سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرچیز راهی دارد و راه بهشت، دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
یادداشتها و برداشتها
 
ترتیل کل قرآن کریم با صدای استاد پرهیزگار - به تفکیک جز - MP3
 
گفتمان فلسفی اسلام و غرب

گفتمان فلسفی اسلام و غرب

 

 

بر اساسِ وعد? پیشین و پس از دوسال انتظار، کتاب جدید دکتر سید حسن اخلاق برای علاقمندان به فرهنگ و تفکر فلسفی  از چاپ بر آمده به بازار رسید. "گفتمان فلسفی اسلام وغرب" عنوان دومین کتاب این محقق برجست? کشور  می باشد که توسط انتشارات مرکز جهانی علوم اسلامی (با نام جدیدِ جامعه المصطفی العالمیه)  در قطع رقعی ، 250 صفحه و  با تیراژ 2000 عدد به نشر رسیده است. سال گذشته کتاب "از مولانا  تا نیچه"  از نگارنده به بازار آمد که مورد استقبال قرار گرفت.

     چنان که از عنوان کتاب بر می آید موضوع آن، فلسفه تطبیقی(Comparative Philosophy) است و دیدگاههای فیلسوفانِ نامدار مسلمان و غربی در پنج موضوع به تفصیل کاویده شده است. این موضوعات با دقت خاصی و بگونه ای بر گزیده شده اند که هم مسائل دیرپا و بسیار مهم فلسفه را نشان دهند و هم تازه گی و به روز بودن را داشته باشند. نویسنده در پنج مقاله با عناوین ذیل کوشیده تا به بررسی تطبیقی بپردازد:

1)      وجود در فلسفه های ملاصدرا و هایدگر

2)      زمان در اندیش? ملا صدرا و برگسون

3)      نگاهی به اصل علیت در فلسفه های غرب و اسلامی

4)      برهان های فلسفی اثبات وجود خداوند در فلسفه های غرب و اسلامی

5)      فلسفه اسلامی و معناداری زبان دین

 

     به نظر می رسد با توجه به نوپابودنِ فلسف? تطبیقی، علیرغم نشر کتبی چند در این ساحه، ولی بررسی تطبیقی و مفصلِ موضوعاتِ فلسفیِ مهم ِ فوق برای اولین بار در یک مجموعه توسط متفکری مسلمان در این کتاب، صورت می گیرد. هرچند رویکردِ صدرایی (حمکت متعالیه)، به نحو بارزی در این کتاب، در قرائتِ از فلسف? اسلامی، دیده می شود ولی در بخش های سوم وچهارم، نگاه مشائی نیز جایگاه خود را  می یابند و فارابی، ابن سینا و ابن رشد به فلسفیدن می پردازند. از آنسو در  قرائت غربیِ فلسفه، هرچند از ارسطو و افلاطون هم سخن می رود ولی سهم اصلی پژوهش به فیلسوفان جدید و معاصر غرب چون دکارت، هیوم، کانت،  هیدگر، راسل ،ویتگنشتاین، فلو و جان هیک تعلق دارد.

نگارنده تلاش ورزیده تا از داوری ارزشی احتراز جسته و در مسائل مورد نظر، به تطبیق مبانی، متد و دلایل دو سنّت فلسفی اسلامی و غربی در مسائل مطرح بپردازد و ارزیابی و گزینش دیدگاه را به خواننده بسپارد.

     در پایان عبارتی از پیشگفتار نگارنده بر این کتاب نقل می گردد:

"اگر فلسفه به عبارتی همان تفکر آزاد عقلانی درباره بنیادها باشد، این تفکر در خلاء صورت نمی گیرد. عالم پیرامونی آن، بر پیشفرضها، مسائل وحتی روشهای آن تاثیر می گذارد و "حقیقت فلسفی" را رنگین می سازد.همین رنگ فلسفه جدید است که علم، تکنیک، هنر، ادبیات، اخلاق وایدئولوژیهای جهان حاضر راساخته است...

دین تا بدانجایی که روح، معنا وبنیاد زندگی آدمیان را مورد توجه قرار می دهد، مخصوصا دینی چون اسلام که از سویی عقل وعقلانیّت را تمجید وترویج می نماید واز دیگرسو پیرامون تمام جوانب زندگی انسانها آموزه دارد، ناگزیر از مواجهه با تفکر فلسفی است. به علاوه آنکه اشتغال همزمان به فلسفه ودین، افقهایی تازه برای پژوهشگر می گشاید؛ دین، متعلقات و مسائل نوین و جدّی ای برای فلسفه مطرح می سازد و فلسفه، فضای عقلانی دین را گسترش می دهد ،نسبت آنرا با عقلانیت روشن می سازد و ازهمه مهمتر، امکان انتخاب دین برتر را می دهد.

پژوهش فرارو می کوشد تا ازتلاقی سه گرایش فلسفی، دینی و تطبیقی به موضوعاتی چون وجود، زمان، علیّت، اثبات ِوجودِ خدا، و معناداری زبان دین بپردازد...

آنچنان که ماهیت و مفهوم فلسفه تطبیقی، پرسش برانگیز است، مسائلی که در این میدان مطرح می گردند نیز می توانند مساله انگیز باشد. بنابراین، پژوهش حاضر، تنها می تواند مدخلی بر موضوعات فوق محسوب گردند که تحلیل ها وتقریرهای مبسوطی را می طلبد..."

    با آرزوی آنکه شاهد تراوشهای جدیدی از قلم این اندیشه ورزِ فعال کشور خود باشیم، مطالع? این اثرِ ذی قیمت به علاقمندان آراء فلسفی پینهاد می گردد.

 

 



بالا
از اریایی

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/1:: 6:37 صبح     |     () نظر
 
پایان دنیا در سال 2012 ؟!

پایان دنیا در سال 2012 ؟!

ظاهرا، دنیا در 21 دسامبر سال 2012 به پایان می رسد! بله، درست متوجه شدید! یا حداقل بخش بزرگی از نوع بشری نابود خواهند شد!

 


 

خُب این سخنان عجیب و غریب چیست؟ تا بحال ما از این پیش گویی ها زیاد شنیده ایم، ولی هنوز اینجاییم و سیاره مان هنوز سرجایش است. چرا این سال 2012 اینقدر مهم شده است؟ این اخبار در تمام دنیا در حال پخش شدن است. (مثلا: در روزنامه اعتماد شماره 1300 یا پایگاه خبری تقریب)

پایان دنیا در سال 2012 ؟!

واقعیت این است که تقویم مایا در سال 2012 به پایان می رسد، به همین دلیل مایاها به دنبال هر دلیل مذهبی، علمی، اخترگویانه و تاریخی می گردند تا بیابند که چرا این تقویم می گوید که جهان رو به پایان است. رسالت مایایی کسب قدرتی است که بتواند مردم را در تمام جوامع نگران کند.

متآسفانه من برای تمامی معتقدین به این تقویم خبرهای بدی دارم! هیچ رستاخیز عظیمی در 2012 روی نخواهد داد، ولی چرا؟

 

تقویم مایایی

تقویم مایا چیست؟ این تقویم توسط تمدنی پیشرفته به نام مایاها در حدود 250 تا 900 میلادی بوجود آمده است. شواهد مربوط به امپراطوری مایا به قسمتهای جنوبی مکزیک تا گواتمالا و اِل سالوادور می رسد.

آمریکای مرکزی
منطقه ی حضور مایاها

مردمی که در جامعه ی مایایی ساکن بودند، مهارت پیشرفته ای در نوشتن داشتند و در ساختن شهرها و مدنیت توانایی عجیبی پیدا کرده بودند. مایایی ها احتمالا بخاطر اهرام و ساختمانهای بزرگ دیگری که ساخته اند معروف شده اند.

اهرام
اهرام تمدن مایا

مردم مایا در فرهنگ امریکای مرکزی تأثیر زیادی داشته اند، نه فقط از طریق تمدن خویش، بلکه با جوامع بومی که در این منطقه تشکیل داده اند. در حال حاضر هنوز شمار زیادی از مایاها هنوز زنده اند و سنن باستانی خود را ادامه می دهند.

مایاها

مایایی ها از تقویم های مختلفی استفاده می کردند و زمان را بعنوان گردش هایی روحانی درنظر می گرفتند. ازآنجایی که این تقویمها استفاده های عملی زیادی داشتند، مثل: کاربردهای اجتماعی، کشاورزی، اقتصادی و... ، به عنصر مذهبی قوی ای تبدیل شده بودند. این کاملا با تقویم میلادی جدید متباین است که تنها دارای معانی اجتماعی و اقتصادی است.

تقویم مایا

بیشتر تقویمهای مایایی کوتاه بودند. تقویم تزولکئین (Tzolk"in) در 250 روز تمام می شد و تقویم هاآب (Ha"ab) طول سال را 365 روز درنظر می گیرد.  مایایی ها این دو تقویم را با هم ترکیب کردند تا تقویمی به نام «گرد تقویم» (Calandar Round) تهیه نمودند: که برابر است با یک چرخه از 52 هاآب (تقریبا 52 سال که برابر طول تقریبی یک نسل است.) درون یک گرد تقویم چرخه های 13 و 20 روزه وجود دارد. واضح است که این سیستم  تنها زمانی استفاده می شود که 52 سال را 18980 روز واحد در نظر بگیریم. بعلاوه ی این سیستمها، مایایی ها چرخه ای داشتند به نام «چرخه ی زهره». ایشان با دقت زیاد تقویمی شکل دادند که بر اساس موقعیت زهره در آسمان شب بود. وهمچنین ممکن است که آنها تقویمهای مشابهی برای سیارات دیگر هم داشته اند.

تقویم مایا
تقویم مایایی

با استفاده از گرد تقویم هیچ گاه نمی توان سالی قدیمی تر از 52 سال را مشخص کرد! پس چگونه می توان تاریخ های طولانی را با استفاده از تقویم مایایی ها تعیین نمود؟

 

پایان شمارش طویل= پایان دنیا؟

مایاها برای حل این مشکل روشی ابتکاری بکار بردند. در نهایت تقویم آنها از دوره ی بلندی استفاده کرد که 5126 سال دارد. این دوره بر اساس ملاحظات مذهبی، دوران قاعدگی، محاسبات ریاضی روی اعداد 13 و 20 و همچنین اساطیر اخترگویانه ایجاد شده است.

تقویم
تقویم مایایی

ولی این تقویم چگونه کار می کند؟

سال مبدأ در شمارش طویل مایایی در «0.0.0.0.0» آغاز می شود. هر صفر از 0-19 تغییر می کند که هرکدام نشاندهنده ی روزهای مایایی است. مثلا اولین روز از شمارش طویل به صورت 0.0.0.0.1 نوشته می شود. این عدد اضافه می شود تا روز 19. با افزوده شدن 1 روز دیگر یعنی 20 روز به صورت زیر نوشته می شود: 0.0.0.1.0 این شمارش تا 0.0.1.0.0 ادامه می یابد(حدود یک سال ) و همینطور تا 0.1.0.0.0 (حدود 20 سال) و 1.0.0.0.0 (حدود 400 سال). حالا مثلا تاریخ 2.10.12.7.1 در تقویم مایایی نشان دهنده ی تاریخ تقریبی 1012 سال و 7 ماه و 1 روز است.

سنگ تراش
سه ستون نوشته شده توسط مایایی ها: ستون سمت چپ نشاندهنده ی تاریخ 8.5.16.9.9 یا 156 میلادی است.

واقعا تقویم جالبی است. ولی این تقویم با پایان جهان چه ارتباطی دارد؟ رسالت مایایی تماما بر این اساس است که هنگامی که شمارش بلند مایایی تمام شود، یک اتفاق بدی بوقوع خواهد پیوست. متخصصین مایا از هر دو عدد 13 و 20 استفاده می کنند. طبق نظر ایشان پایان این دوره می تواند در 13.0.0.0.0 روی دهد. و این تاریخ برابر با 5126 سال است. این شمارش بلند دوره در 0.0.0.0.0 آغاز شده است که مطابق 11 آگوست 3114 پیش از میلاد می شود. حالا مسأله را متوجه شدید؟ شمارش طویل دوره ی مایاها در 5126 سال بعد از این تاریخ یعنی در 21 دسامبر 2012 به پایان می رسد.

 

روز رستاخیز

زمانی که چیزی تمام می شود (حتی چیز بی خطری مثل یک تقویم باستانی)، مردم گمان می کنند که نهایی ترین احتمالات برای پایان تمدن روی خواهد داد. از طرف دیگر باستان شناسان و اسطوره شناسان معتقدند که مایایی ها یک عصر روشنگری را برای سال 13.0.0.0.0پیش بینی کرده اند. ولی واقعیت این است که شواهد کافی برای چنین رستاخیز عظیمی در آن روز در دست نداریم!!

تهدیدهایی برعلیه زمین و نوع بشر تا بحال مطرح شده اند: برخورد سیارکها، سیاهچاله ها، انفجارات پرتوگاما در کهکشانهای نزدیک، دوره ی یخبندان و جابجایی قطبین. ولی هیچ شاهدی برای روی دادن یکی از این اتفاقات در 2012 وجود ندارد. این اتفاقات هر زمانی می توانند روی دهند و هیچ ارتباطی با تاریخ خاصی ندارند. هر کدام از این تهدیدها نیاز به یک مقاله ی مستقل دارد که توضیح داده شود که چرا  دلیلی برای روی دادن آنها وجود ندارد.

برخورد سیارک

نکته ی جالب این است که باستان ستاره شناسان مایایی هنوز اختلاف نظر دارند که آیا پایان تقویم در 13.0.0.0.0 است یا 20.0.0.0.0(حدود سال 8000 میلادی).

هرم

در نتیجه، این قبیل پیش بینی ها نه تنها مبنای علمی ندارد بلکه از خرافات و اعتقادات اسطوره ای اقوام باستانی ریشه گرفته است. توجه مردم جهان به این قبیل خرافات نشان دهنده ی عمق خرافه پرستی و جهل علمی نسبت به یافته های دقیق و جهانی علمی امروز  است. در واقع پیشرفت علم و تکنولوژی تأثیر زیادی در سطح علمی و درک عمومی اقشار جوامع انسانی بازی نکرده است!!

 

اینکه چطور به نتایج عجیب و غریب یک تقویم باستانی گم نام چنین اطمینان و توجهی می شود، روحیه ی غیر علمی و نادقیق مردم تحصیل کرده ی امروز را نشان می دهد.


..

 


منبع:

http://www.universetoday.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_calendar

 

ترجمه:

ا.م.گمینی

 

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/31:: 12:12 صبح     |     () نظر
 
کَس دیگری آنجا نیست؟ ؟ ؟ "!!!

عجب حکایتیه، حکایت این بشر!!! میخوای خودتو محک بزنی؟!
راستی چطوری اینکارو می کنی؟؟؟ تاحالا خودتو تو مقام امتحان هم دیدی؟
نتیجه چی شده؟ چه نمره ای گرفتی؟






مرد بر لبه پرتگاهی راه میرفت. پایش لغزید و داشت سقوط میکرد.ناگهان با دستانش شاخه کوچـک گیاهی را گرفت اما خیلی زود فهمید که آن شاخه آنقدر کوچک است که نمیتواند او را نگهدارد.


پس سرش را بالا گرفت و فریاد زد : " کسی آن بالا نیست؟"


کسی گفت: " من هستم."


مرد گفت: " تو کی هستی."


او گفت: " من خدا هستم."


مرد گفت: "خدایا نجاتم بده من دارم سقوط میکنم."


خدا گفت: " آیا به من اعتماد داری؟ "


مرد گفت: " بله "


خداوند گفت: " پس آن شاخه درخت را رها کن."


مرد کمی سکوت کرد و فریاد زد: " کَس دیگری آنجا نیست؟ ؟ ؟ "!!!


واقعا ماها هم همینطوری هستیم؟!!!!
تا همین حد به خدامون اعتماد داریم و اونو برای نجات فقط لفظی قبول کردیم؟


خدا کنه که اینطوری نباشیم!!!





راستی اینو یادم رفت که بگم، این متن رو یکی از رفقا برام فرستاده که در اینجا ازش تشکر می کنم.!!!

نوشته شده توسط : اویس


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/28:: 6:45 صبح     |     () نظر
 
آیا خدا شیطان را خلق کرد ؟
شنبه 25 خرداد 1387 ساعت 9:38 صبح
آیا شیطان وجود دارد؟ آیا خدا شیطان را خلق کرد ؟
استاد دانشگاه با این سوال ها شاگردانش را به چالش ذهنی کشاند .
آیا خدا هر چیزی که وجود دارد را خلق کرد؟
شاگردی با قاطعیت پاسخ داد:"بله او خلق کرد "
استاد پرسید: "آیا خدا همه چیز را خلق کرد؟
شاگرد پاسخ داد: "بله, آقا "
استاد گفت: "اگر خدا همه چیز را خلق کرد, پس او شیطان را نیز خلق کرد. چون شیطان نیز وجود دارد و مطابق قانون که کردار ما  نمایانگر ماست , خدا نیز شیطان است "
شاگرد آرام نشست و پاسخی نداد . استاد با رضایت از خودش خیال کرد بار دیگر توانست ثابت کند که عقیده به مذهب افسانه و خرافه ای بیش نیست.
شاگرد دیگری دستش را بلند کرد و گفت: "استاد میتوانم از شما سوالی بپرسم؟ "
استاد پاسخ داد: "البته "
شاگرد ایستاد و پرسید: "استاد, سرما وجود دارد؟ "
استاد پاسخ داد: "این چه سوالی است البته که وجود دارد. آیا تا کنون حسش نکرده ای؟ "
شاگردان به سوال مرد جوان خندیدند .
مرد جوان گفت: "در واقع آقا, سرما وجود ندارد. مطابق قانون فیزیک چیزی که ما از آن به سرما یاد می کنیم در حقیقت نبودن گرماست. هر موجود یا شی را میتوان مطالعه و آزمایش کرد وقتیکه انرژی داشته باشد یا آنرا انتقال دهد. و گرما چیزی است که باعث میشود بدن یا هر شی انرژی را انتقال دهد یا آنرا دارا باشد. صفر مطلق (460 - F ) نبود کامل گرماست. تمام مواد در این درجه بدون حیات و بازده میشوند. سرما وجود ندارد. این کلمه را بشر برای اینکه از نبودن گرما توصیفی داشته باشد خلق کرد ."
شاگرد ادامه داد: "استاد تاریکی وجود دارد؟ "
استاد پاسخ داد: "البته که وجود دارد "
شاگرد گفت: "دوباره اشتباه کردید آقا! تاریک هم وجود ندارد. تاریکی در حقیقت نبودن نور است. نور چیزی است که میتوان آنرا مطالعه و آزمایش کرد. اما تاریکی را نمیتوان. در واقع با استفاده از قانون نیوتن میتوان نور را به رنگهای مختلف شکست و طول موج هر رنگ را جداگانه مطالعه کرد. اما شما نمی توانید تاریکی را اندازه بگیرید. یک پرتو بسیار کوچک نور دنیایی از تاریکی را می شکند و آنرا روشن می سازد. شما چطور می توانید تعیین کنید که یک فضای به خصوص چه میزان تاریکی دارد؟ تنها کاری که می کنید این است که میزان وجود نور را در آن فضا اندازه بگیرید. درست است؟ تاریکی واژه ای است که بشر برای توصیف زمانی که نور وجود ندارد بکار ببرد ." در آخر مرد جوان از استاد پرسید: "آقا, شیطان وجود دارد؟ "
زیاد مطمئن نبود. استاد پاسخ داد: "البته همانطور که قبلا هم گفتم. ما او را هر روز می بینیم . او هر روز در مثال هایی از رفتارهای غیر انسانی بشر به همنوع خود دیده میشود. او در جنایتها و خشونت های بی شماری که در سراسر دنیا اتفاق می افتد وجود دارد. اینها نمایانگر هیچ چیزی به جز شیطان نیست ."
و آن شاگرد پاسخ داد: "شیطان وجود ندارد آقا. یا حداقل در نوع خود وجود ندارد. شیطان را به سادگی میتوان نبود خدا دانست . درست مثل تاریکی و سرما. کلمه ای که بشر خلق کرد تا توصیفی از نبود خدا داشته باشد . خدا شیطان را خلق نکرد. شیطان نتیجه آن چیزی است که وقتی بشر عشق به خدا را در قلب خودش حاضر نبیند. مثل سرما که وقتی اثری از گرما نیست خود به خود می آید و تاریک که در نبود نور می آید .
  و آن شاگرد تیزهوش کسی نبود، بجز : آلبرت انیشتن      
به نقل از : http://www.freewebs.com/studentsingermany/Einstian.htm     

نوشته شده توسط : اویس

نظرات دیگران [ < lang=js>document.write(CommAr[CC++]);
26 نظر]




کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/28:: 5:30 صبح     |     () نظر
 
قرآن مجید
? قرآن مجید ?

Browse
Search
Search pattern
Random
Random ayah  RSS


www.recent.ir < src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type=text/java>
< type=text/java>
_uacct = "UA-2351641-1";
urchinTracker();

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/28:: 5:22 صبح     |     () نظر
 
راههای رسیدن به آرامش روانی ازنگاه قرآن(راه چهارم-تقوی وپرهیزگار

نویسنده مطالب زیر:   حسن عسکری  

تقوی از ماده (وقایه) به معنی نگهداری است وبه این معنی که انسان خود را از زشتیها وبدیها


وآلودگیها وگناهان نگه می دارد.قوی یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان


 شهوات حفظ می کند ودرواقع نقش ترمز نیرومندی را دارد که ماشین وجود انسان را در پرتگاهها


 حفظ واز تند رویهای خطرناک ، باز می دارد.به همین دلیل امیر المؤمنین علی (ع)تقوا را به عنوان


دژنیرومند دربرابر خطرات گناه شمرده است.آنجا که می فرماید:


" اعلموا عبادالله آنّ التقوی دار حصن عزیز"(ای بندگان خدا ! بدانید که تقوا قلعه ا ی محکم وغیرقابل


 نفوذ است.)در مورد تقوا هم آیات فراوانی در قرآن آمده اسصت یکی از آیاتی که به موضوع ما مربوط


 می شود ومی توان این برداشت را از آن داشت که تقوی از عوامل آرامش است،آیه شریفة:


(الا انّ اولیاء الله لاخوف علیهم ولا هم یحزنون الّذین آمنوا وکانوا یتّقون لهم البشری فی الحیوه الدنیا والآخره....)‹‹ آگاه با شید (دوستان و) اولیای خدا نه ترسی دارند ونه غمگین می شوند همانا که


ایمان آوردندو(از مخالفت فرمان خدا)پرهیز می کردند در زندگی دنیا وآخرت،شاد(ومسرور)ند.که دراین


 آیه اهل ایمان وتقوا را بشارت داده است که برای آنها در دنیا وآخرت ترس وناراحتی وجود نداردو


آنها در امنیت وآرامش به سر می برند.در مجمع البیان آمده است که : خوف از نظر معنی با فزع


 وجزع نظیر یکدیگرندوآن اضطراب دل از وقوع امری ناگوار است.ومقابل آن امنیت وآرامش است


 .وحزن ، سختی اندوه است ومقابل آن سرور وخوشحالی است.


پس با توجه به این آیه می توان گفت که دوستان واولیای الهی که خود را متصف به دو صفت ایمان


 وتقوا کرده با شند، در دنیا وآخرت در امنیت وآرامش به سر می برند واین وعده ای است از طرف


خدا وند ، وخداوند هم خلف وعده نمی کند.


دو نکته از المیزان ذیل این آیه:


1-قرآن با آوردن کلمة (آمنوا ) فهمانده است که اولیاء خدا قبل از ایمان آوردن تقوایی مستمر داشته اند .فرموده :(الّذین آمنوا) وسپس بر این جمله عطف کرده که (وکانوا یتّقون) وبا آوردن این جمله


می فهماند که اولیاء خدا قبل از تحقق ایمان از آنان دائما تقوی داشته اند ومعلوم می شود که


 ایمان ابتدایی مسبوق به تقوا نیست بلکه ایمان وتقوای افرادمعمولی متقاربندوبا هم پیدا


 می شوند ویا بر عکس اولیاء خدا ، اوّل ایمان در آنان پیدا می شود وبعدا به تدریج دارای تقوا


می گردند، آن هم تقوایی مستمر ودائمی.پس منظور از ایمان مرتبة دیگری از مراتب ایمان است


غیر از مرتبةاوّل که در افراد معمولی یافت می شود.


2-ترس وناراحتی که از احوال طبیعی وعارضی انسانهاست ویک امر فطری به حساب می آید، چگونه می توان آن را از وجود اولیائ خدا منتفی دانست ؟در پاسخ باید گفت :حزن وخوف از احوال طبیعی وعارضی


 است که در طبیعت همة انسانهاوجود دارد لکن چون کسی که توحید سراسر وجودش را فرا گرفته


 است ، خوف واندوه وحبّ وبغض را از خدا می داندواین اولیاءالهی از هیچ چیزی نه در دنیا ونه


در آخرت نمی ترسندواندوهناک نمی شوند وتنها ترسی که دارند از خدای سبحان است.


آری کسانی که این دو رکن اساسی ایمان وتقوا را داشته باشند چنان آرامش را


در درون جان خود احساس می کنند که هیچ یک از طوفانهای زندگی آنها را تکان


نمی دهد. بلکه به مضمون روایت (المؤمن کالجبل الراسخ لا تحرکه العواصف )


همچون کوه در برابر تند باد حوادث استقامت به خرج می دهند.


 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/28:: 4:37 صبح     |     () نظر
 
بسم الله تعالی

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/22:: 2:24 صبح     |     () نظر
 
لعنت بر شیطان

  


به شیطان گفتم: «لعنت بر شیطان»! لبخند زد.

پرسیدم: «چرا می خندی؟» پاسخ داد:

«از حماقت تو خنده ام می گیرد»

پرسیدم: «مگر چه کرده ام؟» گفت:

«مرا لعنت می کنی در حالی که

هیچ بدی در حق تو نکرده ام»

با تعجب پرسیدم: «پس چرا زمین می خورم؟!»

جواب داد: «نفس تو مانند اسبی است

که آن را رام نکرده ای. نفس تو هنوز

وحشی است؛ تو را
زمین می زند.»


پرسیدم: «پس تو چه کاره ای؟»

پاسخ داد: "هر وقت سواری آموختی،


برای رم دادن اسب تو خواهم آمد؛

فعلاً برو سواری بیاموز


 


 


 
 
 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/22:: 2:20 صبح     |     () نظر
 
یا علی

 


*


یا علی  دریاب  طفلان مرا           چاره کن  درد  یتیمان مرا


شمع بزم خلد راخاموش کن           جرعه ای ازجام محنت نوش کن


خلق رازین ماجرامدهوش کن        یا رسول الله زمانی گوش کن


                         سرگذشت جان سپاران مرا


تا زکف عباس  افتادش علم           قدّ من ازبارمحنت گشت خم


تشنه لب رفتندعون وجعفرم           کوفیان  کشتند  با  تیغ ستم


                         جملهء انصار واعوان مرا


خون ما با خاک وگل آمیختند          راس ما را بر سنان آویختند


خاک غم بر فرق عالم بیختند           کوفیان بی مروت ربختند


                         بی گنه خون عزیزان مرا


بهر دنیا دین و ایمان باختند           اسب بر ابدان عریان  تاختند


شامیان شمشیرکین افراختند            با خدنگ کینه بی جان ساختند


                         کودک شیرین تر از جان مرا


لعن حق بر آن پلیدان شقی              روسیاهان دیار گمرهی


غافل از حق حدا دین نبی              بهر برگ وعیش دنیای دنی


                          بینوا کردند یاران مرا


شیعیان ازنصرت بخت سپید            بر شما روز فرج گردد پدید


از دل غمدیده ام  یادی کنید            ای عزیزان در وطن یاد آورید


                          حسرت شام غریبان مرا


گر برای سیر در صحرا روید          یا در کنارحوض اندرپای بید


در جهان سروچمن گر بنگرید          از رفیقان  چمن یاد  آورید


                           جلوهء سرو خرامان مرا


قصهء پر غصهء  شاه حجاز           هر زمان گویند با سوزو گداز


روزو شب با یکدگر گویند باز           شرح احوال مرا با صد  نیاز


                           سرگذشت جان سپاران مرا


 


 


 


کاش گردون پایه اش بی پا شدی        قالب ترکیب آن اجزا شدی


رکن عالم بر سر دریا  شدی           کوه با سنگینیش از جا شدی


                           گر شنیدی صوت افغان مرا


کاش کیوان میشدی بی اعتبار           همچو گردون عرش گشتی بیقرار


بسمل آسا چرخ گشتی خاکسار           ابر نیان گریه کردی زار زار


                           گر بدیدی چشم گریان مرا



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/21:: 7:0 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10      >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
upturn یعنی تغییر مطلوب
حاج آقاشون
همفکری
EMOZIONANTE
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات