سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس دانش بردباری است . [امام علی علیه السلام]
یادداشتها و برداشتها
 
یک گزارش ترسناک و لحظه به لحظهء بعد از خوردن یک نوشابه!


یک گزارش ترسناک و لحظه به لحظه بعد از خوردن یک نوشابه!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


10 دقیقه بعد: 10 قاشق چای خوری شکر وارد بدنتان میشود، میدانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی میگیرد و شیرینی اش را خنثی میکند.

20 دقیقه بعد:
قند خونتان بالا میرود و منجر به ترشح ناگهانی و یکجای انسولین می شود، کبدتان شروع میکند به تبدیل قند به چربی تا قند خون بیشتر از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد:
حالا دیگه جذب کافئین کامل شده، مردمکهای چشم گشاد می شود، فشار خونتان بالا میرود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده های آدنوزین مغز حالا بلوک می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد:
ترشح دوپامین افزایش پیدا میکند و مراکز خاصی در مغز حالت سرخوشی ایجاد میکنند، تحریک میشوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

60 دقیقه بعد:
اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی میچسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا میکند. میزان بالای قند خون و شیرین کننده های مصنوعی، دفع هر چه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.

مدتی بعد:
کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرار آور) وارد عمل میشود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شوند و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر:
کم کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر میشوید یا خیلی کرخت و بی حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید دفع کرده اید، آبی که میشد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین میرود و شما هوس یک نوشابه دیگر میکنید.
 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 91/9/12:: 11:37 عصر     |     () نظر
 
15 نکتـه تغـذیه ای برای روزه داری در فـصل گـرما



گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

1. برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

2. سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

3. خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

4. بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

5. سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

6. بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

7. خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

8. برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

9. بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

10. سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

11. برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

12. ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

13. وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

14. نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

15. برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 91/5/4:: 8:6 عصر     |     () نظر
 
الفای ویتامین ها

الفبـای ویتـامیـن ها

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یکی از نیازهای اساسی بدن ویتامین ها است که مطالب مندرج در این ایمیل اطلاعات کامل ویتامین ها را خدمت شما دوستان پرشین استار ارائه میدهد. چراکه گروهی از کارشناسان تغذیه و طب مکمل در مقاله ای جدید و جامع، اطلاعات مفیدی را درباره انواع ویتامین ها و نقش آن ها در بدن ارائه کرده اند که به شما امکان می دهد درباره نیاز های بدن خود بیشتر بدانید.

بدن انسان شبیه به یک موتور قدرتمند است و درست مثل یک ماشین باید دائما سوخت مناسب به آن برسد. بدن ما باید بطور مرتب با دریافت ویتامین های مناسب و سازگار احیا شود تا بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد و درست کار کند. ویتامین ها که بعنوان کاتالیزورها و کوآنزیم ها در بدن عمل می کنند از سلول ها محافظت کرده و نقش های مهمی را در فعالیت های سوخت و سازی بدن ایفا می کنند اما هنوز دانش انسان درباره این ترکیبات ضروری و حیاتی بسیار اندک است. در این مقاله آمده؛ هر یک از ویتامین ها شامل ویتامین A ،C ،D ،E ،K و انواع ویتامین هایB نقش منحصربفرد و جداگانه ای در بدن ایفا می کنند. به استثنای ویتامین های B12 وD3، ویتامین های A ،B ،C و E از نوع ویتامین های موجود در رژیم غذایی هستند. بسیاری از افراد معتقدند؛ اگر روزی یک عدد قرص مولتی ویتامین بخورند مریض نمی شوند. یا با رسیدن به سن 40سالگی باید بعنوان مکمل یک داروی مولتی ویتامین را به رژیم خود بیفزاید. در واقع اگر مولتی ویتامین ها حاوی آهن و مواد معدنی باشند ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کنند. همچنین برخی از ویتامین ها مثلA، D3، E وK به دلیل اینکه محلول در چربی هستند مصرف دوز بالای آن ها می تواند تاثیر سمی روی بدن داشته باشند و موجب بروز تغییرات روانی و نورولوژیکی شوند. به نوشته ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال ول بیینگ؛ از سوی دیگر، کمبود و فقدان این ویتامین ها نیز می تواند عوارض و پیامد های جبران ناپذیری برای بدن داشته باشند. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که افراد با شرایط بدنی متفاوت یا با بیماری های مختلف به رژیم های متفاوت و البته متناسب با بدن خودشان نیازمند هستند بنابراین بجای تجویز شخصی این ویتامین ها، همواره توصیه می شود که تعیین نوع ویتامین و دوز مورد نیاز آن را به پزشک و درمانگر متخصص واگذار کنید تا با شناخت کافی از نیاز بدن شما آن را تجویز کند. در ادامه این کارشناسان تغذیه و طب مکمل، به منظور پیش آگاهی ما، عملکرد چند نمونه از ویتامین های مهم در بدن را توضیح می دهند:

ویتامینA: این ویتامین برای سلامت چشم ها و رشد استخوان ها مورد نیاز است. این ویتامین همچنین به بهبود عفونت ها کمک می کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت تولید RNA این تأثیر را اعمال می کند. ویتامینA در روغن کبد ماهی، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات به رنگ زرد، هویج، سیب زمینی شیرین، گرمک، هلو و فلفل زرد و انبه به وفور یافت می شود.

ویتامینB1: به تبدیل گلوکز به انرژی کمک می کند و در برنج قهوه ای، پوست گندم و خشکبار یافت می شود.

ویتامینB2: به تبدیل چربی ها، پروتئین ها و قند به انرژی کمک می کند و در تشکیل گلبول های قرمز خون موثر است. منبع غنی این ویتامین فرآورده های شیری، عصاره مخمر، گوشت ارگانیک تخم مرغ و قارچ است.

ویتامینB3: این ویتامین به تنفس سلول های بدن کمک کرده و موجب سلامت پوست و حفظ تعادل قند خون است. منابع اصلی این ویتامین غلات سبوس دار، بنشن ها، ماهی، مرغ، بوقلمون و قارچ هستند.

ویتامینB5: به تولید هورمون ضدِ استرس کمک می کند و در تقویت سلامت پوست و مو و اعصاب موثر است. این ویتامین در تخم مرغ، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل قارچ، آووکادو، عدس و دانه آفتاب گردان به وفور یافت می شود.

ویتامینB9: این ویتامین یا همان اسیدفولیک برای زنان باردار بسیار ضروری است و به ساخته شدن DNA و پروتئین کمک می کند. منابع این ویتامین جگر مرغ، اسفناج، لوبیا قرمز، چغندر، نخود فرنگی، آووکادو و آب گوجه فرنگی هستند.

ویتامینB6: بعنوان ویتامین ضدِ افسردگی شناخته شده و به خون سازی نیز کمک می کند و برای سوخت و ساز پروتئین و عملکرد سیستم عصبی حیاتی است. منابع اصلی آن شامل گوشت، ماهی آزاد، موز، کلم بروکلی، کلم و تمام سبزیجات با برگ سبز رنگ هستند.

ویتامینB12: به سلامت سیستم اعصاب و رشد سالم و تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. ویتامینB12 در روده ساخته می شود. این ویتامین تنها در منابع گوشتی یافت می شود و کسانی که فقط از سبزیجات استفاده می کنند اغلب با کمبود این ویتامین مواجه می شوند.

ویتامینC: به بهبود بافت ها و شکل گیری استخوان ها و دندان ها کمک می کند و هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان است. سبزی و میوه های مثل لیمو، توت فرنگی، طالبی، انگور، نخود، بروکلی، فلفل و مرکبات دیگر سرشار از این ویتامین است.

ویتامینE: مصرف دوز مناسب این ویتامین از سمی شدن کبد جلوگیری می کند و یک آنتی اکسیدان مهم برای حفاظت از سلول ها است. سویا، بروکلی، سبزیجات سبز رنگ، دانه آفتاب گردان، خشکبار و بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.

ویتامینK: در فرآیند لخته شدن خون مهم است که بیشتر در خانواده کلم ها، گوجه فرنگی، بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.

ویتامینD3: برای سوخت وساز و شکل گیری استخوان ها و دندان ها ضروری است و جذب کلسیم را ارتقا می دهد. این ویتامین ها بر اثر تابش نور آفتاب به پوست در بدن تولید می شود. در موارد کمبود نور آفتاب مصرف ماهی، ساردین، تن، تخم مرغ و یا مکمل های این ویتامین توصیه می شود.


با تشکر از ارسال : سپیده بهنودی





کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 91/4/13:: 3:37 صبح     |     () نظر
 
غذاهایی که علیه چربیهای اضافه میجنگند
غذاهایی که علیه چربی‌های اضافه می‌جنگند

غذاهایی که علیه چربی‌های اضافه می‌جنگند
آماده‌اید که خوش اندام و جوان‌تر شوید؟ با هفت غذا و خوراکی زیر می‌توانید چربی بیشتری را از بدن خود کم کنید. آنها را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و حدود پنج کیلوگرم در سال، وزن کم کنید.
آب همراه با لیمو

محققان با آزمایش روی 240 زن در کالیفرنیا دریافتند: افرادی که به جای نوشیدنی‌های قندی از آب استفاده می‌کردند، در حدود 2 کیلو در سال کاهش وزن داشتند. همچنین افرادی که روزانه 4 فنجان آب نوشیده بودند، یک کیلو وزن دیگر هم از دست دادند. علاوه بر اینها، اسید فسفر یک موجود در نوشیدنی‌های گازدار و الکلی باعث پوکی استخوان می‌شود- با تغییر توازن اسیدی در خون.

تکه‌های شیرینی گرانولا حاوی فیبر

مطالعه‌ای در کشور انگلستان حاکی است، خانم‌هایی که صبحانه غنی از فیبر و کربوهیدرات میل می‌کنند دو برابر چربی بیشتر می‌سوزانند نسبت به آن دسته از افراد که غذاهای بدون فیبر مصرف می‌کنند. شیرینی گرانولا را که حداقل 4 گرم فیبر داشته باشد مصرف کنید. دکتر لیزا دورمن گفته است که شیرینی‌های بدون فیبر سطح انسولین خون را خنثی می‌کنند و توازن بدن را برای استفاده از چربی به عنوان سوخت، کاهش می‌دهند.

دانه بزرک

دانه بزرک غنی از فیبر و چربی‌های سالم می‌باشد، که اینها کمک به ثبات قند خون می‌کنند. بعضی محققان گفته‌اند که بزرک علائم تغییرات هورمونی را فرو می‌نشاند، به خاطر استروژن گیاهی موجود در آن، هضم دانه‌های زمینی آن آسان می‌باشد. لذا می‌توان آنها را روی سالاد و سوپ‌ها بپاشید، یا به جای روغن ذرت، کانولا یا دیگر روغن‌ها از این دانه استفاده کنید.

گردو

به جای چیبس از گردو استفاده کنید. گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد، از این رو دیرتر گرسنه می‌شوید. محققان استرالیایی با آزمایش روی افرادی که دیابت داشتند و رژیم کم چربی را دنبال می‌کردند، متوجه شدند: آن افرادی که روزانه 7 تا 8 گردو می‌خوردند وزن بیشتری کم کردند. همچنین سطح انسولین خون آنها کاهش یافت.

سس تند

ادویه‌های مطبوع را فراموش کنید. اگر تمایل دارید چربی بیشتری بسوزانید، غذای خود را تند کنید. محققان استرالیایی با آزمایش روی 36 مرد و زن دریافتند، استفاده از غذاهای تند و چاشنی‌دار سبب کاهش سطح انسولین- هورمونی که ذخیره چربی بدن را به کار می‌اندازد- در حدود 32 درصد می‌شود. یک تئوری: کپسیسن، ماده شیمیایی که عامل تندی فلفل می‌باشد، توانایی بدن را برای شفاف کردن انسولین خون، بهبود می‌بخشد، لذا بدن نسبت به وقتی که فلفل استفاده نمی‌کند چربی بیشتری می‌سوزاند.

دارچین

به جای شکر، به بلغور جودوسر یا قهوه، دارچین اضافه کنید (هر قاشق چای خوری شکر، 16کیلو کالری دارد)، با این کار می‌توانید از وزن خود سالی یک کیلو و نیم بکاهید. دارچین همچنین برای حفاظت از قلب مفید می‌باشد. محققان پاکستانی دریافته‌اند که مصرف روزانه 2/1 قاشق سوپ خوری دارچین می‌تواند کلسترول خون را 18 درصد و تری گلسیرید را 30 درصد کاهش دهد.

ماهی سالمون (آزاد)

تنها 100 گرم از کنسرو این ماهی می‌تواند نیاز روزانه ویتامین D و 181 میلی گرم کلسیم را تامین کند. هر چه سن بالاتر می‌رود نیاز به این دو بیشتر می‌شود. محققان در یکی از شهرهای جنوب غربی آلمان با آزمایش روی 36000 زن 50 تا 79 ساله دریافتند که، آن دسته از خانم‌هایی که مکمل‌های ویتامین D و کلسیم را مصرف می‌کردند، بعد از یائسگی کمتر اضافه وزن پیدا کردند. همچنین بعضی تحقیقات حاکی است، بدون ویتامین D کافی هورمون لپیتن نمی‌تواند فعالیت خود را درست انجام دهد. دیگر ماهی‌های چرب شامل تن ماهی، ساردین و ماکرل می‌باشند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ
http://www.seemorgh.com/health


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 88/2/21:: 10:27 عصر     |     () نظر
 
خوردنیهایی برای حفظ جوانی و طول عمر

خوردنی‌هایی برای حفظ جوانی و طول عمر

 

دانشمندان معتقدند مصرف خوردنی‌های زیر مانند معجزه‌ای برای حفظ جوانی و طول عمر عمل می‌کند:

کاکائو

 

 

کاکائوی سیاه:

تحقیقات نشان داده است که کاکائو عملکرد رگ‌های خونی را تسهیل کرده و ضمن سالم نگه داشتن قلب ، از بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری‌های کلیوی پیشگیری می‌کند.

 

تمشک

 

تمشک سیاه:

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه نه تنها خاصیت ضد سرطانی دارند، بلکه از تخریب سلول‌ها بر اثر آزاد شدن رادیکال های آزاد جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب موجب افزایش طول عمر می‌شوند.

 

 

ماهی

 

 

ماهی:

ماهی دوست قلب است. مصرف ماهی مانع از افزایش کلسترول خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

 

 

آجیل

 

آجیل:

آجیل منبع خوبی از چربی‌های غیر اشباع، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه و متعادل آن برای بدن مفید خواهد بود.

 

 

 

روغن زیتون

 

 

روغن زیتون:

کشور‌هایی که سرانه مصرف روغن زیتون در آنها بالاتر است، به همان نسبت آمار کم‌تری از مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی و سرطان دارند. از سویی دیگر، روغن زیتون با بیماری‌های مربوط به افزایش سن مبارزه می‌کند.

 

ماست

 

ماست:

کلسیم موجود در ماست از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین باکتری‌های مفیدی در ماست وجود دارد که برای سلامتی بدن سودمندند.

 
 
 
 
همشهری

*مطالب مرتبط:

غذاهای ارگانیک

از تمام گروه های غذایی بخورید

منظور از تغذیه صحیح چیست؟

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های غذایی

چراغ راهنمای انتخاب غذای سالم

چه بخوریم تا سالم بمانیم(1) و(2)       از تبیان


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/8/6:: 2:24 صبح     |     () نظر
 
با کپک غذاها چه کنیم؟

با کپک غذاها چه کنیم؟

برای خیلی از ما پیش آمده که حتی وقتی غذا یا میوه‌ای را در یخچال نگهداری می کنیم، باز هم کپک زده و مجبور شده ایم آن را دور بریزیم. خیلی از ما نمی‌دانیم چه کنیم که موادغذایی در یخچال و یا محیط آشپزخانه کپک نرنند.

با دکتر ابوالفتح شجاعی، فوق‌تخصص میکروبیولوژی مواد غذایی، در همین رابطه گفتگویی انجام شده است.

کپک چیست؟ چگونه و چرا ایجاد می‌شود؟

عوامل قارچی فساد مواد غذایی به عوامل کپکی و مخمری تقسیم می‌شوند. کپک‌ها آن دسته از قارچ‌ها هستند که غالبا بیماری خطرناکی ایجاد نمی‌کنند، اما گاهی در مواقع ضعف سیستم ایمنی بدن می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

عاملی که باعث گسترش و افزایش آنها می‌گردد، مقدار بیش از حد رطوبت است و پخت غذاها نیز نمی تواند سموم آنها را از بین ببرد. بنابراین برای امنیت و سلامت بیشتر، بهتر است که آنها را دور بریزید.

کپک

120هزار جنس از گونه کپک ها وجود دارند که روی مواد غذایی قادرند رشد کنند. 40 نوع آنها بیماری‌زا هستند و مابقی می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند. حتی بعضی‌ها می‌توانند سرطان‌زا باشند. اما عده‌ای از آنها مفید هم هستند و در صنایع لبنی کاربرد دارند.

کپک‌ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی‌ رطوبت و حرارت به سرعت رشد می‌کنند و می‌توانند سبب تخریب و غیرقابل مصرف شدن میوه‌ها و غذاها شوند.

کپک‌ها دارای رنگ‌های مختلفی بوده و کرکی شکل و پنبه مانند هستند و با تولید آنزیم‌های زیاد سبب فساد غذاها می‌شوند. برای فاسد شدن غذا و میوه، کپک باید رشد کند و تغییرات فیزیکی و شیمیایی ایجاد کند تا با ترشح آنزیم اولا سفتی غذاها و رنگ آنها را به هم بزند و ثانیا طعم‌شان را تغییر دهد و آنها را ترش‌مزه کند.

آیا کپک‌ها با هم فرق دارند؟

بله. کپکی که روی میوه‌ها از جمله گلابی و سیب رشد می‌کند، روی ترشی‌ها رشد نمی‌کند. کپکی که روی مربا تشکیل می‌شود، از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، چون می‌تواند قند را تجزیه کند. کپک‌هایی که روی نان رشد می‌کنند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. کپک‌هایی که روی گردو، پسته و انواع مغزها رشد می‌کنند، بسیار خطرناک‌تر از کپک‌های میوه‌ها هستند، چون از خود ماده‌ای ترشح می‌کنند که گاه منجر به نقایص تولد و دگرگونی‌های ژنتیکی می‌شود و یا سرطان‌زا هستند.

چگونه می‌توان مانع کپک زدن نان شد؟

نان کپک زده

از آنجایی که کپک‌ها قادرند در نان ریشه‌دار شده و در بافت نان فرو روند، بسیار خطرناک‌تر هستند، بنابراین زمانی که نان‌ها لایه لایه روی هم قرار گرفته‌اند و یکی از لایه‌ها کپک‌ زده است، باید تمام نان‌ها دور ریخته شوند، زیرا کپک به قسمت‌های دیگر هم نفوذ کرده است.

پیش از سرد شدن کامل نان‌ها، نباید آنها را روی هم بچینید، زیرا حرارت نان موجب کپک‌زدگی زودرس می‌شود.

انباشته شدن نان داغ پیش از سرد شدن موجب تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس، تسریع در کپک‌زدگی و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

برای جلوگیری از کپک زدن نان باید آنها را در پلاستیک‌های دربسته و در فریزر نگهداری کنید. حتی یخچال موجب بیات شدن و کپک زدن نان می‌شود.

پیچیدن نان در پارچه‌های سفید و بی‌رنگ بهتر از سفره‌های پلاستیکی است، زیرا رطوبت در پارچه وجود ندارد و ماندگاری نان بیشتر می‌شود.

درباره میوه‌ها چه باید کرد؟

میوه‌ها حتی با وجود شستن، در یخچال کپک می‌زنند و علت آن هم آبی است که به تدریج در جا میوه‌ای جمع می‌شود و نیز رطوبت دایمی یخچال.

توت فرنگی کپک زده

چنانچه یک قطعه اسفنج در جامیوه‌ای قرار دهید، رطوبت و آب را جذب کرده و مانع کپک‌زدگی می‌شود.

بنابراین نباید برای مدت طولانی میوه‌ها را نگهداری کرد. پس از شستن میوه‌ها در جای خنک آنها را کاملا خشک کنید، درون یک ظرف دربسته قرار دهید تا هم ماندگاری آنها بیشتر شود و هم کپک نزنند.

در صورتی که میوه‌ای بسیار رسیده و لک‌دار است، باید از سایر میوه‌ها جدا شود.

همچنین زمانی که میوه‌ای کپک زد، باید آن را از سایر میوه‌ها جدا کرد و کل میوه‌ را دور انداخت. جدا کردن بخشی از میوه‌ که کپک زده است و مصرف سایر قسمت‌ها دلیل بر سلامت آن بخش نیست. بنابراین در صورت کپک‌زدگی میوه، همه میوه را دور بیندازید.

پوره کردن میوه‌ها یکی دیگر از روش‌های نگهداری میوه برای زمانی طولانی است.

آیا برداشتن بخشی از پنیر و کره کپک زده و مصرف مابقی اشکالی دارد؟

پنیر کپک زده خطرناک است، چون میکروب‌های دیگری دارد که ممکن است سبب زخم معده شوند. درباره پنیر می‌توان بخش کپک زده را جدا کرد و مابقی را مصرف کرد.

اما کره کپک زده بسیار خطرناک‌تر است، زیرا کپک‌ها کره را تجزیه می‌کنند و کره اکسید(فاسد) می شود و حتی خطر سکته را به دنبال دارد. به‌ طور کلی چربی‌های اکسید شده بسیار خطرناک هستند.

با کپک رب و مربا چه باید کرد؟

یکی از دلایل کپک زدن مربا آن است که کاملا پخته نشده است، یعنی وقتی مربا شل و آبکی باشد. همچنین اگر قند مربا زیر 27 درصد باشد، به ‌‌طور ‌معمول کپک می‌زند.

استفاده از ظروف مناسب دردار که هوا به آنها وارد نمی‌شود، در نگهداری مربا بسیار موثر است و مانع تشکیل کپک روی آن می شود. اگر مربا کپک زده باشد، می‌توان یک لایه از روی آن برداشت و بقیه مربا را دوباره پخت. بهتر است هنگام تهیه مربا از قاشق چوبی استفاده کنید.

رب کپک زده

روش دیگری که مانع از کپک زدن می شود، استفاده از کاغذ پرگامان یا همان کاغذ روغنی است که می‌توان در سطح مربا قرار داد. با این کار مانع از رسیدن هوا به مربا می‌شویم و از کپک زدن آن جلوگیری می‌شود.

برای پیشگیری از کپک رب‌ها نیز می‌توان یک لایه روغن در سطح آنها مالید که عمل اکسیژن‌رسانی را متوقف کرده و از تشکیل کپک جلوگیری می‌کند. در این صورت حتی لازم نیست رب در یخچال گذاشته شود و می‌توان در محیط خارج هم از آن نگهداری کرد.

برای پیشگیری از کپک آب‌غوره و سرکه هم باید توجه کنید که تا سر شیشه از این مواد پُر شود و هوا نداشته باشد. این شیشه‌ها را درون ظرف بزرگی پر از آب قرار دهید و روی شعله بگذارید تا آب جوش بیاید. به مدت 6 دقیقه این شیشه‌ها را بجوشانید تا تمام سلول‌های رویشی کپک درون آب‌غوره و سرکه از بین برود.

سهیلا عابدین پور

*مطالب مرتبط:

کدام پسته ها بهداشتی اند؟

رب گوجه فرنگی و نکات بهداشتی آن

نگهداری پنیر و تخم مرغ در یخچال

مدت نگهداری مواد در یخچال

ترکیبات شیمیایی موجود در غذا

روش صحیح فریز کردن مواد غذایی

روش صحیح نگهداری نان

چه نکاتی را در خرید و نگهداری سبزیجات رعایت کنیم؟ از تبیان


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/8/6:: 2:1 صبح     |     () نظر
 
غذاهای محلی
  • کدوبره؛ یک غذای مازندرانی
  • کدوبره یک غذای مازندرانی و همه‌پسند است که سریع هم آماده می‌شود. اگر پیرو رژیم گیاه‌خواری باشید گزینه خوبی برای شماست...
  • آش‌های محلی استان یزد
  • آش رشته (شولی): منحصر به ‌فردترین نوع آش در استان یزد است که بر دو نوع است: شولی ساده که در فصل زمستان بیشتر پخته می ‌شود و در آن ماش پخته، اسفناج، چغندر، شوید و گاه شلغم و کدو زرد می ‌ریزند. بعد از پخته شدن مواد فوق، آرد گندم را در آب سرد...
  • آش‌های محلی استان مرکزی
  • آش جو (ترخینه جو): از آش‌های مرسوم، یکی آش جو است که با کمی ‌تغییر در بیشتر شهرستان‌های استان تهیه می‌ شود. مواد اصلی آن جو به صورت پوست کنده یا نیم کوب یا بلغور آن است...
  • فواید آش برنج همدانی ها
  • سرمای زمستان‌های همدان، سرمای معروفی است. در آن هوای سرد، تهیه و مصرف انواع آش‌ها و غذاهایی که در برابر سرما به حفظ سلامت کمک کند، از سنت‌های دیرینه این شهر...
  • کال کباب(غذای شمالی)
  • کال کباب یک غذای اشتها آور شمالی است که از بادنجان، آب انار ترش، سبزى، سیر و مغز گردو درست می‌شود...
  • باقلا وابیج
  • مواد لازم : g> 3 تا 4 قاشق سوپ خوری شوید خشک 3 عدد تخم مرغ 3 حبه سیر 100 گرم روغن و کره 500  گرم باقلای مازندرانی( پلویی ) 1 پیمانه پلوپز آب به میزان لازم نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین طرز تهیه : ابتدا باقالی ها را از پوست جدا...
  • چند نوع غذای گیلانی
  • ترشی کباب گیلانی مواد لازم : گوشت کبابی  یک کیلو پیاز رنده شده  یک فنجان مغز گردوی چرخ کرده  نصف فنجان جعفری سائیده  نصف فنجان آب انار ترش یک فنجان نمک و فلفل  به مقدار کافی طرز تهیه : گوشت را به قطعات کبابی خرد کنید. سپس در...
  • میرزا قاسمی
  • مواد لازم: 10عدد بادنجان متوسط  5 عدد تخم مرغ یک بوته سیر یک کیلو گوجه فرنگی 200 گرم کره یا روغن به مقدار دلخواه زردچوبه و نمک و فلفل یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی طرز تهیه: بادنجان ها را پس از شستن روی شعله پخش کن قرا...
  • نازخاتون( غذای مخصوص شمال کشور)
  • مواد لازم: 8 عدد بادنجان قلمی 5 عدد گوجه فرنگی درشت یک دوم لیوان آب غوره یک قاشق غذا خوری نعنای خشک 3 قاشق سوپ خوری پیاز رنده شده یک قاشق غذاخوری گل پر 2 لیوان آب انار (در صورت نبودن آب انار، می توان از 1 تا 2 قاشق غذاخوری ...
  • یک نوع کوکوی خوزستانی به نام پوکورا
  • مواد لازم : 200 گرم آرد نخود خام 1 فنجان تره خرد کرده 1 استکان کوچک آب ولرم 2 عدد تخم مرغ یک قاشق غذاخوری زعفران سائیده آب کرده نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز پودر شده به قدر دلخواه نمک و فلفل و ادویه طرز تهیه: آرد نخود و آب ول...
  • باقلا قاتق
  • مواد لازم 250 گرم لوبیای مخصوص باقلاقاتق 200 گرم کره یک بوته سیر 4-3 عدد تخم مرغ 2/1 فنجان یا  شوید تازه : 100 گرم شوید خشک یک قاشق چایخوری زرد چوبه به مقدار لازم نمک و فلفل طرز تهیه : لوبیای مخصوص باقلا قاتق را شسته و ...
< language=Java1.2 src="/JS/Menu/stm31.js" type=text/java>
< language=Java1.2 src="/JS/Menu/lad-dark/12472008610151720.js" type=text/java>
< language=java type=text/java>

if (document.getElementById("GeneralDivLeft") == "[]")
{
if(document.getElementById("Context").clientHeight < document.getElementById("GeneralDivLeft").clientHeight)
{
document.getElementById("Context").style.height = document.getElementById("GeneralDivLeft").clientHeight
}
}

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 6:8 صبح     |     () نظر
 
تغذیه افرادسالم 2
 
  • تاثیر غذا بر حافظه
  • آیا مواد غذایی که مصرف می‌کنید، تأثیر زیادی بر جسم و روح شما می‌گذارد؟ شاید پاسخ دهید خیر. در این صورت بهترین شانس‌هایی که می‌تواند در سلامت‌ شما تأثیرگذار باشد، نظیر سالم و سرحال بودن و راحت خوابیدن را از دست می‌دهید...
  • شنیسل سلامت
  • همیشه غذاهایی که با نان خورده می شوند، بیشتر مورد علاقه بوده و هستند. کودکان این غذاها را بیشتر ترجیح می دهند و بدون زحمت زیادی تا ته بشقابشان را البته با کمی سیب زمینی سرخ کرده می خورند. از سوی دیگر، متخصصان تغذیه به دلیل آنکه مصرف غذا با نان به ...
  • تلاش برای رفع اتهام از پیتزا
  • پیتزا یکی از محبوب‌ترین‌ غذاهای جوانان، نوجوانان‌ و کودکان است، در حالی‌ که اکثر متخصصین‌ تغذیه، مصرف‌ پیتزا را به‌ دلیل‌ داشتن کالری بالا و همچنین موادی مثل سوسیس و کالباس، توصیه‌ نمی‌ کنند. با این ‌حال، تلاش گروهی از متخصصان صنایع غذایی این است که...
  • خوراکی‌های فوق‌العاده برای خانم ها
  • پاپایا این میوه ی استوایی دو برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو پس از اتمام آزمایش خون بر روی بیش از 13000 نفر، دریافتند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ های کیسه صفرا در زنانی که میزان ویتامین C خونشان کم است، ب
  • خوراکی‌های فوق‌العاده برای آقایان
  • آیا می‌دانید امروزه محققان علم تغذیه ثابت کرده‌اند که می ‌توان با مواد غذایی به جنگ بیماری‌ها رفت؟ اگر بیمار هم نیستید، می ‌توانید با غذاهای سالم، حِفاظی محکم و قدرتمند به دور سلامتی خود بکشید تا از دست هر بیماری مصون باشید.
  • رفتارهای نادرست غذایی در نوروز
  • هر سال ایام نوروز فرصت مغتنمی جهت دیدار اقوام و آشنایان و تجدید خاطرات، تمدد اعصاب، لذت بردن و محظوظ شدن در اختیار قرار می دهد. از طرف دیگر، این ایام با برخی غم و غصه ها و حرف و نقل ها هم مصادف می شود، خرج خانواده ها را اف...
  • پرسش هایی درباره تغذیه در ایام نوروز
  • 1- با توجه به این که در ایام نوروز عده ای از هم وطنان به مسافرت می روند، پیشنهاد می کنید از چه مواد غذایی در طول سفر استفاده شود تا سلامتی افراد تهدید نشود؟ افراد باید در طول سفر دقت کنند تا اصول تغذیه ای، بهداشت و ایمنی مو...
  • نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت
  • از آغازین لحظه ‌ی حرکت هر انسانی در وادی حیات، سلامتی جسم و جان، قدرت بدنی، وسعت‌اندیشه، شور، نشاط و ... به منظور دست‌یابی به تکامل و نیل به کمال وقتی میسر خواهد شد که فرد به ‌طور مداوم و در تمام دوران زندگی از یک تغذیه ‌ی م...
  • هفت‌ سین سلامتی
  • متی فصل‌ها، ماه‌ها و رنگ‌ها می ‌گذرند و همگی حاکی از چرخش زمان و روزگارند… فرهنگ کهن ایرانی گره خورده با شُکر دائم نعمت‌های خداوندی در فصل‌های مختلف سال است. دانش سرشار مردمان ایران زمین از آنچه می‌ خورند و می ‌آشامند و...
  • رفع کج خُلقی با تغذیه سالم
  • مردم، انواع و اقسام دلیل ها را مقصر و عامل اصلی کج خلقی و بی حالی خود می دانند، مثل آب و هوا، روز سخت کاری یا ترافیک. گاهی اوقات، خستگی شدید یا کج خلقی، مشکل احساسی پیچیده ای نیست، بلکه معمولاً به نوع تغذیه مربوط می شود. جی...
  • میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه(2)
  • پرتقال: اکسیر جوانی را در پرتقال جستجو کنید. پرتقال به سبب داشتن مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، برای کودکان اشتهاآور بوده و باعث رشد و نمو آنان می شود و در فعالیت سوخت و ساز سلول های بدنشان موثر است. پرتقال سرشار از ویتامین ...
  • میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه(1)
  • به منظور تقویت حافظه و ارتقاء هوش باید نکاتی را رعایت کنیم که در جنبه‌های مختلف می‌تواند منجر به تقویت حافظه و هوش شود. نوع تغذیه از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه نمود. در زیر به نکاتی اشاره می‌کنیم که توجه به آن‌ها ...
  • نقش تغذیه در بهره‌وری نیروی کار
  • شاید روزگاری تغذیه را فقط برای برآوردن نیازهای طبیعی فیزیولوژیک افراد در نظر می‌گرفتند؛ اما امروزه نه تنها تغذیه یک ضرورت زندگی محسوب می‌شود، بلکه الگوی غذایی سالم، برای پیشرفت جوامع و ارتقای سطح تولید و بهره‌وری در...
  • اشتباهات مردم در غذا خوردن
  • در دنـیای پـرسـرعـت اینترنـت ، ماشـیـن های خـودپــرداز، اتومبیل های تند رو و غذاهـای حـاضـری، حفظ عادت های سالم و مناسب غذایی دشـوار به نـظر می رسد. غذاخوردن که پیش از این یک اولویت مهم محسوب می شد، به موضوعی جنبی تبدیل گشته...
  • رازهای طولانی کردن عمر
  • در تحقیقات اخیرى که انجمن تغذیه آمریکا (ADA) روى 1437 نفر افراد بالاى 73 سال انجام داده است، راز طول عمر این افراد به دلیل 4 مورد زیر گزارش شده است: * داشتن وزن ایده آل * عدم مصرف دخانیات * استفاده از رژیم غذایى مدیترانه اى...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 5:56 صبح     |     () نظر
 
تغذیه افرادسالم 1
  • غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر
  • افزایش قیمت مواد غذایی در این روزها موجب شده است که قسمت زیادی از درآمد خانواده ها، صرف خرید این مواد شود. یکی از راه های کاهش این مخارج این است که در خانه غذا بپزید و کمتر به...
  • 15 نکته درباره خوراکی‌های سفر
  • خوردن غذاهای سالم و متنوع، از مواردی است که لذت سفر را چند برابر می ‌کند و گاهی اساسا دلیل سفرهای کوتاه خارج شهری است...
  • حفظ تناسب اندام در تابستان
  • تابستان فرصت خوبی است که خانواده ها دور هم باشند و با هم به گردش بروند و خوش بگذرانند. در تابستان، مردم بیشتر بیرون می روند و تمایل به سفر کردن دارند. لذا ممکن است...
  • آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟
  • تحقیقات مفصلی در استرالیا انجام گرفته که نشان می دهد: خیلی از کودکانی که از خوردن صبحانه سر باز می زنند، سنگین وزن تر از بچه هایی هستند به طور مرتب صبحانه می خورند...
  • تغذیه سالم در محل کار
  • اشتغال، روند معمول تغذیه خیلی از افراد را به هم می‌ زند و موجب می‌ شود که افراد به سوی تغذیه نادرست گام بردارند...
  • نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن
  • در ادامه ی مطلب قبل، با عنوان "سلامت" مهم ترین"سین" هفت‌سین، که خانم بزرگمهر درباره ارزش غذایی آجیل و میوه ها و چگونگی مصرف آنها در ایام عید نوروز...
  • غذای خانگی، همسفری سالم!
  • ایام عید و تعطیلات نوروزی نزدیک است. در این روزهای زیبا، شاد و با طراوت، بسیاری از خانواده‌هایی که قصد گشت و گذار و سیر و سیاحت دارند، در تلاش اند که...
  • "سلامت" مهم ترین"سین" هفت‌سین
  • در ایام نوروز، یک سری آداب و سنن در کشور ما رایج است که بر تغذیه و الگوی غذایی افراد تاثیر زیادی دارد. در تعطیلات نوروز، بازار میهمانی...
  • ارزش غذایی هفت سین
  • در طول تاریخ بشر، اقوام مختلفی ظهور کرده اند و با خلق شیوه های گوناگون زندگی از خود، آداب و رسوم و سنتی را به میراث گذارده اند...
  • تعطیلات عید و رژیم غذایی
  • تعطیلات، فرصتی مناسب برای در کنار هم بودن و جشن گرفتن می باشد. اما برای برخی افراد، زمانی برای افزایش وزن و چاق شدن می باشد...
  • نوروز و سلامت
  • اگرچه دید و بازدیدهای نوروزی و آداب و رسوم مربوط به آن از جمله پسندیده ترین سنت های ما ایرانیان است، ولی برخی افراد با آغاز فصل...
  • نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب(2)
  • در ادامه مطلب قبل که درباره فواید مصرف میوه و سبزی در ایام عید نوروز بحث شد، در این مطلب دکتر درستی، درباره مصرف ماهی ، برنج، تنقلات و آب توضیحاتی برای شما ارائه می دهند....
  • میوه را جایگزین شیرینی و تنقلات کنید
  • حفظ سلامت خانواده، به‌‌ خصوص در ایامی مانند نوروز که خانواده‌ها درصدد برگزاری هرچه مفرح‌تر تعطیلات خود هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که...
  • توصیه‌های بهداشتی برای سفر
  • گرچه مسافرت‌های خانوادگی می‌توانند مایه آرامش و تفریح باشند، در صورتی که مشکلات پزشکی غیرمنتظره ای در حین آنها رخ دهد، ممکن است بسیار تنش‌زا شوند....
  • غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های غذایی
  • آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که چه غذایی خوب و چه غذایی بد است؟ آیا فقط چربی غذاست که غذا را خوب یا بد می کند یا کالری موجود در غذا هم دراین ارتباط موثر است...
  • غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی
  • خوبی‌ها و بدی‌های باقلا و لبویی که دوره‌گردان می ‌فروشند: هر فصلی نوبرانه خودش را دارد. با آمدن فصل بهار، چغاله بادام و گوجه سبز از دسته...
  • چه بخوریم تا سالم بمانیم(2)
  • گروه میوه ها و سبزی ها مرکب است از : الف : سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین C مثل سبزی های برگی و سایر سبزی ها مثل گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مرکبات و توت ها...
  • چه بخوریم تا سالم بمانیم(1)
  • روزانه از هر یک از گروه های غذایی حداقل یک ماده غذایی را بخورید. بنابر برخی از آمارها حدود یک پنجم از کودکان زیر 6 سال کشور از سوء تغذیه رنج می برند...
  • تغذیه سالم و ده فرمان غذایی
  • تغذیه سالم در عمل کار دشواری است. این سختی، بیشتر مربوط به کنار گذاشتن عادت های کهنه و شیوه تغذیه نادرست است. تغذیه سالم به معنای صرف نظر کردن از خوردنی های...
  • غذا خوردن سالم در رستوران
  • هنگامی که در بیرون از خانه غذا می‌خورید، ممکن است فکر کنید که رعایت رژیم غذایی معمول‌تان یا مراقب بودن از لحاظ میزان کالری دریافتی کار مشکلی است...
  • میزان نمک غذاهای آماده باید استاندارد شود
  • تحقیقاتی که تا پیش از این در رابطه با غذاهای آماده یا فست فودها ارائه شده بود، همگی در مورد خطر روغن بیش از حد و غیراستاندارد در این نوع غذاها، به مصرف ‌کنندگان هشدار می ‌داد...
  • تمرکز فکری بهتر با غذاها
  • این روزها نبرد بین کربوهیدرات و پروتئین بسیار زیاد است، به خصوص اینکه رژیم‌های پُر پروتئین و کم کربوهیدارت اثرات مطلوبی در کاهش وزن و افزایش هوشیاری از خود نشان...
  • خطر دم کردن ماکارونی
  • در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان " نمایه گلایسمی‌ غذاها"، در این مطلب دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه در مورد اینکه دم کردن ماکارونی، نمایه گلایسمی‌‌ این غذا را افزایش می‌ دهد، پاسخگوی سئوالات زیر می باشند...
  • نمایه گلایسمی‌ غذاها
  • دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه در مورد اینکه دم کردن ماکارونی، نمایه گلایسمی‌‌ این غذا را افزایش می‌ دهد و به ‌این ترتیب، زمینه‌های افزایش قند خون را در مصرف ‌کننده بیش از پیش فراهم می ‌آورد،توضیح می دهند...
  • اثر قهوه و شکر روی ذهن
  • یکی از دوستان من معتقد است وقتی نمی‌تواند روی موضوعی تمرکز کند و آن موضوع بسیار مهم و حیاتی است، با مصرف دم کرده فلان گیاه، تمرکز بهتری پیدا می‌کند و می‌تواند روی...
  • چگونه بدن از مواد غذایی بهترین بهره را ببرد؟
  • همواره متخصصان توصیه می کنند که سبزی و میوه بخورید، دریافت پروتئین و فیبر را افزایش دهید و از وجود مقدار مطلوب‌ مواد معدنی و ویتامین ها اطمینان پیدا کنید. اما نکته قابل توجه این...
  • چراغ راهنمای انتخاب غذای سالم
  • اگر می ‌خواهیم رشد روزافزون شیوع چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش دهیم یا متوقف کنیم، باید عموم مردم، اطلاعات کافی درباره عادات صحیح غذایی کسب کنند...
  • چربی های مضر در غذاهای مضر
  • یکی از اصلی ‌ترین ایراداتی که به فست ‌فودها و شیوه ی طبخ‌ شان گرفته می‌ شود، این است که در تهیه ی آنها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می ‌شود...
  • چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟
  • خیلی از کارشناسان بهداشت و سلامت در سراسر دنیا به مقابله با فست ‌فود برخاسته‌اند و دعاوی حقوقی زیادی صورت می ‌گیرد که یک طرف آن صاحبان صنایع فست ‌فود قرار دارند...
  • تاریخچه پیدایش فست ‌فود
  • "فست‌ فود(Fast Food)" یا "غذای حاضری" غذایی است که از رستوران‌های فست‌ فود تهیه می ‌شود. انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگرها، ماهی و میگوی سوخاری...
 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 5:55 صبح     |     () نظر
 
تغذیه و سلامت در ماه مبارک رمضان
  • روزه در بیماری های اعصاب و روان
  • دکتر مصطفی نجفی، فوق تخصص روان پزشکی کودک و‌ ‌نوجوان، در مورد این که آیا بیماران اعصاب و روان هم می‌توانند روزه بگیرند، بسیار خوش‌بین است...
    • روزه در بیماری های گوارشی
    • بسیاری از افراد به دلیل اندکی ناراحتی گوارشی، از روزه‌گرفتن اجتناب می‌کنند، در حالی که با رعایت چند نکته تغذیه‌ای می‌توان این عوارض را به حداقل خود رساند.
    • نکات روزه داری از 10 متخصص (2)
    • بعضی از روزه‌داران، بدون سحری روزه می‌گیرند که این امر موجب می‌شود نیازهای تغذیه‌ای آنها تأمین نشود و در نتیجه ی کمبود بیش از حد انرژی و سوخت ناقص چربی‌ها...
    • رمضان در کنار پزشک
    • گاهی این سؤال وجود دارد که می‌توان با وجود فشار خون، چربی‌ خون یا اوره بالا در ماه مبارک رمضان روزه گرفت یا خیر...
    • روزه در بیماران دیابتی و قلبی
    • ماه رمضان، فرصتی است که همه دوست دارند در برکت‌ و رحمت‌ گسترده‌اش شریک باشند. در این میان، بیماران، سالمندان و کسانی که وضعیت‌های خاص فیزیولوژیکی مانند بارداری...
    • نکات روزه داری از 10متخصص (1)
    • چه غذاهایی برای وعده‌های افطاری و سحری مناسب‌ترند؟ برای رفع یبوست ناشی از کمبود مصرف مایعات در طول روزهای این ماه مبارک، چه کار باید کرد...
    • تاثیر روزه بر بیماری های جسمی و روحی
    • از نظر پزشکی بیمارانی که مقاومت بدن آنها با روزه‌داری کاهش می‌یابد و یا روزه گرفتن باعث عود و تشدید بیماری آنها می‌شود، نباید به هیچ وجه روزه بگیرند...
    • توصیه‌ وزارت بهداشت به روزه داران
    • وزارت بهداشت در آستانه ماه مبارک رمضان امسال، طی اطلاعیه‌ جدیدی رعایت نکات بهداشتی را به روزه داران توصیه کرد. در این اطلاعیه به روزه داران توصیه شده است...
    • سئوالات یک دیابتی درباره روزه
    • در آستانه ماه مبارک رمضان، بیماران زیادی از پزشکان خود در مورد امکان روزه داری سئوال می کنند. بیماران دیابتی نیز با توجه به شرایط خاص بیماری، در این مورد پرسش های گوناگونی دارند...
    • سحری را حذف نکنید
    • روزه یکی از عبادات بسیار خوب اسلام است که علاوه بر فواید فراوان روحی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تضمین کند...
    • اهمیت تغذیه در ماه رمضان
    • همزمان با حلول ماه مبارک رمضان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعیه نکات تغذیه‌ای را در این ماه اعلام و هموطنان را به رعایت این نکات دعوت کرد...
    • دانستنی های تغذیه در ماه رمضان
    • هر ساله پس از ماه مبارک رمضان اکثراً یا افزایش وزن پیدا می کنیم یا ضعیف شده و دچار بیماری های گوارشی می شویم. این عوارض از آنجا ناشی می شود که یاد نگرفته ایم اصولی روزه بگیریم...
    • فواید روزه‌داری
    • در طب قدیم روزه اهمیت خاصی داشته است. فیثاغورث و بقراط برخی از امراض را با روزه معالجه می‌کردند و ابن سینا فصلی از کتاب قانون را به مداوا با روزه اختصاص داده است...
    • نکات تغذیه ای مهم در روزه‌‌داری(2)
    • دفعات غذا خوردن نیز اهمیت خاصی در سلامت انسان دارند. در روزهای معمولی و غیر روزه‌داری توصیه می‌شود که غذایی پر حجم و دارای مقدار زیادی گوشت در هنگام ظهر(ناهار) میل شود و صبحانه و شام از غذاهای سبک استفاده شود. خوردن یک میان ...
    • مصرف میوه در سحری، از تشنگی جلوگیری می کند
    • مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند. همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد. در ادامه آمده است: مایعات را می توان در...
    • چگونگی روزه در آیین هندو،بودا و یهودیت
    • یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. (بقره/180) ادیان گوناگون در طی قرون متمادی ، هر یک راه و روش و آئین های خاصی را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب دانسته اند. از جمله ی ا...
    • نکات تغذیه ای مهم در روزه‌‌داری(1)
    • اسلام به تغذیه‌ی مناسب اهمیت ویژه‌ای می‌‌دهد، طوری که آیه مبارکه «فلینظر الانسان الی طعامه» به‌خوبی نمایان‌گر این مطلب است که غذای انسان باید حلال، پاکیزه و مناسب باشد. ضمناً هر عملی که موجب آزار و ضرر به خود یا دیگران شود...
    • خوردن غذاهای پُر ادویه‌ در سحری، تشنگی را افزایش می‌دهد
    • متخصصان تغذیه می‌گویند: مصرف بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی بیش‌تر، برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود. میترا زراتی کارشناس‌ارشد تغذیه در این خصوص گفت: شایع‌ترین مشکل گوارشی در روزه‌داران اب...
    • چگونگی روزه در دین اسلام و مسیحیت
    • یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. (بقره/180) ادیان گوناگون در طی قرون متمادی ، هر یک راه و روش و آئین های خاصی را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب دانسته اند. از جمله ی ا...
    • یک هفته برنامه ی غذایی برای سحری و افطار
    • دوستان گرامی برنامه غذایی که در زیر مشاهده می کنید، نمونه ای از یک هفته برنامه غذایی معمولی در طی ایام ماه مبارک رمضان می باشد. هدف از این برنامه غذایی ، ارائه یک رژیم لاغری نبوده است و به همین دلیل مقدار مشخصی برای...
    • توصیه های سلامتی در ماه رمضان
    • برنامه غذایی ما در ماه مبارک رمضان نباید نسبت به قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن طبیعی تأثیر زیادی نداشته باشد . با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز ، باید غذاهای...
    • توصیه های غذایی برای روزه داران
    • اگرچه برای روزه داران واقعی فواید روزه و آثاری که بر جسم آنها دارد هدف اصلی نیست ، اما به هرحال در روایات بر این نکته تاکید شده است که گذشته از آثار معنوی، روزه ماه رمضان در سلامت جسمی روزه داران هم مؤثر است. اما نباید فرام...
    • روزه گرفتن عوارض بیماری ام. اس را کاهش می دهد
    • تحقیقات یک گروه از پژوهشگران ایتالیایی نشان داده است که روزه گرفتن عوارض بیماری ام. اس یا MS* را کاهش می دهد. بررسی موش های مبتلا به نوعی بیماری نظیر بیماری MS نشان داد که گرسنه نگه داشتن آنها برای مدت 48 ساعت، مقدار آسیب ه...
    • چند خبر در مورد تغذیه در ماه رمضان
    • نخوردن سحری موجب سردرد می‌شود دکتر حسن مظفری متخصص تغذیه درباره نخوردن ‌سحری در ماه مبارک رمضان گفت: از نظر تغذیه‌ای روزه بی سحری توصیه نمی‌شود . در افرادی که بی‌سحری روزه می‌گیرند ، کمبود بیش از حد انرژی باعث می شود، بدن ا...
    • چند نمونه برنامه غذایی برای افطار و سحر
    • مصرف غذاهای متنوع به عنوان نخستین بخش راهنمایی های رژیمی می باشد. این نکته در ماه مبارک رمضان نیز صحت دارد. یک فرد برای اینکه سالم باشد، باید از تمام گروههای اصلی موادغذایی که شامل نان و غلات، شیر و فرآورده های شیری، گوشت و...
    • نقش روزه در مبارزه با چاقی
    • برنامه معین و مشخص سالیانه ای که اسلام تحت عنوان « روزه و روزه داری » برای پیروان خود جزء اهم وظایف و افضل فرایض قرار داده است، بر خلاف آنچه که ظاهربینان از قضاوت های عامیانه خود، یک عبارت صوری و یک رژیم ساده و عادی نتیجه م...
    • چرا نباید با قند مصنوعی افطار کرد ؟
    • با قند مصنوعی نباید افطار کرد ، به دلیل آنکه این گونه شیرینی هابا داروهای شیمیایی سفید می شوند و زیان آنها بسیار واضح است  . قند وشکر در همه خانه ها ی جهان مصرف می شود – هیچ طبیبی بیمار خودرا  از خوردن شکر و قند ...
    • اهمیت روزه از دیدگاه پزشکی( 3)
    • 6- ادامه مبحث گذشته در مورد شستشوی مواد مسموم بدن بوسیله روزه مسلمانی را در نظر آورید که یازده ماه تمام بدون وقفه نوها ببدنش وارد شده اند، ورود تازه ها از روی قاعده علمی و نظم بهداشتی نیست و برعکس خروج کهنه ها و فاسدها که ب...
    • روزه داری برای بیماران دیابتی چاق بسیار مفید است
    • دکتر محمدحسن خزایی فوق تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد تاثیر روزه بر بیماری های غدد گفت: روزه داری برای سلامتی برخی از افراد مفید و برای بعضی دیگر مضر است. وی با بیان اینکه دیابت یکی از شایع ترین ب...
    • برنامه غذایی روزه داران
    • اصل کلی برای پیروی از برنامه های غذایی صحیح، مصرف غذاهای متنوع است. رعایت این مسئله در طول ماه مبارک رمضان نیزحائزاهمیت است. مسئله قابل توجه این است که بر خلاف تصورعموم، نیازی نیست که دراین ماه حجم زیادی ازغذا در وعده های ا...
    • اهمیت افطار با خرما
    • افطار با شیرینیهای طبیعی بدون آنکه باعث انباشته شدن چربی بدن گرد د برای مواد سفیده ای بدن رل حفاظتی را داشته ، نیرودهنده خوبی برای بدن است، خستگی را به تاخیر می اندازد و بسرعت وسهولت هضم و جذب می شود. نبی گرامی اسلام( ص ) ...
    • اهمیت روزه ار دیدگاه پزشکی (2)
    • ) 4- تنفس ، تازه کردن هواست، روزه ، تازه کردن غذاست هماهنگونه که تنفس عمیق یکنوع تازه کردن هوای در ریه هاست روزه نیز یک تازه کردن مواد غذایی در بدن می باشد. تنفس عمیق برای شستشوی هوای داخل بدن و روزه برای شستشوی الکترولیت ها ...
    • اهمیت روزه از دیدگاه پزشکی (1)
    • پزشکی ( 1 ) شهید دکتر سید رضا پاک نژاد در مجموعه ای که " اولین دانشگاه و آخرین پیامبر" نام دارد و رساله دوره دکترای ایشان بوده، مطالب جالبی در مورد نکات بهداشتی و تربیتی اسلام متذکر شده اند. این شهید بزرگوار، بهر...
    • اثر روزه بر چربی های خون
    • مقایسهُ اثرات روزه ماه مبارک رمضان باالگوی غذایی کم چرب و نسبتا" کم کالری برلیپیدهای پلاسمائی افراد هیپرلیپیدمیک ( چربی خون بالا ) درماه مبارک رمضان مسلمانان رژیم غذائی خود را از سه وعده صرف غذا (صبح، ظهر و شب ) به دو ...
    • تغذیه نوجوانان ، سالمندان و ... در ماه مبارک رمضان
    • ن روزه داری از زیباترین و پر فیض ترین فریضه های الهی است. ماه مبارک رمضان ماه سنجش خویشتن و امتحان الهی است. روزه گرفتن تأثیرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم و اندامهای داخلی بدن دارد و از سویی برای حفظ سلامت و توانایی سپری کردن ا...
    • رمضان و رژیم لاغری
    • فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه نیایش و روزه داری بر شما دوستان عزیز تهنیت باد. در این ماه مبارک، سفره افطار در منزل روزه داران پهن می شود و مهمانی های بسیاری برای بهره بردن از ثواب کثیر ماه رمضان بر پا می گردد . اگر رژیم لاغری تان را تا ماه مبارک...
    1

    کلمات کلیدی:

    نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 5:39 صبح     |     () نظر
       1   2   3      >
    درباره
    صفحه‌های دیگر
    لینک‌های روزانه
    لیست یادداشت‌ها
    پیوندها
    upturn یعنی تغییر مطلوب
    حاج آقاشون
    همفکری
    EMOZIONANTE
    عاشقان
    به سوی فردا
    عشق و شکوفه های زندگی
    اگه باحالی بیاتو
    دیار عاشقان
    فرزانگان امیدوار
    شین مثل شعور
    (( همیشه با تو ))
    در انتظار آفتاب
    خورشید تابنده عشق
    آیینه های ناگهان
    تمیشه
    ***جزین***
    ((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
    پرسه زن بیتوته های خیال
    ای لاله ی خوشبو
    همنشین
    به وبلاگ بیداران خوش آمدید
    گل رازقی
    سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
    آخرالزمان و منتظران ظهور
    جمله های طلایی و مطالب گوناگون
    لیلای بی مجنون
    به سوی آینده
    عشق سرخ من
    یا امیر المومنین روحی فداک
    نگاهی به اسم او
    ایران
    آموزه ـ AMOOZEH.IR
    و رها می شوم آخر...؟!!
    جلوه
    بی نشانه
    PARSTIN ... MUSIC
    رهایی
    قعله
    دارالقران الکریم جرقویه علیا
    alone
    منتظر ظهور
    علی اصغربامری
    پارمیدای عاشق
    دلبری
    نظرمن
    هو اللطیف
    افســـــــــــونگــــر

    جاده های مه آلود
    جوان ایرانی
    hamidsportcars
    پوکه(با شهدا باشیم)
    *پرواز روح*
    عصر پادشاهان
    جمعه های انتظار
    سپیده خانم
    هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
    بندیر
    شقایقهای کالپوش
    لنگه کفش
    د نـیـــای جـــوانـی
    قلمدون
    نهان خانه ی دل
    مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
    گل باغ آشنایی
    یه گفتگوی رودر رو
    پرواز تا یکی شدن
    بچه مرشد!
    سکوت ابدی
    وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
    *تنهایی من*
    سرای اندیشه
    SIAH POOSH
    بلوچستان
    خاکستر سرد
    شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
    شوالیه سیاه
    خندون
    هم نفس
    آسمون آبی چهاربرج
    محفل آشنایان((IMAN))
    .:: بوستان نماز ::.
    ای نام توبهترین سر آغاز
    هه هه هه.....
    سه ثانیه سکوت
    ►▌ استان قدس ▌ ◄
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

    مهر بر لب زده
    نغمه ی عاشقی
    امُل جا مونده
    هفت خط
    محمد جهانی
    جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
    ارتش دلاور
    نگاهی نو به مشاوره
    طب سنتی@
    فانوسهای خاموش
    گروه تک تاز
    مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
    سیب سبز
    دانشگاه آزاد الیگودرز
    فریاد بی صدا
    اکبر پایندان
    کانون فرهنگی شهدای شهریار
    پژواک
    تخریبچی ...
    عاشقانه
    geleh.....
    بــــــــــــــهــــــــــــار
    ****شهرستان بجنورد****
    وبلاگ آموزش آرایشگری
    یک کلمه حرف حساب
    پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
    «حبیبی حسین»
    ..:.:.سانازیا..:.:.
    +
    یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
    حوض سلطون
    شب و تنهایی عشق
    داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
    دلدارا
    پناه خیال
    مجله اینترنتی شهر طلائی
    جوک بی ادبی
    عاطفانه
    آقاشیر
    امامزاده میر عبداله بزناباد
    قرآن
    دریـــچـــه
    بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
    صراط مستقیم
    من بی تو باز هم منم ...
    عشق در کائنات
    ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
    سروش دل
    تنهایی
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
    بصیرت مطهر
    سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
    آوای قلبها...
    اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
    تنهایی افتاب
    نمایندگی دوربین های مداربسته
    کوسالان
    امام مهدی (عج)
    @@@گل گندم@@@
    سفیر دوستی
    کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
    کلبه عشق
    تنهایی......!!!!!!
    دریــــــــای نـــور
    کربلا
    جوکستان بی تربیتی
    کلبهء ابابیل
    وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
    تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
    جـــیرفـــت زیـبا

    سارا احمدی
    مهندسی عمران آبادانی توسعه
    ققنوس...
    حزب الله
    ««« آنچه شما خواسته اید...»»»
    ashegh
    طاقانک
    تک درخت
    تراوشات یک ذهن زیبا
    سکوت سبز
    هر چی بخوای
    پیامنمای جامع
    پرنسس زیبایی
    بوی سیب BOUYE SIB
    @@@این نیزبگذرد@@@
    بادصبا
    ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
    راز رسیدن به شادی و سلامتی
    معارف _ ادبیات
    پوست مو زیبایی
    تنهای تنها
    آخرین صاحب لوا
    جاده مه گرفته
    دخترانی بـرتر از فــرشته
    دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
    تبسمـــــــــــــــی به ناچار
    ماتاآخرایستاده ایم
    سایت روستای چشام (Chesham.ir)
    مستانه
    وبلاگ گروهیِ تَیسیر
    ناز آهو
    گیسو کمند
    جــــــــــــــــوک نـــــــت
    عکس سرا- فقط عکس
    عکس های عاشقانه
    حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
    تیشه های اشک
    فقط خدا رو عشقه
    پاتوق دوستان
    بنده ی ناچیز خدا
    آزاد
    ارمغان تنهایی
    فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
    سلام آقاجان
    ردِ پای خط خطی های من
    منطقه آزاد
    علی پیشتاز
    تنهاترم
    محمدمبین احسانی نیا
    یادداشتهای فانوس
    دوست یابی و ویژگی های دوست
    کد تقلب و ترینر بازی ها
    ستاره سهیل
    داستان های جذاب و خواندنی
    عاشقانه
    گدایی در جانان به سلطنت مفروش
    یادداشتهای من
    شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
    سرافرازان
    *bad boy*
    سرزمین رویا
    برای اولین بار ...
    خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
    چون میگذرد غمی نیست
    بازگشت نیما
    دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
    روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
    سایه سیاه
    رازهای موفقیت زندگی
    دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
    * ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
    بچه های خدایی
    مرام و معرفت
    خوش آمدید
    The best of the best
    بوستان گل و دوستان
    صفیر چشم انداز ایران
    من.تو.خدا
    ۞ آموزش برنامه نویسی ۞
    شبستان
    دل شکســــته
    یکی هست تو قلبم....
    برادران شهید هاشمی
    شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
    یامهدی
    تنها هنر
    دل نوشته
    صوفی نامه
    har an che az del barayad
    منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
    شجره طیّبه

    دانلود هر چی بخوایی...
    نور
    Dark Future
    مجله مدیران
    S&N 0511
    **عاشقانه ها**
    پنجره چهارمی ها
    AminA
    نسیم یاران
    تبیان
    صدای سکوت
    (بنفشه ی صحرا)
    اندکی صبر سحر نزدیک است....
    ابهر شهر خانه های سفید
    عشق
    ترانه ی زندگیم (Loyal)
    توشه آخرت
    قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
    جزتو
    ترخون
    عشق پنهان
    @@@باران@@@
    شروق
    Manna
    السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
    پرسش مهر 8
    دریایی از غم
    طره آشفتگی
    ...ترنم...
    Deltangi
    زیبا ترین وبلاگ
    ارواحنا فداک یا زینب
    علمدار بصیر
    کرمان

    عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
    عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
    قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
    سلام
    عطش
    حضرت فاطمه(س)
    ♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
    اواز قطره
    محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
    آرشیو یادداشت‌ها
    دینی
    گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
    آثارتأریخی افغانستان
    گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
    میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
    کابل و ولایات افغاانستان عزیز
    زبان شرین پارسی
    وازه نامهء هم زبانان
    ادبیات و هنر
    پرواز خیال
    شعر و ادب
    اى الهه عشق مادر!
    عاشقانه ها
    موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
    سیاسی
    جامعه شناسی -مردم شناسی
    دانستنیهای جالب
    طب ورزش صحت وسلامتی
    مسائل جنسی خانه و خانواده
    آموزش زیبایی
    روانشناسی
    طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
    غذا موادغذائی و اشامیدنیها
    خواص میوه ها و سبزیجات
    اخبار
    زندگینا مه
    داستانهای کوتاه و آموزنده
    نجوم فضا وفضانورد ی
    کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
    لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
    طنز
    تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
    سرگرمی ها
    معرفی کتاب
    تصویر عکس ویدئو فلم
    بهترین های خط
    جالبترین کارتونها
    طالع بیی
    یادداشتها
    قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
    تبریکی و تسلیت
    داغ غربت
    علمی
    تاریخی و اجتماعی
    خانهء مشترک ما زمین
    اشعار میهنی رزمی و سیاسی
    هوا و هوانوردی
    آموزش و پرورش
    معانی اصطلاحات و تعاریف
    دنیای عجاء‏بات