سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود رأیی ات تو را می لغزاند و در مهلکه ها سرنگون می سازد . [امام علی علیه السلام]
یادداشتها و برداشتها
 
بیدل، صدای آن سوتر از فهم

بیدل،

صدای آن سوتر از فهم

جاوید فرهاد

"بیدل آهنگت شــــنیدیم و تو را نشـــــــــناختیــم

ای زفهم آن سو! به گوش ما صدایی می رسی"

بیدل شاعریست حسی نگر.این حسی نگری رویکردیست که از ایجاد رابطه ی شاعر با اشیا و پدیده ها آغاز می شود و سپس در فرآیند آفرینش، شکل می یابد. رابطه ی حسی بیدل با پدیده ها و حوادثی که از آن بارور می شود،...ادامه...

 

* بحران شعر و کمبود مخاطب

* نکته هایی دربارهء شعر مدرن

* فرهنگ مردمی شود یا مردم فرهنگی؟

* پنداشت هایی دربــارهء شـــعر

* بیدل، پرنده ای فراتر از زمان

مطالب و مقالات بیشتر نویسنده...


 



***************************


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/5:: 12:27 صبح     |     () نظر
 
ادبیات قراردادی یا قرارداد ادبی!

ادبیات قراردادی یا
قرارداد ادبی!

هـــــــادی میران

متن حاضر نگاه اجمالی درگستره ی پویش وپیرایش شعر معاصرفارسی درافغانستان است. دراین متن سعی بر آن نهاده شده است که ادبیات شعری وشعر ادبیاتی ازمناظر متفاوت نگرسته شده و ظرفیت شعری آن بیرون ازگزاره های قرار دادی مورد سنجش قرار گیرد...ادامه...


***************************

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/29:: 3:43 صبح     |     () نظر
 
مدخلی بر بیدل

مدخلی بر بیدل

(بخش یازدهم)

محمد میرویس غیاثی

پیوستگی به حـق ز دو عالم بریدن است

دیدار دوست هســـتی خود را ندیدنست

شرح:

* در بعضی از جریان های تصوف این اندیشه وجود داشته است که؛ نباید انسان طاعت و عبادت را به امید رسیدن به بهشت انجام دهد، چون این نوعی از خود خواهی و بیع و شراء است، و خود خواهی در هر صورت آن ناپسند است...ادامه...

 

* وحی

* بضاعت های خوب ذهنی

* مدخلی بر بیدل

*  آشنایی با قرآن

* الحاد مدرن (بخش دوم)

* الحاد مدرن یا جهل مرکب؟ (بخش نخست)

* مجتهد نا بالغ

* بیدل

* هـــــامی

* روشنفکران یا مدافعان

* سرشار تهی

 

 

 




کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/29:: 3:23 صبح     |     () نظر
 
عبدالقادر بیدل و جایگاهش در سه پاره از یک پیکر
عبدالقادر بیدل و جایگاهش در سه پاره از یک پیکر
 

 
 
محمد کاظم کاظمی
محمد کاظمی کاظمی، شاعر و نویسنده افغان
اکنون درست دو دهه از زمانی می‌گذرد که برای نخستین بار، دیوان غزلیات عبدالقادر بیدل شاعر بزرگ سده‌های یازدهم و دوازدهم هجری‌، در ایران چاپ شد و در آن زمان‌، حدود دوصد و پنجاه سال از درگذشت بیدل می‌گذشت‌.

پیش از آن، چندان نام و نشانی از این شاعر در ایران نبود و به راستی این شگفتی‌آفرین است که شاعری چنین بزرگ و شاخص‌، در یکی از کانونهای مهم زبان فارسی دری‌، چنین گمنام بماند.

این در حالی بود که همین شاعر، در دیگر سرزمینهای فارسی ‌زبان که در آن جاها امکانات انتشاراتی کمتر بود و محافل ادبی پراکنده‌تر، نام و آوازه ‌ای بس فراگیر داشت‌.

بیدل در افغانستان و تاجیکستان شاعری نام ‌آور است و در بعضی محافل، در حد مولانا و حافظ اعتبار دارد.

به راستی این تفاوت بسیار را چگونه می ‌توان توجیه کرد و چه دلایلی می ‌توان برایش نشان داد؟

"انحطاط زبان" و پیچیده گویی

وقتی به حدود سه دهه پیش بر می‌ گردیم‌، عبدالقادر بیدل را در محافل ادبی و مجامع و متون دانشگاهی ایران‌، شاعری گمنام و حتی گاه مطرود می‌ یابیم‌، به این دلیل ساده که گویا از شدت افراط در ویژگیهای سبکی خویش و ویژگیهای کلی مکتب هندی‌، به ابتذال و انحطاط گراییده است و پیچیده ‌سرایی‌. نمونه شاخص این دیدگاه‌، می‌تواند تاریخ ادبیات ایران نوشته استاد ذبیح‌الله صفا باشد.

اما آیا به راستی همه حقیقت همین بود و گمنامی بیدل در ایران هیچ عامل و دلیل دیگری نداشت‌؟ شواهد و قراین نشان می‌دهند که چنین نیست و غالب کسانی که بیدل را به این صفات موصوف می‌کردند، متاثر از مسایل دیگری نیز بودند. وگرنه چرا در افغانستان و ماورأالنهر که طبعا سطح دانش ادبی و سواد عمومی مردم در آن جاها بیشتر از ایران هم نبوده است‌، همین شاعر "پیچیده ‌سرا و افراطی‌" چنین شهرتی می‌ یابد؟

از این گذشته‌، توجه ناگهانی اهل ادب ایران به بیدل در سالهای بعد هم نشان داد که این نمی‌توانسته است تنها عامل باشد، مگر این که بپذیریم شعر بیدل به‌ ناگهان بسیار ساده و روان شده است‌.

مشکل زبان و عرفان

اگر کمی عمیق ‌تر بنگریم‌، در این امر دلایل دیگری هم می‌ یابیم‌. صاحبنظران‌، تا جایی که من دیده‌ ام‌، بعضی علل دیگر هم برای گمنامی بیدل در ایران یافته‌اند، همچون‌:

?. از رواج ‌افتادن مکتب هندی و غلبه مکتب "بازگشت" در این کشور. (بنابراین‌، حفظ سنت ادبی مکتب هندی در افغانستان‌، می‌تواند دلیل خوبی برای حفظ شهرت بیدل در آن کشور باشد.)

?. پیچیدگی بیان و دشواری سبک شاعر. (این همان باور مشهور است و البته چنان که گفتیم‌، با شهرت بیدل در افغانستان ناساگاری دارد.)

?. دوری زبان شاعر نسبت به زبان گفتار در ایران‌. (طبق این باور، زبان بیدل گاه برخوردار از اصطلاحات و تعبیرهایی است که در حوزه زبانی ایران کمتر کاربرد دارد و در حوزه زبانی افغانستان و ماورأالنهر بیشتر رایج است‌.)

?. گرایش عرفانی بیدل که از سوی معارضان مکتب وحدت‌ الوجود ابن عربی همواره نکوهیده بوده است‌.

ولی هیچ‌ یک از این دلایل به تنهایی نمی‌تواند گمنامی بیدل در ایران را توجیه کند. مجموعه اینها البته موثر بوده است‌، به اضافه یک یک عامل بسیار مهم دیگر که از چشم بسیاریها پنهان مانده یا پنهان نگه داشته ‌شده است‌، یعنی نگرشهای ملی‌ گرایانه در ایران‌، به ویژه بعد از مشروطیت‌.

نقش نگرشهای ملی گرایانه

پس از پارچه ‌پارچه شدن قلمرو وسیع زبان فارسی و ایجاد حکومتهایی مستقل و گاه حتی معارض‌، و با مطرح‌ شدن ملیت به عنوان یک عامل وحدت‌ بخش قوی در هر کشور، ملی ‌گرایی در سطح ادبیات نیز رواج یافت و ساکنان هر یک از این پاره ‌ها، کوشیدند که با اتکا به مفاخر ادبی‌، کسب هویت کنند.

چون این مفاخر، در روزگاران پیشین به همه این حوزه زبانی تعلق داشته ‌اند، انتساب هر کدام به یک کشور، کمی سخت می‌ شد و مایه جدال و رقابت‌، چنان که هم ‌اکنون بر سر افغان یا ایرانی ‌بودن بعضی از بزرگان ادب بحث است و البته بحثی بیهوده و روان‌فرسا.

باری‌، این رویکرد، باعث شد که هر یک از این مفاخر، در کشوری که بدان انتساب می‌یابند، شهرت و اعتباری بیشتر بیابند، چنان که فردوسی و حافظ و سعدی در ایران و سنایی و جامی در افغانستان و رودکی در تاجیکستان موقعیتهایی بسیار پررنگ‌ تر از آنچه پیشتر پنداشته می‌شد، یافتند.

مسلماً به دلیل نگاه خاص حاکمیت و دستگاههای تبلیغی آن‌، این گرایشهای ملی‌، در ایران هم شدیدتر بود و هم سازمان‌یافته ‌تر. این‌، می ‌توانست توجه را از بیدل ـ که هیچ‌ گاه در ایران به دنیا نیامده و درنگذشته بود و حتی به این کشور سفر نکرده بود و خاک ‌جایش در اینجا نبود ـ به شاعران دیگری همچون صائب و کلیم معطوف کند.

جدا افتادگی بیدل از ایران

قراین و شواهد برای این که نشان دهد ایرانی ‌نبودن بیدل به راستی دلیلی مهم برای گمنامی او در این کشور بوده است‌، بسیار است‌. من فقط به دیدگاه یکی از استادان ادبیات ایران‌، دکتر محمد جعفر یاحقی اشاره می ‌کنم که باری در جایی نگاشته ‌اند: "اگر بیدل در حوزه جغرافیایی ایران‌... غریب افتاده است‌، شاید هم لختی از آن روست که اینان از نوع وطنی آن صائب و کلیم و طالب آملی را دارند، با ذهن و زبانی مانوس‌ تر و تصویرها و آهنگ ‌هایی دلپسندتر و جاافتاده‌تر". *

مسلما وقتی "وطنی‌" بودن‌، ملاکی برای انتخاب شعر یک شاعر باشد، طبیعی است که جایگاه بیدل در قبال صائب در ایران کمرنگ خواهد شد.

این نظریه ما وقتی تقویت می‌شود که توجه کنیم نه تنها بیدل‌، که بسیار شاعران دیگر خارج از حوزه ایران کنونی نیز در این کشور نسبتا یا مطلقا گمنام مانده ‌اند، همچون سنایی غزنوی‌، کمال خجندی‌، سیف فرغانی‌، فیضی دکنی‌، امیرخسرو دهلوی‌، غنی کشمیری‌، واقف لاهوری‌، غالب دهلوی و اقبال لاهوری‌. به راستی آیا همه اینان پیچیده ‌سرا و افراطی بوده ‌اند؟

بیدل و همزبانان

ولی برای افغانستان‌، زمینه برای شهرت‌ یافتن و مطرح‌ بودن بیدل بسیار فراهم‌ تر بود.

هم سنت ادبی مکتب ادبی در آنجا فراموش نشد، هم قرابت زبانی مردم آن سامان با بیدل بیشتر بود و هم ملی‌ گرایی در آن کشور ضعیف‌ تر بود و فاقد یک پشتوانه حکومتی دائم و مستمر.

و بالاخره آنچه این نظریه (نقش ملی‌گرایی در گمنامی بیدل‌) را بازهم قوی‌ تر می‌کند، این است که نام این شاعر، بلافاصله بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران بر سر زبانها می‌ افتد و این‌، دوران افول نگرشهای ملی‌ گرایانه و توجه مردم ایران به خارج از مرزهاست‌.

ظرف چند سال‌، بیدل چنان موقعیتی در این کشور می ‌یابد که بیش از بیست هزار نسخه غزلیات او به چاپ می‌رسد و چندین کتاب معتبر درباره این شاعر نوشته می‌شود.

مطرح‌ شدن تدریجی شاعرانی چون واقف لاهوری و غنی کشمیری و سیف فرغانی در این سالها در ایران هم می ‌تواند موید این نظر باشد، یعنی گویا معیارها از "هموطن" بودن‌ به "همزبان" ‌بودن‌ بدل شده است و این‌، جای بسی امیدواری دارد.

بررسی موقعیت کنونی بیدل در ایران و تحقیقاتی که هم از سوی جامعه ادبی این کشور و هم از سوی مهاجران افغان درباره این شاعر انجام شده و نقد کتابهایی که در این سالها در ارتباط با بیدل چاپ شده است‌، از مجال اندک این نوشتار بیرون است و در مقاله ‌ای مستقل‌، می‌توان بدان پرداخت‌.



* شاعر آینه‌ها (معرفی کتاب شاعر آینه‌ها از دکتر شفیعی کدکنی‌)، کیهان فرهنگی‌، سال پنجم‌، شماره ?، تیرماه ????، صفحه ??.

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/27:: 3:1 صبح     |     () نظر
 
جناب استاد سمیع رفیع
د
دوستان عزیز سلام

پایداری ملتها به نیرومندی اندیشه و افکار بلند آنان بستگی دارد. میهن عزیز ما طی سالیان متمادی، با همین وسیلهء موثر و مهم توانسته است در برابر هجوم فرهنگ های گوناگون که از طریق جنگ و خونریزی و قتل و غارت صورت میگرفته است، در عرصهء جهانی راست و مقاوم و با صلابت به پیش گام بردارد و بر تارک تاریخ همچون الماسی بدرخشد و اندیشه ها و فرهنگ تابناک خود را حفظ نماید. در عوض، آنانکه از فرهنگ خود بیگانه و راه تقلید از اجنبی را طی کردند، نابود شدند و نامی کمرنگ در تاریخ دارند.

در سرزمین ادب پرور افغانستان، ستارگان درخشان زیادی در طی قرون درخشیده اند و مردم کشور عزیز ما بر پر و بال اندیشه های خلاق این خداوندگاران سخن، پروازی عاشقانه داشته اند و قله های بلند زیادی را در سرزمین دلها، حتی در دورترین نقاط عالم، تسخیر نموده اند.

یکی از آن اندیشمندان و فرزانه گان شعر و ادب، عرفان و موسیقی، جناب استاد سمیع رفیع استند که بنده نیز یکی از جمله ء ارادتمندان شان استم.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/13:: 5:33 صبح     |     () نظر
 
چارلی چاپلین

چارلی چاپلین ، هنرمند بزرگ سینما، فیلم سازی  که در آثارش به انسان ارج نهاد و فساد و تباهی را با طنز به باد انتقاد گرفت ، نامه ای به دخترش جرالدین چاپلین دارد که یکی از با ارزش ترین نوشته ها به شمار می آید . این نوشته سرشار از نکات اخلاقی ، بسیار زیبا و خواندنی است.

 

جرالدین ، دخترم !

از تو دورم ، ولی یک لحظه تصویر تو از دیدگانم دور نمی شود ، تو کجایی ؟

در پاریس روی صحنه تئاتر پر شکوه شانزه لیزه ... ، در نقش ستاره باش ، بدرخش ! اما اگر فریاد تحسین آمیز تماشاگران و عطر مستی آور گلهایی که برایت فرستاده اند ، ترا فرصت هوشیاری داد ، بنشین و نامه ام را بخوان .

هنر قبل از آنکه دو بال پرواز به انسان بدهد ، اغلب دو پای او را می شکند ... .


جرالدین دخترم !

پدرت با تو حرف می زند ، شاید شبی درخشش گرانبهاترین الماس این جهان ترا فریب دهد . آن شب است که این الماس ، ریسمان نااستوار زیر پای تو خواهد بود و سقوط تو حتمی است . روزی که چهره زیبای یک اشراف زاده ترا بفریبد ، آن روز است که بندباز ناشی خواهی بود ، بندبازان ناشی همیشه سقوط می کنند .

از این رو ، دل به زر و زیور مبند . بزرگترین الماس این جهان آفتاب است که خوشبختانه بر گردن همه می درخشد . اما اگر روزی دل به مردی آفتاب گونه بستی ، با او یک دل باش و به راستی او را دوست بدار.

دخترم ! 

هیچ کس و هیچ چیز را در این جهان نمی توان شایسته این یافت که دختری ناخن پای خود را به خاطرش عریان کند . برهنگی بیماری عصر ماست . به گمان من ، تن تو باید مال کسی باشد که روحش را برای تو عریان کرده است .

جرالدین ، دخترم !

با این پیام نامه ام را به پایان می رسانم :

انسان باش ، زیرا که گرسنه بودن و در فقر مردن ، هزار بار قابل تحمل تر از پست و بی عاطفه بودن است.

 

برگرفته از سایت فارسی( تبیان )



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/13:: 3:2 صبح     |     () نظر
 
تأملی بر جهان بینی مولانا جلالدین محمد بلخی

تأملی بر جهان بینی

 مولانا جلالدین محمد بلخی

به مناسبت بزرگداشت از هشتصدومین سالروز تولد مولانا


دستگیر صادقی

مولانا جلال الدین محمد بلخی ، عارف ، شاعر و متفکر بزرگ زمانه ها ، در آغاز مثنوی معنوی که به نی نامه شهرت دارد ،  چنین می سراید:

بشنو از نى چون حکایت مى‏کند |   از جداییها شکایت مى‏کند
کز نیستان تا مرا ببریده‏اند        |    از نفیرم مرد و زن نالیده‏اند
سینه خواهم شرحه‏شرحه از فراق |    تا بگویم شرح درد اشتیاق
هر کسى کو دور ماند از اصل خویش |   باز جوید روزگار وصل خویش
من به هر جمعیتى نالان شدم  |  جفت بد حالان و خوش‏حالان شدم
هر کسى از ظن خود شد یار من   |    از درون من نجست اسرار من
سرّ من از ناله من دور نیست  |   لیک چشم و گوش را آن نور نیست
تن ز جان و جان ز تن مستور نیست |   لیک کس را دید جان دستور نیست
آتش است این بانگ ناى و نیست باد |  هر که این آتش ندارد نیست باد
آتش عشق است کاندر نى فتاد  |    جوشش عشق است کاندر مى فتاد
نى حریف هر که از یارى برید  |    پرده‏هایش پرده‏هاى ما درید
همچو نى ، زهرى و تریاقى که دید |   همچو نى ، دمساز و مشتاقى که دید
نى حدیث راهِ پر خون مى‏کند  |    قصه‏هاى عشقِ مجنون مى‏کند
محرم این هوش جز بیهوش نیست  |   مر زبان را مشترى جز گوش نیست
در غم ما روزها بیگاه شد   |  روزها با سوزها همراه شد
روزها گر رفت ، گو رو باک نیست |   تو بمان ، اى آنک چون تو پاک نیست
هر که جز ماهى ز آبش سیر شد  |  هر که بى‏روزى است روزش دیر شد
در نیابد حال پخته هیچ خام    |     پس سخن کوتاه باید والسلام

نوای جانسوز مولانا ، در فراز و فرود قرنها و در وادی پر پیچ و خم عرفان ، همواره روان انسانهای شیفته و با بینش  را بخود کشانیده است. این نوا ، تبلوری است از قرنها تفکر و اندیشه انسانی ، که از جدال انسان برای خود شناسی  خویش ، مایه گرفته و نزج یافته است.

گفته ‌اند که مولانا ، درهمین نی نامه ، یعنی هجده بیت اول « مثنوی معنوی مولوی ، هست قران در زبان پهلوی » ، تمام مفاهیم کلی مثنوی کبیر را بصورت بسیار فشرده  گنجانیده است و یا به عبارت دیگر، مثنوی تفسیر و توضیح همین هجده بیت اول است که آن را خداوند گار بلخ به قلم خود نوشته بودند. البته،  متباقی اشعار مثنوی را آنطوری که مشهور است ، مولانای ما در احوال گوناگون سروده و یار پاک نهاد وی ، حسام الدین چلبی ، آنها را با کمال اخلاص نوشته است.

 عصاره کلی و جان مطلب در آثار فناناپذیر مولانا ، بخصوص در دو اثر گرانسنگ آن ، یعنی مثنوی معنوی و دیوان شمس ، صرف یک کلمه است و آنهم « عشق » است که ستون اساسی جهان بینی مولانا را میسازد. از آنرو طریقت و مکتب مولانا  را مکتب عشق گفته اند ، و وی را پیامبر عشق نامیده اند.  چنانچه جناب شان می فرمایند:

آتشی از عشق در جان برفروز                        سربه سر، فکر و عبادت را بسوز

ای خدا، جان را تو بنما آن مقام                        کاندرو بی حرف ، می روید کلام

گرچه تفسیر زبان ، روشنگر است                      لیک عشق بی زبان ، روشن تر است

 ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/30:: 8:3 صبح     |     () نظر
 
انتخاب انتخاب مثنوی است

انتخاب انتخاب مثنوی است

بهاءالدین خرمشاهی

 

 

 همین روزها، که هنوز جهان فرهنگ و جهان اسلام و کشور خودمان شادمان از جشن‌ها و همایش‌ها و نکوداشت‌های علمی و هنری در سال بزرگداشت حضرت مولانا جلال‌الدین محمد است، کتاب مهمی به نام لبّ لباب معنوی- اثر واعظ کاشفی- با تصحیح و پیشگفتار استاد عبدالکریم سروش، از سوی انتشارات صراط منتشر شده است. دکتر سروش از بزرگ‌ترین و ژرف‌اندیش‌ترین مولوی‌شناسان ایران و جهان است. بیش از 40 سال به درس و بحث مثنوی، غزل‌های مولانا معروف به غزلیات شمس و طبعا سایر آثار مولانا، سختکوشانه اشتغال داشته است و دارد.
سال‌ها درس شرح مثنوی او برقرار بوده و امید که بر دوام باد در حدود یک دهه پیش به خدمت ایشان آرزوی خود و هزاران ایرانی دیگر را مطرح کردم که می‌خواهند/ می‌خواهیم شرح عالی او را به هر شش دفتر مثنوی در هیأت کتابی خواندنی و ماندنی و مرجع حل و فصل، مشکلات این عالی‌ترین منظومه عرفانی فارسی/ ایرانی داشته باشیم. ایشان فروتنانه می‌فرمودند هنوز این آمادگی را در خود نمی‌بینم. در حالی که ضبط و بحث‌های ایشان به بخش اعظم مثنوی، که به حدود 150 نوارکاست و سپس چند لوح فشرده الکترونیکی (سی- دی) برآمده بود، منتشر شده بود. اما «کتاب» هنوز و همچنان بی‌رقیب است. البته رقیب‌هایی که اشاره شد، وجود دارند، اما کمال کتاب و خوش‌دستی آن را ندارند. این قول را ممکن است حمل بر مبالغه دوستانه و دوستدارانه کنند. اما در هر حال این ارزیابی منصفانه و حق‌شناسانه من است که آثار مولوی‌شناسی استاد دکتر سروش هم آنها که یاد کردیم، و هم لوح فشرده «رسول آفتاب» قرائت 425 غزل برگزیده و شرح 3 غزل، همراه با چندین و چند قلم اثر دیگر، منتشره از سوی نیستان جم، همچنین کوشش ایشان در بازنگری و ویراستن ترجمه انگلیسی شادروان نیکلسون، نیز تصحیح همسو از «مثنوی»‌بر مبنای نسخه قرینه پس از کارهای روانشاد استاد بدیع الزمان فروزانفر در کارنامه مولوی‌شناسی ایران جایگاهی رفیع و کم‌نظیر دارد.
بی‌آنکه تلاش‌های مثنوی/ مولوی پژوهانی چون استادان عبدالحسین زرین کوب، جناب کریم زمانی، دکتر محمد استعلامی و مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی در تکمیل شرح ناتمام فروزانفر و به‌ویژه کارهای دکتر توفیق سبحانی، و نیز ترجمه‌های آقای حسن لاهوتی را از یاد ببریم یا خدای نخواسته ارج والای آنها را به دیده نیاوریم.
اما «لب لباب معنوی» پیشترها فقط یک چاپ حروفی، با تصحیحی نه چندان درخشان از مرحوم سعید نفیسی (1319ش) داشته است. تلاش مولوی شده مسلمان هندی تلمذ حسین به نام مرآت المثنوی که کمتر از یک قرن از تدوین و نشر چاپ سنگی آن می‌گذرد. در جای خود شکرانه دارد. بنده این اثر را که در بهگزینی قصه‌ها و تدوین فرهنگی موضوعی، و نمایاندن آیات، و سپس احادیث مثنوی و مشتمل بر حدود 13 هزار بیت است، از نو تصحیح کرده‌ام و برای آن کشف‌الابیات درست کرده‌ام، که با مقدمه کوتاهی از روانشاد استاد زرین‌کوب، چند سال پیش با حروف‌نگاری جدید و چشم نواز روبه‌رو مصالح چاپی خوب، از سوی نشر گفتار منتشر شده است.
ملاحسین واعظ کاشفی با دو اثر دیگرش هم در ایران مشهور است. نخست «روضه الشهداء» در شرح مصائب حضرت سیدالشهدا و خاندان جلیلش و توصیف وقایع جانگداز کربلا، که واعظان آن را بروی منابر می‌خوانده‌اند و بدینسان ذکر مصائب می‌کرده‌اند و خواندن همین کتاب «روضه» که ابتدا از روی کتاب و سپس از حفظ بوده «روضه‌خوانی» را در فرهنگ شیعه اثناعشری پدید می‌آورده است دیگر تفسیرش «مواهب علیه» که در حدود 7 سال پیش استاد دکتر محمدرضا جلالی نابینی چاپ بسیار پرغلطی با بی‌همتی نشر اقبال، از آن به دست داده‌اند. اما چاپ‌های خوب و بسیار بسیار کم غلط هندی/ پاکستانی دارد: اما معرفی بیشتر ولو همچنان کوتاهی از انتخابگر این اثر ضرورت دارد. گفتنی است که شرح حال او در کتاب‌های دستیابی چون «ریحانه الادب»، «تاریخ ادبیات ایران» از رضازاده شفق، «لغتنامه دهخدا» (ذیل کاشفی)، و «دایره‌المعارف فارسی» (آن هم ذیل «کاشفی») آمده است. کاشفی/ کاشفی سبزواری، تخلص و شهرت ملاحسین واعظ سبزواری/ بیهقی، در گذشته 906ق یا910ق، که اولی طبق ماده تاریخ برابر با «شوخ» و دومی «شیخ» می‌باشد. او از نویسندگان و دانشمندان و خطبای شهیر قرن نهم هجری است. مانند مرشدش عبدالرحمن جامی به نقشبندیه پیوسته و مذهبی اعتدالی آمیخته از تشیع و تسنن داشت از همین روی در هرات به خاطر گرایش‌های شیعی رو در بیهق/ سبزوار زادگاهش به خاطر گرایش‌های سنی‌اش جفا می‌دید. اصولا چنین گرایش‌های دوگانه در قرن نهم بسیار شایع بود. آثار او چند قلم در تفسیر قرآن است.
غیر از «مذهب علمیه»، تفسیر مفصل مهمی به سوره یوسف، تفسیری هم بر سوره‌های بقره و آل عمران به زهراوان دارد، نیز در علوم غریبه چند اثر دارد که از همه مشهورتر «اسرار قاسمی» است. «اخلاق محسنی» (در اخلاق) و «انوار سهیلی» در حکایاتی مانند «کلیله و دمنه» از آثار اوست. اما بعدا از روضه‌الشهدا» معروفترین اثرش «لباب‌المعنوی» در انتخاب از مثنوی رهنماست که سپس آن نخبه را هم بهگزینی کرده است که به «لب لباب معنوی» مشهور است و همین اثری است که این معرفی کوتاه درباره آن است. استاد دکتر عبدالکریم سروش که خود نخبه‌ای در حدود دو هزار بیت در 16-15 سال پیش از مثنوی فراهم کرده که شامل ارزنده‌ترین گوهرهای این دریای مروارید است و آن را به خوشنویسی رسانده ولی هنوز منتشر نکرده (و مشتاقانه در انتظار انتشار آنیم) مقدمه‌ای کوتاه در 10 صفحه) بر این تصحیح خود نگاشته که اطلاعات فراوانی درباره مولف نخبه او در بر دارد، از جمله نوشته است:
«این گزینش وقتی انجام گرفت که از مرگ جلال‌الدین رومی و سرودن مثنوی در قرن تمام می‌گذشت و آوازه او ایران بزرگ را در نوردیده بود. هنوز تیغ تجدد خیمه سنت را به قساوت نشکافته بود، هنوز طراوت اندیشه‌های عرفانی در خزان عقلانیت تحلیلی پژمردگی نیافته بود و هنوز گرمای کوره تجربه‌های دینی در زمستان سکولاریته نیفسرده بود... » (مقدمه، ص «ت»). همچنین می‌نویسد: «راهنمای کاشفی در انتخاب و تلخیص و تدوین «لب لباب» همان تقسیم‌بندی آشنا و کهن صوفیان است که دینداری را به اقسام سه‌گانه شریعتی، طریقتی و حقیقتی منقسم می‌نمودند. کاشفی هم لب لباب، را به عین و هرعین را به چند نهر (مجموعا 16 نهر) و هر نهر را به چند شحه (مجموعا 78 رشحه تقسیم می‌کند. عین اول در بیان جوامع اطوار شریعت است و عین دوم در بیان دقایق اسرار طریقت و عین سوم در بیان لوامع انوار حقیقت از این میان عین ثانی (طریقت) بلندترین بخش کتاب است (3897 بیت)، در عین اول و سوم، شریعت و حقیقت با یکدیگر برابرند (هر یک 1196 بیت) مقدمه کتاب که به حمد خدا و لغت رسول و صفت معراج و شفاعت و نیز وصف مثنوی، اختصاص می‌یابد، کوتاه‌ترین بخش کتاب است و جمعا 335 بیت را شامل می‌شود. شماره ابیات یاد شده (برروی هم 6624 بیت) کمی بیش از یک چهارم کل مثنوی است...» (مقدمه، صص «ب» و «پ»). مصحح دانشور گفته‌اند که ابیات « لب لباب معنوی» را بر رفق نسخه قرینه که به تصحیح خود منتشر کرده‌اند در آورده‌اند. لذا نباید تعجب کرد «که متداول‌ترین نسخ لب‌لباب»... چند صدبیت افزون‌تر از این دارند که سببی ندارد جز استفاده ملاحسین کاشفی از دست نویس‌های تنقیح ناشده مثنوی، در سده‌های پیشین، نیز دخل و تصرف‌های ناروای نسخه‌نویسان...»
این کتاب و با تصحیح علمی و پیشگفتار تحقیقی و چاپ اعلا و خوشنگاری رایانه‌ای، همه دوستداران «مثنوی» و مولوی پژوهی را در ایران و همسایگان فارسی‌زبان و ایرانیان مهاجر و همه محافل مثنوی خوانی و درس و بحث‌های دانشگاهی «مثنوی» و ایرانشناسان را به کار می‌آید.
آیا جای آن داشت که کشف الابیات یا حتی بیت یاب و مصرع یاب در پایان این کتاب نفیس بیاید؟ اگر مصحح فرزانه ضرورت و فایده آن را بپذیرند، شاید در چاپ‌های بعدی چنین فهرستی را یا فهرست موضوع یاب مشکل گشایی را نیز در پایان کتاب بیفزایند. با بیان اشتیاق و انتظار انتشار شرح کبیر استاد سروش و مولوی شناس بزرگ زمانه، و با تبریک به ناشر باسلیقه این اثر، این معرفی کوتاه را به پایان می‌بریم.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/30:: 6:44 صبح     |     () نظر
<      1   2      
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
upturn یعنی تغییر مطلوب
حاج آقاشون
همفکری
EMOZIONANTE
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات