سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا بر عهده نادانان ننهاد که دانش آموزند تا بر عهده دانایان نهاد که بدانان بیاموزند . [نهج البلاغه]
یادداشتها و برداشتها
 
سرطان پروستات چیست؟
سرطان پروستات چیست؟
 

 
 
سرطان پروستات
سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است
غده پروستات غده‌ ای است که تنها در مردان یافت می‌ شود. این غده در زیر مثانه قرار دارد و مایعی به داخل منی ترشح می‌ کند.

سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلولهای بدخیم از بافتهای پروستات نشات می گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شود.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است. اطلاعات آماری و علائم بالینی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات مبین سه طیف گسترده روند رشد این بیماری است. سرطان پروستات می‌تواند دارای رشد آهسته بوده و زمانی طولانی تا بروز علائم بالینی آن داشته باشد. در مواردی دیگر تومور به سرعت رشد کرده و تهاجم تومور به بافت‌های دیگر امکانپذیر می شود. در چنین مواردی مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است. مابین این دو طیف رشد، تومورهایی وجود دارند که سرعت روند رشد آنها در حد متوسطی است.

سرطان پروستات با نشانه‌های مرتبط با دفع ادرار و یا درد شکم تظاهر می‌کند. این نشانه‌ها با علائم بیماریهای رایجی مانند عفونت و هیتروفی (بزرگی) خوش خیم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia) مشترک است.

علائم هشدار دهنده سرطان پروستات عبارتند از:

  • ادرار کردن پی در پی یا سخت

  • جاری شدن ضعیف ادرار

  • عدم توانایی در ادرار

  • بی‌ اختیاری ادراری

  • جریان منقطع و ضعیف ادرار

  • وجود خون در ادرار

  • خروج منی همراه با درد

  • درد مداوم قسمت پائین کمر

  • سوزش

  • ناتوانی جنسی

سبب‌شناسی: سرطان‌ زایی پروستات

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقیقات آماری و بالینی، روند بدخیمی بیماری سرطان پروستات را به این عوامل ارتباط می دهد:

سن ‌ـ سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند دیده می‌شود و افراد زیر ?? سال به ندرت به آن مبتلا می شوند. مردان بالای ?? سال بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات هستند و باید بیشتر متوجه علائم هشدار دهنده این بیماری باشند.

عوامل ژنتیکی - سابقه ارثی سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به این سرطان است. وجود سابقه سرطان پروستات بین اعضای نزدیک خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می ‌دهد.

عوامل هورمونی ـ هورمون‌های استروئیدی (تستوسترون و آندروژنها) برای رشد و حفظ و عمل طبیعی آن در مردان بالغ نقش مهمی را ایفا می کند. افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در خون اغلب موجب تسریع روند بدخیمی سرطان پروستات می شود.

تغذیه - رژیم غذایی دارای اثرات بالقوه ‌ای در پیشگیری و یا پیشتازی ایجاد سرطان پروستات به شمار می رود. مطالعات و تحقیقات علمی ثابت کرده ‌اند که سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و E، به خصوص گوجه فرنگی، عاملی محافظتی در مقابل سرطان پروستات تلقی می شوند در حالی که استفاده از مقادیر زیاد چربی حیوانی عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات شناخته شده است.

مواد شیمیایی - تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا در محیط مانند کادمیم، که در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد، عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات است.

بیماری های مقاربتی - وجود بیماریهای مقاربتی احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

الگوهای غربالگر سرطان پروستات

معاینه غده پروستات از طریق معاینه مقعد (Digital rectal examination) از الگوهای غربالگر سرطان پروستات است. در این روش پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می ‌کند. وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می ‌شود.

تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن‌های مشخصی را تولید می ‌کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. آنتی ‌ژنی که به طور کامل توسط غده پروستات تولید می ‌شود، آنتی ‌ژن اختصاصی پروستات (Prostate Specific Antigen ,PSA) است. تشخیص سریع سرطان پروستات با اندازه‌ گیری آنتی‌ ژن اختصاصی پروستات از آزمایش های غربالگر این بیماری است. در بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند، مقدار این آنتی ژن در سطح بالاتری است.

البته تنها سطح PSA در آزمایش خون فرد نمایانگر ابتلا به سرطان پروستات نیست. در برخی از موارد عفونت و یا ”بزرگی خوش ‌خیم“ حجم غده پروستات می ‌تواند سبب افزایش میزان PSA در خون شود. از این رو، ترکیب معاینه مقعد توأم با آزمایش تعیین سطح PSA از طریق خون روش دقیق‌تری برای تشخیص سرطان پروستات است و برای اطمینان بیشتر، در مراحل بعدی آزمایشات دیگری مانند تصویرنگاری باز آوای مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی (Ultrasound)، توموگرافی کامپیوتری (CT SCAN) و نمونه ‌برداری از غده (Biopsy) نیز انجام می‌گیرد.

تشخیص به موقع بیماری، دست کم ? سال بیشتر به زندگی مبتلایان به سرطان پروستات اضافه می‌کند. توصیه می‌شود مردان در سنین بالای ?? سال سالیانه مورد معاینه غده پروستات ازطریق معاینه مقعد قرار گیرند و در سنین بالای ?? سال، هر سال آزمایش آنتی‌ژن مخصوص پروستات را انجام دهند.

درمان سرطان پروستات

با در نظر گرفتن شرایط بیمار ممکن است یک یا ترکیبی از این الگوها تجویز شود:

?-تحت نظر گرفتن بیماری: در این روش بیمار به طور دقیق تحت نظر پزشک قرار می گیرد، بدون اینکه الگوی درمانی بر روی او اعمال شود. این روش برای بیمارانی تجویز می‌ شود که جراحی برایشان مفید نیست و یا رشد غده سرطانی پروستات آنها بسیار کند و آهسته است و در درازمدت تأثیر سوء بر سلامتی او نخواهد گذاشت.

رادیوتراپی از روش های درمانی انواع سرطان از جمله سرطان پروستات است
رادیوتراپی از روش های درمانی انواع سرطان از جمله سرطان پروستات است

?-جراحی: برداشتن کامل غده پروستات (پروستکتومی Prostatectomy).

?-کرایوتراپی (Cryotherapy) : استفاده درمانی از سرمای شدید. در این روش سوند (probe) سونوگرافی به داخل مقعد انداخته می شود تا پزشک تصویر محل مورد نظر را بر روی صفحه ببیند. در این روش پزشک با انداختن سوند درون غده پروستات از طریق شکاف کوچکی بین مقعد و کیسه حاوی بیضه‌‌ ها نیتروژن مایع را به غده پروستات هدایت می‌ کند. نیتروژن مایع در داخل بافت منجر به انجماد بافت و انهدام سلول‌های سرطانی بافت غده پروستات می‌ شود. کرایوتراپی روشی موثر برای درمان مقاطع کوچک ابتلا به سرطان است. احتمال آسیب دیدگی مثانه و التهاب دستگاه تناسلی از عوارض جانبی این روش است.

?-شیمی درمانی: استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: ریزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفید خون، ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان.

?-رادیوتراپی: از آنجا که تومور ممکن است بافتهای اطراف غده پروستات را در بر گرفته باشد انجام جراحی و برداشتن غده پروستات کافی نیست و هر تظاهری از وجود PSA در آزمایش حاکی از گستردگی تومور است. در چنین وضعیتی الگوهای درمانی وسیع‌ تری مانند رادیوتراپی پی ‌گیری می ‌شود. هدف از رادیوتراپی کنترل رشد سلولهای سرطانی است. تابش اشعه به محل تومور ممکن است به صورت خارجی یا داخلی باشد.

  • رادیوتراپی خارجی: در این روش بیمار در معرض تشعشع قرار می‌ گیرد. اشعه از چند زاویه مختلف از خارج از بدن به تومور هدایت می ‌شود. این روش کاملا بدون درد است و به مدت ? تا ? هفته ادامه دارد. ولی بیمار از عوارض جانبی مانند تحریک‌ پذیری مقعد، اسهال و خستگی مفرط ناشی از تابش پرتو گزارش می ‌دهد. اثرات اشعه ممکن است واکنشهای پوستی به صورت التهاب، خارش، سوزش، ترشح یا پوسته پوسته شدن پوست را به دنبال داشته باشد. تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهایی و آسیب‌های عروقی و تنفسی می تواند از دیگر عوارض جانبی رادیو تراپی باشد. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.

  • رادیو تراپی داخلی یا براکی تراپی (Brachy therapy): براکی تراپی برای رساندن مستقیم مقدار زیادی اشعه به ضایعه بدخیم است. در این روش، در اتاق عمل با استفاده از سرنج‌ های نازک مواد یونیزه در بدن بیمار کاشته می‌ شود.

6-هورمون درمانی : از آنجا که هورمون تستوسترون به رشد سرطان غده پروستات کمک می کند، هدف از هورمون درمانی کاهش هورمون جنسی در بدن است. این روش با به کارگیری داروهای ضد تستوسترون انجام می‌ گیرد و شامل تجویز هورمون استروژن به عنوان قرص است که تاثیر ضد تستوسترون دارد. عوارض جانبی استفاده از قرصهای حاوی استروژن شامل درد در پستان و رشد پستان است که با قطع مصرف قرص‌ ها از بین می ‌رود.

جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات با تشخیص زودرس امکان‌پذیر است. اکنون با اطلاعات و روشهای جدید الگوهای درمانی، برای درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، امکان بهبودی کامل فراهم شده است.

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/26:: 4:41 صبح     |     () نظر
 
"کشتن سلول های سرطان پروستات با دارو"
"کشتن سلول های سرطان پروستات با دارو"
 
گلیوک
گلیوک معمولا برای درمان لوسمی تجویز می شود
تحقیقی جدید می گوید رشد سلولهای سرطانی در مبتلایان به سرطان پروستات را می توان با دارویی که مانع از رسیدن خون به آنها می شود مهار کرد.

آزمایش هایی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می دهد استفاده از داروی "گلیوک"، که برای درمان لوسمی تجویز می شود، به جلوگیری از گسترش سرطان پروتسات به استخوان های بیمار کمک کرده است.

متخصصان سرطان پروتستات نتیجه این تحقیق جدید را امیدوارکننده توصیف کرده اند اما گفته اند که برای درمان کامل بیماران به مطالعه بیشتری نیاز است.

تحقیقات دانشگاه تگزاس آمریکا در مجله پزشکی "انستیتو ملی سرطان" منتشر شده است.

سرطان پروستات رایج ترین نوع سرطان در میان مردان در بسیاری از کشورهای جهان است. برای نمونه در بریتانیا هر سال 32 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند و حدود ده هزار نفر از این بیماری جان می بازند.

مرگ سلول

در تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته چند داروی مقاوم در برابر سرطان پروستات به موش های آزمایشگاهی تزریق شد.

در حالی که به یک دسته از موش ها دارویی داده نشد، به دسته ای دیگر آمیخته ای از "پکلیتکسل"، Paclitaxel و "گلیوک"، Glivec، (یا "ایمانیتیب")، دو داروی مورد مصرف در شیمی درمانی، تزریق شد.

گسترش سرطان به استخوان چهار موش از 18 موشی که دارو دریافت کردند، مشاهد شد. اما رشد تومورهای سرطانی در همه 19 موشی که اصلا دارو دریافت نکردند، دیده شد.

پکلیتکسل (یا "تاکسول")، که باعث می شود سلول های سرطانی خودکشی کنند، پیش از این نیز یکی از درمان های اصلی سرطان پروستات بوده اما این نوع درمان به مرور در برابر سلول های سرطانی مقاوم، بی اثر می شود. به همین دلیل پزشکان به دنبال دارویی دیگر هستند تا توام با پکلیتکسل از آن استفاده کنند.

گلیوک از انتقال پیام هایی که به سلول ها اجازه تکثیر می هند، جلوگیری می کند. محققان متوجه شدند که این دارو مکانیزمی را متوقف می کند که موجب رشد رگ های خونی تومورها می شود.

متوقف شدن این مکانیزم باعث مرگ رگ ها شده و با نرسیدن خون به سلول های تومورها آنها پس یک تا دو هفته غیرفعال شده و نهایتا از بین می روند.

رییس گروه تحقیق دانشگاه تگزاس می گوید: "ما به جای حمله کردن به تومور سرطانی، رگ های خونی آن را مورد حمله قرار دادیم. رگ های خونی به تومور اکسیژن و مواد غذایی می رساند."

تحقیقات نشان داده که غالب سلول های سرطانی پس از آنکه از منشاء اصلی خود جدا می شوند، می میرند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/26:: 4:30 صبح     |     () نظر
 
استفاده از ویروس برای درمان سرطان
استفاده از ویروس برای درمان سرطان
 
سلول سرطان پروستات
محققان از ویروس سرماخوردگی برای ردیابی سلول های سرطانی استفاده کردند
محققان آمریکایی از یک نوع ویروس سرماخوردگی برای ردیابی سلول های سرطان پروستات استفاده کرده اند.

این موفقیت به پزشکان معالج کمک می کند گسترش سلول های سرطانی در بدن و تاثیرگذاری روش های درمانی را راحت تر ارزیابی کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، یو سی ال ای، در تحقیقات خود سلول های سرطان پروستات در موش های آزمایشگاهی را به نوعی ویروس سرماخوردگی آلوده کردند و به این وسیله توانستند آنها را ردیایی کنند.

نتیجه این تحقیقات در مجله نیچر مدیسین منتشر شده است و محققان بریتانیایی از آن به عنوان دستاوردی ارزشمند نام برده اند.

پخش شدن سلول های سرطانی در بدن و گسترش آن از اندام درگیر شده اولیه به سایر اندام ها که از آن به عنوان متاستاز نام برده می شود، به معنی نیاز به استفاده از روش های درمانی شدید تر است. در چنین مواردی احتمال بهبود بیمار کاهش می یابد.

در سرطان پروستات که شایع ترین سرطان در مردان است، ردیابی سلول های سرطانی با استفاده از روش های تشخیصی معمولی به راحتی امکان پذیر نیست.

این مشکل باعث می شود در خیلی از موارد درمان جدی بیماران مبتلا به سرطان پروستات با تاخیر شروع شود.

یکی از علائم اولیه متاستاز سرطان پروستات، ایجاد تومور در غدد لنفاوی کوچکدر منطقه حفره لگنی است.

غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن انسان هستند و سلول های آن مسوول مبارزه با باکتری ها و ویروس های مهاجم هستند. ویروس های سرماخوردگی معمولا در این غدد گیر می افتند.

تیم تحقیقاتی یو سی ال ای، به سرپرستی دکتر لیلی وو، در مطالعات خود از نوعی ویروس دستکاری شده استفاده کردند که تنها در سلول های سرطانی پروستات فعال می شود.

به محض ورود این ویروس ها به داخل سلول های سرطانی، نوعی پروتئین تولید می شود که به وسیله روش تشخیصی پت اسکن قابل ردیابی است.

دکتر وو می گوید این روش با تشخیص سریع تر متاستاز سرطان پروستات به پزشکان کمک می کند درمان گسترده تر را زودتر آغاز کنند.

اما می گوید به دنبال هدف دیگری است. دکتر وو سعی دارد تا با ایجاد تغییرات بیشتر در ویروس های سرماخوردگی بتواند از آنها در نابود کردن سلول های سرطانی کمک بگیرد.

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/26:: 4:28 صبح     |     () نظر
 
واکسنی موثرتر علیه مالاریا آزمایش می شود
واکسنی موثرتر علیه مالاریا آزمایش می شود
.
مارلاریا هرسال جان میلیون ها نفر را می گیرد
 

یک نوع جدید از واکسن مالاریا قرار است سال آینده میلادی بر روی انسان آزمایش شود.

نتیجه آزمایش این واکسن بر روی موش مثبت بوده است.

گزارش محققان دانشگاه آکسفورد بریتانیا در مورد واکسن جدید مالاریا روز سه شنبه (16 دسامبر) منتشر شد.

آنها در این گزارش می گویند که برای افزایش تاثیر این واکسن از چند تکنیک مختلف استفاده می کنند.

در آزمایش ها از ویروسی برای انتقال ترکیب تازه واکسن مالاریا به بدن استفاده شد که در سیستم ایمنی موشها عکس العملی شدید را ایجاد کرد.

تاکنون محققان نتوانسته اند واکسن موثری را برای جلوگیری از ابتلا به مالاریا تهیه کنند.

منشا بیماری مالاریا انگل "پلازمودیوم" است که توسط پشه منتقل می شود.

مالاریا یکی از عوامل عمده مرگ و میر کودکان است و چون یک بیماری شایع در بسیاری از کشورهای جهان قلمداد می شود، همچنین تهدیدی جدی برای سلامت مسافران به شمار می آید.

مسافران پیش از سفر به مناطقی که مالاریا در آنها شایع است، برای یک دوره طولانی از قرص مالاریا استفاده می کنند.

حمله به کبد

دانشمندان امیدوارند سیستم دفاعی بدن را طوری آماده کنند که به محض پدیدار شدن انگل مالاریا در کبد، بتواند آن را دفع کند.

برای این کار، در فرمول واکسن مالاریا پروتئین های پلازمودیوم را هم منظور می کنند که با ورود به سیستم دفاعی بدن، آن را آماده می کند در صورت شناسایی انگلی مهاجم با پروتئین های مشابه، واکنشی شدید نشان دهد.

با این حال، آزمایش های قبلی نشان داده تهیه واکسنی صد در صد موفق بسیار دشوار است، چون پلازمودیوم انواع گوناگونی دارد.

در همین حال مشخصه های پروتئینی هر یک از پلازمودیوم ها هم با دیگری تفاوت کوچکی دارد و گونه های مختلف انگل می توانند به راحتی در برابر واکسن مورد آزمایش مقاومت کنند.

برای فائق آمدن بر این مشکل، دکتر اریک پریور و همکارانش موفق شده اند رشته ای از پروتئین های مختلف را، که از غشای بیرونی پلازمودیوم و سایر بخش های انگل نمونه برداری شده بود، به یکدیگر متصل کنند.

به این ترتیب احتمال تحریک شدن سیستم دفاعی بدن در مواجهه با انواعی از انگل ها و بالا می رود.

سلول های قاتل

در آزمایش هایی که بر روی موش انجام گرفت، واکنشی که از سلول های قاتل موسوم به "سلول های دفاعی تی" مشاهده شد، گسترده بود. این سلول های دفاعی برای نابود کردن پلازمودیوم ضروری هستند.

دکتر سارا گیلبرت، یکی از تنظیم کنندگان گزارش تحقیقی دانشگاه آکسفورد، گفت که دانشمندان مطمئن هستند که آزمایش بر روی انسان در اواخر سال 2004 میلادی انجام خواهد گرفت.

او گفت: "همه پروتئین هایی که در این واکسن استفاده شده همان هایی هستند که انگل در کبد تولید می کند."

دکتر گیلبرت افزود: "اگر بتوانیم کبد را از انگل پاک کنیم، علائم بیماری مالاریا ظاهر نخواهد شد و تاکنون واکسنی شبیه این واکسن جدید علیه مالاریا آزمایش نشده است."

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/26:: 4:20 صبح     |     () نظر
 
امیدواری تازه برای ریشه کن کردن مالاریا
امیدواری تازه برای ریشه کن کردن مالاریا
 
پشه ژنتیکی
تشخیص پشه هایی که در ژنشان دستکاری شده به دلیل درخشش سبز رنگ چشمشان امکان پذیر ااست
دانشمندان با استفاده از دستکاری ژنتیکی، موفق به تولید پشه ای شده اند که در برابر انگل مالاریا مقاوم بوده و در مقایسه با حشرات ناقل بیماری مالاریا شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد.

با این موفقیت، استراتژی کنترل بیماری مالاریا تحرک تازه ای پیدا میکند و این امیدواری پیدا می شود که تکثیر حشره ای که در ژنش دستکاری شده بتواند به ریشه کن کردن بیماری مالاریا کمک کند.

حشره مورد بحث دارای ژنی است که از آلوده شدن به انگل های مالاریا جلوگیری می کند. پشه هایی که دارای این مزیت هستند گونه برتر محسوب می شوند و از پشه های دیگر که ناقل انگل مالاریا هستند قوی تر و مقاوم تر خواهند بود.

البته پژوهشگران هشدار میدهند که مطالعات آنها در مراحل اولیه است و ممکن است ده سال طول بکشد تا بتوان حشره جدید را وارد محیط زیست کرد.

پژوهشگران در جریان مطالعات خود برای تعداد مساوی از پشه های پرورشی و پشه های معمولی این امکان را فراهم آوردند که از موش های آلوده به انگل مالاریا تغدیه کنند.

نتیجه آزمایشات آنان این بود که تعداد بیشتری از پشه هایی که در ژنشان دستکاری شده بود زنده ماندند. در حقیقت پس از 9 نسل،70 درصد پشه هایی که زنده مانده بودند از نوع پشه پرورشی بودند.

هر سی ثانیه یک کودک در اثر ابتلا به مالاریا در آفریقای سیاه تلف می شود

دانشمندان همچنین ژن پروتئین سبز شبرنگ را وارد بدن پشه های پرورشی کرده و متوجه شدند که چشمان این پشه ها درخشندگی سبزرنگی پیدا می کند.

با استفاده از همین موضوع بود که تشخیص و شمارش دو نوع پشه مورد بحث امکان پذیر شد.

مالاریا توسط انگل تک سلولی به نام پلاسمودیوم انتقال می یابد و در بخش هایی از آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی و شمالی یک بیماری بومی محسوب می شود.

این بیماری از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می شود. هرسال قریب به 300 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند و یک میلیون نفر از مبتلایان جان خود را از دست می دهند.

نزدیک به 90 درصد مبتلایان به مالاریا در کشورهای آفریقای سیاه زندگی می کنند. در این کشورها هر سی ثانیه یک کودک مالاریایی تلف می شود.

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/26:: 4:18 صبح     |     () نظر
 
"کشفی جدید" در مبارزه با مالاریا
"کشفی جدید" در مبارزه با مالاریا
 
گلبول قرمز آلوده
یک ماده چسبنده به گلبول های قرمز خون آلوده کمک می کند به دیواره رگ بچسبد
دانشمندان استرالیا در جریان تحقیقات خود درباره تب مالاریا فرآیندی را کشف کرده اند که احتمالا منجر به درمانی جدید برای این بیماری خواهد شد.

تاکنون برای دانشمندان روشن نبوده است چگونه این بیماری گلبولهای قرمز را به اصطلاح می رباید اما تحقیقات جدید در استرالیا این فرآیند را آشکار کرده است.

دانشمندان استرالیایی ماده چسبنده ای را کشف کرده اند که از دفع حشره انگلی مالاریا توسط سیستم ایمنی بدن جلوگیری می کند.

محققان موسسه مطالعات پزشکی "والتر و الیزا هال" در ملبورن استرالیا معتقدند که کشف ژنتیکی آنها ممکن است کشفی بزرگ در مبارزه با مالاریا باشد.

ماده چسبنده

انگل مالاریا توسط پشه های آلوده وارد خون انسان می شود. انگل ها پس از ورود به بدن، گلبول های قرمز سالم را آلوده و به پاکت های چسبنده ای تبدیل می کنند که در خود، بیش از سی و دو تخم انگل جای می دهد.

گلبول قرمز آلوده به دیواره رگ می چسبد و در مقابل دفع شدن توسط طحال و نابود شدن توسط دستگاه ایمنی بدن مقاومت می کند.

اکنون دانشمندان در ملبورن مکانیزمی را کشف کرده اند که در واقع مسبب چسبیدن گلبول های قرمز آلوده خون به دیواره رگ است.

ماده ای مانند چسب که سلول های دیواره رگ را چسبناک می کند، باعث می شود که گلبول های قرمز آلوده به مالاریا از طحال، جایی که معمولا انگل ها توسط دستگاه ایمنی بدن نابود می شوند، عبور نکند.

محققان هشت پروتئین جدید را شناسایی کرده اند که ماده چسبناک انگل را به سطح گلبول های قرمز آلوده منتقل می کند. بیرون راندن حتی یکی از این پروتئین ها به فرآیند دفع سلول های آلوده کمک می کند.

پروتئین ها، ملکول های بزرگی هستند که برای فعالیت سلول های بدن حیاتی هستند.

پروفسور آلن کاومن، که از اعضای گروه تحقیق در استرالیا بوده است، می گوید که کشف جدید آنها ممکن است سلاحی قدرتمند در مبارزه با مالاریا باشد.

او گفت: "در بیماری مالاریا فرآیند چسبندگی خیلی مهم است و اگر ما این پروتئین ها را یا با دارو و یا با واکسن هدف قرار دهیم می توانیم از فعالیت سلول های آلوده جلوگیری کنیم. اگر ما مانع از چسبندگی بشویم در واقع مانع از فعالیت حشره انگلی مالاریا خواهیم شد."

بیماری مالاریا قابل پیشگیری و قابل درمان است اما اگر درمان صورت نگیرد از جمله بیماری های مهلک قلمداد می شود.

هر ساله بیش از یک میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به تب مالاریا جان خود را از دست می دهند.

داروهای فعلی برای درمان مالاریا متابولیسم یا فعالیت بیولوژیکی انگل را هدف قرار می دهد. اما انگل مالاریا به مرور در برابر این داروها مقاوم می شود.

بسیاری از قربانیان ای این بیماری کودکان در آفریقای سیاه هستند.

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/26:: 4:16 صبح     |     () نظر
 
نوع متداول کم خونی
 نوع متداول کم خونی

 


کم خونی انواع مختلفی دارد. کم خونی وضعیتی است که در آن مقدار گلوبول های قرمز خون برای تامین نیاز اکسیژن بدن با کمبود مواجه می شود. دریافتن انواع مختلف این نوع بیماری می تواند به تشخیص علائم و پیشگیری از آن به شما کمک کند.


کم خونی ناشی از کمبود آهن


کمبود آهن وضعیتی است که در آن میزان آهن موجود در جریان خون بسیار کم میشود. این نوع کم خونی بیشتر بین نوجوانان و خانم ها قبل از دوره یائسگی متداول است. از دست رفتن خون به خاطر عادت های ماهیانه طولانی، خونریزی های داخلی از معده و روده و یا اهداء خون به مقدار زیاد می تواند با این بیماری در ارتباط باشد. از دلایل دیگر این بیماری می توان به عادات بد غذایی و یا بیماری های روده ای شدید اشاره کرد.


علائم و نشانه ها:


1. رنگ پریدگی
2. سردرد
3. تحریک پذیری


علائم و نشانه های نوع شدیدتر این کم خونی:


1. تنگی نفس
2. تشدید ضربان قلب
3. شکننده شدن موها و ناخن ها


درمان این نوع کم خونی معمولاً از طریق مصرف مکمل های غذایی آهن و داروهای رژیمی صورت می گیرد.



کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک


این نوع کم خونی به خاطر کمبود اسید فولیک، یکی از انواع ویتامین های B، در جریان خون بدن ایجاد می شود. این مشکل معمولاً به خاطر مصرف ناکافی اسید فولیک، که بیشتر در سبزیجات یافت می شود، اتفاق می افتد. مصرف بی رویه مشروبات الکلی نیز می تواند در این نوع کم خونی دخیل باشد. طی دوران بارداری یا کودکی که اسید فولیک بیشتری توسط بدن مصرف می شود، ممکن است این بیماری بروز کند. همچنین ممکن است بعنوان یکی از عوارض جانبی سایر مشکلات و اختلالات خونی ایجاد شود.


علائم و نشانه ها:


1. ضعف
2. خستگی
3. زوال حافظه
4. تحریک پذیری


می توان با مصرف موادغذایی که حاوی اسید فولیک باشند مثل جگر گاو، مارچوبه و لوبیای قرمز از این بیماری جلوگیری کرد.



کم خونی بدخیم


این نوع کم خونی معمولاً در افراد بین 50 تا 60 ساله اتفاق می افتد و به خاطر کمبود ویتامین B12 ایجاد می شود. این بیماری ممکن است ارثی باشد اما برخی از انواع این بیماری می تواند به خاطر بیماری ها و مشکلات خودایمن بدن باشد. افرادیکه دچار بیماری های خودایمن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی مهلک و بدخیم قرار دارند.


علائم و نشانه ها:


1. خستگی
2. تنگی نفس
3. تپش قلب
4. بیحسی و کرختی شدید


کم خونی ناساختنی


کم خونی آپلاستیک به خاطر کمبود یا فقدان گلوبول های قرمز خون در بدن ایجاد میشود. این مشکل ممکن است به خاطر جراحت هایی که در آن بافت های سازنده خون در مغز استخوان از بین می رود. به این دلیل، بیمار قادر به مقابله با بیماری ها نیست و خونریزی زیادی خواهد داشت.


علائم و نشانه ها:


1. بیحالی و سنگینی
2. رنگ پریدگی
3. لکه های خونریزی زیرپوستی
4. خونریزی
5. تشدید ضربان قلب
6. عفونت
7. نارسایی قلبی وابسته به تراکم


بروز این نوع کم خونی دلیل قطعی ندارد اما گفته می شود به خاطر برخی سموم و یا ویروس هپاتیت ایجاد می شود.



کم خونی یاخته داسی


این نوع کم خونی طبیعتی ارثی دارد و درنتیجه یک نوع غیرعادی از گلوبول های قرمز خون ایجاد می شود. کم خونی یاخته داسی بیماری خطرناک و کشنده است و هیچ راه پیشگیری برای آن وجود ندارد.


علائم و نشانه ها:


1. حملات درد در دست ها، پاها و شکم
2. زرد شدن سفیدی چشم
3. تب
4. خستگی مزمن
5. تشدید ضربان قلب
6. رنگ پریدگی


مشکلات این بیماری شامل ایجاد زخم هایی در پاها، شوک، خونریزی بینی، و مشکلات و اختلالات استخوانی می باشد.



زیاد شدن گویچه های سرخ یا پلی سیتمی حقیقی


این بیماری بیشتر در مردان میانسال اتفاق می افتد و در آن گلوبول های قرمز و سفید خون و پلاکت های خونی افزایش می یابند. در این بیماری تولید این گلوبول ها سرعت پشمگیری پیدا می کند و سلول های مغزاستخوان زودتر از حالت عادی بالغ می شوند. علت این بیماری هنوز ناشناخته است.


علائم و نشانه ها:


1. ارغوانی شدن رنگ پوست
2. قرمز شدن چشمها
3. سردرد
4. گیجی
5. بزرگ شدن طحال


گرچه ممکن است علائم و نشانه های کم خونی کمی دشوار باشد اما خوشبختانه می توان گفت که اکثر  انواع آن را می توان از طریق دارو و ایجاد تغییر در رژیم غذایی به طور موثری کنترل کرد.



واریس


سیاهرگ، یک رگ خونی است که خون را در تمام نقاط بدن حمل می کند. به طور طبیعی، این سیاهرگ ها کار خود را مانند یک دستگاه پمپ سالم و خوب روغنکاری شده انجام می دهند، اما گاهی اوقات این رگ ها شکسته شده و جریان خون غیرعادی خواهد شد.


مطمئن هستم که اکثر ما کسانی را می شناسیم که در قسمت های پایین و قوزک پا دچار گشاد شدن و پیچیده شدن رگ های خونی هستند که واریس نام دارد.


واریس می تواند در هر قسمت بدن ایجاد شود اما در قسمت های پایینی بدن متدول تر است.


این سیاهرگ ها ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی به این صورت درآیند اما این تنها دلیل آن نیست. از عوامل مهم دیگر در بروز واریس می توان به بارداری و یا ایستادن های طولانی مدت اشاره کرد. چاقی نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. فشار ناشی از وزن اضافه نیز می تواند منجر به ایجاد واریس و شکسته شدن رگ های خونی شود.


علائم و نشانه های واریس نه تنها رگ های بدمنظر طناب شکل است، بلکه دردها و گرفتگی های مداوم،  ورم و خستگی پس از مدتی سرپا ایستادن نیز جزء علائم این بیماری است.


رنگ پوست نیز ممکن است تغییر کرده و قهوه ای مانند شود که رکود رنگدانه های پوستی نام دارد. این مشکل نیز از شکسته شدن رگ های خونی و تراوش خون به منطقه آسیب دیده ایجاد شود و در افرادی که به مدتی طولانی به این مشکل مبتلا بوده اند اتفاق می افتد.


معمولاً تشخیص این مشکل از طریق مشاهده قابل انجام است اما گاهی اوقات از طریق پروسه ای که فلبوگرافی (پرتونگاری از سیاهرگ ها) نامیده می شود. این عملیات کاملاً بدون درد یوده و در آن محلولی خاص را وارد جریان خون می کنند. آنگاه تصویر رگ ها را برای تشخیص اختلالات و ناهنجاری های موجود در جریان خون و فشار رگ ها، برمی دارند.


شیوه تشخیص دیگر استفاده از اشعه فرابنفش برای آزمایش جریان خون در شریان های اصلی خون در دست ها و پاها است. این شیوه اولتراسونوگرافی دوپلر نام دارد. فرابنفش، یکی از امواج صوتی با فرکانس بالاست. این عملیات با اعمال یک ژل محلول در آب در بدن انجام می شود و سپس یک ابزار دستی به نام ترانسدوکتور روی ناحیه مورد نظر کشیده می شود.


درمان واریس می تواند به سادگی استفاده از جوراب های کشی متراکم، کنترل وزن، انجام ورزش در سطح متوسط، اجتناب از ایستادن های طولانی مدت و بالا نگه داشتن پاها در صورت امکان باشد.


روش درمانی دیگر اسکلرودرمانی فشرده نام دارد. در این عملیات، نقاطی از رگ ها که جریان خون در آنها غیرعادی است، تشخیص داده شده و با تزریق مداوم ماده ای به نام اسکلروسانت، رفع می شود.


در موارد حاد، استفاده از عملیات جراحی که لیگاسیون یا بستن رگ نام دارد، ضروری خواهد بود. طی این عمل جراحی، یک یا دو شکاف بر روی رگ های واریسی ایجاد کرده و بعد رگ بسته می شود. اگر چندین قسمت رگ گسسته شده و خود رگ شدیداً آسیب دیده باشد، رگ (یا بخش اسیب دیده آن) معمولاً برداشته می شود. شکافی در زیر رگ واریسی ایجاد کرده، ابزاری انعطاف پذیر روی رگ تا شکاف اولیه کشیده میشود و بعد رگ را گرفته و برمی دارند.


اگر شما نیز به واریس مبتلا هستید، حتماً باید به دنبال درمان های پزشکی باشید. پرشک شما راه ها و روش های مختلف درمانی را به شما معرفی کرده و به شما برای مراقبت از وضعیتتان کمک می کند.



خطرات ترومبوز رگ های خونی


ترومبوز به وضعیتی الحاق می شود که در آن در رگ های خونی، به ویژه در ناحیه پا، لخته ایجاد می شود. این مسئله می تواند در سایر قسمت های بدن نیز اتفاق بیفتد. لخته های خون درون رگ ها معمولاً در ناحیه ران پا وخیم تر از لخته های ایجاد شده در قسمت های پایینی پا هستند. این مشکل با درد همراه بوده و اگر به ریه ها برسد مشکلات مختلفی را به دنبال خواهد داشت. اگر لخته موجود در یک رگ خونی قطع شده و در جریان خون شروع به حرکت کند، ممکن است به ریه برسد. این مشکل انسداد خون ریوی نام دارد که مشکلی بسیار جدی و خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ شود.


این مشکل در افراد چاق و افراد بالای 40 سال شایع تر می باشد. دلایل این بیماری عبارتند از: سفرهای طولانی هوایی و سفرهای طولانی مدت با اتومبیل، قطار و ... یا نشستن های طولانی مدت.


علائم این مشکل: ورم کردن پاها، درد و ناراحتی در پا—این درد ممولاً در یکی از پاها احساس می شود و معمولاً در مواقع ایستادن یا راه رفتن رخ می دهد، احساس گرمای بیش از حد در قسمتی از پا که ورم کرده یا درد می کند، قرمز شدن رنگ پا.


اهداف اصلی در درمان این مشکل عبارتند از: جلوگیری از بزرگ شدن لخته ها، جلوگیری از قطع شدن لخته ها و رسیدن به ریه ها، کاهش احتمال ایجاد لخته های خونی دیگر.


تمرین دادن پاها هر یک ساعت یکبار می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. در موقع رانندگی حتماً هر از چند گاهی به خود استراحت داده و از ماشین پیاده شوید و کمی راه بروید و یا در قطار و هواپیما از جای خود برخاسته و کمی قدم بزنید..


راه های پیشگیرنده دیگر عبارتند از:


از مصرف قرص های خواب آور خودداری کنید. این قرص ها فرد را دچار سکون و بی حرکتی کرده و احتمال لخته شدن خون را در شریان ها افزایش می دهد؛ لباسهای گشاد و راحت تن کنید؛ از چهارزانو نشستن به مدتی طولانی خودداری کنید؛ آب بدنتان را با مصرف کافی مایعات تامین کنید؛ از جوراب های مخصوص ضد واریس استفاده کنید. این جوراب ها فشار خفیفی در پا ایجاد می کند که البته عوارض جانبی خاصی هم دارند: اگر یکسره در طول روز پوشیده شوند در فرد ایجاد ناراحتی می کند، پوشیدن آنها مخصوصاً برای افراد سالخورده یا چاق کمی دشوار است، در فرد ایجاد گرما می کند.


برخی از پزشکان مصرف آسپیرین را به خاطر تاثیر رقیق کنندگی خون آن توصیه میکنند. البته مصرف این قرص برای کودکان مناسب نیست و ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. از اینرو مصرف آن حتماً باید با توصیه پزشک باشد.


 




کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/21:: 6:12 صبح     |     () نظر
 
حقایقی اعجاب انگیز درباره مغز انسان

حقایقی اعجاب انگیز درباره مغز انسان



 



آیـا تـا کنون اتـفاق افـتاده کـه در مـورد مـغز خود فکر کنید و
نسبت به عملکرد آن اظهار تعجب نمایید؟



در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند نمونه از سحرآمیز
ترین حقایق موجود درمورد مغز شگفت انگیزتان آشنا کنیم.



- وزن طبیعی مغز یک انسان معمولی چیزی در حدود 1300
تا 1400 گرم می باشد، چیزی در حدود یک کیسه شکر.




- مغز انسان از مغز فیل ها کوچکتر است. وزن مغز یک فیل چیزی در حدود 6000 گرم اندازه گیری شده است. این در حالی است که مغز انسان از مغز میمون ها بزرگتر است. مغز یک میمون وزنی معادل 95 گرم دارد! مغز سگ ها چیزی در حدود 72 گرم و گربه ها 30 گرم برآورد می شود.



- میزان وزن پوست کلی بدن دو برابر میزان وزن مغز انسان می باشد!



- وزن مغز انسان %2 از کل وزن بدن او را تشکیل می دهد. حداکثر عرض آن 14میلی متر، طول 167 میلی متر و ارتفاع 93 میلی متر دارد.



- در ماه های اولیه حاملگی، یاخته های عصبی موجود در مغز با سرعتی معادل 2500 نرون در دقیقه تولید مثل می کنند.



- 60 درصد کل حجم مغز را سلول های سفید و 40 درصد آنرا سلول های خاکستری تشکیل می دهند.



- سرعت انتقال اطلاعات در نرون های مختلف، متفاوت است. نرخ این انتقال می تواند به کندی 5/0 متر در ثانیه باشد و یا به تندی 120 متر بر ثانیه باشد. رقم 120 متر در ثانیه معادل عددی نزدیک به 268 مایل در ساعت می باشد.



- 75% از مغز یک انسان را آب تشکیل می دهد.



- مغز انسان قادر است بیش از تعداد کل اتم های موجود در کل دنیا، ایده در خود داشته باشد و آنها را تجزیه تحلیل نماید!



- اگر می شد نیرویی که در مغز جریان دارد را مهار نمود، به واسطه آن می توانستید یک لامپ 10 واتی را روشن نگه دارید.



- "من 10 سال پیش عمل جراحی مغز انجام دادم، به همین دلیل اطلاعات بسیار جالبی در مورد مغز دستگیرم شد. به عنوان مثال متوجه شدم که خود مغز هم میتواند درد را احساس کند. (می توان نتیجه گرفت که عمل جراحی مغز درد زیادی به همراه دارد!)"



- 20% از کل اکسیژنی که در بدن پمپاژ می شود، به مغز می رسد.



- و در حدود 75 میلی لیتر از خون در هر دقیقه به مغز پمپاژ می شود.



- مغز شما حاوی 100 میلیارد یاخته ی عصبی است.



یعنی چیزی در حدود 166 برابر کل افرادی که بر روی کره زمین زندگی می کنند.



حتی می توانیم در حدود 3171 سال به عقب باز گردیم و تمام انسان هایی را که از آن موقع تا کنون بر روی زمین زندگی می کرده اند را نیز در شمارش خود به حساب آوریم، آنوقت شاید تعداد آنها با نرون های موجود در مغز برابری کند.



- زمانی که شما به دنیا آمدید مغزتان چیزی در حدود 300 تا 400 گرم بود، اما تمام سلول هایی را که می بایست تا آخر عمر داشته باشید، در مغزتان وجود داشت. در حقیقت می توان گفت که مغز یکی از اندام هایی است که در زمان تولد از سایر اندام ها به فرم بلوغ یافته ی خود نزدیک تر است.



و ...



- رشد مغز در سن 18 سالگی متوقف می شود.



- تعداد گذرگاههای اندیشه ای که مغز می تواند تولید کند عبارت است از:



یک عدد 1 که جلوی آن 5/10 میلیون کیلومتر صفر با خط معمولی تایپ شده باشد!



- بیهوشی 8 تا 10 ثانیه پس از نرسیدن خون به مغز اتفاق می افتد.



- کل مقوله های مربوط به "تفکر" توسط جریان الکتریسته و تغییر و تحولات شیمیایی میسر می شوند.



اطلاعاتی در مورد مغز



مغز چیست؟



مغز انسان یکی از جالب ترین چیزهایی است که بر روی این سیاره یافت می شود.



این ماده گرم و نرم گوشتی به شما اجازه فکر کردن، راه رفتن، صحبت کردن، یاد گرفتن، دوست یابی، درک احساسات، و درک معنای زنده بودن را می دهد.



کدام حیوان بزرگترین مغز را دارد؟



وال برگترین مغز را دارد به طوریکه وزن مغز این حیوان چیزی نزدیک به 6 کیلوگرم می باشد.



با در نظر گرفتن نسبت وزن کلی بدن به وزن مغز، انسان ها بزرگترین مغز را نسبت به وزن بدن خود دارند.



سلول های مغزی چه کاری انجام می دهند؟



هر یک از سلول ها با هزاران سلول دیگر مغزی در ارتباط هستند. هر بخش از مغز مسئول انجام کار مخصوص به خود می باشد (بوییدن، دیدن، صحبت کردن و غیره). ارتباط سلول های مغزی به گونه ای است که در کنار هم یک شبکه عظیم متصل را تشکیل می دهند. اگر شما بتوانید کل ثانیه هایی را که از زمان دایناسورها تا کنون گذشته است را بشمارید، آنوقت می توانید ارتباطاتی را که میان سلول های عصبی مغز وجود دارد را بشمارید.



آیا مغز هنگامیکه چیزی را یاد می گیریم تغییر می کند؟


دانشمندان بر این باورند که هر بار که یک فکر جدید به ذهنتان خطور می کند و یا چیزی را در ذهن خود حفظ می کنید، یک پیوند عصبی جدید در مغز ایجاد می شود.



آیا می توانم حافظه خود را تقویت کنم؟



البته؛ حافظه شما هم مانند یک ماهیچه ها، شبیه به ماهیچه های دیگر بدن است. هرچقدر بیشتر از آن استفاده کنید، بهتر می شود. بنابراین می توانید برای آن تمرینات روزانه ای در نظر بگیرید. به عنوان مثال در مورد ریزترین جزئیات کارهایی که در طول امروز انجام داده اید، فکر کنید: زمانیکه در حال قدم زدن به طرف محل کار یا مدرسه بودید، زمانی که با کسی صحبت می کردید یا سعی کنید تمام چهره های جدید، نام ها، بوها، و یا مکان هایی که را که امروز با آنها آنها شدید را به خاطر بیاورید.



آیا می توانم یادبگیرم که سریع تر فکر کنم؟



بله، مانند سایر چیزهای دیگر، زمانیکه تمرین کنید، مطمئناً می توانید از عهده آن بر بیایید. مثلاً در مورد تمام لغاتی که با حرف "پ" شروع می شوند، و یا به یاد آوردن نام تمام حیوانات، شروع کنید. حل جداول حروف متقاطع، پازل، و معما نیز انعطاف پذیری مغز را بیشتر کرده و به شما اجازه می دهند تا روند تفکر خود را تسریع بخشید.



آیا مغز اینشتین بزرگتر از افراد عادی بوده؟



نه، حتی می توان گفت که مغز او از حالت طبیعی هم کوچک تر بوده. هوش بالای او به واسطه پیوند های ایجاد شده میان سلول های عصبی مغزش ایجاد شده بود. هر زمان که شما چیز جدیدی یاد می گیرید، یک ارتباط جدید میان سلول های مغزتان ایجاد میشود.


 



 



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/21:: 6:6 صبح     |     () نظر
 
بیماری دیابت در موش آزمایشگاهی "درمان شد"

بیماری دیابت در موش آزمایشگاهی "درمان شد"

 

دانشمندان موفق شده اند موش آزمایشگاهی مبتلا به دیابت را با استفاده از مجموعه ای از داروها از کلیه عوارض این بیماری برهانند.

موشی که مبتلا به دیابت نوع یک بود پس از دریافت ترکیبی از چهار نوع دارو شروع به تولید انسولین در بدن کرد.

قبلا همین تیم از پژوهشگران در دانشگاه هاروارد آمریکا موفق شده بود نابودی سلول های سازنده انسولین را متوقف کند اما نتوانسته بود آنها را به مرحله بازتولید انسولین برساند.

اما در مطالعه ای که نتایج آن در نشریه "نیو ساینتیست" منتشر شد، آنها گفتند که افزودن یک دارو به ترکیب اولیه برای این کار کافی بود.

آنها اکنون امیدوارند بتوانند آزمایش های انسانی را شروع کنند.

تنها راه مهار دیابت تزریق منظم انسولین به بدن است و تا به امروز، تحقیقات درباره درمان بر پیوند زدن سلول های بتا لوزالمعده به بدن بیمار که باعث تولید این هورمون می شود متمرکز بوده است.

با این حال این کار پیچیده است - هم به دلیل مشکل در یافتن اهداکننده و هم مشکل طرد سلول های پیوندی از طرف بدن - بنابراین بازآفرینی سلول های بدن بیمار گزینه بسیار بهتری به حساب می آید.

آنزیم اضافی

سال گذشته دکتر تری استروم و تیم او نشان دادند که می توانند روند نابودی سلول های بتا که مسئول تولید انسولین است را در موش متوقف کنند. آنها از ترکیبی از سه دارو استفاده کردند.

اما وقتی آنها عنصری اضافی به این ترکیب افزودند - آنزیمی به نام آلفا 1 آنتی تریپسین - افزایش قابل توجه شمار سلول های بتا مشاهده شد.

گمان می رود این داروی اضافی باعث تخفیف التهاب لوزالمعده که از شاخص های بیماری است شود.

دکتر استروم گفت: "به نظر می رسد که با تغییر وضعیت التهابی این بیماری سیستم دفاعی بدن، می توان محیطی ایجاد کرد که گسترش سلول های بتا را ممکن کند."

وی افزود هنوز خیلی زود است که بتوان گفت همان سلول های بتایی که تولید انسولین را متوقف کرده اند سلامت خود را بازیافته اند یا اینکه سلول های تازه ای تولید شده است.

دکتر ایان فریم، مدیر تحقیقات موسسه دیابت بریتانیا گفت: "این به طور بالقوه می تواند تحقیقات خیلی مهمی در یافتن یک معالجه بهتر برای دیابت باشد."

"تحقیقات بیشتری لازم است زیرا مطالعه اولیه تنها به روی موش انجام شده، اما موسسه دیابت بریتانیا خوشحال است که اکنون برای آزمایش های کلینیکی (به روی انسان) برنامه ریزی شده و چشم انتظار شنیدن نتایج هستیم."


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/30:: 7:43 صبح     |     () نظر
 
شناسایی ژن های عامل هفت بیماری عمده
شناسایی ژن های عامل هفت بیماری عمده

در بزرگترین مطالعه در زمینه علل ژنتیکی بیماری های موروثی تا به امروز، دانشمندان 15 ژن تازه را که عامل برخی از شایع ترین بیماری ها در جهان هستند شناسایی کرده اند.

200 دانشمند بریتانیایی با استفاده از شیوه های سریعتر و دقیقتر پژوهشی، ژن های مرتبط با هفت بیماری عمده شامل قلب و عروق، آرتروز رماتیسمی، فشار خون بالا، دیابت نوع یک و نوع دو، افسردگی و بیماری کرون را کشف کرده اند.

نتایج این تحقیق که در نشریه علمی "نیچر" چاپ شده به عنوان گشاینده فصلی تازه در علم پزشکی معرفی شده است.

پروفسور پیتر دانلی که این پژوهش را هدایت کرده گفت شناسایی این ژن های تازه باید به ابداع معالجات موثرتر برای این بیماری ها منجر شود و به شناسایی کسانی که در معرض بیشترین خطر هستند کمک کند.

تاکنون تحقیقات برای یافتن ژن های مرتبط با بیماری های رایج کند و غیرقابل اعتماد بود.

در این مطالعه "دی ان اِی" 17 هزار نفر برای یافتن اختلافات ژنتیکی تحلیل شد.

این پروژه تحقیقاتی 9 میلیون پوندی (WTCCC یا Wellcome Trust Case Control Consortium) با حضور 50 گروه ممتاز پژوهشی با تحلیل دی ان اِی دو هزار بیمار برای هر یک از هفت بیماری عمده و سه هزار داوطلب سالم انجام شد.

 آنها از "تراشه های ژنتیکی" برای اسکن کردن صدها هزار نشانگر دی ان اِی جهت شناسایی اختلافات ژنتیکی عمومی در سراسر ساختار ژنتیکی (ژنوم) استفاده کردند.

بسیاری از ژن های شناسایی شده توسط این 200 دانشمند در بخشی از ساختار ژنتیکی که قبلا تصور نمی شد ارتباطی با بیماری ها داشته باشد کشف شد.

یکی از مهیج ترین یافته ها به یک ژن قبلا ناشناخته مربوط می شود که بین دیابت نوع یک و بیماری کرون (یک بیماری تورمی دستگاه گوارشی به خصوص روده) مشترک است.

گروه محققان همچنین به طور غیرمنتظره فرآیندی موسوم به "خودهضمی سلولی" (autophagy) را که در رشد بیماری کرون نقش دارد کشف کردند. طی این فرآیند باکتری ها از داخل سلول پاکسازی می شوند.

 پروفسور دانلی رئیس "WTCCC" و استاد علم آمار در دانشگاه آکسفورد این تحقیقات را "طلوعی تازه" در علم پزشکی توصیف کرد و گفت آنچه آنها ظرف 12 ماه گذشته آموخته اند بیش از یافته های 15 سال قبل بوده است.

او گفت: "بسیاری از رایج ترین بیماری ها بسیار پیچیده هستند و هم به "طبیعت" و هم "تغذیه" مربوط می شوند، ژن هایی که با محیط زیست و همچنین سبک زندگی فرد تعامل دارند."

"با شناسایی ژن هایی که عامل این بیماری هاست، مطالعه ما باید به دانشمندان امکان دهد چگونگی وقوع این بیماری ها را بهتر درک کنند، افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند را شناسایی کنند و معالجات موثرتر و فردی تری توسعه دهند."

دکتر مارک والپورت مدیر "ولکام تراست" افزود که کلیه داده های این تحقیق در اختیار عموم گذاشته می شود تا دانشمندان سراسر جهان بتوانند فورا به نتایج دسترسی یابند.

او گفت: "ما گام بزرگی به سوی درک علل ژنتیکی برخی از متداول ترین بیماری هایی که بر سلامت انسان تاثیر می گذارند برداشته ایم."


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/3/30:: 7:42 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
همفکری
EMOZIONANTE
حاج آقاشون
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
upturn یعنی تغییر مطلوب
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات