سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که خوش رفتاری پیشه کند، دوستانش فراوان شوند . [امام علی علیه السلام]
یادداشتها و برداشتها
 
مسواک زدن مداوم دندانها می تواند از بروز حملات قلبی جلوگیری کند

مسواک زدن مداوم دندانها می تواند از بروز حملات قلبی جلوگیری کند
محققین آمریکایی می گویند افرادی که جرمهای بیشتری در دهان خود دارند بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار خواهند گرفت و مسواک زدن از بروز حملات قلبی جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  نتایج تحقیقات این محققان نشان می دهد شمار باکتریهای موجود در دهان بیماران قلبی و کسانی که دچار حملات قلبی شده اند ,نسبت به افراد سالم بسیار بیشتر بوده است.
تعدادی از محققین دانشگاه بوفالوی ایالت نیویورک سعی داشتند تا گونه خاصی از باکتری را که منجر به حمله قلبی می شود ,کشف کنند.
آنان در مطالعاتی که روی بیش از ??? زن و مرد مبتلا به حمله قلبی  386زن و مرد سالم داشته اند دریافتند که افراد بیمار دو نوع از انواع باکتری را بیشتر از گونه های دیگر آن در دهان خود داشته اند.
پزشکان هنوز اطمینان ندارند که چگونه باکتریها منجر به ابتلا به بیماریهای قلبی در افراد می شوند ولی مطالعات مکررا رابطه بین بیماریهای لثه و امراض قلبی را به اثبات رسانده است.
پزشکان آمریکایی تصریح کرده اند به بهداشت دهان و دندانها باید بیش از پیش توجه شود


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/3/1:: 5:58 عصر     |     () نظر
 
20 قسمت از بدن که احتیاجی به آن نداریم
20 قسمت از بدن که احتیاجی به آن نداریم

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرزبه نقل از وبلاک دکتر سینوحه ( http://doctorsinohe.persianblog.ir ) ،  بیست قسمت از بدن است که بر اساس نظریه تکاملی داروین، باقی مانده از اعضا اجداد انسانهاست که در بدن انسان به صورت کوچک و بدون عملکرد باقی مانده است:

?. ارگان ومرونازال VOMERONASAL ORGAN:

یا ارگان جاکوبسون که حفره ای است در پل های بینی دو سمت با گیرنده های شیمیایی که در انسان عملکردی ندارند. در جانوران پست تر وظیفه درک ماده شیمیایی فرومون رو بر عهده دارند .

?. عضلات خارجی گوش:

 ? عضله هستند که در بخش خارجی گوش واقع شده اند و در سایر حیوانات نظیر خرگوشها و سگها، وظیفه حرکت مستقلانه گوش از سر را بر عهده دارند. اما انسانها هنوز دارای آن هستند و توسط این عضلات است که بعضی از افراد می‌توانند گوششان را تکان دهند

?. دندان عقل:

در انسانهای اولیه که مقادیر زیادی از گیاهان رو جهت به دست آوردن انرژی مصرف می‌کردند داشتن یک جفت اضافه دندان آسیا در هر فک مفید به نظر می‌رسید اما در انسانهای امروزی که انواعی از غذاها را مصرف می‌کند، زیاد ضروری به نظر نمی‌آید

?. دنده گردنی:

حدود یک درصد از مردم یک جفت دنده اضافی در بالای دندهای خود (در بخش گردن) دارند که به نظر می‌رسد باقی‌مانده از اجداد خزنده ما باشد. این دنده می‌تواند در این افراد مشکلات عروقی یا عصبی ایجاد کند 

?. پلک سوم:

در اکثر پرندگان و پستانداران یک لایه محافظ به عنوان پلک سوم بر روی چشمشان وجود دارد که وظیفه حفاظت از چشم و خروج شن ریزه و گرد و غبار را از چشم بر عهده دارد. باقی مانده این پلک در انسان به صورت یک چین نازک در گوشه داخلی چشم وجود دارد.

?. تکمه یا نقطه داروین:

اگر لبه خارجی لاله گوش خود رو لمس کنید به یک برجستگی بر‌می‌خورید که به نام دکمه داروین مشهور است. در حیواناتی نظیر خرگوش این تکمه در انتهای گوشها قرار دارد و وظیفه فوکوس صداهای دور را روی گوش بر عهده دارد.

?. عضله زیر ترقوه:

عضله کوچکی که در زیر شانه قرار دارد و از دنده اول به ترقوه کشیده شده است و در صورتی برای انسان مفید بود که هنوز بر روی ? پا راه می‌رفت. البته بعضی از مردم این عضله را ندارند و بعضی نیز یک جفت از آن را دارند.

?. عضله پالماریس (خیاطه):

عضله بلند و نازکی که از زانو به کمر کشیده شده و ?? درصد مردم دارای این عضله هستند. این عضله در جانوران پست تر در آویزان شدن و بالا رفتن از درخت بسیار مهم است. جراحان معمولا این عضله رو در جراحی های ترمیمی عضلات برداشته و از آن استفاده می‌کنند.

?. نوک پستا‌ن در مردان:

مجاری شیری قبل از اینکه هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) در جنین باعث ایجاد صفات مربوط به جنس مذکر بشود به وجود می‌آیند. مردان دارای بافت پستا‌نی هستند اما عملا استفاده‌ای از آنها نمی‌کنند.

??. عضلات صاف کننده مو:

در بسیاری از جانوران این عضلات که در قاعده موهای بدن واقع شده اند وظیفه سیخ کردن موهای جانور را در هنگام بروز خطر دارند تا جانور بتواند از آن به عنوان ترساندن مهاجم استفاده کند.

??. زائده آپاندیس: یک لوله عضلانی باریک در روده بزرگ که در به نظر می‌رسد باقی مانده بخش از روده جانوران باشد که وظیفه هضم سلولز غذا (گیاهان) را بر عهده داشته باشد. اما در انسان بیشتر حاوی گلبول های سفید و غدد لنفاوی است.

??. موهای بدن: ابروها در جلوگیری از ورود عرق به چشم ها و موها در آقایان در انتخاب جنس‌ی نقش دارند. اما به نظر می‌رسد اکثر موها در بدن نقش موثری را ایفا نمی‌کنند

??. دنده سیزدهم: در شامپانزه ها و گوریل ها ?? جفت دنده وجود دارد در حالی که در انسانها ?? جفت. اما ? درصد از مردم دارای جفت دنده سیزدهم هستند که به نظر نمی‌رسد عملکردی را در آنها ایفا کند

??.عضله کف پایی: به نظر می‌رسد در جانوران پست تر وظیفه چنگ شدن و قلاب شدن پاها به شاخه ها را بر عهده داشته است . اما در انسان به نظر می‌رسد فقط کمی کف پا را به پایین خم می‌کند. در ? درصد مردم این عضله وجود ندارد

??. رحم مردانه: باقی مانده از ارگان تناسلی زنانه که از غده پروستات مرد آویزان است

??. انگشت پنجم پا: در پریماتها و پستانداران پست تر انگشتان پا وظیفه چنگ زدن و آویزان شدن از شاخه ها را بر عهده داشته اند.. اما انسانها احتیاج به انگشتان بزرگ پا دارند تا بتواندد با آنها ایستاده راه رفته و تعادل خود را حفظ کنند. لذا به نظر می‌رسد انگشت پنجم یا کوچکترین انگشت پا نقش اصلی در این مورد ایفا نکند.

??. وازدفران (لوله منی) زنان: ارگان تکامل نیافته مردانه که انتهای در کنار تخمدانها قرار دارد. فاقد عملکرد است

??. عضله هرمی (پیرامیدال) : حدود ?? درصد افراد این عضله مثلثی، کوچک و شبیه کیسه را که در استخوان شرمگاهی (پوبیس) است ندارند. به نظر می‌رسد این عضله باقی مانده‌ای از کیسه در جانوران کیسه دار باشد.

??. استخوان دنبالچه (کوکسیس): مجموعه چند مهره به هم جوش خورده کوچک که درا نتهای ستون مهره ها واقع شده و در پستانداران دیگر وظیفه حفظ تعادل و ارتباط را بر عهده دارد. اما در انسان نقشی را بر عهده ندارد.

??. سینوسهای اطراف بینی: به نظر می‌رسد در انسانها نخستین این سینوسها سرشار از مخاط بویایی بوده تا به این ترتیب حس بویایی آنها را تقویت کرده و آنها را از خطرات حفظ کند.  اما نقش انها در انسان امروزی به شکل دهی به صورت، گرم کردن هوای ورودی به ریه ها و سبکتر شدن سر کمک می‌کند. التهاب این سینوسها باعث سینوزیت می‌شود.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/3/1:: 5:55 عصر     |     () نظر
 
شش عادت بد ورزشی
شش عادت بد ورزشی
دوشنبه, 12.03.2007, 12:19am (GMT)

فایده بعضی از تمرینها و برنامه های بسیار عادی و معمول در باشگاههای ورزشی میتوانند با عادتهای نادرستی که اتفاقا در میان اهالی ورزش باشگاهی بسیار رایج هستند، به باد برود. در حالی که هنگام حضور در باشگاه، باید از هر دقیقه به نفع خود استفاده کنید.تنها رفتن به باشگاه تضمین کننده یک جلسه ورزش عالی و مفید نیست. مطالعه هنگام راه رفتن بر روی تردمیل، نخوردن صبحانه و انجام ندادن حرکات با وزنه، از جمله این عادات هستند. در اینجا شش مورد از شایعترین موارد را به شما یادآوری میکنیم تا حضورتان در باشگاه، بی نتیجه نماند.

اینجا کتابخانه نیست:
اگر هنگام کار با دستگاهها، توجه خود را بر روی مطلبی در مجله یا یک فصل کتاب متمرکز کنید، به احتمال فراوان به اندازه کافی به ورزش توجه نخواهید کرد. به گفته مربیان، مطالعه هنگام ورزش یکی از بدترین کارهای ممکن است. اگر برای ورزش امده اید باید بر روی کار کشیدن از بدن خود متمرکز شوید نه تقویت مغز! اگر میخواهید هنگام کار با تردمیل یا دوچرخه ثابت، سرتان گرم شود، با هدفون موسیقی بشنوید یا در صورت امکان تلویزیون تماشا کنید. این کارها به توجه کمتری نیاز دارند و میتوانید در حین تماشا، سرتان را بالا گرفته و فعالیت کنید.

مایعات بدن را حفظ کنید:
هرچند تعریق هنگام ورزش، به خصوص "خیس عرق شدن" حس بهتر ورزش کردن را در ما ایجاد میکند، اما از دست دادن آب بدن، به هیچ وجه سالم نیست. مربیان کارکشته و قدیمی میگویند که در طی تجربیات خود بارها با افرادی مواجه شده اند که بدون نوشیدن آب، در هوای گرم ورزش کرده و تصور میکنند این کار موجب آب شدن چربی و کاهش وزن میشود، در حالی که آنها تنها بدن خود را از مایعات حیاتی تخلیه میکنند. تعرق زیاد و کاهش شدید آب بدن میتواند به گرفتگی عضلات و آسیبهای ورزشی و غیر ورزشی شدید منجر شود. هنگام ورزش باید مدام یک بطری آب در دسترس داشته و در حد فاصل حرکات ورزشی، آب بنوشید.

ورزشهای استقامت را فراموش نکنید:
تنها پرداختن به رکاب زدن روی دوچرخه ثابت یا دویدن بر روی تردمیل، به این معناست که شما خود را از محسنات تمرینهای استقامت محروم میکنید. تمرینهای استقامت تاثیر بسیار بیشتری بر سوزاندن کالری و کاهش وزن دارند. ممکن است شما با 20 دقیقه راه رفتن بر روی تردمیل 100 کالری بسوزانید، اما در همین مدت میتوانید با انجام حرکات استقامت با دستگاههای وزنه دار چندکاره، حدود 300 تا 400 کالری بسوزانید. تمرینهای استقامت عضلات را نیز تقویت کرده و بدن را برای فعالیتهای روزمره مانند بالا رفتن از پله، حمل ساکهای خرید و… آماده کرده و بدن را در سنین بالا، متناسب نگه میدارند.

وزنه برداری:
آیا از این نگران هستید که کار با دمبل و دستگاههای سنگین عضلات شما را به آرنولد شبیه کند؟ اما این نگرانی هر چند بسیار شایع است، اما صحت ندارد. ورزش با دمبل و دستگاههای وزنه دار، موجب درشت شدن و برجسته شدن عضلات زنان نمیشود. به گفته متخصصین، ماهیچه های زنان تنها در صورتی به شکل قهرمانان زیبایی اندام درمی آید که از هورون رشد استفاده کنند. پس عضلات خود را بدون نگرانی تقویت کنید.

چیزی بخورید:
ورزش با معده خالی مانند راندن اتوموبیلی با باک بنزین خالی است. بدن برای حرکت و فعالیت به انرژی نیاز دارد. یک خوراکی سالم مانند موز و مقداری برشتوک و شیر در فاصله رسیدن شما تا باشگاه و آماده شدنتان، هضم میشود و انرژی مورد نیاز بدن را تامین میکند. خوردن چنین غذایی، به خصوص هنگام صبح بسیار مهم است. زیرا بدن در طول شب بدون غذا بوده و شما باید سوخت صبحگاهی را به آن برسانید.

سؤال کنید:
کوشش برای وارد و ماهر به نظر رسیدن میتواند موجب بروز مشکلاتی شود. تازه واردین به باشگاه باید بدانند که بدترین کار ممکن، نگاه کردن به دیگران و سعی در تقلید کردن حرکات ورزشی آنان است. ممکن است شخصی با یک دستگاه اشتباه کار کند یا به خاطر شرایط بدنی خاص، شیوه تمرین مخصوص به خود داشته باشد. بهترین کار این است که برای استفاده از هر وسیله، از مربیانی که همیشه در باشگاه حضور دارند کمک بگیرید. در هنگام آغاز کار ورزشی با هر مربی، مشکلات بدن خود را با آنها درمیان بگذارید، اگر کمر درد دارید، اگر به تازگی جراحی کرده یا نمیتوانید به جهت خاصی خم شوید، مربی را آگاه کنید تا ناخواسته موجب آسیب دیدگی شما نشود

برگرفته شده ازسلامت نیوز


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/2/10:: 2:11 صبح     |     () نظر
 
12 روش آسان برای جلوگیری از سرماخوردگی

یکشنبه, 02.14.2009, 08:41pm (GMT)

12 روش آسان برای جلوگیری از سرماخوردگی

درمان واقعی سرماخوردگی و آنفولانزا ناشناخته است. به همین دلیل باید گفت که پیشگیری از این امراض باید هدف اصلی شما باشد. روش کنشگرایانه دردفع سرما خوردگی و آنفولانزا می تواند زندگی سالم تری را به فرد هدیه کند.

موثرترین روش پیشگیری استفاده از واکسن آنفولانزا است که البته روش طبیعی برای مقابله نیست ولی به طور موثر عمل می کند،سایر روش ها و استراتژی های موثر در این زمینه عبارتند از:
1-     دستان خود را بشویید: اغلب ویروس های سرما خوردگی و آنفولانزا از طریق تماس مستقیم پخش می شود. افراد مبتلا به سرما خوردگی ، اغلب جلوی عطسه و سرفه خود را با دست می گیرند  و بعد به تلفن، کیبورد، لیوان و....دست می زنند. ویروس ها برای ساعت ها و حتی هفته ها زنده هستند و با تماس فرد دیگری ویروس انتقال می یابد. بنابر این توصیه می شود که اغلب دستان خود را بشویید. اگر محلی برای شستن دست ها نیافتید برای چند دقیقه محکم دست ها را به هم بمالید. این کار باعث می شود که اغلب ویروسهای سرماخوردگی از بین برود. یا می توانید از مواد الکلی برای پاکسازی دست استفاده کنید.
2-    جلوی عطسه وسرفه خود را با دست نگیرید: این کار باعث می شود که ویروس ها به دست بچسبد و نهایتا در اثر تماس های مکرر به افراد دیگر منتقل شود. برای گرفتن عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنید و بعد از استفاده بلا فاصله آن را دور بیاندازید. اگر دستمالی نیافتید ، تنها کافی است که هنگام عطسه و سرفه سر خود را به طرفی بچرخانید که کسی نباشد و در هوا عطسه کنید.
3-    به صورت خود دست نزنید: ویروس های آنفولانزا و سرماخوردگی از طریق چشم ، بینی و دهان وارد بدن می شود. دست زدن به صورت مهم ترین عامل سرماخوردگی در بچه ها است. سپس به همین ترتیب به والدین انتقال می یابد.
4-    به اندازه کافی مایعات بنوشید: آب باعث پاکسازی سیستم بدن می شود و سموم را دفع می کند. به طور کلی یک فرد بالغ روزانه تقریبا 8 لیوان آب نیاز دارد. اما چگونه می توان مطمئن شد که بدن آب کافی دارد؟ اگر رنگ ادرار شفاف بود بدین معنا است که آب بدن کافی است و اگر زرد تیره بود دال بر نیاز بدن به آب بیشتر است.
5-    از حمام آب گرم یا سونا استفاده کنید: محققان به درستی نقش اصلی این روش در پیشگیری از سرما خوردگی را کشف نکرده اند. اما مطالعه ای ثابت کرده است که درصد ابتلا به سرما خوردگی در افرادی که دو بار در هفته از سونا استفاده می کنند ، نصف بقیه افراد است. شاید در سونا هوای گرم تر از 80 درجه استنشاق شود که نقش مهمی در از بین بردن ویروس های سرماخوردگی دارد.
6-    هوای تازه استنشاق کنید: دریافت مقدار کافی از هوای تازه ،به خصوص زمانی که هوا سرد است و سیستم گرما زای منزل باعث خشک شدن سیستم درونی و آمادگی برای جذب ویروس می شود ، لازم است.همچنین باید اعتراف کرد که در هوای سرد، اغلب افراد بیشتر درون مکان های بسته به سر می برند و مسلما ویروس ها در مکان های پرازدحام و خشک بیشتر است.
7-    به طور مرتب تمرینات ایروبیک انجام دهید: این نوع ورزش باعث می شود که سرعت قلب در خونرسانی افزایش یابد. تنفس را سریع تر می کند و اکسیژن رسانی به خون را ارتقا می بخشد و تعریق را افزایش می دهد. این گونه ورزش ها سلولهای دفاعی بدن را افزایش می دهد.
8-    از غذاهایی تناول کنید که حاوی فیتوشیمیای ها است: فیتو به معنای گیاه است. مواد شیمیایی طبیعی در گیاهان به اندازه کافی حاوی ویتامین است. پس بهتر است به جای استفاده از قرص ویتامین، سبزیجات و میوه جات سبز تیره، قرمز و زرد بخورید.
9-    ماست بخورید: مطالعه ای ثابت کرده که خوردن یک فنجان ماست کم چرب در هر روز احتمال ابتلا به سرما خوردگی را 25% کاهش می دهد. محققان تصور می کنند که باکتری های سودمند موجود در  ماست سیستم دفاعی بدن را وادار به تولید موادی می کند که علیه بیماری ها اقدام نمایند.
10-    سیگار نکشید: آمار ها نشان می دهد که افراد وابسته به سیگار مبتلا به سرما خوردگی شدید می شوند و بعلاوه توالی ابتلا در این افراد بیشتر است. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار به طور بارزی سیستم ایمنی را ضعیف و نابود می کند. دود سیگار باعث خشک شدن مجاری بینی و فلج شدن مژه های مجاری تنفسی می شود. این مژه ها در سراسر مجاری تنفسی وجود دارد و با حرکت موجی خود ، ویروس ها را به بیرون از بدن هدایت می کنند. محققان مدعی هستند که 1 سیگار می تواند به مدت 30 تا 40 دقیقه مژه ها را فلج می کند.
11-    الکل مصرف نکنید: الکل به طرق مختلفی باعث نابودی سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف کنندگان افراطی الکل اغلب مستعد عفونت های اولیه هستند که مسلما مشکلاتی به همراه خواهد داشت. الکل همچنین باعث از بین رفتن آب بدن می شود.
12-    استراحت کنید: استراحت کردن باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. در حالت آرام و راحت اینترلوکین- پیشگام سیستم ایمنی در مبارزه با ویروس های سرما خوردگی و آنفولانزا – در خون افزایش می یابد. پس سعی کنید ، قرار گرفتن در وضع آرام و خوشایند و راحت را به خود آموزش دهید و به مدت چند ماه هر روز 30 دقیقه این وضعیت را ایجاد کنید. مسلما بعدها متوجه تاثیرات مثبت آن خواهید شد.

تهیه شده در گروه ترجمه سلامت نیوز

منبع سلامت نیوز


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/2/10:: 1:52 صبح     |     () نظر
 
اطلاعاتی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی

اطلاعاتی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی

نگرانی از آنفلوآنزای خوکی

نگرانی از آنفلوآنزای خوکی در مکزیک

ابتلای صدها تن به آنفلوآنزای خوکی در مکزیک و گسترش این بیمای به کشورهایی چون آمریکا، کانادا، بریتانیا، اسپانیا، اسرائیل و زلاندنو نگرانی بسیاری از شهروندان را به همراه داشته است. مسوولان بهداشتی با جدی دانستن تهدید همه گیری این بیماری، از مردم خواسته اند دچار ترس نشوند و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از ابتلای خود و خانواده هایشان به کار بندند.

در این مطلب کوتاه شده سعی به بعضی از سوال های شما درباره آنفلوآنزای خوکی پاسخ داده شود.

چگونه از خود و خانواده ام در برابر آنفلوآنزای خوکی محافظت کنم؟

احتیاط های معمول را به کار بندید. آنفلوآنزای خوکی مانند هر نوع سرماخوردگی دیگر از راه تماس سرفه و عطسه منتقل می شود. دست های خود را به طور مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ژل های تمیزکننده دست استفاده کنید.

همان طور که هوشیاری در برابر آلودگی برای پیشگیری از ابتلای شما و خانواده تان به بیماری ضروری است، در صورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزا هستید، حتما هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند.

آنفلوآنزای خوکی چه نشانه هایی دارد؟

آنفلوآنزای خوکی همانند سایر انواع سرماخوردگی عمل می کند. بیماران دچار تب و لرز، سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفصل می شوند. این بیماری گاهی با تهوع و اسهال همراه است.

آیا انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به سادگی انجام می شود؟

محققان هنوز اطلاعات کاملی را از نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به دست نیاورده اند. سازمان بهداشت جهانی به تازگی برآورد خود مبنی به سهولت انتقال این ویروس میان انسان ها منتشر کرده است.

اگر با کسی در تماس هستید که سرماخوردگی دارد، با او دست ندهید و روبوسی نکنید. ویروس آنفلوآنزا در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و صفحه کلید کامپیوتر به راحتی شما را آلوده می کند. اگر دستان خود را به دستگیره در یا اتوبوس زده اید، آن را به دهان و بینی خود نزنید.

آیا آنفلوآنزای خوکی قابل درمان است؟

بله، داروهایی که در سال های گذشته برای درمان انواع قوی آنفلوآنزا تولید شده اند، توانایی خوبی برای کمک به مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی دارند. در حقیقت همه گیری جهانی بیماری هایی مانند آنفلوآنزای مرغی و سارس در سال های گذشته آمادگی مراجع درمانی را برای مقابله با همه گیری های جدید افزایش داده است.

آیا واکسن سرماخوردگی که زمستان گذشته دریافت کردم، من را از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی مصون می کند؟

احتمالا خیر. هر چند واکسن های سرماخوردگی بدن افراد را در برابر سویه ویروس آنفلوآنزا که شامل ویروس آنفلوآنزای خوکی نیز هست، مقاوم می کند ولی مسوولان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا می گویند آزمایش های اولیه آنها بیانگر عدم ایجاد مصونیت در دریافت کنندگان واکسن سرماخوردگی است.

آیا آنفلوآنزای خوکی از راه مواد غذایی مانند گوشت خوک منتقل می شود؟

خیر. آنفلوآنزای خوکی از دهان و بینی منتقل می شود و یک بیماری مجاری تنفسی است


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/2/10:: 1:35 صبح     |     () نظر
 
مصرف ویتامین ها می تواند عمر را کوتاه کند
مصرف ویتامین ها می تواند عمر را کوتاه کند
 
تصور می شود مکمل های ویتامینی به خاطر خاصیت آنتی اکسیدان خود در جلوگیری از سرطان موثر باشد
تصور می شد مکمل های ویتامینی به خاطر خاصیت آنتی اکسیدان خود در جلوگیری از سرطان موثر باشد
محققان با رد تاثیر بعضی مکمل های ویتامین بر سلامتی نسبت به مضر بودن آنها هشدار داده اند.

بررسی ?? تحقیق مختلف بر تاثیر مصرف مکمل های ویتامین نشان داده است مصرف آنتی اکسیدان ها نه تنها باعث طول عمر نمی شود که در خیلی موارد مرگ زودهنگام افراد را هم در پی دارد.

محققان دانشگاه کوپنهاگ در دانمارک می گویند مصرف مکمل های ویتامین های آ و ای در روند طبیعی سیستم ایمنی بدن تداخل می کند.

در این حال به گفته این محققان، مصرف بتا کاروتن، ویتامین آ و ویتامین ای احتمال مرگ را افزایش می دهد.

علاوه بر مکمل های عنوان شده، بررسی های این محققان شامل ویتامین سی و سلنیوم هم بوده است.

پیش از این تصور می شد این مکمل ها به خاطر خواص آنتی آکسیدانی که دارند، مانع از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن می شوند.

از رادیکال های آزاد به عنوان علت بروز بیماری هایی مانند انواع سرطان و بیماری هایی قلبی نام برده می شود.

"خوب بخورید"

در این مطالعه نتیجه تحقیقات مختلف بر ??? هزار نفر بررسی شده است. این گروه از افراد شامل افراد بیمار و افراد سالمی بوده است که مکمل های ویتامین مصرف می کرده اند.

محققان دانمارکی پس از مطالعات خود به این نتیجه رسیدند مصرف مکمل های ویتامین آ خطر مرگ را شانرده درصد افزایش می دهد. این رقم برای بتاکاروتن ? درصد و ویتامین ای چهار درصد است.

به گفته محققان، تحقیقات بر روی مصرف مکمل های ویتامین سی هیچ تاثیرمنفی یا مثبتی ندارد. در این حال، آنها خواستار مطالعه بیشتر بر مصرف این ویتامین و سلنیوم هستند.

وزارت بهداشت بریتانیا هم از شهروندان خواسته است به جای مصرف مکمل های مصنوعی ویتامین ها، نیاز خود به ویتامین های مختلف را از راه تغذیه برطرف کنند


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/2:: 8:54 عصر     |     () نظر
 
نخستین عمل جراحی قلب باز توسط پزشک افغان
نخستین عمل جراحی قلب باز توسط پزشک افغان
 
عمل جراحی در مرکز درمانی فرانسه در کابل
افغانستان، با سابقه بیش از دو دهه جنگ داخلی، امکانات انجام جراحی های پیچیده را نداشته است
برای نخستین بار یک پزشک افغان قادر شده است عمل جراحی باز قلب را در افغانستان انجام دهد.

دکتر حشمت الله نوابی، که از سوی جراحان فرانسوی در انستیتو پزشکی فرانسه در کابل آموزش دیده، یک عمل جراحی باز قلب را در برابر خبرنگاران در کابل انجام داد.

دکتر نوابی پیش از این نیز آموزش های ویژه ای را در اتحاد شوروی سابق فرا گرفته و در آلمان کار کرده است اما حالا او قادر است به تنهایی عمل جراحی قلب باز را انجام دهد.

نخستین عمل جراحی باز قلب در سال 2006 در کابل از سوی جراحان فرانسوی صورت گرفت.

این عمل به یک دختر ?? ساله افغان زندگی دوباره داد، در حالی که پیش از آن پزشکان برای او تنها چند سال معدود زندگی پیش بینی کرده بودند.

در این عمل جراحی نیز در کنار پزشکان فرانسوی، یک پزشک و دو دستیار افغان شرکت کردند.

افغانستان، با سابقه بیش از دو دهه جنگ داخلی، امکانات انجام جراحی های پیچیده را نداشته است.

بیمارستانها و مراکز درمانی در افغانستان ظرف این مدت آسیب دید و هم اکنون در بسیاری از مناطق دور دست این کشور، مردم به ابتدایی ترین امکانات درمانی دسترسی ندارند.

اگرچه بیماران قلبی در افغانستان پیش از این نیز تحت درمان پزشکان افغان قرار داشته اند ولی این بیماران برای عمل جراحی مجبور بودند به کشورهایی چون پاکستان و هند بروند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/12/24:: 2:49 صبح     |     () نظر
 
"رئیسان بد می توانند باعث سکته قلبی شوند"

"رئیسان بد می توانند باعث سکته قلبی شوند"

تنش

احساس کم اهمیت بودن باعث تنش در محیط کار می شود

به باور کارشناسان، رئیسان بی ملاحظه نه تنها باعث تنش در محیط کار می شوند بلکه همچنین ممکن است خطر بروز امراض قلبی یا سکته قلبی را در کارمندان خود افزایش دهند.

یک گروه از محققان در سوئد در مطالعه ای که در استکهلم، پایتخت این کشور، انجام داده اند متوجه ارتباط مستقیم میان مدیریت ضعیف با خطر ابتلا به عارضه های قلبی در کارمندان شدند.

آنها گفته اند که با طولانی تر شدن این وضعیت، سلامت قلب کارمندان بدتر و بدتر می شود.

نتیجه این تحقیق جدید در نشریه "بهداشت و درمان مرتبط با اشتغال و محیط"، (Occupational and Environmental Medicine)، منتشر شده است.

شرایط پرتنش

کارشناسان سوئدی گفته اند که اگر کارمند احساس کند به کارش اهمیت لازم داده نمی شود و یا از او حمایت نمی شود، ممکن است دچار تنش شود. به گفته آنها تنش اغلب باعث می شود فرد به رفتارهای غیربهداشتی مانند کشیدن سیگار روی آورد که همین موضوع ممکن است او را به عارضه های قلبی مبتلا کند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که مدیرانی که عدالت را رعایت نمی کنند باعث می شوند فشار خون کارمندانشان افزایش یابد و
افزایش فشار خون در دراز مدت ممکن است منجر به بیماری قلبی شود.

محققان دانشگاه استکهلم و موسسه کارولینسکای سوئد سه هزار مرد کارمند از گروه سنی 19 تا 70 سال را حدود 10سال تحت نظر داشته اند.

در این مدت74 نفر از داوطلبان با مشکل قلبی مواجه شدند که در برخی منجر به مرگ آنها شد.

از همه داوطلبان شرکت کننده در این تحقیق خواسته شده بود که شیوه مدیریت رئیسان ارشد خود را ارزیابی کنند. توانایی مدیر در تعیین هدف برای کارمندانش، مهارت او در برقرار کردن ارتباط با آنها و ارائه ارزیابی مفید از عملکرد کارمندان از جمله نکات اصلی مورد توجه محققان بوده است.

خطر بروز مشکل قلبی جدی برای کارمندانی که به توانا بودن مدیران ارشد خود تردید داشته اند، بیست و پنج درصد بالاتر از سایر داوطلبان بوده است.

این خطر برای آنهایی که بیش از چهار سال در این وضعیت کار کنند، به 64 درصد می رسد.

میزان تحصیلات، طبقه اجتماعی، درآمد، میزان کار، رفتارهایی مثل سیگار کشیدن و ورزش نکردن و یا عوامل خطرآفرین برای قلب مانند فشار خون بالا و بیماری قند، تاثیری در یافته های این تحقیق ندارد.

یک گروه دیگر از محققان، شامل کارشناسان از دانشگاه "کالج لندن" و موسسه "بهداشت در اشتغال" فنلاند، گفت اگر ارتباط مستقیم علت و معلول تائید شود، برای جلوگیری از عارضه های قلبی در میان کارمندان غیر ارشد باید به رفتار مدیران توجه بیشتری شود.

اعضای این گروه گفتند مدیران باید اهداف کاری را به روشنی برای کارمندان خود توضیح دهند و به آنها برای اجرای وظائفشان قدرت و اختیار لازم را بدهند.

کتی راس، از اعضای کادر پزشکی "بنیاد قلب بریتانیا"، گفت: "وقتی فرد احساس می کند به کارش اهمیت داده نمی شود یا مورد حمایت نیست، دچار تنش می شود. داشتن تنش اغلب باعث می شود فرد به رفتارهای غیربهداشتی، مثل سیگار کشیدن، خوردن غذاهای ناسالم، مصرف بی رویه مشروبات الکی و کم تحرکی روی بیاورد. این عوامل خطر ابتلا به مشکلات قلبی را دو چندان می کند."


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/12/24:: 2:46 صبح     |     () نظر
 
کشف راهی بالقوه برای مسدود کردن لخته خون

کشف راهی بالقوه برای مسدود کردن لخته خون

پلاکت

پلاکت ها برای تشکیل لخته خون حالت چسبناک پیدا می کنند

دانشمندان راهی بالقوه برای جلوگیری از لخته شدن خون در رگ ها که می تواند عامل حمله قلبی باشد یافته اند.

آنها بر این باورند که این کشف می تواند به ایجاد راه های بهتر جلوگیری از حمله قلبی و معالجه آن کمک کند.

راز این شیوه در زدودن یک پروتئین خاص - به نام "پی کی سی آلفا" - از سلول های پلاکت که نقشی کلیدی در تشکیل لخته خون دارند نهفته است.

نتایج این مطالعه در دانشگاه بریستول که روی موش انجام شد در "نشریه تحقیقات کلینیکی" منتشر شده است.

لخته خون وظیفه ای بسیار مهم در بدن بازی می کند و مانع از دست رفتن خون از زخم ها می شود.

با این حال تشکیل لخته خون در سرخرگ های صدمه دیده ای که قلب را تغذیه می کند می تواند مهلک باشد و سالانه باعث حمله قلبی در 146 هزار نفر در بریتانیا می شود.

داروهای فعلی ضدلخته مانند آسپیرین خطر حمله قلبی را کم می کند - اما در برخی افراد می تواند باعث خونریزی شدید و خطرناک داخلی شود.

پلاکت ها سلول های کوچکی در خون هستند که وقتی رگ آسیب دید آن را حس کرده، به سرعت چسبناک شده و روکشی محافظ روی ناحیه آسیب دیده تشکیل می دهند.

در بیماری که دچار مشکل قلبی است، پلاک های چربی در جداره های سرخرگ هایی که قلب را تغذیه می کند جمع می شود.

اگر سرخرگ پاره شود، پلاکت ها در محل صدمه دیده توده می شوند که می تواند رگ را مسدود کرده و باعث حمله قلبی شود.

الستر پول محقق اصلی در این مطالعه گفت: "ما کشف کرده ایم که یک پروتئین به نام "پی کی سی آلفا" از کنترل کنندگان اصلی چسبناک بودن پلاکت هاست و اگر این پروتئین را برداریم، لخته های خطرناک خون تشکیل نمی شوند."

"نکته دیگر که همین اندازه مهم و شگفت انگیز است اینکه ما همچنین دریافتیم که به نظر نمی رسد غیبت پی کی سی آلفا ساز و کار عالی مهار خونریزی را مختل کند، درحالی که داروهای ضدلخته چنین می کنند."

او افزود: "هنوز زود است که داروهای خنثی کننده پی کی سی آلفا وارد بازار شود اما ما از اینکه گامی در جهت صحیح به سوی ساختن یک خانواده تازه از داروهای ضدلخته و بالقوه مفید برای بیماران قلبی برداشته ایم ذوق زده هستیم."

BBC


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/12/24:: 2:44 صبح     |     () نظر
 
رسوایی خون های آلوده در بریتانیا "تراژدی" توصیف شد

رسوایی خون های آلوده در بریتانیا "تراژدی" توصیف شد

در بریتانیا در باره تزریق خون آلوده به هزاران نفر در دهه هفتاد و هشتاد میلادی تحقیقی مستقل صورت گرفته که گزارش آن امروز، دوشنبه (23 فوریه")، منتشر شده است.

در آن زمان هزاران بیمار هموفیلی در اثر دریافت فراورده های خونی آلوده، به ویروس اچ آی وی و هپاتیت ث آلوده شدند. گروه تحقیق این اتفاق را یک تراژی انسانی هولناک توصیف کرده است.

تقریبا دو هزار نفر پس از دریافت خون آلوده جان خود را از دست دادند. خون های تزریقی از آمریکا به بریتانیا صادر شده بود.

مسئولان بهداشتی وقت در بریتانیا به رغم مطلع بودن از نامطلوب بودن نظارت بر نحوه اهدای خون در آمریکا، فراورده های خونی را از این کشور وارد کرده بودند. در آن زمان در آمریکا برخی اوقات به افراد - مثلا زندانیان - بابت اهدای خون پول داده می شد.

نائومی گریملی، گزارشگر بی بی سی می گوید در دهه هفتاد و هشتاد میلادی برای کشتن ویروس ها، خون ها را در معرض حرارت قرار نمی دانند و به همین دلیل نزدیک به 5 هزار نفر به هپاتیت ث آلوده شدند که دو هزار نفر از آنها به همین دلیل جان باخته اند.

هیدن لوئیس


هیدن لوئیس، یکی از افرادی که به ویروس هپاتیت ث آلوده شده است، در این باره می گوید: "عدالت کلمه عجیبی است. من فکر نمی کنم عذرخواهی برای شخص من فرقی ایجاد کند. من می خواهم که اگر از پیوند کبد جان سالم بدر نبردم، دولت از همسرم حمایت کند."

در این گزارش مستقل بخش بزرگی از سرزنش متوجه آمریکایی هاست. محققان بریتانیایی می گویند آنها باید از استفاده از اهداکنندگان پرخطر مانند زندانیان اجتناب می کردند.

گروه تحقیق می گوید به این نتیجه رسیده است که مسئولان به منافع تجاری بیش از سلامت مردم اهمیت داده بودند.

اما لرد آرچر، نگارنده این تحقیق همچنین از دولت وقت بریتانیا به خاطر سریع اقدام نکردن برای جلوگیری از ورود خون های آلوده انتقاد کرده است.

بسیاری معتقدند که رسوایی خون های آلوده در دهه هفتاد و هشتاد میلادی یکی از بدترین اشتاباهات در تاریخ بیمه درمانی ملی بریتانیا بوده است.

این گزارش از دولت بریتانیا خواسته است نظام بهتری را برای حمایت از خانواده کسانی که به خاطر این اشتباه جان خود را از دست داده اند، معرفی کند. بسیاری از آنها می گویند هنوز غرامتی به آنها پرداخت نشده است.


BBC


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/12/11:: 4:42 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
EMOZIONANTE
upturn یعنی تغییر مطلوب
حاج آقاشون
همفکری
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات