بنا به روایات برادران اهل تسنن ، میلاد حضرت رسول اکرم (ص) ?? ربیع الاول سال ?? قبل از هجرت است ، ولی راویان شیعه عموما ?? ربیع الاول را روز ولادت آن حضرت می دانند . ابتکار وحدت طلبانه و یشنهاد مدبرانه یکی از شخصیت های جمهوری اسلامی ایران ، از این عامل به ظاهر تفرقه ، نماد یگانگی و سمبل وحدت ساخته است . بنا بر این یشنهاد از دوازدهم ربیع الاول هر سال تا هفدهم آن ماه به عنوان ایام فرخنده میلاد یامبر اکرم(ص) و هفته وحدت نامگذاری شد ، تا در سراسر جهان اسلام آیین های جشن و سرور برگزار شود و در این آیین ها بر تحکیم ستون های وحدت و رشته های استوار همبستگی و یگانگی تاکید گردد .
وحدت چیست؟
مفصود از وحدت فرق اسلامی از جمله شیعه و سنی این نیست که سنی ها ، شیعه یا شیعیان ، سنی شوند ، یا هر دو مذهب نسبت به بعضی از مواضع خود تجدید نظر کرده ، از برخی باورها دست بکشند ، تا دیدگاه هایشان به یکدیگر نزدیک شود ، بلکه هدف از وحدت این است که طرفین ضمن حفظ مواضع خود :
? - درباره مفترقات با یکدیگر نستیزند.
? - درباره مشترکات با یکدیگر متحد و متفق شوند و در راه وصول به اهداف مشترک یکدیگر را یاری دهند .
اگر چنین وحدتی جلوه گر شود ، تمام فتنه ها و درگیری های قومی ، قبیلگی ، نژادی ، فرقه ای و مذهبی رفع شده ، مسلمین در دنیا به عنوان عظیم ترین ، قدرتمندترین و ثروتمندترین اتحادیه و بلوک سیاسی ، اقتصادی ، کشاورزی ، نظامی ، فرهنگی و... مطرح می شوند .
از آن پس دیگر منابع مالی و انسانی مسلمین به غارت ابرقدرت های شرق و غرب نمی رود !
...فلسطین مظلومانه پرپر نمی شود و جوانان مبارز غریبانه به خاک و خون نمی غلتند ! و اقلیتی صهیونیست بر بیش از ???میلیون عرب و بیش از یک میلیارد مسلمان نمی خروشند و فخر نمی فروشند !
....بوسنی و هرزگوین ستم دیده لگدکوب صرب های وحشی و متجاوز نمی شود و ناموس مسلمانان مورد اهانت قرارنمی گیرد !
...چچن مسلمان از نقشه جغرافیایی جهان محو نمی شود ! و...
موانع وحدت اسلامی چیست؟
نهال وجود همه پیامبران راستین الهی از چشمه سار زلال وحدانیت می نوشند و طبعا نباید میوه ای جز وحدت به بار آورند . گوهر پیام همه انبیا یکی است . « لا نفرق بین احد من رسله » ( بقره ، ???)
بنابراین نباید بین موحدان اختلافی باشد ، بویژه بین پیروان و مومنان به یک دین و آیین .
بدون تردید ، وحدت و همبستگی ملل اسلامی مورد تاکید و آرزوی همه اندیشمندان ، روشنفکران و دانشمندان اسلامی است . همه مصلحان ، مسلمانان را به وحدت خوانده اند، اما چرا علی رغم این همه تاکیدات و توصیه ها ، وحدت واقعی تحقق نمی یابد ؟ به باور من علت عمده عدم تحقق وحدت ، نامشخص بودن محور وحدت است . همه ، وحدت را می ستاییم ، ولی عملا برتفرقه می افزاییم . چرا ؟ چون درک و تعریف ما از مفهوم وحدت ، یکسان و شفاف نیست . همه وحدت را می خواهیم ، اما نمی گوییم حول چه محوری؟!
فرض کنید ندادهنده ای در یک بیابان یا دشت وسیع ، همه مردم پراکنده را به تجمع در یک نقطه فرا بخواند، اما محل دقیق تجمع را مشخص نکند . در نتیجه هر گروه و دسته ای در یک نقطه گرد می آیند . در این صورت تفرق افراد به تفرق گروه ها می انجامد . در حالی که اگر منادی ، همه را به تجمع در حول یک پرچم یا یک درخت یا یک محدوده مشخص فرا بخواند، لااقل افراد مشتاق و با حسن نیت در فهم و درک تجمع و گردهمایی مختلف و متفرق نمی شوند .
خداوند در آیه ?? سوره آل عمران وقتی اهل کتاب را به وحدت فرا می خواند ، بلافاصله محور وحدت را مشخص می کند :
« قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم...»
« بگو ای اهل کتاب ! بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است ، پیروی کنیم.( و آن کلمه این است که ) به جز خدای یکتا هیچ کس را نپرستیم و برخی از ما بعضی را به جای خدا به ربوبیت تعظیم نکنیم . ( یعنی روسای مذهب را به رتبه پرستش و اختصاصات الهی نرسانیم. ) پس اگر از حق روی گرداندند ، بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم .»
علت اصلی بیشتر اختلافات بین ادیان ، مذاهب و نظریات مختلف ، قشری نگری و ظاهراندیشی است . گوهر و جوهره همه ادیان الهی یکی است . ما هر چه از پوسته و ظاهر به سوی مغز و اصل ادیان پیش می رویم ، بیشتر به مایه های وفاق و وحدت و سرمایه های وحدانیت نزدیک می شویم .
مخاطبان پیام هفته وحدت تنها اهل تشیع و تسنن نیستند ، بلکه هر انسان باید آن قدر سعه صدر و ظرفیت داشته باشد که بتواند عقاید مخالف خود را بشنود ، تحمل کند، منطقی و منصفانه برخورد کند، مخالف را تکفیر و تفسیق نکند ، برمخالف نشورد و با او نستیزد . منطق قرآن از هر مسلمان می خواهد که هر سخنی را بشنود ، آن را با معیار خرد بسنجد و از بهترین آن پیروی کند :
« فبشر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه » ( زمر ، ??)
و باز این پیام قرآن است که ما را به بهترین شیوه بحث ، مناظره و گفت و گو فرا می خواند:
« ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن » ( نحل ، ???)
معنی وحدت این نیست که هرکس بخواهد با ما متحد باشد ، باید مثل ما بیندیشد ، بلکه باید با بهره جستن از معیارها ، ملاک ها و منابع مستند قرآنی و روایی و ترازوی منطق و عقل ، اندیشه ها و افکار را بسنجیم ، تا با جرقه حاصل از برخورد اندیشه ها و اصطکاک افکار ، راه صواب و اندیشه برتر نمایان شود .
اصل «اختلاف » در اندیشه ها و افکار پدیده ای مثبت و رشدآور ارزیابی می شود . کمال انسان ها در اختلاف اندیشه هاست . پیامبر بزرگوار ما(ص) ، اختلاف فکری اندیشمندان را رحمت و مایه رشد علمی و عقلی می نامند . اگر همه افکار و عقاید مثل هم باشد ، تضارب آرا معنا ندارد . بنابراین تنها راه حفظ وحدت برای همه ملت ها ، فرقه ها و افراد این است که یکدیگر را تحمل کنند ، ظرفیت های فکری ، سیاسی ، اجتماعی ، علمی ، عقلی و مذهبی خود را ارتقا دهند .
سید علی رضا شفیعی مطهر
از وب مدارا
کلمات کلیدی: