سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ترس با نومیدى همراه است ، و آزرم با بى بهرگى همعنان ، و فرصت چون ابر گذران . پس فرصتهاى نیک را غنیمت بشمارید . [نهج البلاغه]
یادداشتها و برداشتها
 
آموزش HTML

از این جلسه قراره که در ابتدا به آموزش HTML بپردازم.

 

به طور کلی می تونیم نرم افزارها رو به سه دسته کلی تقصیم کنیم:

1.     Web Application : برنامه های کاربردی که تحت وب ( شبکه) کار می کنند.

2.     Windows Application : برنامه هایی که برای یک سستم طراحی شده و تک سیستمی هستند.

3.     Web service

 

چند نمونه از زبان های برنامه نویسی تحت وب عبارتند از :

·        Html

·        Xml

·        Xhtml

·        Java و .....

 

خب حالا چند تعریف رو با هم مرور می کنیم:

a)  Client (خدمت گیرنده): کامپیوترهای خانگی یا کامپیوترهایی هستند که از برنامه ها و اطلاعات روی Server (خدمت دهنده)، استفاده می کنند.

b)    قرارداد http: (Hayper Text Transport Protocol)

قرارداد ارتباط برقرار کردن فرا متن (ابر متن) که از ایندکس گذاری یا همان لینک کردن استفاده می کند.

c)      ایندکس گذاری( لینک کردن) : توضیح یک کلمه از متن در یک متن دیگر، درست مثل پیوست دادن.

d)  IIS ( Internet Information Service): یا سرویس اطلاعات اینترنت، کار خدمات رسانی را روی وب سرور انجام می دهد.

 

در حقیقت ما با تایپ" آدرس سایتhttp:// " یک Request (درخواست ) به سرور ارسال می کنیم، که این درخواست توسط IIS بررسی می شود.

 

   *نکته: در کلاینت برای دیدن سایت باید مرورگر وب (WebBrowser) وجود داشته      باشه، مثل Internet Explorer(IE) و ....

و در وب سرور هم نیاز به IIS است که نقش واسط رو انجام میده.*

 

پس ما برای اینکه بتونیم کامپیوترمونو به یک Web server تبدیل کنیم، نیاز داریم تا IIS رو نصب کنیم که میشه با قرار دادن CD ویندوز و دنبال کردن مسیر زیر اون رو به راحتی نصب کرد:

 

Control Panel   -->   Add or RemovePrograms  -->    Add/Remove Windows Components

 

سپس با تیک زدن گزینه Internet Information Service(IIS) و دنبال کردن مسیر، کار تمام می شود.

 

ادامه دارد.....

منبع آموزش asp.net

نوشته شده توسط a.karami در شنبه بیست و ششم اسفند 1385


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/7:: 4:56 عصر     |     () نظر
 
آیا میدانید google به چه معنی است؟

آیا میدانید google به چه معنی است؟

Google از کلمه Googol گرفته شده است. Googol هم اسم مستعار یک عدد است که توسط «میلتون سیروتا» نامگذاری شده است.عدد مذکور «ده به توان صد» است(به بزرگی این عدد دقت کنید)
انتخاب گوگل جنبه شعاری دارد.به این مفهوم که گوگل قصد دارد تا سرویسها و خدمات و اهداف خود را به تمام جهان گسترش دهد.
به عدد «ده به توان ده به توان صد» گوگل پلکس(Googolplex) میگویند.
و به عدد «ده به توان ده به توان ده به توان صد»گوگل دوپلکس
(Googolduplex) میگویند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/7:: 3:30 صبح     |     () نظر
 
هاستینگ چیست؟
هاستینگ چیست؟
هاستینگ در واقع میزبانی سایت شماست و سایت شما از فضای هاستینگی که از آن خریداری کرده اید استفاده می کند.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/7:: 2:42 صبح     |     () نظر
 
دامین چیست؟
:: دامین چیست؟
دامین در واقع آدرس اینترنتی سایت شماست به عنوان مثال:afghanwhois.com
راهنمای ثبت دومین را اینجا بخوانید.


راهنمای ثبت دومین


چگونه یک دومین مناسب برای سایت خود انتخاب کنیم؟
«دیگر هیچ نام خوبی برای سایت موجود نیست.» این جمله را بارها از زبان دیگران شنیده‌ایم و بیشتر به این معناست که تمام نام‌های مناسب قبلا اشغال شده‌اند. البته منظور از نام‌های مناسب، نام‌های کوتاه، شیک، گویا و البته با پسوند دات کام است. اما من عقیده دارم که اگر کمی خلاق باشیم، همواره می‌توانیم نامی را که مناسب سایتمان باشد انتخاب نماییم.

شش نشانه یک دومین خوب
اجازه دهید که مشخصات یک دومین خوب را فهرست نمایم:
1- یک دومین خوب کوتاه است: البته هر روز بیش از قبل، شانس یافتن یک دومین با تعداد حروف کم، سخت و سخت‌تر می‌شود اما من اگر بخواهم همین الآن می‌توانم دومین afghansecurity.com را ثبت کنم. شما برای ثبت چنین دومینی دلایل بسیاری می‌توانید پیدا کنید. با این نام شما می‌توانید اعتبار مناسبی برای سایت خود کسب کنید ضمن اینکه املای آن به نوعیست که امکان نگارش نادرست را به حداقل می‌رساند. نام‌های طولانی بیشتر اوقات مناسب نیستند. اگر شما بخواهید نام شرکت خود را تماما در دومین خود وارد نمایید به این مشکل برخواهید خورد. ضمن اینکه برگردان کلمات دری به املای پینگلیش همواره منحصر به فرد نیست. فرض کنید نام شرکت شما وب افزار بی‌کران باشد. در این صورت دومین شما به اینصورت خواهد بود: webafzarebikaran. علاوه بر اینکه اغلب افراد با درج یا عدم درج حروف صدادار مانند اِ به پینگلیش مشکل دارند، باز هم ممکن است که در تلفظ صحیح کلمه بیکران دچار مشکل شده و آن را بی‌کاران بخوانند. شما می‌توانید با بازی روی کلمات به ترکیب‌های مناسبی برسید.
2- یک دومین خوب بخاطر‌ماندنی است: شمانام‌های عمومی را همواره به راحتی حفظ می‌کنید. دومین‌هایی همچون Art.Com و Fun.Com در حافظه بسیار ماندگارند. در عین حال دومین‌های دیگری هم وجود دارند که با وجود عمومی نبودن به راحتی حفظ شده‌اند. نامهایی مانند Google.Com و Yahoo.Com هم از این جمله‌اند که برخی تغییر شکل یافته و یا مخفف یک جمله و یا مفهوم هستند. گاهی دلایل بخاطرسپاری خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست. خوش‌آوایی یک کلمه و آهنگ مناسب هجاهای آن، معمولا تاثیر بسزایی در بخاطرسپاری آن دارد. پس در مخفف‌سازی باید توجه کنیم که مجموعه بدست آمده، خوش‌اهنگ باشد.
3- یک دومین خوب نباید با دیگر دومین‌ها اشتباه شود: برخی از افراد نام‌هایی را برای خود انتخاب می‌کنند که قبلا توسط فرد معتبر، نهاد یا شرکت معروفی اشغال شده است. سپس با ایجاد تغییراتی در آن مانند پسوند Net (یا پسوندهای دیگر) یا تغییراتی در املای قبلی، آن نام را ثبت می‌کنند.
4- یک دومین خوب را به سختی باید غلط نگارش کرد: نام مورد نظر برای یک دومین باید به گونه‌ای باشد که افراد بازدید کننده برای نگارش آن دچار مشکل نشوند. این مشکل معمولا در نام‌های طولانی و یا ترکیبی بیشتر اتفاق می‌افتد. این مساله را باید جدی بگیرید چون همین مساله به ظاهر ساده ممکن است بسیاری از مشتریان و بازدیدکنندگانتان را در بلند مدت فراری دهد. املای متفاوت در زبان‌های مختلف نیز می تواند باعث چنین مشکلی شود. برای مثال حفظ دومین هفته‌نامه الکترونیکی کاپوچینو (Cappuccinomag.Com) بخاطر املای سخت آن همیشه مشکل‌ساز بوده است.

5- یک دومین خوب باید بیانگر فعالیت شما یا نوع آن باشد: یک نام خوب رای دومین شما باید به گونه‌ای باشد که هر کسی بتواند با مشاهده آن، نوع فعالیتتان را تشخیص دهد. البته احتمال اینکه شما نامی پیدا کنید که بصورت تک کلمه‌ای فعالیتتان را آشکارا بیان کند، بسیار اندک است با این حال شما می‌توانید با اضافه کردن برخی کلمات به کلمه پایه به دومین خوبی دست پیدا نمایید. فرض کنیم که شما قرار است سایتی با محتوای سرگرمی ایجاد نمایید. مسلم است که دومین‌های Fun.Com و Funny.Com قبلا اشغال شده‌اند. اما شما می‌توانید نام BestFunny.Com را برای سایت خود انتخاب کنید که هم بیانگر گرایش کاری شماست و هم به اصطلاح خوش‌نام است.

6- یک دومین خوب باید مخاطبین شما را درست هدف بگیرد: امروزه بیشتر دومین‌های Com. و Net. یا Org. اشغال شده‌اند و به همین دلیل پسوند‌های جدیدی پدیدار شده است. پسوند‌های cc. یا ws. همچنین tv. و to. پسوندهایی هستند که به تازگی بیش‌تر مشاهده می‌شوند. امتیاز این پسوندها تا پیش از این متعلق به کشورهایی خاص بوده که از آن‌ها با شرایطی خریداری شده است. بسیاری از افراد چنین پسوندهایی را برای دومین مورد نظر خود انتخاب می کنند. بسیاری دیگر هم از پسوندهای اختصاصی کشور متبوع خویش استفاده می‌نمایند. با این فرض اگر شما می خواهید یک سایت با مضمون سرگرمی و مخاطبان افغانستانی ایجاد نمایید، بهترین انتخاب برای شما می تواند نام Fun.af باشد.

یک روش جالب برای یافتن نام مناسب
سایت‌هایی موجودند که به شما برای یافتن دومین مناسب کمک می‌کنند. برای کار با این ابزار کافیست که کلمات کلیدی نام را مشخص کنید و منتظر پیشنهادها بمانید. یکی از معروف‌ترین آن‌ها سایت NameBoy است که در نوع خود کامل‌ترین لیست را با پسوند‌های متعدد و کلمات متنوع به شما ارائه می دهد.
 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/7:: 2:34 صبح     |     () نظر
 
نحوه استفاده از RSS وبلاگ ها

RSS چیست ؟

 به قولی سرنام REALLY SIMPLE SYNDICATION و به قول کمی حرفه‌ای‌ترها سرنام RDF SITE SUMMARY است. ولی RSS سرنام هر چه باشد، پدیده‌ای است که امکان جمع‌آوری اطلاعات و اخبار را از سایت‌های مختلف فراهم می‌کند بدون این که مجبور باشید از این سایت به آن سایت سر بزنید. ویژگی RSS هم مثل بقیه تکنولوژی‌های خوب، در سادگی آن است :یک فرمت سریع و استاندارد، شبیه همان بولتن‌های خبری است منتها به شکل الکترونیک.
امروزه اکثر سایت‌های وب مهم به این بولتن‌ها مجهز هستند، از وبلاگ‌های شخصی گرفته تا سایت‌های خبرگزاری‌های بزرگ دنیا. برای گرفتن این بولتن‌ها کافی است نرم‌افزار مناسب این کار را در اختیار داشته باشید و بولتن مورد نظر را مشترک شوید. شاید فکر کنید خواندن خبرها که کاری ندارد، به صفحه اصلی سایت می‌رویم و خبرها را می‌خوانیم. اما حالتی را در نظر بگیرید که بخواهید ?? سایت مختلف را ببینید و تازه معلوم نیست این سایت‌ها اصلاً خبر جدیدی داشته باشند یا نه. با RSS نیازی نیست به ?? تا سایت سر بزنید. کامپیوتر شما به طور خودکار و با زمان‌بندی مشخص با این سایت‌ها تماس می‌گیرد و جدیدترین خبرها و اطلاعات را دانلود می‌کند. بنابراین، فقط از یک پنجره می‌توانید تمام اتفاقات روز را مشاهده کنید. بدین ترتیب هم در وقت‌تان صرفه‌جویی کرده‌اید، و هم در این همه اطلاعات اضافی که در وب وجود دارد گرفتار نشده‌اید.

? انتشار و جمع‌آوری

RSS به دو شکل ایفای نقش می‌کند: وقتی که خودتان اطلاعاتی دارید که می‌خواهید منتشر کنید و در اختیار دیگران قرار دهید، کار <نشر> یا SYNDICATION را انجام می‌دهد و زمانی که بخواهید اطلاعاتی را به دست آورده و مورد استفاده قرار دهید، کار <گردآوری> یا AGGREGATION را برعهده می‌گیرد. ابتدا به نقش گردآوری RSS می‌پردازیم و بعد توضیح می‌دهیم که چگونه بولتنی خبری درست کنید که دیگران بتوانند بخوانند.هیچ‌کس نیاز ندارد هر روز تمام خبرهای دنیا را بخواند، بلکه هر کسی بسته به علاقه، شغل، یا وظیفه‌ای که دارد فقط بعضی از خبرها را می‌خواند.
برای این منظور به یک ابزار گردآوری احتیاج داریم که بتواند به طور خودکار به سراغ سایت‌هایی برود که به اشتراک آنها درآمده‌ایم.ابزارهای گردآوری در بازار و اینترنت فراوان یافت می‌شود، هم رایگان و هم غیررایگان، هم مستقل و هم الحاقی (از جمله NEWSGATOR که برای ????OUTLOOK طراحی شده است). یکی از این برنامه‌هاFEEDDEMON نام دارد. این برنامه، یکی از ابزارهای گردآوری اخبار است که به صورت مستقل کار می‌کند و غیررایگان است.

? کدام ابزار گردآوری خبر از همه بهتر است‌ 

درست است که ماFEEDDEMON را خیلی دوست داریم، ولی برنامه‌های دیگری هم وجود دارند :
?) SHARPREADER :این برنامه رایگان است و ظاهری شبیه به OUTLOOK EXPRESS دارد. به راحتی می‌توان با آن در اینترنت گشت زد، یعنی به عنوان مرورگر نیز قابل استفاده است.
WWW.SHARPREADER.COM
?) NEWSGATOR :برنامه‌ای الحاقی که داخل MICROSOFT OUTLOOK می‌نشیند و امکان مشاهده نامه‌ها و خبرهای پست‌شده را به طور همزمان برای شما فراهم می‌سازد.
WWW.NEWSGATOR.COM
?) BLOGLINES :روی وب کار می‌کند. پس بنابراین رابط کاربری آن خیلی آزاردهنده است. ولی خوبی آن این است که از هر کجای دنیا و با هر کامپیوتری می‌توانید به خبرهای خود دست پیدا کنید.
WWW.BLOGLINES.COM

? ابتدا گزیده اخبار ‌

خیلی بد می‌شد اگر مجبور بودیم بعد از خواندن تمام یک خبر تازه متوجه بشویم که به آن خبر علاقه داشته‌ایم یا نه. بسیاری از سایت‌ها چکیده خبرها را در بولتن‌های RSS قرار می‌دهند و بسیاری دیگر عکس‌ها و تصاویر را حذف می‌کنند و یک سری از سایت‌ها، خلاصه خبرها را با جمله‌بندی متفاوتی روی RSS می‌گذارند. خوبی این خلاصه‌ها این است که مستقیم به سراغ همان خبری می‌روید که علاقه دارید بدانید، نه این که ابتدا به صفحه شروع سایت بروید و از آنجا تازه نگاه کنید ببینید خبر جدیدی وجود دارد یا نه.
 اگر قابلیت RSS فقط در همین یک مورد بود، باز هم بی‌نهایت به درد می‌خورد (در واقع بسیاری از مردم فقط به دنبال همین یک چیز هستند). ولی قابلیت‌های RSS فراتر از این چیزها است. از آنجا که برنامه گردآوری خبر به تمام اطلاعات دسترسی دارد، این امکان فراهم است که در میان آنها جستجو کرده و آن چه را شما خواسته‌اید برایتان بیاورد. سایت‌های چونFEEDSTER.COM امکاناتی دارند شبیه به GOOGLE که در میان سایت‌های مورد‌حمایت خود به جستجو می‌پردازند. با این تفاوت که به طور خودکار در فواصل زمانی مشخص جستجو را تکرار کرده و تازه‌ترین اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارند.

? اطلاعات بیشتر ‌

خیلی‌ها وسوسه می‌شوند که درباره هر چیزی و هر کسی خبر جمع کنند، اما این کار زیاد هم خوب نیست،چون آخرش چیزی نمی‌ماند جز یک عالم خبر و حرف و حدیث. تا بیایید تمام خبرها و اطلاعات رسیده را بخوانید، موقع بروز شدن می‌شود و روز از نو و روزی از نو. دوباره باید خبرهای جدید را بخوانید. به جای جمع کردن همه نوع خبر، فقط در سایت‌هایی مشترک بشوید که اطلاعات ارزشمند و قابل توجهی دارند و به تدریج سایت‌های کم‌استفاده را از فهرست خود پاک کنید. برای تفکیک و دسته‌بندی اطلاعات، از هر ابزاری که برنامه در اختیارتان گذاشته استفاده کنید.
حتی شاید بهتر باشد سایت‌های کم اهمیت‌تر را در یک دسته جمع کنید تا همچنان قابل جستجو باشند، ولی هر دفعه که برنامه را اجرا می‌کنید بی‌جهت حجمی از اطلاعات را به کامپیوترتان سرازیر نکنند. برای این منظور، ابزار جستجو بهترین یار شما خواهد بود. در این راستا، سرویس اینترنتی BLOGLINES خیلی خوب است. با این سرویس می‌توانید با اطمینان کامل به دنبال (مثلاً) آخرین خبرها درباره دادگاه مایکروسافت بگردید، بدون این که میان هزاران خبر رنگارنگ سردرگم شوید .

? عطش خبر

برای یافتن و خواندن بولتن‌ها دو روش عمده وجود دارد. روش اول که بسیار بدیهی‌ به نظر می‌رسد این است که به سراغ سایت مورد نظر رفته و به دنبال قسمت بولتن خبری آن سایت بگردید.
 رایج‌ترین راه برای نشان دادن این بولتن‌ها، نمایش دکمه نارنجی رنگ کوچکی است که عبارت XML روی آن نوشته شده، ولی بعضی سایت‌ها هم مستقیماً یک لینک متنی (غالباً با نوشته‌ای به صورت RDF یا (ATOM را برای این منظور نمایش می‌دهند. در برنامهFEEDDEMON و بسیاری دیگر از برنامه‌های غیررایگان گردآوری خبر، وقتی URL صفحه اصلی سایت را به برنامه می‌دهیم، خودشان قسمت بولتن را پیدا و به فهرست اضافه می‌کنند.
در هر برنامه‌ای، اضافه کردن بولتن به فهرست بولتن‌هایی که برای خود تهیه کرده‌اید به شیوه متفاوتی انجام می‌شود. بعضی برنامه‌ها، از جمله NEWSGATOR ، به طور خودکار به منوی محتوایی اینترنت اکسپلورر (منویی که با کلیکِ راست ظاهر می‌شود) اضافه می‌شوند. بعضی دیگر، از کاربر می‌خواهند که خودش لینک را انتخاب کند و به صحنه بیاورد. در این برنامه‌ها کافی است روی لینک مربوطه کلیکِ راست کرده و با انتخابSHORTCUT ، گزینه NEW FEEDS را باز کنید. درFEEDDEMON ، این قسمت در منوی FILE گزینه NEW آمده است. با انتخاب گزینه I WILL ADD THE URL OF THIS NEWSFEED آدرس مربوطه را در کادر مقابل بنویسید یا بچسبانید.
 بعد از تعیین نام برای این بولتن جدید، روی دکمه‌های OK کلیک کنید تا به صفحه اصلی برنامه برگردید.تنها موردی که باید دقت داشته باشید این است که ببینید سایتی که مشترک آن شده‌اید محدودیتی در تعداد دفعات دسترسی به خبرها گذاشته است یا نه. به عنوان نمونه، SLASHDOT نمی‌گذارد بیشتر از حد معینی در هر ساعت به خبرهایش دسترسی پیدا کنید.

? بولتن‌نویسی‌‌

اگر بخواهید در سایت وب خود قابلیت RSS را بگنجانید، هیچ نیازی به سرور آنچنانی یا نرم‌افزارهای گران‌قیمت ندارید. تقریباً تمام ابزارهای وبلاگ‌سازی و مدیریت محتوا می‌توانند بدون هیچ زحمتی برای شما RSS تولید کنند. هر وقت اطلاعات جدیدی را به سایت خود پست کنید، بولتن شما به طور خودکار در یک فایل جداگانه بروز خواهد شد.

? نحوه استفاده از RSS وبلاگ ها ‌

برای اینکه اولین تجربه استفاده از RSS یک وبلاگ را داشته باشید ما شما را قدم به قدم راهنمایی میکنیم تا شما هم به جمع استفاده کنندگان RSS بپیوندید . در این آموزش ما از یک RSS READER آنلاین استفاده خواهیم کرد .

?) در این مرحله شما نیاز به یک اکانت جیمیل دارید تا بتوانید از GOOGLE READER استفاده کنید . به صفحه اصلی گوگل بروید و SIGN IN کنید تا گوگل ، شما را شناسایی کند . حالا به آدرس
HTTP://WWW.GOOGLE.COM/READER بروید تا وارد صفحه RSS READER گوگل شوید .
?) RSS هر وبلاگ با نمایش یک لینک در وبلاگ نشان داده شده است . به یک وبلاگ بروید و لینک RSS آن را با کلیک راست COPY کنید . بطور مثال من RSS یک وبلاگ نمونه را با آدرس
HTTP://GLIMCHE.PERSIANBLOG.COM/RSS.XML کپی کردم .
?) حالا در صفحه GOOGLE READER ، در قسمت آدرس RSS را در جعبه جستجوی بالای صفحه واردکنید و ENTER را بزنید . گوگل با استفاده از لینک معرفی شده ، آخرین پستهای سایت مذکور را به شما نمایش میدهد. برای اینکه این RSS به مجموعه RSS های شما اضافه شود دکمه SUBSCRIBE را فشار دهید .
شما یک RSS را با موفقیت به GOOGLE READER خود اضافه کردید . برای سایر سایت ها نیز میتوانید عمل فوق را تکرار کنید.

? حذف یک RSS :‌

برای حذف کردن یک RSS از لیست RSS های خود در GOOGLE READER دکمه EDIT SUBSCRIBTIONS را در بالای صفحه فشار دهید . لیستی از RSS های شما در کادر بالای صفحه به نمایش در خواهد آمد . روی RSS مورد نظر کلیک کنید و دکمه UNSUBSCRIBE را فشاردهید تا این لینک از RSS های شما حذف گردد.



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/7:: 2:24 صبح     |     () نظر
 
Ajax چیست؟

Ajax چیست؟

پدیده‌ انقلابی Ajax
اگر برنامه نویس وب هستید، لابد خبر دارید که این روزها همه درباره Ajax صحبت می‌کنند. بعضی معتقدند Ajax یکی از ارکان فنی موج جدیدی است که به Web 2.0 معروف شده است و انجمن‌ها و تریبون‌های آنلاین مملو از مقالات و اظهارنظرهای مربوط بهAjax است

اگر برنامه نویس وب هستید، لابد خبر دارید که این روزها همه درباره Ajax صحبت می‌کنند. بعضی معتقدند Ajax یکی از ارکان فنی موج جدیدی است که به Web 2.0 معروف شده است. بعضی از سایت‌های بزرگ مانند یاهو و گوگل هم‌اکنون Ajax را به خدمت گرفته‌اند، انجمن‌ها و تریبون‌های آنلاین مملو از مقالات و اظهارنظرهای مربوط بهAjax است و همزمان تلاش‌های وسیعی در جریان است تا این فناوری جدید همچنان به صورت اپن سورس باقی بماند و انحصاری نشود.

Ajax چیست؟
واژه Ajax با تلفظ <ای‌جکس> یا <ای‌ژاکس> سرنام عبارت Asynchronous Java and XML و به معنی <ترکیب نامتقارن جاوا اسکریپت و>XML است. ماهیت صفحات وب و پروتکل HTTP به گونه‌ای است که به طور معمول وقتی درحال وب‌گردی هستیم، به ازای هر کنش و واکنش میان ما و سایتی که در حال کار با آن هستیم، کل یک صفحه وب از نو بارگذاری و تازه‌سازی (refresh) می‌شود.

ای‌جکس فناوری جدیدی است که تغییر محسوسی را در این سناریو به وجود می‌آورد؛ به این ترتیب که به جای بارگذاری مجدد کل صفحه، فقط قسمتی تغییر می‌کند که قرار است اطلاعات جدید را به نمایش درآورد و کلیه عملیات ارسال اطلاعات و دریافت نتایج در پشت صحنه انجام می‌شود. در نتیجه هیچ‌گاه صفحه سفید و خالی وب در فواصل کنش و واکنش‌های هنگام کار با مرورگر دیده نمی‌شود و احساسی مشابه تجربه کار با یک نرم‌افزار دسکتاپ به کاربر دست می‌دهد.

جادوی ای‌جاکس چیزی نیست جز یک فکر بکر و آن هم ترکیب کردن جاوا اسکریپت و XML در قالب یک موجود ‌نرم‌افزاری جدید.

اصطلاح Ajax را اولین بار کارشناسی از شرکت Adaptive Path به نام جسی جیمزگرت در مقاله‌ای با عنوان <ای‌جکس؛ رهیافت جدیدی در برنامه‌های تحت وب> مطرح کرد و خیلی سریع مورد استقبال گسترده برنامه نویسان وب در سراسر جهان قرارگرفت. اعتقاد عمومی این است که تاریخچه به‌کارگیری تکنیک مذکور به پیدایش نرم‌افزار Outlook WebAccess و استفاده از فرمان XMLHttpRequest که مایکروسافت ابداع کرده و در نرم‌افزار اینترنت اکسپلور به‌کار رفته است، برمی‌گردد. اما امروزه اغلب مرورگرهای مهم و شناخته‌شده (از جمله فایرفاکس) از آن پشتیبانی می‌کنند و دیگر یک فناوری محدود به اینترنت اکسپلورر نیست.
چرا Ajax این قدر اهمیت‌دارد؟
فناوری ای‌جکس جدید است و شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. ولی در حقیقت کل این شعبده بر اساس فناوری‌هایی بنا شده است که هم‌اکنون موجودند: جاوا اسکریپت و XML. هر دوی این فناوری‌ها تا حد زیادی باز هستند و منحصر به شرکت خاصی نیستند. به همین دلیل این روزها تمام محافل دنیای برنامه نویسی مملو از مقالات و تحلیل‌هایی درباره Ajax است. به عنوان نمونه می‌توانید صفحه نخست سایت موسوم به <کانال شبکه برنامه نویسان سان> را بازکنید.

بیشتر این صفحه (در زمان نگارش این یادداشت) به مقالات و مطالب متنوعی درباره Ajax اختصاص یافته است. مجلات برنامه‌نویسی نیز مقالات متعددی در این زمینه منتشر کرده‌اند و سایت‌های معروفی مانند
O" Reilly و xml.com نیز در این باره مطلب دارند.

بنابراین ظرفیت بالایی برای تبدیل ای‌جکس به یک استاندارد جهانی وجود دارد. از این رو قرار است در تاریخ سیزدهم مارس سمینار مهمی در زمینه Ajax برگزار شود. اگر همین الان به سایت ajaxseminar.com مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که علاوه بر طراح این تکنیک، چندین برنامه‌نویس شاخص از شرکت‌های بزرگی همچون یاهو در آن شرکت خواهند داشت.

این فناوری از یک جنبه دیگر نیز اهمیت دارد. به‌دلیل عدم نیاز به بارگذاری مجدد کل یک صفحه وب، مقدار داده‌هایی که لازم است برای تکمیل یک Interaction میان کاربر و سایت مبادله شود، به شدت کاهش می‌یابد و این به معنی افزایش محسوس سرعت نرم‌افزارهای تحت وب، سهولت به‌کارگیری اینترفیس‌های مبتنی بر ای‌جکس و کاربرپسندترشدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل این روزها اکثر پورتال‌های بزرگ (مانند یاهو) مشغول طراحی اینترفیس‌های مبتنی بر Ajax هستند.

با این همه مزایای ای‌جکس‌ به همین‌ موارد ختم نمی‌شود. تصور کنید وقتی در طول شبانه روز میلیاردها بار فرآیند بارگذاری مجدد صفحات وب تعاملی در شبکه اینترنت تکرار می‌شود، استفاده از ای‌جکس چگونه موجب آزاد شدن پهنای‌باند اینترنت و در نتیجه میلیاردها دلار صرفه‌جویی اقتصادی در این زمینه می‌شود و این به نوبه خود انقلابی در عرصه وب و فضای سایبر به شمار می‌رود. این تحول در شرایطی اتفاق می‌افتد که همزمان فناوری‌های اینترنت پرسرعت همچون ADSL به شدت در حال رشد هستند.

حال تصور کنید اگر فناوری ای‌جکس در مقیاس گسترده‌ای مورد استفاده نرم‌افزارهای تحت وب قرارگیرد. آنگاه افزایش سرعت کار با اینترنت چند برابر خواهد شد. چنین تحولی می‌تواند اینترنت را به کامپیوتر دوم کاربران تبدیل کند. به گونه‌ای که برای آن‌ها اجرای یک نرم‌افزار از روی وب تفاوت محسوسی با اجرای آن از روی کامپیوتر دسکتاپ نداشته باشد. در این صورت ممکن است واقعا بخش مهمی از توان پردازشی نرم‌افزارها، چه از نوع دسکتاپ و چه از نوع تحت وب به سیستم‌های موسوم به Web Service واگذار شود. از این رو کسانی که مبتکر و مشوق ایده وب سرویس بوده‌اند، این روزها انگیزه تازه‌ای برای سرعت بخشیدن به این فناوری پیدا کرده‌اند و تلاش می‌کنند دو فناوری ای‌جکس و وب سرویس‌ را به‌یکدیگر پیوند دهند و راهکارهای تازه‌ای بیافرینند.

کدام سایت‌ها از ای‌جکس استفاده کرده‌اند؟
دنیای برنامه‌نویسی وب هنوز درگیر هیجانات مربوط به آشنایی با این پدیده است و در حال بررسی مشکلات تکنیکی و هضم و جذب آن در بافت برنامه‌های تحت وب می‌باشد. به همین دلیل میزان استفاده عملی از آن چندان گسترده نیست. اما چون کارایی ای‌جکس دیگر برای همه ثابت شده است، حرکت‌های بزرگی در سراسر اینترنت به سمت استفاده از این فناوری در جریان است. از جمله اینترفیس نسخه دوم Yahoo Mail که به نسخه بتا معروف است و فعلا در دسترس کاربران سرویس غیر رایگان یاهو قراردارد، از همین فناوری استفاده می‌کند که به زودی اینترفیس جدید در دسترس عموم قرار می‌گیرد. سرویس Gmail و Google Map نیز از این فناوری استفاده می‌کنند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/7:: 2:21 صبح     |     () نظر
 
مجموعه نکات کلیدی برای طراحان وب

مجموعه نکات کلیدی برای طراحان وب

ه نظر شما چه تعداد از وب سایتهای موجود، اصول طراحی حرفه ای را رعایت کرده اند؟ به جرات می توان گفت در بیش از ?? درصد وب سایتها چنین اصولی مورد توجه قرار نگرفته است.
در این مقاله به نکاتی اشاره می شود که توجه به آنها در بالا بردن کیفیت سایتهای اینترنتی نقش بسزایی دارند.
? سرعت بارگذاری (load) صفحات :
از مهمترین نکات در طراحی وب توجه به سرعت بارگذاری (load) صفحات سایت است که علی رغم این اهمیت، کمتر به آن توجه می شود. با استفاده از تکنیکهای برنامه نویسی و طراحی وب، سرعت بارگذاری صفحات را تا حد امکان افزایش دهید. دقت داشته باشید که اکثر کاربران، تحمل زیادی ندارند.
? پر رنگ کردن کلمات کلیدی :
در مقالات و متون طولانی قرار گرفته در سایت، کلمات و عبارات کلیدی را پر رنگ کنید. با این کار به کاربران اجازه می دهید بدون مطالعه ی کل مطلب، یک طرح کلی در مورد آن در ذهن خود ترسیم کند.
? استفاده از متدهای جدید :
همیشه سعی کنید از جدیدترین متدهای طراحی سایت اسفقاده کنید. بسیاری از روشهای قدیمی ساخت سایت دیگر مناسب نیست. برای مثال استفاده از فریم ها (Frames) ، اکتیوایس ها (ActiveX) ، اپلتهای جاوا (JAVA Applets) و ... اگرچه در بسیاری از مواقع جوابگوی نیازهای برنامه نویسان (طراحان) سایتها است ولی استفاده از آنها دیگر توصیه نمی شود.
? کد نویسی بدون اشتباه‌ :
در نوشتن کدهای html از نرم افزارهای ساخته شده برای این منظور استفاده کنید. استفاده از نرم افزارهایی چون Macromedia Dreamweaver باعث کاهش تعداد خطاهای احتمالی در کدهای یاد شده می گردند.
? اعتبار سنجی سایت :
پس از کد نویسی و طراحی سایت، معتبر بودن کدهای نوشته شده را با استفاده از نرم افزارهای مربوط به آن بررسی کنید. برای مثال برای اعتبار سنجی کدهای HTML و CSS به ترتیب از نرم افزارهای آنلاین HTML-Validator و CSS-Validator استفاده نمایید.
? استفاده کمتر از فایلهای فلش :
انیمیشن های فلش بسیار جذاب و زیبا هستند ولی زیبایی آنها همیشه نمایان نمی شود. بعضی از کاربران سایت شما ممکن است به علت نصب نبودن flash player امکان مشاهده ی تمامی بخش های سایت را نداشته باشند و در این صورت در اغلب مواقع با یک کلیک از سایتتان خارج می شوند. علاوه بر این استفاده بیش از حد از این انیمیشنها عملیات شناسایی سایت توسط موتورهای جستجو را با مشکلاتی روبرو می کند.
? استفاده کمتر از تصاویر حاوی عبارات کلیدی :
در سایت خود هیچ وقت از نوشته هایی که به فرمت تصویری (عکس) ذخیره شده اند استفاده نکنید. موتورهای جستجو قابلیت استخراج این متون را ندارند.
? اطلاعات منحصر به فرد :
از میان معیارهای موفقیت یک وب سایت، داشتن مطالب و اطلاعات مفید از مهمترین این معیارها به شمار می رود. داشتن سایتی با اطلاعات منحصر به فرد بهترین برگ برنده است. لذا سعی کنید در وب سایت خود مطالب سودمند و غیر تکراری قرار دهید. منبع مطلب بودن بهتر از انبار مطالب سایتهای دیگر بودن است.
? عدم استفاده از موسیقی :
استفاده از موسیقی تنها در وب سایتهای مرتبط با علم موسیقی و شاخه های مرتبط با آن توصیه می شود.
? عدم استفاده از پنجره های popup :
استفاده از پنجره های popup نه تنها مفید نیست بلکه باعث کم شدن تعداد بازدید کنندگان سایتتان می شود. لذا از استفاده بی رویه از چنین پنجره هایی، جدا پرهیز کنید.
? عدم استفاده مستقیم از فایلهای pdf :
درصورت ارائه مقالات و موارد مشابه آن، بطور مستقیم از فایلهای pdf برای نمایش اطلاعات استفاده نکنید. به علت پایین بودن سرعت اینترنت در ایران، توصیه می شود مطالب مورد نظر خود را به صورت متون عادی (مشابه همین مقاله) سایت قرار دهید. در صورت تمایل می توانید فایل pdf مربوط به مقاله ی مورد نظر خود را به صورت جداگانه برای دریافت (download) توسط کاربران، قرار دهید.
? قالب و طرح واحد :
استفاده از قالبها و طرح های متفاوت برای قسمتهای مختلف سایت ایده جالبی نیست. در طراحی صفحات مختلف، بخشهای مشترک بین همه صفحات (مانند منوی اصلی و ...) را در محل ثابتی قرار دهید.
? سازگاری با همه مرورگرها :
اطمینان حاصل کنید که سایت شما در همه مرورگرهای معروف همچون Internet Explorer ، FireFox و ... به درستی به نمایش در می آید. همه کاربران از نرم افزار یکسانی استفاده نمی کنند.
? سازگاری با هر رزولوشن :
طراحی صفحات سایت را طوری انجام دهید که با هر رزولوشنی به درستی کار کند. برای رسیدن به این مقصود یا از مقدار دهی درصدی برای جداول استفاده کنید و یا از عرض ثابت ??? پیکسل برای جدول اصلی صفحات سایت استفاده کنید. کاربران علاقه ای به استفاده از ابزارهای scroll افقی ندارند.
? تمایز بین لینکها و متون عادی :
با استفاده از تکنیکهای طراحی، بین لینکها و متون دیگر تمایز ایجاد کنید. بدین منظور می توانید از کدهای CSS استفاده کنید.
? لینکهای صحیح :
همیشه سعی کنید از سالم بودن لینکهای موجود در وب سایتتان اطمینان حاصل کنید. وجود لینکهای خراب از نقطه ضعفهای سایت به شمار می آید.
? استفاده مناسب از رنگها :
به هنگام طراحی سایت از ترکیب رنگهای روشن استفاده کنید. رنگهای تیره خسته کننده هستند.
? توضیح برای تصاویر‌ :
برای همه تصاویر موجود در سایت خود توضیح قرار دهید (با استفاده از مشخصه alt). بعضی مواقع به علل مختلف تصاویر استفاده شده در سایت، بارگذاری (load) نمی شوند. در این حالت بازدیدکننده سایت می تواند با خواندن توضیحات، بدون مشاهده تصویر، از موضوع آن مطلع گردد.
? انتخاب عنوان مناسب :
عناوین مناسب برای صفحات وب از مهمترین فاکتورها برای بهینه سازی نتایج جستجو در موتورهای جستجو به شمار می آید. عنوان هر صفحه را با توجه به موضوع آن صفحه تعیین کنید.
? به روز رسانی (زنده بودن سایت) :
از دیگر عوامل موفقیت یک سایت به روز رسانی آن است. برای حفظ بازدید کنندگان سایت خود سعی کنید سایت خود را به محلی متروکه تبدیل نکنید. حتی اگر مطلب مهمی برای ارائه کردن در سایت ندارید، با اضافه کردن یک خط نوشته به کاربران اطلاع می دهید که این سایت هنوز زنده است.
? عدم استفاده از علائم و عباراتی همچون "در دست ساخت" :
در صورتی که بخشی از وب سایتتان آماده نیست دلیلی بر استفاده از علائم و نوشته هایی با مضمون "در دست ساخت" وجود ندارد. اکثر کاربران با مشاهده چنین پیغامها و علائمی، تصویر نامناسبی از سایت شما در ذهن خود می سازند که از بازدید مجدد آنها از وب سایت شما جلوگیری می کند.
? ارتباط بین صفحات سایت :
اگر سایتی با بیش از یک صفحه دارید (?? درصد مواقع همینطور هست) ، آنها را طوری طراحی کنید که کاربران با حداقل تعداد کلیک بتوانند به دیگر صفحات مورد نظرشان منتقل شوند. به عبارت دیگر لینک صفحات اصلی و مرتبط را در همه صفحات سایت بگنجانید.
? ارتباط با سایتهای مرتبط :
با سایتهای مرتبط با زمینه ی فعالیت سایت خود ارتباط برقرار کنید. در چنین ارتباطاتی نتایج سودمندی پنهان است.
? امکان جستجو :
در صورت امکان قابلیت جستجو در مطالب سایت را در همه صفحات قرار دهید.
? خلاقیت داشته باشید :
کارها و ابتکارات نو در اغلب موارد نتیجه ی خوبی به دنبال دارند.
? استفاده از تجربیات دیگران :
از سایتهای مرتبط با موضوع سایت خود ایده بگیرید. اگرچه ابتکار و نوآوری بهتر است ولی استفاده از تجربیات دیگران کار اشتباهی نیست. ضمنا توجه داشته باشید که نظر شما همیشه بهترین نظر نیست.
? انتخاب مناسب قلم :
برای متون فارسی بهترین قلم (فونت) Tahoma بوده و اندازه مناسب برای آن ??pt می باشد. استفاده از متون با اندازه بزرگتر توصیه نمی شود.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/7:: 2:9 صبح     |     () نظر
 
ضد آفتاب برای کاربران رایانه
ضد آفتاب برای کاربران رایانه
فوت و فن- اگر گمان می کنید که تنها باید در روز های آفتابی و داغ تابستان از کرم ضد آفتاب استفاده کرد، دچار اشتباه هستید.

حتی اگر به ندرت از خانه یا محل کار خود خارج می‌شوید و مدام پای رایانه و مانیتور نشسته‌اید، باید بیش از سایرین که کمتر از رایانه استفاده می‌کنند نگران پوست صورت خود باشید.

به گفته کارشناسان افرادی که ناگزیرند ساعت‌های طولانی روبه‌روی رایانه بنشینند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؛چرا که اشعه های ناشی از رایانه می تواند موجب ایجاد یا پررنگ شدن  لک های صورت فرد شود.

البته اخیرا مانیتور هایی به بازار آمده است که میزان تاثیرات مخرب آنها روی پوست در مقایسه با انواع قدیمی کمتر است اما به هر ترتیب اگر پای ثابت رایانه هستید از کرم ضد آفتاب هنگام نشستن روبه‌روی مانیتور غافل نشوید

منبع همشهری


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/1/4:: 4:4 صبح     |     () نظر
 
جلوگیری از پخش صداها در داخل وبلاگ ها
یکی از قابلیت هایی که مدیران بسیاری از وبلاگ ها برای جذاب کردن وبلاگ خود استفاده میکنند افزودن یک صدا به محیط وبلاگشان است. اما این موضوع ممکن است به مذاق کلیه بازدیدکنندگان خوش نیاید. به ویژه کاربرانی که از سرعت کم اتصال استفاده میکنند پخش اتوماتیک صدا در وبلاگ مورد بازدید ، مقدار زیادی از پهنای باند آنها را اشغال میکند و در نتیجه باعث کند شدن سرعت اینترنت میشود. در صورتی که شما نیز از این دسته از کاربران هستید میتوانید با استفاده از این ترفند جلوی پخش صدا را در وبلاگهایی که توسط مرورگر اینترنت اکسپلورر بازدید میکنید ، بگیرید.

بدین منظور:
Internet Exporer را باز کنید.
از منوی Tools به Internet Options بروید.
حال به تب Advanced رفته و تیک گزینه Play sounds in web pages را بردارید.
تمام پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/10/15:: 8:40 عصر     |     () نظر
 
بزرگترین اشتباه وبلاگ نویسان
بزرگترین اشتباه وبلاگ نویسان کپی از نرم افزار ورد مایکروسافت به داخل پنل مدیریت وبلاگ

 شاید دیده باشید که وبلاگهایی هستند که فقط شامل متن هستند اما با اینحال بارگذاری و نمایش صفحات آنها کند است. یکی از دلایل اینکار که البته در بین وبلاگ نویسان ایرانی نیز رایج است استفاده از نرم افزار Word شرکت مایکروسافت برای نوشتن مطالب و سپس کپی آنها در فرم ورود اطلاعات پنل مدیریت وبلاگ است. مزیت استفاده از این روش حفظ متن نوشته شده در کامپیوتر شخصی،عدم نیاز به آنلاین بودن هنگام تایپ مطالب و دقت بیشتر در ویرایش مطلب است . اما وقتی مطلبی مستقیم از نرم افزار ورد به فرمهای پنل مدیریت وبلاگ وارد می شود کدهای HTML زیادی همراه مطلب منتقل می شوند که بدلیل تبدیل فرمت Word به HTML است. گاهی حجم این کدها از خود مطلب هم بیشتر است. یک روش برای حل مشکل این است که مطالب خود را قبل از انتقال به وبلاگ به نرم افزار notepad ببرید و سپس مجدد از آنجا کپی و به پنل وبلاگ منتقل کنید در پنل برخی سرویسهای وبلاگ مانند بلاگفا دکمه (ایکون) خاصی هم در نوار ابزار برای حل این مشکل قرار دارد و کافیست پس از انتقال از ورد به پنل ،مطالب را انتخاب (select) کرده و یکبار این دکمه را بزنید تا محتوای منتقل شده از کدهای بی مورد و زیادی پاکسازی شود.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/8/23:: 6:3 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4      >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
upturn یعنی تغییر مطلوب
حاج آقاشون
همفکری
EMOZIONANTE
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات