا زنها این همه گریه می کنند؟


خدا جواب داد : من زن را به شکل ویژه ای آفریده ام . به شانه های او قدرتی داده ام تا بتواند سنگینی زمین را تحمل کند


به بدنش قدرتی داده ام تا بتواند درد زایمان را تحمل کند ، به دستانش قدرتی داده ام که


حتی اگر تمام کسانش دست از کار بکشند ، او به کار ادامه دهد


به او احساسی داده ام تا با تمام وجود به فرزندانش عشق بورزد ، حتی اگر او را هزاران بار اذیت کنند


به او قلبی داده ام تا همسرش را دوست بدارد ، از خطاهای او بگذرد و همواره در کنار او باشد و به او اشکی داده ام


تا هرهنگام که خواست ، فرو بریزد . این اشک را منحصرا برای او خلق کرده ام تا هرگاه نیاز داشت بتواند از آن استفاده کند


زیبایی یک زن در لباسش ، مو ها ، یا اندامش نیست . زیبایی زن را باید در چشمانش جست و جو کرد


زیرا تنها راه ورود به قلبش آْنجاست

                                

 


¤ نویسنده: یامین(رویا)

نوشته های دیگران ( < lang=js>document.write(CommAr[CC++]);
4 )


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/26:: 4:38 صبح     |     () نظر
 
بسم رب المهدی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/26:: 2:34 صبح     |     () نظر
 
طفیلیگری حرام است، نه کلاه لگنی!
طفیلیگری حرام است، نه کلاه لگنی!

 

امثال من گاهی با سؤالاتی مواجه می‌شویم که با لحن تحقیر و مسخره‌آمیزی می‌پرسند: آقا سواره (ایستاده) غذاخوری شرعاً چه صورتی دارد؟ با قاشق و چنگال خوردن چطور؟ آیا کلاه لگنی به سر گذاشتن حرام است؟! آیا استعمال لغت بیگانه حرام است؟

 

در جواب اینها می‌گوییم؛ اسلام دستور خاصی در این موارد نیاورده است. اسلام نه گفته با دست غذا بخور و نه گفته با قاشق بخور. گفته به هر حال نظافت را رعایت کن، از این نظر کفش و کلاه و لباس نیز اسلام مد مخصوصی نیاورده است. از نظر اسلام زبان انگلیسی و ژاپنی و فارسی یکی است.

اما…

اما اسلام یک چیز دیگر گفته است. گفته شخصیت باختن حرام است. مرعوب دیگران شدن حرام است. تقلید کورکورانه کردن حرام است. هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است. طفیلیگری حرام است. افسون شدن در مقابل بیگانه، مانند خرگوشی که در مقابل مار افسون می‌شود حرام است. الاغ مرده بیگانه را قاطر پنداشتن حرام است. انحراف و بدبختیهای آنها را به نام «پدیده قرن»‌ جذب کردن حرام است. اعتقاد به این که ایرانی باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی بشود حرام است؛ چهار صباح به پاریس رفتن و مخرج «را» را به مخرج «غین» تبدیل کردن و به جای «رفتم»، «غفتم» گفتن حرام است!


 


انتخابی از بیانات استاد شهید مرتضی مطهری


 نوشته شده توسط راضیه بیگم سبحانی در جمعه 9/9/1386 و ساعت 10:41 صبح | نظرات دیگران( < lang=js>document.write(CommAr[CC++]);
78)

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/26:: 2:31 صبح     |     () نظر
 
از جنگ شیعی و سنی در افغانستان کی سود میرد؟

از جنگ شیعی و سنی در افغانستان کی سود میرد؟
توحیدی


ازمدتی بدینسو برخی از حالقات معین سعی دارند تا با راه اندازی یک سلسله تبلغیات سوء میان تشیع و تسنن زمنیه خصو مت را باردیگر مهیا سازند.

سؤالی که مطرح میشود این است، دست های پنهان درعقب این سناریو از آن کیست وهدف ازچنین برنامه های در شرایط بسیار حساس جاری چه خواهد بود؟

اگر تاریخ حضور دومذهب مهم جهان اسلام تشیع وتسنن در کشور بررسی گردد چیزیکه مستفاد می گردد همدلی وزندگی درکنار هم این دومذهب بوده که فقط در سال های پس از 1371 در شهر کابل چهره نمایاند و انهم تحت تاثیر ملیت گرایی چهره مذهبی آن مخدوش بود.

جنگ های این سال ها پنج سال را احتوا کرد ملیت ها براساس قوم درکنار هم گرد آمدند نه براساس مذهب، برخی از کشور های همسایه سعی داشتند تا به آن جنگ صبغه مذهبی بخشند که توفیقی حاصل نکردند.

اما پس ازاینکه همه احزاب دشمن مشترک یعنی طالبان در برابر شان یافتند دست از تفرقه برکشیدند و استاد خلیلی در کنار استاد ربانی  واستاد محقق درکنار استاد سیاف جا گرفت.

تحلیل گران اوضاع کشور به این باورند که برخلاف بسیاری از کشور ها

در افغانستان ریشه اختلافات ومنازعات در اندیشه شیعی وسنی نبوده بل ناهنجاری اجتماعی سبب شده است که اقوام از کنار هم دور نهگداشته شوند. تمرکز قدرت به دست یک خانواده ویک قوم  علل اساسی اختلافات عمیق را تشکیل می دهد.

نفاق مذهبی تازه در سی سال گذشته به صورت گسترده در پنج سال دولت مجاهدین شکل گرفت.

واضح است که برخی از کشور ها نه از جنگ قومی بل از جنگ مذهبی سود می بردند واین خود سبب توسعه این پدیده شوم شد.

دید گاه طالبانیزم نسبت به تشیع بیتشر دیده گاه تنگ نظرانه قبیله ی بود که زیر چتر دین تبارز نموده بود قتل های عام قزل اباد در شهر شمالی مزارشریف ومناطق مرکز گرچه زیر نام شیعه وسنی انجام شد اما ریشه در دید گاه نظام قبیلوی داشت تا واقعا جنگ دو مذهب، اما شکی نیست

که طالبان عرب یا اعضای القاعده از منظر تنگ نظرانه سلفی ها و وهابیون اقدام به کشتار تشیع کردند.

اما اگر طالبان واقعا اندیشه گسترش تسنن را داشتند پس چرا مردم شمال کابل و یا سایر اقوام را کشتند و متواری نمودند.

اکنون پس از انهمه تجربه های تلخ تازه برخی از افراد سعی دارند دوباره آتش جنگ را میان تشیع و تسنن افغانستان گرم سازند که به یقین نایره این جنگ به مراتب پر چالش تر جنگ های قومی خواهد بود.

اگر به وضع جاری درعراق نگاه شود ریشه های از این برنامه را می توان در کشور نیز دید.

درعراق تشیع وتسنن چنان در گیر اند که همه روزه اخبار ان را از رسانه ها می شنویم.

اما چرا درافغانستان ، طی شش سال گذشته هر مذهب بعد از سپری کردن فراز ها وفرود ها ی فراوان درکنار نظام رئیس جمهور کرزی گرد آمدند و امنیت را برهر چیز دیگر ترجیح دادند اما اکنون حلقات خاصی از پشت پرده عده ی نا اشنا با رمز ها وظرافت ها سیاسی وامیال واغراض کشور ها اکنون می خواهند درکنار جنگ طالبان جنگ مذهب در برابر مذهب دامن زنند.

به یقین می توان حدس زد که این شعله از آستین کسانی مشتعل می گردد که می خواهند با راه اندازی جنگ مذهب علیه مذهب به نفع خویش استفاده نمایند و اما چه کسانی از جنگ اعتقادی و استخوان شکنی سود می برند؟

حضور ایالات متحده امریکا در کنار دشمن سر سخت اش ایران می تواند دراین زمنیه قابل تاًمل باشد.

در ورای آن شاید بد رئیس جمهور کرز نیاید تا با راه اندازی این جنگ در مبارزات انتخاباتی استفاده نماید ودراین راه مذموم هزنیه بگذارد.

پاکستان نیز که همیشه متهم به مداخله درامور افغانستان علاقمند است که دراین پرونده پای ایران هم کشانیده شود تا از شدت اتهامات علیه آن کشور کاسته شود.

زمینه های به وجود آمدن چنین سرو صدا ها عمل کرد جمهوری اسلامی ایران در ده سال گذشته هم است زیرا حمایت از برخی احزاب خاص در افغانستان از منظر مذهبی ممد واقع شده و اشتعال چنین جنگ را افزایش بخشیده است. با وجود که ایران سعی نموده در افغانستان سیاست چند بعدی را مد نظر داشته باشد، در حال حاضر ایران به دولت افغانستان کمک قابل توجه مالی میکند اما شایعات وجود دارد که طالبان را نیز مورد حمایت تسلیحاتی قرار داده است.

شاید هم بد کشور های غربی نیاید که تسنن در برابر تشیع قرار گرفته وبدین سان جلو نفوذ ایران که در بازی های بزرگ منطقوی می خواهد نقش اساسی بازی کند لا اقل در افغانستان گرفته شود و نقطه اتفاق در میان کشورهای عرب سنی مساله مقابله با ایران به وجود آید چیزیکه تا کنون کشورهای عربی کمتر خواسته اند دربرابر ایران قرار گیرند.

اما حاصل این جنگ افروزی به مردم افغانستان باردیگر بربادی و نفاق دایمی خواهد بود که سال ها مردم ازآن رنج خواهند برد.



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/22:: 3:17 صبح     |     () نظر
 
نگاهی به زندگی پیامبر بزرگ اسلام
دکتور خلیل محمد سرور 2008-05-29


نگاهی به زندگی پیامبر بزرگ اسلام
(بخش نخست)
وضعیت اجتماعی جزیره العرب قبل از اسلام 
قبل از ینکه در بارة سیرت پیامبر گرامی صحبت را آغاز کنیم لازم است نگاهی به اوضاع طبیعی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و چند مطلب دیگر جزیره العرب بیفگنیم و بطور فشرده این مطالب را بر رسی کنیم .
 
1-اوضاع طبیعی جزیرة العرب:
شبه جزیره العرب از نگاه مساحت بزرگترین شبه جزیره جهان بشمار میرود.
به همین دلیل دانشمندان عرب مجازاً اسم جزیره را به آن اطلاق می نمایند.
این جزیره از سه جهت محاط به بحر میباشد و در جنوب غربی قارة آسیا قرار دارد و در آنوقت به چهار منطقة اساسی تقسیم میگردید.
1-حجاز 2- تهامه 3- نجد 4- عروض.
سر زمین حجاز مخصوصاً مکه مکرمه که از توابع حجاز و زادگاه حضرت محمد e است منطقة ریگزار و سنگلاخ بوده ، کشت و زراعت در آن بسیار کم و به ندرت دیده می شود .
بیشترین مساحت آنرا ریگستان تشکیل میدهد که کوها و تپه ها ی زیادی هم در آن عرض وجود کرده ، آب به قلت در آن پیدا میشود ، اکثریت باشندگان این سر زمین را در آنزمان کوچی ها تشکیل میداد که با مواشی خود از یک چراگاه به چراگاه دیگر نقل مکان میکردند و از راه تربیة مواشی امرار زندگی مینمودند.
کسانیکه ده نشین و شهر نشین بودند غالباً احتیاجات خود را از راه تجارت بدست می آوردند که قافله های تجارتی شان در تابستان بطرف شام و در زمستان بطرف یمن میرفتند.
و اینک هم دورنمای از قبایل عرب قبل از اسلام .
مورخین به این مطلب متفقند که عرب ها به سه بخش تقسیم میگردند.
1-عرب بائده: این طبقه قبل از ظهور اسلام از بین رفته اند و اطلاعاتی درست و کافی از تاریخ ایشان در دست نیست و میتوان ازین طبقه، عاد ، ثمود ، طًسْم ، جًدِیس ، عمالقه ، و دیگران را نام برد.
2-عرب عاربه یا بنو قحطان : نخست در یمن ساکن بودند و بنام عرب قحطانی یاد می شوند .
3-عرب مستعربه که نخست در منطقه حجاز زنده گی میکردند .و از نژاد اسماعیل علیهما السلام اند و بنام عرب عدنانی یا می شوند.
سر زمین عرب عاربه که شاخة قحطان است یمن می باشد ، و از میان ایشان دو قبیله مشهور می باشد.
حمیر: مشهورترین شاخة های آنرا : زید الجمهور قُضاعه و شکاِسِک تشکیل میدهد.
کهلان: مشهورترین شاخة های آنرا ، همدان ـ انمار ، طی ، مًذْحج ، کنده ، لخم ، جزام ، ازد ، اوس ، خزرج و آل جفنه تشکیل میدهد.
اما سرزمین عرب مستعربه ، حجاز می باشد.
سلسلة عرب مستعربه به سیدنا ابراهیم ع که زادگاه ایشان عراق و شهری بنام (اور) میباشد و بر کرانة باختری دریایی فرات در نزدیکی های کوفه قرار دارد.
او باری به مصر سفر کرد، پس از آن با همسر و فرزندش اسماعیل uبه سر زمین حجاز سفر کرد.
اسماعیل علیه السلام با دختر مضاض بن عمرو رئیس قبیلة جرهم ازدواج کرد.
خداوند اسماعیل ع را دوازده فرزند پسر عطا نمود ، از اینان دوازده قبیله بوجود آمد .
این قبایل مدتی همه در مکه زیستند پس از آن به مناطق جزیرة العرب و خارج آن پراکنده شدند .
فرزندان قیدار بن اسماعیل ع پیوسته در مکه مکرمه بود و باش میکردند تا اینکه عدنان و پسرش معد از نژاد او بمیان آمدند و از نژاد عدنان و معد عربهای عدنانی ازین دو نسب خویش را حفظ کردند.
عدنان جد بیست ویکم در سلسلة نسب حضرت رسول اکرم e می باشد.
از معد یک پسر بنام نزار ماند و نزار چهار پسر داشت : ایاد ، انمار ، ربیعه و مضر که ازین دو پسر اخیر شاخه های زیادی بوجود آمد چنانکه از ربیعه : اسد ، عنزه ، عبد القیس ، بکر ، تغلب ، حنیفه و دیگران بوجود آمدند.
و از مضر : دو قبیلة بزرگ بوجود آمد ، قیس غیلان بن مضر و الیاس بن مضر .
از قیس بن عیلان قبایل آتی پدید آمدند : بنو سلیم ، بنو هوازن ، بنو غطفان و از غطفان ، عبس و ذبیان و اشجع و غنی بن أعصر.
از الیاس ابن مضر قبایل آتی بوجود آمدند : تمیم ابن مره و زید ابن مدرکه ، کنانه بن خزیمه و از کنانه قریش فرزندان فهر بن مالک بن نضر بن کنانه پدید آمدند.
قریش نیز به قبایل گوناگونی تقسیم شده اند که مشهورترین این قبایل عبارت اند :
جُمح ، سهم ، عدی ، طی ، مخزوم ، زهره میباشند و اما شاخه های قصی بن کلاب عبارتند از عبدالدار ابن قصی ، اسد بن عبد العزی ابن قصی و عبد مناف ابن قصی میباشند .
از عبد مناف چهار شاخه پدید آمد : عبدشمس ، نوفل ، مطلب و هاشم که خانوادة هاشم همان شجرة طیبة سرور کائنات سید الأنبیاء و المرسلین مولای ما حضرت محمد e میباشد .
رسول اکرم e می فرماید (( إن الله اصطفی من ولد ابراهیم اسماعیل و اصطفی من ولد اسماعیل کنانه و اصطفی من کنانه قریشاً و اصطفی من قریش بنی هاشم و اصطفانی من بنی هاشم )).
همانا خداوند اسماعیل را از میان فرزندان ابراهیم بر گزید و کنانه را از میان فرزندان اسماعیل و قریش را از میان بنی کنانه و بنی هاشم را از میان بنی هاشم برگزید )) این مطلب والا بروایت ترمذی و مسلم ثابت شده است.
 
و اما تصویر و دورنمای از جامعة عرب در دوران جاهلیت
قبایل واقوام عرب ایکه زندگی قبیله أی داشتند از کانون ها و اجتماعات گوناگونی متشکل گردیده بودند که با یدیگر اختلاف داشتند .
زنده گی قبیله برای یک فرد بادیه نشین هم حکومت بود و هم ملیت .
زنده گی قبیله أی استراحت و استقرار نداشت ، این طرز زنده گی با منطق زور آشنا بود و نه تنها برای خود مردم قبیله باعث زحمت می شد بلکه برای کسانی که در مجاورت ایشان در شهر ها سکونت داشتند مشکلات گوناگونی ایجاد میکردن.
قبایل پیوسته باهم در حال نبرد و پیکار بودند و هر گاه فرصت می یافتند به آبادی ها غرض تاراج حمله می بردند.
اما عربها از یک نظر مخلص و پابند با آداب و رسوم قبیله أی بودند و حق مهمان نوازی را ادا میکردند و به پیمان های جنگی خود وفا دار بودند ، هر چه در عرف آنها رواج داشت می پذیرفتند .
و میتوان این ارزشها را در اشعار ، ادبیات ، و ضرب المثلهای عربی بطور گستردة آن مشاهده کرد.
عربها علاقه مند مساوات و برابری و دوست دار آزادی و واقع بین بودند ، قاطعیت و صراحت گویی را دوست داشتند .
آنها به زنده گی بدوی خود نه تنها راضی بودند بلکه به آن افتخار میکردند .
ارتباط شان با دین و دینداری ضعیف و کم رنگ بود ، بیشتر به رسوم آبائی و نظامهای خانوادگی معتقد بودند ، در زمینة اخلاق پای بند مروت ، جوانمردی و مردانگی بودند و در اشعار و ادبیات خود از چنین صفات افتخار میکردند .
درنظام قبیله رابطة فرزندان ، پسران و پسران کاکا با هم و بقیة افراد قبیله خیلی محکم بود ، زیرا زندگی و مردن و هر مصلحت خود را در سایه أی قبیله جستجو میکردند ، روحیة تعصب نژادی بالای این قبایل حاکم بود و شالودة نظام اجتماعی بر تعصب نژادی و پیوند خویشاوندی استوار بود .
و به این مثل مشهور ( انصر اخاک ظالماً او مظلوما) متمسک بودند ، برادرت یاری ده خواه ستمگر و یا ستمکشیده باشد .
اما اسلام این مفهوم را چنین تغیر داد که یاری دادن ستمگر باز داشتن او از از ظلم و ستم است.
مسابقه برای بدست آوردن مقام اول یعنی ریاست قبیله ، یکی اسباب مهم بر افرو خته شدن جنگ درمیان قبایل عرب میگردید ، چنانکه این جنگ را در میان اوس و خزرج ، عبس و ذبیان و بکر و تغلب سال ها ادامه داشت.
با وصف اینکه این جنگها بنیاد دوستی را از میان این قبایل منهدم میکرد اما برخی رسم و رواجها و عادات که میان دین و خرافات مشترک بود ایشانرا وادار میساخت تا با هم دو باره نزدیک شوند.
وضعیت اقتصادی مکه قبل از اسلام
طبیعت صحرائی و عوامل طبیعی و حوادث ژئولوژی و موقیعت جغرافیایی مکه مکرمه کشت و زراعت را درین سر زمین نا ممکن ساخته است.
بارانها غالباً در فصلهای زمستان و آغاز بهار بندرت می بارد اما این بارانهای پراکنده نه تنها زمینه را برای کشت و زراعت آماده نمی ساخت بلکه چنان شدید و ویران کننده بود که سیلهای شدید خانه ها را از اساس آن منهدم میساخت .
مکه چنانچه خداوند او را (وادٍ غیر ذی زرع) درة بدون کشت و زراعت نامیده ، میباشد.
پس اهل مکه در عرصة زراعت و کشت وکار هیچ مورد اقتصادی نداشتند .
کار های صنعتی نیز درین سرزمین رونق نگرفت و خیلی کم رنگ بود.
اهل مکه کارهای صنعتی را حقیر می شمردند و از کردن آن احساس عار میکردند .
معمولاً این کار ها را غیر عربها و بردگان انجام می دادند.
حتی برای کار های ساختمانی بزرگ از کارگران و کارشناسان فارس و روم استفاده میکردند.
البته اهل مکه از انجام بعضی کار های صنعتی مجبور بودند.
چنانچه حضرت خباب بن ارت آهنگر بودند و به ساختن شمشیرها و دیگر اسباب و لوازم آهنی اشتغال داشتند.
نبودن زراعت و صنعت در مکه مکرمه راه ِ بدست آوردن لقمة نان را مشکل ساخته بود.
پس یگانه راه کسب رزق و روزی برای اهل مکه تجارت بود.
موقعیت جغرافیایی جزیره العرب در شاه راه های تجارتی آسیا ، افریقا و اروپا  ، مکه مکرمه را یک مرکز تجارتی عمده در منطقه مبدل ساخت.
اهل مکه و بخصوص قریشان در عرصة تجارت از مقام ویژه ای بر خوردار بودند.
قریشی ها دائرة تماس و ارتباط خود را توسعه بخشیدند و قبایل عرب را با خود در تجارت سهیم ساختند.
قبایل جزیرة العرب مکه را مکان مقدس میدانستند و اهل آن را شدیداً به دیدة احترام و توقیر می نگریدند.
مکانت و احترام قریش در نزد سائر قبایل عرب به رونق گیری تجارت قریش و اهل مکه رول مهمی داشت ، پیمان ها و تعهدات تجارتی قریش با این قبایل یک شبکة تجارتی گستردة را در جزیرة العرب و خارج آن برای اهل مکه گشود.
قبایل عرب به بسیار جر أت و احساس امنیت مخصوصاً در ماه های حرام یعنی ( رجب ، ذوالقعده ، ذوالحجه و محرم ) که این ماه در نزد ایشان خیلی گرامی و واجب الاحترام بود و از جنگ و جدال درین ماه ها خود داری میکردند به مکه رفت و آمد داشتند و بازار های بزرگ تجارتی را نزدیک کعبه و در مرزهای آن بر گذار میکردند.
قریشی ها بمنظور تجارت اکثراً به دوسمت سفر میکردند ، از طرف زمستان بسوی یمن و از طرف تابستان بسوی شام خداوند تعالی درین باره در سورة قریش چنین اشاره فرموده {لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ(1) إِیلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاء وَالصَّیْفِ(2)} برای آنکه قریش باهم الفت گیرند الفتی در سفرهای زمستان و تابستان بر قرار و ثابت بماند.
تجارت مکه در نیمه دوم قرن ششم میلادی به خارج جزیرة العرب توسعه یافت.
گرچه در جزیره العرب حکومتی به اصطلاح امروزی وجود نداشت اما قریشی ها توانستند با دو دولت بزرگ فارس و روم تعاملات تجارتی خوبی بر قرار کنند.
قریشی ها با حفظ موقف بیطرفی از کشیده گی ها و کشمکش های این دو امپرا طوری نیز استفادة اعظمی میکردند.
داد و ستد تجارت های خارجی اهل مکه را بر آن داشت که با دو سکة مروج آنوقت (درهم و دینار ) تعامل کنند، در هم دو نوع بود یکی دراهمی که بر آن مهر فارس زده شده بود و بنام (بغلیه ) یاد می شد ، دومی آن رومی بود که بنام ( طبریه یا بیزانس) یاد می شد.
این دراهم نقره یی اوزان مختلف داشت و به همین دلیل اهل مکه با وزن آنها معامله میکردند.
بیشترین اموال تجارتی از کشورهای چین ، هند ، یمن ، مصر ، عراق ، حبشه و سایر افریقا از راه یمن به این سرزمین سرا زیر می شد و از ینجا به سوی شامات و روم انتقال میگردید.
اموال تجارتیکه از افریقا به مکه میرسید عبارت است از : صمغ عربی یعنی ژد یا شلم ، عاج ، خشت های طلا ، چوب ابنوس و از یمن پوست ، چوبهای خوشبو و از عراق ادویه جات و از هند طلا ، سنگهای قیمتی ، چوب صندل ، ادویه و زعفران و از مصر و شام روغن زیتون ، غله ، ابریشم ، مشروبات و از چین ابریشم وارد میگردید.
این حرکت بزرگ تجارتی سبب شد تا یکتعداد از اهالی مکه مکرمه به ثروت فروان دست یافته و تجارت را احتکار و به اختیار خود قرار دهند.
بطور مثال: کاروانهای تجارتی که رهبری آنرا ابو سفیان بدوش داشت و بیشتر از (1000) شتر این اموال را حمل میکرد مربوط به خانوادة سعید بن العاص و امیه بن خلف بود.
خانواده ها و افراد یکه تجارت مکه را بدست داشتند غالباً از بنی مخزوم ، بنی عبد الشمس ، بنی جُمح و بنی عبد الدار بودند .
و اما بسطح افراد از ولید بن مغیره ، ابو لهب ، عبد الله بن ابی ربیعه المخزومی ، عبد الله بن جدعان التیمی و عباس بن عبد المطلب میتوان نام برد.
که در نتیجه این انحصار در جامعه دو طبقه را، یکی نهایت ثروتمند و دیگری خیلی فقیر و نادار بوجود آمد.
تاجران مکه تنها به احتکار تجارت کاروانهای تجارتی اکتفا نکردند بلکه کوشیدند تا تاجران منی را از ورود به مکه و خرید و فروش منع کنند.
مورخین این اقدام را سبب اساسی حلف الفضول یا پیمان فضول که در خانة عبد الله بن جدعان دائر شد میدانند .
از آنچه گذشت چنین بر می آید که مصالح مشترک اهل مکه رفته رفته به تصادم مصالح مبدل گردید .
تاجران بزرگ از یکسو و اهالی مکه از سوی دیگر .
تاجران در پهلوی تجارت  به سرمایه گذاری در باغها و کشت زارهای طائف اقدام نمودند.
طبری میگوید : اکثریت تاجران مکه در طایف باغها و زمینهای زراعتی داشتند.
درین مرحله ربا و سود خوری به اوج خود رسید و در بین مردم منطقة حجاز رواج گستردة پیدا کرد که گویا تکافل اجتماعی و پیوندهای برادری از جامعه بر چیده شد .
با بررسی اوضاع اقتصادی مکه مکرمه چنانچه گذشت نتائج ذیل را میتوان ذکر کرد.
1-سر زمین مکه مکرمه کوهی خشک و کم باران است.
2-اهل مکه در آنزمان از کار های صنعتی خود داری میکردند و آنرا عار میداستند.
3- مکه مکرمه در عرصة تجارت موقعیت بویژة دارد .
4- اهل مکه غالباً در امور تجارتی اشتغال داشتند.
5-سران و بزرگان قریش کاروانهای تجارتی خود را در زمستان بسوی یمن و در تابستان بسوی شام می فرستادند.
6- تاجران مکه مکرمه نه تنها در کاهای تجارتی سرمایه گذاری کردند بلکه در شهر طایف که در (75) کیلو متری مکه مکرمه قرار دارد در پروژه های زراعتی نیز سرمایه گذاری کردند.
7- ربا و سود خوری در بین مردم بشکل گسترده آن رایج شده بود.
8- بوجود آمدن نظام طبقاتی درین سرزمین راه فقر و بیچارگی را چنان افرید که بعضها از ترس گرسنگی فرزندان خود را زنده بگور میکردند.
و چنان راه ثروت را افرید که بعضها مانند عبد الله بن جدعان در ظرفهای طلائی آب می نوشید.
اما رسالت پیغمبر r این خللل بزرگ و عمیق جامعه را که روز بروز مردم را از یکدیگر جدا و دور میساخت به تکافل و تضامن اجتماعی مبدل ساخت و مردم را در فضای اخوت و برادری پیوند و نزدیک ساخت ، بالای اغنیا و ثروتمندان زکات را فرض گردانید و مسلمانان را به اکتساب از راه های مشروع و حلال آن دعوت کرد ، صنعت و کسب را سبب عزت و افتخار دانسته و کاسب و صنعتگر را دوست خداوند قلمداد کرد .
هر نوع ربا و سود خوری را حرام قرار داد بلکه آنرا جنگ علیه خدا ورسولش خواند.
خداوند میفرماید ( واحل الله البیع و حرم الربا)
خداوند تجارت را حلال و ربا را حرام گردانیده ، قرآن کریم با صراحت تمام در چندین مورد مسلمانان را از ربا و سود خوری منع کرده .
 
ادامه دارد

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/22:: 3:5 صبح     |     () نظر
 
اسلام دین ترور نیست

اسلام دین ترور نیست


تتبع ون?ارش : امین الدین ( سعیدی ) مدیر مسؤ ل بولتین دحق لاره جرمنی
 

ا?ر ارشادات قرآنی ، وهدایات  ودساتیر  پیامبر  بزر? وار اسلام حضرت محمد صل? الله علیه وسلم بطور دقیق ، همه جانبه ، بیطرافانه  ومنصفانه مورد  تحلیل  وارزیابی قرار گیرد ، بوضاحت  تام در خواهیم یافت که دین اسلام  دین صلح  ودین  رحمت  بوده ، ودر هیچ زمانی  دین  تروریست  نبوده  ونخواهد بود.

پیامبر محمد صل? الله علیه وسلم  برا? ?سترش صلح ، آرامش  ورحمت  مبعوث ?ردیده  است .  واقعآ هم  دین که اساس آن  رحمت باشد ،  پیامبر  آن  نیز  باید  پیام اور رحمت وصلح باشد . ( وما ارسلناک اِ لا رحمة للعالمین )  ( انبیا ء : 107 ) ( وما تورا جز  مایه رحمت  برای جهانیان نفرستادیم ).

همچنان پیامبر اسلام  در این مورد  می فرماید : ( وآنا  نبی الرحمة  )( ترمذی ،206)


و( انما انا  رحمة مهداة  ) ( ابن کثیر : 3 /  221 )  .


در روایات اسلامی  آمده است بعد از اینکه مسلمانان  به فتح عظیم ( فتح مکه ) نایل ?ردیدند  .  ومسلمانان  جوقه جوقه  وارد  شهر  مکه  می?ردیدند  یکی  از صحابه  کرام ( سعد بن عباده)


که بیرق فتح  را بدست  داشت  شعار  میداد  :  ( الیوم  یوم  الملحمة ... ، ) ( امروز  روز  شفقت  وبخشش است  ) .


          همچنان   در تاریخ اسلام آمده است  :  که  صحابه  کرام  بعد  از همه  تجاوزات  واهانت  های  که مشرکان  مکه  علیه  پیامبر صلی الله علیه وسلم  واصحابش  ، روا  داشتند .  به نزد  پیامبر  اسلام  عرض  داشتند  :  یا رسول الله !  در حق  این قوم  نفرین  بفریسد  تا  از شر آن  نجات  یابیم .  ولی پیامبر اسلام  در جواب  صحابه  کرام  فرمود : ( اِ نی لم اِ بعث لعانآ واِ نما بعثت  رحمة ) ( ابن کثیر تفسیر  القرآن العظیم : 3 / 211 ) ( برای نفرین  کردن فرستاده  نشده ام  بلکه  برای  رحمت  فرستاده  شده ام ) .  واقعآ  هم روش پیامبر  اسلام  ، روش  عفو  و?ذشت  روش  رحمت  ومرحمت بود .




کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/22:: 2:24 صبح     |     () نظر
 
غزوات پیامبر صل? الله علیه وسلم :

غزوات  پیامبر صل? الله علیه وسلم : 


اگر غزوات  پیامبر صلی الله علیه وسلم   بطور دقیق  مورد  تحلیل  ومطالعه  قرار  گیرد  در خواهیم  یافت  که همه غزوات  پیا مبر  صلی الله علیه وسلم  ما هیت  دفاعی  داشته  وبا اصل  اصول  صلح  ومر حمت  ساز ?ار  است .


          غز وات  اسلام  به هدف  اجبار  مردم  برای  پذیرفتن  دین  جدید نبوده ، زیرا  دین  در ما هیت  خود  اجبار   را نمی  پذیرد .  همه در  ?یر های  که   در عصر  رسالت  صورت  گرفته  مقاومت  بوده  وهر کدام  آن بر  حسب شرایط  واقتضای خاص ،  هر در گیری  به  هدف  دفاع  از هویت  اسلامی  صورت  گرفته  است .


این  مشر کان بودند  که محمد  صل? الله  علیه وسلم  ویارانش  را  از دیار شان  بیرون  کردند اگر  یاران  پیامبر  صل? الله علیه  وسلم  را از  خانه  وکاشانه  شان  بیرون  نمی  راندند ، وباز  در مدینه  علیه  شان  جنگ وتجاوز  را   روا نمی  داشتند  به هیچ صورت جنگی صورت   نمی  پذیرفت .  ولی   همین  مشر کین  مکه  بودند  که علیه مسلمانان  در  مدینه  هجوم  را براه   انداختند ومیخواستند پایتخت  مسلمانان  را در مدینه  در براه  انداختن  جنگ  های  احد  واحزاب    نابود  کنند .  ولی  سایر غزوات پیا مبر  صل? الله علیه وسلم  که نام  جنگ به  ایشان  ?ذاشته شده است ، جنگ نبوده  بلکه  حالات  دفاعی بخود  داشت  وتقریبآ  میتوان  آنرا شبیه  جنگ  مسمی  ساخت  تا جنگ به مفهوم  واقعی  آن .


ما میتوانیم  از روابط  حسنه  ومسالمت  آمیز  مسلمانان  ودولت  اسلامی  شان   با  دولت  حبشه   در  صدر اسلام  یا  آوری  نمود .


مسلمانان  زمانی  متوسل به زور  شدند  که دیگران  با توسل  زور  مانع  استقلال  وآزادی  آنان  در عمل  به دینشان شدند .  ( العقاد  عباس  محمد ، حقایق  اسلام وابا طیل  خصومه ، 1996 : 300 – 305 )


 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/22:: 2:17 صبح     |     () نظر
 
مفهوم جهاد در اسلام :

مفهوم  جهاد  در اسلام :


در این اواخر  در وسایل  اطلاعات جمعی  سؤ لات  مطرح  میگردد ، بد ین عنوان  که :  در شرایط  فعلی  که شرایط  صلح است ،  هدف  از جهاد  چه است ؟



میخواهم کوتاه  ومختصر  به عر ض بر سانم  که هدف جهاد  تآ مین  امنیت  وتضمین  حاکمیت واستقلال  ودفاع  از امت  اسلامی  است .


جهاد برای  استقرار  صلح  وحمایت  از ادیان  آسمانی  فرض گردیده است . قرآن عظیم الشان  نیز به  آن  تاکید  ورزیده  است  : ( ولو لا  دفع  الله  الناس  بعضهم  ببعض لهدمت  صوامع  وبیع  وصلوات  ومساجد  یذکر  فیها اسم  الله کثیرآ  ولینصرن  الله  من  ینصره ان  الله لقوی عزیز ) ( حج : 40 ) ( واگر  خداوند  بعضی از مردم را  به دست  بعضی دیگر  دفع  نم? کرد ،  هم صو معه ها  راهبان  وهم  معابد ( مسیحسان )  وهم  عبادتگا ه های ( یهودیان )  وهم مساجد  ( مسلمانان )  که نام  خداوند  در آنها  بسیار  یاد  م? شود،  ویران   می  گردید ، وخداوند  توانای  پیروزمند  است . )



جهاد هیچ گاه مفهوم  جنگی دینی  برا?  وادار  کردن  دیگران  برای  پذیرش  دین  اسلام نداشته  وندارد .وچنین برداشتی  به ماهیت  ،روح  وجوهر  دین مقدس اسلام وروح هدایات  قرآن  عطیم الشان  ( لا اکراه  فی  الدین ) که  برای  آزادی عقیده  اعلان  شده  است نا ساز گار   ودر تضاد  میباشد .  ( القاسمی  1982 : 188 )  


در تاریخ زندگی پیامبر  اسلام  حضرت محمد  صل? الله علیه وسلم  دیده نشده  که یک مسیحی را به  این دلیل  که اسلام  را قبول  نکرده  است  به قتل  رسانده  باشد . بلکه با لعکس  پیامبر اسلام  با  مسیحسان نجران  با  اکرام برخوردکرده است  وحتی  برای  آنان  اجازه  داد ه است   تا  در مساجد مسلمانان  به عبادت  خویش بپردازند .



مورخین  بهترین  دوران  را مر حله  دوساله  صلح حد یبیه  ،  صلح که بین  مسلمانان  وقریش  صورت  گرفت  یاد م? نمایند . در این دوسال  تعداد  زیادی  از مردم  به دین اسلام مشرف  شدند  که تعد اد  شان   بیش  از تعداد  کسانی  است  که قریب  بیست  سال  از آغاز اسلام  تا زمان   عقد این  پیمان  مسلمان  شده   بودند . ( الاسلام  ومنطق القوة :  نویسنده فضل الله 1981 : 211 )


چنانچه  گفته  آمدیم  یک بار دیگر  با قاطعیت  تام  حکم  میکنم  که روابط میان  جهان اسلام  با غیر  مسلمان  بر اصل  متین  صلح  مبتنی  بوده .  که در  صورت  تعرض  نظامی به سر زمین  اسلامی  در قالب  حق دفاع مشروع  وقانونی  تو جیهه  میشود .  ودفاع  مشروع  نیز  حقی  است  که در حقوق  بین الملل هم پذیرفته  شده است .  وماده 51  منشور  سازمان ملل متحد  نیز بدان  تصریح  نموده است .


همچنان  اگر دین اسلام   را دین  کامل  بدانیم  منطقی  است  که در جنب  مجموع  مقررات اخلاقی  وقواعد  مورد نیاز زندگی  ،  به قواعد  جنگی  وصلح  وروابط  خارجی  نیز  پرداخته  است ، زیرا  در زندگی  بشر  از جنگ  وصلح  خلاصی نیست . مگر موجودیت  چنین  قواعد  ومقر راتی در یک نظام  حقوقی  نمی تواند  دلیلی  بر دائمی  بودن  یک  وضعیت  در آن نظام  دانست  وچنین نتیجه گرفت  که چون در اسلام  جهاد  فرض  ?ردیده است  پس  مسلمانان  همواره  در جنگ  دائمی  با غیر مسلمانان  به سر  می برند .



همچنان  قابل  تذکر است  که آیا  ادیان  دیگر  همیشه  در صلح  زندگی  کرده ان وهر گز  دست  به جنگ  نزده اند ؟  مگر  در تاریخ  مسیحیت  جنگ  متعددی برای   مسیحی  کردن  دیگران  صورت  نگرفته  است ؟  آیا  میتوان  جنگ هایی  را که مسیحیان  براه  انداخته اند  به حساب  دین  حضرت  عیسی  علیه  السلام  که بحیث  دین  صلح  یاد میگردد حسا ب کرد ؟


بلی  آنانی  که میگویند  که اسلام  دین شمشیر است .  اگر هدف شان  از دین شمشیر  آن باشد  که این دین  جهاد  وبخصوص  جهاد نظامی  را بر پیروان  خویش  فرِض گردانیده  است ،  سخن بجا ء گفته  اند .  ولی  اگر  هدف شان  این باشد  که دین  اسلام  به زور  شمشیر  منتشر  شده است  در اشتباه  اند ،  زیرا  دین اسلام  دین عقل  ومنطق  است  واز راه  عقل  ومنطق  جهانشمول  شده است .



دین اسلام پیروان  خویش را همیشه  به استدلال  ، منطق  وبرهان  دعوت  نموده  میفرماید :


 ( ادع الی سبیل  ربک  با لحکمة والمو عظة الحسنة وجادلهم با لتی  ه? احسن )( به راه پروردگارت  با حکمت  وپند های  حسنه  فراخوان ،  وبا آنان  به  طریق  وشیوه  ای  که بهتر  است  مجادله   ومقابله کن )  ( نحل : 125 )



مسلمان  کردن  دیگران  را به زور  وجبر  نمی  توان  دعوت  مشرع بحساب   اورد .


دعوت اسلام  هیچگاه  از روش  مسالمت امیز  خویش  که پیروی از رویه  احسن  که قرآن عظیم الشان  وسنت  پیامبر صل? الله علیه وسلم  بدان تاکید ورزیده است  وبرای  پیروان  خویش  بدان  امر  نموده  است ،  دور  نخواهد شد .



دین  اسلام  دین  اعتقاد  وباور قلبی  است  که  با اراده  واختیار  باید آنرا  پذیرفت نه با قهر  و غلبه  وشمشیر .  دعوت  اسلام  منحصر به زبان  نیست ، بلکه  در عمل  باید  نشان  داد که دین اسلام  دین  صلح ، صفا ، دین رحمت ومرحمت  است .


بلی  اسلام دارای شمشیر است  ولی  برای دفاع  ورفع موانع  از دعوت  ونه برای  هجوم  وغلبه بر  دیگران .




کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/22:: 2:16 صبح     |     () نظر
 
مسلمانان بررگترین جمعیت جهان

مسلمانان بررگترین جمعیت جهان


برگرداننده: غیور رحیل دولتشاهی

اسلام از دین مسیحی رومن کاتولیک به مثابهء بزرگترین دین جهان پیشی گرفت. این مطلب در روزنامهء واتیکان به روز یکشنبه به نشر رسید.

مونسینور ویتوریو فورمنتی در مصاحبه یی با روزنامهء L’Osservatore یاد آور شد: "برای نخستین بار درتاریخ ِ ما دیگر در راس قرار نداریم: حال مسلمانان درین جایگاه اند." مونسینور فورمنتی تهیه کنندهء سالنامهء واتیکان است. به گفتهء مونسینور فورمنتی کاتولیکها 17.4 فیصد نفوس جهان را تشکیل میدهند که یک فیصدی ثابت است.در حالیکه مسلمانان 19.2 فیصد هستند.

مونسینور همچنان گفت "این یک حقیقت است که مسلمانان خانواده های بزرگ تشکیل میدهند، درحالیکه مسیحیان فامیل های کوچکتر."

مونسینور به اطلاعات سرشماری 2006 اشاره میکرد که توسط کشورهای اسلامی صورت گرفته و بعدا به دسترس ملل متحد قرار داده شده است. او عللاوه نمود که اطلاعات در مورد نفوس کاتولیکها توسط خود آنها مهیا شده است.

در آخر مونسینور گفت اگر تمام مسیحیان جهان در نظرگرفته شوند، آنها 33 فیصد نفوس دنیا را تشکیل میدهند.

در پاسخ به بیانات فوق هیچیک از سخنگویان واتیکان و یا هم از ملل متحد حاضربه جوابات تیلیفونی نبودند.

تهیه شده توسط الیساندرا ریزو. AP

برگرفته از سایت یاهو- - 30 مارچ

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/22:: 2:4 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10      >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
حاج آقاشون
EMOZIONANTE
upturn یعنی تغییر مطلوب
همفکری
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات