سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] بهترین کارها آن بود که به ناخواه خود را بدان وادارى . [نهج البلاغه]
یادداشتها و برداشتها
 
درمان دندان های فاصله دار

درمان دندان های فاصله دار

دندان

فاصله‌های بین دندانی در بعضی افراد مشاهده می‌شود. مهم ترین دلیل درمان این حالت، بهبود زیبایی است. البته گاهی ممکن است مشکل تکلم نیز وجود داشته باشد.

ابتدا باید علت ایجاد فاصله بین دندان ها مشخص شود که به ‌طور معمول موارد زیر است:

1- بزرگ تر بودن اندازه فک نسبت به اندازه دندان ها

2- نداشتن یک یا چند دندان

3- وجود زبان بزرگ

4- وجود فرنوم بزرگ در ناحیه دندان‌های پیشین بالا(فرنوم محل چسبندگی عضلات لب به فک بالا می باشد که به صورت پرده ای است که می توان آن را از داخل لب بالا لمس کرد.)

برای درمان فاصله‌های بین دندانی، ابتدا باید علت را پیدا کرد و تا حد امکان برطرف نمود، زیرا با توجه به علت، نوع درمان متفاوت است. برای مثال، چنانچه فاصله‌ها به علت وجود فرنوم بزرگ باشد، باید ابتدا فرنوم جراحی و برداشته شود و سپس فاصله‌ها بسته شود، وگرنه فاصله‌ها دوباره ایجاد می‌شود.

روش‌های متداول برای بستن فاصله‌ها

به‌ طور معمول، از روش‌های زیر برای بستن فاصله‌ها استفاده می‌شود:

ارتودنسی (گاهی همراه با جراحی)، ایمپلنت، پروتزهای ثابت، لامینیت (پوسته) چینی و ترمیم کامپوزیت (مواد هم‌رنگ دندان) مستقیم و غیرمستقیم.

ارتودنسی

انتخاب هر کدام از روش‌ها، ارتباط مستقیم با علت ایجاد فاصله‌های بین دندانی دارد. برای مثال، چنانچه ایجاد فاصله‌ها به علت از دست دادن یک یا چند دندان و جابجایی بقیه دندان‌ها و یا فقدان مادرزادی دندان باشد، باید ابتدا به وسیله روش ارتودنسی، دندان‌ها به هم نزدیک شوند و سپس فاصله به وجود آمده، به وسیله جایگرین کردن دندان مورد نظر اصلاح شود.

مساله مهم دیگر، اندازه فاصله‌هاست. در صورت بزرگ بودن فاصله‌ها، نمی‌توان از روش ترمیم استفاده کرد، زیرا نتیجه کار، دندان‌های بزرگ و بدشکلی خواهند بود.

عامل سوم شیوه جفت کردن دندان‌هاست که باید به‌ طور دقیق ارزیابی شود. هنگامی که پس از مطالعات اولیه، تصمیم به ترمیم دندان‌ها گرفته شد، از راه‌های متعددی می‌توان این درمان را انجام داد. روش‌های معمول عبارت‌اند از: لامینیت چینی و استفاده از کامپوزیت (مستقیم و غیرمستقیم).

برای درمان فاصله‌های بین دندانی، ابتدا باید علت را پیدا کرد و تا حد امکان برطرف نمود، زیرا با توجه به علت، نوع درمان متفاوت است.

لامینیت

لامینیت چینی، قطعات نازکی از جنس چینی است که به جای مینای دندان قرار می گیرد. هنگام استفاده از لامینیت، چنانچه بیمار به طور مناسب انتخاب شده باشد، از لحاظ زیبایی نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. از مزایای این روش، تامین عالی زیبایی و ثبات رنگ است. از معایب این روش، تراش خوردن دندان‌ها ( 5/1 تا 2 میلی‌متر از لبه برنده و 5/0 میلی‌متر از سطح خارجی دندان ) و صرف وقت و هزینه بیشتر است.

در روش دوم یعنی ترمیم کامپوزیت، دندان‌ها به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله کامپوزیت ترمیم شده و فاصله‌ها بسته می‌شوند. در نوع غیرمستقیم به علت اینکه ترمیم‌ها در لابراتور ساخته می‌شود، ممکن است از لحاظ شکل، ترمیم‌های زیباتری حاصل شود. معایب این روش، طولانی‌تر شدن زمان درمان و همچنین هزینه بالاتر آن است.

استفاده از کامپوزیت در مقایسه با پوشش‌های چینی ممکن است معایبی مانند تغییر رنگ‌ ترمیم‌های کامپوزیتی در طول زمان (به طور متوسط 3 تا 4 سال) را داشته باشد که بیشتر به دلیل خواص ذاتی ماده است. امروزه کامپوزیت‌های جدیدی در دسترس است که نتایج کار با آنها بسیار مطلوب است.

دکتر معصومه حسنی طباطبایی- متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

*مطالب مرتبط:

پوسیدگی دندان کودک باید پُر شود؟

مراقبت از دندان های کودک

نیش زدن مرواریدهای نوزادی

دندان های کوچک، اما مهم

علت دندان درد

تغذیه و دندان های سالم کودک

شناخت ساختمان دندان

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

شناخت علل پوسیدگی دندان


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 3:20 صبح     |     () نظر
 
آنچه باید به پزشک خود بگویید

آنچه باید به پزشک خود بگویید


همه ما حرف زدن را بلد هستیم و در این مسأله شکی نیست. امّا ارتباط و صحبت کردن مؤثر شرط است! وقتی قرار است به پزشک مراجعه کنیم، شاید در نگاه اول به نظر برسد صحبت کردن با او تفاوتی با سایرین ندارد. اما برعکس، باید قادر باشیم در یک فرصت محدود اطلاعات لازم را به پزشک منتقل کنیم.

شاید جالب باشد بدانید چه‌چیزهایی را باید به پزشک بگویید:

1- کارهایی را که دوست دارید انجام دهید یا عادت به انجام آنها دارید، ولی نمی‌توانید و از انجام آنها عاجزید: علاوه بر مساله سازش با محیط، برخی مردم یک سطح خاصی از ناتوانی را می‌پذیرند، مخصوصاً اگر این ناتوانی بتدریج به وجود آمده باشد یا مسائل خصوصی، مثل مسأله جنسی باشد. اگر در مورد مشکل‌تان با پزشک صحبت نکنید، ممکن است درمانی را که می‌تواند بیماری شما را تخفیف داده و یا حتی برطرف کند،را از دست بدهید.

2- مواردی را که می‌ترسید: اکثر مردم در شرایطی که بیماری آن ها جدی تشخیص داده شود در وضعیت بدی قرار می‌گیرند. برخی حتی قبل از تشخیص هم از شرایط، اقدامات و محیط پزشکی شدیداً می‌ترسند. پزشک می‌تواند با بیان جنبه واقعی بیماری، به شما اطمینان‌ خاطر دهد و ترس شما را برطرف کند.

 اگر در مورد مشکل‌تان با پزشک صحبت نکنید، ممکن است درمانی را که می‌تواند بیماری شما را تخفیف داده یا حتی برطرف کند، از دست بدهید.

3- مکان‌هایی را که به آن جا سفر کرده‌اید: امروزه با وجود امکانات، سفر به دوردست‌ترین نقاط هم ممکن شده است. بنابراین اگر در سفر‌های اخیر علایم «شبه آنفلوآنزا» داشته‌اید، لازم است به پزشک اطلاع دهید، چرا که بیماری شما ممکن است، قابل درمان باشد و با مخفی کردن آن فاجعه‌ای رخ دهد.

4- سابقه فامیلی: اگر در خانواده‌تان بیماری ژنتیکی خاصی وجود دارد، به پزشک اطلاع دهید.

5- داروهایی را که بدون نسخه پزشک خریداری می‌شوند و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید: بسیاری از بیماران فراموش می‌کنند تا در مورد داروهایی که بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنند، با پزشک صحبت کنند. این در حالی است که خیلی از این داروها می‌توانند با سایر داروها تداخل اثر داشته باشند.

6- داروهایی را که سایر پزشکان برای شما تجویز کرده‌اند و مصرف می‌کنید: ممکن است در اتاق انتظار فرمی در مورد داروهای مصرفی به شما داده شود تا پُر کنید. ولی از آن جایی که پزشک ممکن است فرصت کافی برای مطالعه آن ها نداشته باشد، بهتر است لیستی از این داروها تهیه کنید و یا آن ها را همراه داشته باشید، تا به پزشک اطلاع دهید.

 اگر مشکل خاصی در مورد مصرف دارو دارید با پزشک درمیان بگذارید، چون احتمالاً روش درمان را تغییرمی‌دهد (مثلا اگر نمی‌توانید یک نوع قرص را مصرف کنید، شکل دارویی دیگری تجویز می‌کند). شاید هم روش غیردارویی برای حل مشکل شما وجود داشته باشد.

7- داروهایی را که برای شما تجویز شده، ولی استفاده نکرده‌اید: بعضی اوقات مردم، به خاطر عوارض جانبی داروها، بیش از چند قرص مصرف نمی‌کنند! برخی مردم هم اصلاً تمایلی به مصرف دارو ندارند. بنابراین اگر مشکل خاصی در مورد مصرف دارو دارید، با پزشک در میان بگذارید، چون احتمالاً روش درمان را تغییر می‌دهد (مثلا اگر نمی‌توانید قرص مصرف کنید شکل دارویی دیگری تجویز می‌کند) و شاید هم روش غیردارویی برای حل مشکل شما وجود داشته باشد.

8- سیگار: اگر در مورد مصرف سیگار از شما سئوال شود، دروغ نگویید و اگر هم سوال نشد، خودتان مطرح کنید.

9- افسردگی و استرس: از بیان این دو موضوع خجالت نکشید و حتماً آن ها را با پزشک درمیان بگذارید، چون هر دو می‌توانند منجر به بیماری‌های دیگری از جمله خستگی، بی‌خوابی و تحریک ‌پذیری گردند و عامل اصلی دور از نظر بماند. پزشک می‌تواند با تجویز داروهای ضدافسردگی، صحبت کردن و... بیماری شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

10- بی‌اختیاری: بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع مواردی هستند که مردم باید بدانند چگونه با آن کنار بیایند، چون این مسأله اکثر اوقات به عنوان مرحله‌ای از فرایند پیری محسوب می‌شود.

11- عملکرد غیرطبیعی جنسی: امروزه هر جا که بروید نسخه‌هایی از داروی ویاگرا(VIAGRA) و لویترا(LEVITRA) برای اختلالات جنسی مشاهده می‌کنید. اگر چنین مشکلی دارید، خودسرانه دارو مصرف نکنید و مشکل را با پزشک در میان بگذارید.

البته شما احتمالاً فرصت کافی برای صحبت کردن در مورد همه این موضوع‌ها راممکن است ، نداشته باشید. بنابراین بهتر است لیستی از آنها به ترتیب اولویت تهیه کنید تا وقت زیادی برای به خاطر آوردن آنها صرف نشود. ولی یادتان باشد هیچ نکته‌ای را ناگفته باقی نگذارید.

*مطالب مرتبط :

 - دنیای دوا و درمان ( قسمت اول ) 

 - مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد 

 - افسردگی 

 - استرس 

دکترمحمدعلی تقی‌پور


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 3:11 صبح     |     () نظر
 
- 10 تمرین ورزشی ساده ی خانگی
- 10 تمرین ورزشی ساده ی خانگی

 

 

 

 

 

 

 

روشهای زیادی برای ورزش کردن در خانه وجود دارد، مثل بالا و پایین رفتن از پله ها

 همیشه قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید.

1. پله نوردی

همان فایده ای را که از انجام تمرین استپ ایروبیک در باشگاه می برید را می توانید در خانه به دست آورید. اگر در خانه تان راه پله دارید، می توانید با بالا و پایین رفتن از آنها ورزشی بسیار عالی انجام دهید. برای شروع، در پایین راه پله بایستید، و به مدت یک دقیقه در جا راه بروید تا کمی عضلات پاهایتان گرم شود. بعد، روی پله اول قدم بگذارید و برگردید. این حرکت را روی پله اول فقط 10 مرتبه تکرار کنید. باز به مدت 15 ثانیه درجا راه بروید. سپس، دو پله اول را بالا رفته و برگردید، بعد یک پله بالا رفته و باز برگردید. این حرکت را نیز 10 مرتبه تکرار کنید. سپس سه پله بالا رفته، برگردید، بعد دو پله بالا رفته و برگردید و دوباره یک پله بالا رفته و برگردید. این حرکت را نیز 10 مرتبه تکرار کنید. این الگو را تا 10 پله ادامه دهید. پس از پایان تمرین مطمئناً حس سوزش را در پاهایتان احساس خواهید کرد. بالا رفتن بیشتر از 10 پله را توصیه نمی کنیم چون برگشتن و پایین آمدن از آن کمی خطرناک می شود. اگر احساس سرگیجه کردید، کمی آرامتر شروع کنید. چند مدت روی سه پله کار کنید و کم کم که استقامتتان بالاتر رفت، تعداد پله ها را افزایش دهید.

2. لگد با کاناپه

می توانید با استفاده از کاناپه بعنوان یک تکه تجهیزات ورزشی، روی عضلات ران و باسن خود کار کنید. سر پا بایستید، طوریکه یکی از دسته های کاناپه روبه رویتان باشد. به جلو خم شوید، وزنتان را روی دسته کاناپه بیندازید. سرتان را پایین نگه دارید تا به عضلات گردنتان فشار وارد نشود. با پای راستتان به سمت عقب کیک یا لگد بزنید، به صورتیکه کف پایتان با سقف موازی شود و بعد دوباره آنرا پایین بیاورید. اگر حرکت را درست انجام دهید باید در عضلات باسن و ران احساس سوزش کنید. 15 تکرار برای هر کدام از پاها انجام دهید.

3. بلند کردن سبد رخت چرکها

یک سبد رخت چرک پر از لباس همیشه هم لازم نیست شما را یاد کارهای پر زحمت خانه بیندازد. سبد را در دست گرفته و بالای سر ببرید و همانجا بالا و پایینش کنید. برای هر بالا بردن حداقل 3 تکرار انجام دهید. اگر وزن آن برایتان خیلی سنگین است، می توانید کمی از لباسهای درون آن را بیرون بیاورید. این ورزش روی عضلات سرشانه، بازو و زیر بغل کار می کند. این حرکت را به صورتی دیگر هم می توانید انجام دهید و آن این است که روی زمین دراز بکشید و سبد را از روی سینه بالا و پایین کنید.

4. ویدئوهای ورزشی

فیلم های ویدئویی ورزشی بسیار خوبی در بازار وجود دارد که می تواند کمک بسیار خوبی برای تناسب اندام شما باشد. در این نوارهای ویدئویی، حرکات و تمرینات بسیار خوبی برای کار کردن روی عضلات بازو، شکم، رانها و باسن با نمایش طریقه انجام دادن آنها آورده شده است. بد نیست سری هم به فروشگاه فیلم های ورزشی بزنید.

5. آگهی های بازرگانی

اگر عادت دارید همیشه جلوی تلویزیون بنشینید و حتی غذاهایتان را هم جلو تلویزیون میل می کنید، این تمرین دقیقاً برای شما مفید است. حین تماشای تلویزیون می توانید با استفاده از وزنه های 2 تا 5 کیلویی حرکت جلو بازو انجام دهید. وقتی پیام های بازرگانی شروع می شود، از جایتان بلند شوید تا کمی تمرین شدتی انجام دهید. چند تا بشین پاشو بزنید، شنا بزنید، دراز نشست بروید و بالاخره ضربان قلبتان را بالا ببرید. وقتی برنامه دوباره شروع شد، به سراغ تمرین سبک نشسته تان (مثلاً جلو بازو) بروید. این چرخه را در طول تماشای تلویزیون ادامه دهید.

6. دراز نشست ترکیبی

برای کار کردن روی عضلات شکمتان لازم نیست حتماً در باشگاه ورزشی اسم نویسی کنید یا مربی خصوصی داشته باشید. برنامه درازنشست را خیلی راحت حتی میتوانید در سالن نشیمن خانه تان انجام دهید. اگر در درازنشست با درد گردن مشکل دارید، برای شما دستگاه های درازنشست نشسته بهتر است چون به گردن شما آسیبی نمی رساند. اگر درازنشست را درست انجام دهید، عضلات گردنتان نباید کشیده شود اما خیلی از افراد نمی توانند این حرکت را درست انجام دهند تا به گردنشان آسیب نرسد. به همین دلیل بهتر است آرام آرام شروع کنید. پس برای بالا آمدن تا 5 بشمرید و برای پایین رفتن هم همینطور. 5 تکرار با همین شیوه انجام دهید. با همین تعداد تکرارهای کم هم سوزش را در عضلات شکمتان احساس خواهید کرد. سپس سه ست 15 تکراره با سرعت متوسط درازنشست بزنید. بعد از اتمام درازنشست معمولی، درازنشست چرخشی را برای هر طرف انجام دهید به این صورت که وقتی بالا می آیید آرنج هر دست (مثلاً اگر برای سمت راست درازنشست می زنید، آرنج دست راست) به زانوی مخالف خود بخورد.

7. پرس صندلی چرخدار

اگر در خانه صندلی چرخدار برای میز کامپیوتر دارید، می توانید چند حرکت دست و بازو را وقتی پشت میزتان نشسته اید انجام دهید. درحالیکه روی صندلی خود نشسته اید، دو لبه میز را با دست نگه دارید، و با استفاده از عضلات بازو سعی کنید خودتان را به سمت میز بکشید و بعد دوباره خودتان را به عقب هل دهید. این حرکت روی عضلات جلوبازویتان کار می کند.

8. مارش حین ظرف شستن

زندگی خیلی پرمشغله است، به همین دلیل اگر وقت ندارید می توانید چند کار را همزمان انجام دهید. مثلاً وقتی جلوی ظرفشویی ایستاده اید و ظرف می شویید، میتوانید در جا مارش بزنید. همینطور می توانید تمرین ساق هم انجام دهید. فقط کافی است روی پنجه پا خودتان را بالا و پایین بکشید.

9. وقت تردمیل

اگر توانایی مالی داشته باشید و بتوانید حداقل یک تکه تجهیزات ورزشی برای خانه خریداری کنید، این وسیله حتماً باید تردمیل باشد. راه رفتن و دویدن روی تردمیل، تمرین قلبی عروقی و هوازی بسیار عالی برای شما خواهد بود. حداقل روزی سی دقیقه روی تردمیل کار کنید. می توانید شیب ها و سرعت های مختلف را امتحان کنید.

10. رقص

رقص علاوه بر اینکه مفرح و لذت بخش است، راه بسیار خوبی برای کالری سوزی و کم کردن وزن است. در روز آهنگ های مورد علاقه تان را بگذارید و برقصید. مهم نیست که خوب برقصید یا بد، مهم این است که به بدنتان تحرک بدهید و فعالیت شدتی داشته باشید. همین کالری سوزی خواهد کرد.

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/31:: 7:22 صبح     |     () نظر
 
10 راه ساده برای عادت کردن به ورزش


- 10 راه ساده برای عادت کردن به ورزش

اگر می خواهید به ورزش عادت کنید، راهکارهای زیر را امتحان کنید.

شروع یک برنامه ی منظم ورزشی چندان هم که فکر میکنید دشوار نیست. از اینها گذشته، خیلی از ما بیشتر از یکبار چنین برنامه را امتحان کرده ایم.

اما مشکل دنبال کردن برنامه است. بعد از گذشت مدتی، شور و اشتیاق اولیه ما فروکش میکند و سایر مسائل و مشکلات زندگی حواس ما را به خود پرت کرده و یا چون سریع نتیجه نمی گیریم، دست از ادامه ی کار برمی داریم.

اما خیلی ها هم هستند که هیچوقت شور و انگیزه شان را از دست نمی دهند و به این راحتی ها دست از برنامه ی ورزشیشان نمی کشند. راز موفقیت آنها در چیست؟

در تحقیق جدیدی که توسط دکتر دیان کلاین انجام گرفت، کمی از موضوع روشن شد. از ورزشکارانی که مدت طولانی است ورزش میکنند (کسانی که حداقل 13 سال ورزش کرده اند) خواسته شد که انگیزه ی خود را برای ادامه تمرینات خود برایمان عنوان کنند.

پاسخ های این افراد ممکن است کمی باعث تعجبتان شود. خیلی از این ورزشکاران بیشتر تحت تاثیر فواید سلامتی و احساس خوبی که ورزش در آنها ایجاد می کند بوده اند تا تمرینات سخت و قدرتی.

انگیزه ی شرکت کننده های این تحقیق در ادامه ی تمرینات ورزشی خو به اینصورت بوده است:

فیتنس و تناسب اندام
احساس سلامتی
انرژی و نیرو
لذت ورزش
اولویت دادن به ورزش
خواب بهتر
هوشیاری بیشتر
تمدد اعصاب
کنترل وزن
مسائل ظاهری
حال وقتی ورزش برایتان به شکل یک اولویت در زندگی درآمد، چطور می توانید در دنبال کردن آن ثابت قدم و استوار باشید؟

در این مقاله 10 نکته برایتان ذکر میکنیم که با استفاده از آن یاد می گیرید چطور ورزش را برای خود به شکل عادت درآورید. در این رابطه از راهنمایی های دکتر کلاین و ورزشکار باسابقه و همسرش واندا، استفاده کردیم.

1. مجموعه فعالیت هایی انجام دهید که از آن لذت می برید. و به یاد داشته باشید، هیچ قانونی نیست که بگوید شما برای ورزش کردن حتماً باید به باشگاه بروید یا تجهیزات ورزشی بخرید.

دکتر کلاین در این رابطه می گوید، "ما توجهمان را از ورزش منظم به فعالیت فیزیکی متمرکز کرده ایم."

داشتن فعالیت های مختلفی—مثل وزنه زدن، پیاده روی، دویدن، تنیس، دوچرخه سواری، کلاسهای ایروبیک—به شما اطمینان می دهد که صرفنظر از آب و هوا یا ساعت روز، می توانید به میزان کافی فعالیت داشته باشید.

2. با یک نفر همراه شوید. واندا استیونس که یک زن خانه دار در شهر تگزاس است، می گوید، "جنبه ی اجتماعی ورزش برای من اهمیت زیادی دارد. ممکن است گاهی از زیر تمرینات شانه خالی کنم اما اگر دوستانم برای پیاده روی دنبالم بیایند، حتماً می روم."

او شش هفته است که یک برنامه ی ورزشی را شروع کرده است، که آن را تا قسمتی مدیون حمایت های همسرش ست. روی استیونس که یک مشاور مدیریت است، مربی ورزشی او در خانه شده است. آنها هر روز صبح با هم تمرین می کنند، و مجموعه ای از تمرینات ایروبیک، قدرتی، و کششی انجام می دهند. و اگر هم که روی خارج شهر باشد، صبح حتماً به همسرش تلفن می کند و از او می خواهد با سگشان به پیاده روی بروند.

3. ورزش را جزء اولویت های زندگی درآورید. روی ورزش را برای کنترل وزن خود از وقتی در باند ایر فورس کار میکرد، آغاز کرد. او در این رابطه می گوید: "وقتی به سفر می رفتیم، بقیه از ماشین پیاده می شدند و به رستوران می رفتند و بال و مشروب می خوردند، اما من می رفتم و می دویدم." او این عادات ورزش کردن خود را حتی وقتی 70 ساعت در هفته در رستوران کار می کرد هم ادامه می داد.

اولویت دادن به ورزش فایده ی دیگری هم دارد، دوستان و اعضای خانواده آن را جزئی از هویت شما قرار می دهند و دیگر بهتان نمی گویند "چرا امروز از تمرین دست برنمی داری؟"

4. ورزش را صبح زود انجام دهید. واندا استیونس با دو بچه ی خردسال، وقت کافی برای ورزش پیدا نمی کند مگر گاه به گاه. خیلی چیزها قصد او را برای پیاده روی یا رفتن به کلاس رقص بعد از شام خراب می کند. اما همه ی بهانه های او از وقتی صبح های زود قبل از بچه ها بیدار می شود و ورزش می کند، برطرف شد.

او میگوید، "هیچوقت فکر نمی کردم بتوانم صبح زود از خواب بیدار شوم. اما خیلی به نفع من است."

متخصصین عقیده دارند برنامه ی ورزشی صبحگاهی بهترین انتخاب است. دکتر کلاین می گوید، "اگر به باشگاه می روید، محل آن باید بین محل کار و خانه تان قرار داشته باشد. اول به ورزش بروید، یک دوش بگیرید و بعد برای رفتن سر کار بسیار پر انرژی خواهید بود. "

5. یا سر راه برگشت به خانه ورزش کنید. انتخاب خوب بعدی می تواند ای باشد که بعد از برگشتن از سر کار به رزش بروید. دکتر کلاین می گوید، "اول خانه نروید چون اینکار سخت تر است. آدم های کمی را می شناسم که بعد از رفتن به خانه هنوز انگیزه و توان باشگاه یا ورزش رفتن را داشته باشند. "

6. حتی وقتی خیلی خسته اید هم ورزش کنید. ممکن است بعد از ورزش کردن خستگیتان برطرف شود.

دکتر کلاین در این رابطه می گوید، "ورزش به ما انرژی می دهد، باعث می شود عمیق نفس بکشیم و بدنمان از این تنادل اکسیژن استفاده می برد. حین و بعد از ورزش، چابکی و شادابی بسیاری کسب خواهید کرد."

اگر واندا استیونس بخواهد بگوید که برای اینکه بیدار شود و ورزش کند خسته است، روی به هیچ وجه به او رحم نخواهد کرد. او می گوید، "درست است که ابتدا عصبانی می شود ما بعد از ورزش خودش می بیند که چه احساس بهتری پیدا می کند."

7. فعالیت هایتان را صورت بندی کنید. کارهایی که برایان مهم است را یادداشت کنید. این می تواند مدت زمانی که د روز ورزش می کنید، تعداد قدم هایی که پیاده روی می کنید، مقدار مسافتی که دوچرخه سواری می کنید یا می دوید، مقدار وزنتان و امثال این باشد.

بعضی ها این را به شکل بازی درمی آورند. خیلی از دونده ها مسافت بین خانه شان تا بوستون (که شهر زادگاه خیلی از دونده های معروف ماراتن است) را اندازه می گیرند و بعد می بینند که به طور متوسط چقدر باید در هفته بدوند تا آن مسافت را پر کنند.

8. به همه ی شاخص های پیشرفت توجه کنید. خیلی خوب است که لباسهایتان برازنده تر در تنتان بایستد، یا بتوانید وزنه های سنگین تری بلند کنید و یا بدون ایجاد خستگی طولانی تر ورزش کنید.

اما پیشرفت شاخص های دیگری نیز دارد، مثل:

بهتر و راحت تر می خوابید.
شفاف تر فکرمی کنید.
انرژی بیشتری خواهید داشت.
می فهمید که بعد از کمک کردن به دوستتان برای جابه جا کردن اثاثیه ی خانه، دیگر عضله درد نمی گیرید.
کلسترول، فشارخون، تراکم استخوان، تری گلیسیرید، و قند خونتان وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.
9. با یک قدمسنج یا سگ پیاده روی کنید. دکتر کلاین می گوید، "اگر از پیاده روی لذت می برید و چند وقتی است ورزش نکده اید، سه روز در هفته به مدت 10 دقیقه، 10 دقیقه ورش برایتان به حساب خواهد آمد. "

از یک قدمسنج استفاده کنید و روزی حداقل 10،000 قدم پیاده روی کنید. کلاین میگوید، "هیچکس روز اول با 10،000 قدم شروع نکرده است. باید ببینید متوسط روزانه ی خودتان چقدر است و هفته ی بعد باید بتوانید 300 قدم بیشتر از آن راه بروید. هر هفته به تعداد قدم هایتان اضافه کنید."

او ادامه می دهد، "بهتر است با سگتان برای پیاده روی بروید." او خواهر خودش را هم به همین شکل به پیاده روی تشویق کرد. "دو با در هفته او با سگ به پیاده روی میرود که برای هر دو آنها خوب است."

واندا استیونس هم از راه رفتن با سگ لذت می برد و فایده ی دیگری هم در آن میبیند: "این عذاب وجدان که با به دنیا آمدن بچه ها توجه کمتری به او میکنم هم با این روش کمی فروکش می کند."

10. به خودتان جایزه بدهید. آیا فکر میکنید برای کاری که بالاخره باید انجامش میدادید، مستحق جایزه نیستید؟ یااینکه از اینکه زیپ شلوار جینتان این روزها راحت تر بسته می شود نباید پاداش بگیرید؟

متخصصین می گویند تغییر عادات رفتاری دشوار است و جایزه دادن باعث ایجاد انگیزه می شود. پس یک هدف و یک پاداش برای خود در نظر بگیرید برای رسیدن به آنها تلاش کنید. این جایزه هر چیزی می تواند باشد، خرید دستگاه ویدئویی که چند وقت بود می خواستید، برای پایدار ماندن به برنامه ی ورزشتان برای یکماه، یا خرید کفشهای ورزشی جدید اگر بتوانید روزی 5،000 قدم پیاده روی کنید، هر چیزی که فکر مکنید به دردتان می خورد.

پیشنهاد مقاله توسط: مردمان



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/31:: 7:11 صبح     |     () نظر
 
10 تکنیک ضروری برای حفظ سلامتی
 10 تکنیک ضروری برای حفظ سلامتی


یک ضرب المثل عربی می گوید: "کسی که سالم است، امید دارد و کسی که امید دارد، همه چیز دارد."


1- حرکت بیشتر


سعی کنید هر روز راههای تازه ای را پیدا کنید که به واسطه آن بیشتر بتوانید بدن خود را حرکت دهید. بین آسانسور و پله، پله را انتخاب کنید. حیوانات خانگی را همراه خود به پیاده روی ببرید، هنگامی که قصد دارید دنبال بچه ها بروید، پیاده این کار را انجام دهید، با دوستانتان توپ بازی کنید، و علف های هرز باغچه را خودتان حرص کنید. کارهایی که در آنها دست و پا حرکت دارند، نه تنها موحب حفظ تناسب اندام شما می شوند بلکه به عنوان نیروهایی برای از بین بردن استرس نیز می توانید روی آنها حساب کنید. "حرکت" را می توانید در بازه زمانی بسیار کوتاهی انجام دهید. حتماً لازم نیست یک ساعت در باشگاه فعالیت داشته باشید و یا به مدت 45 دقیقه حرکات ایروبیک انجام دهید یا تای چی و کیک بوکس تمرین کنید. فقط سعی کنید در طول روز با هر کاری که می توانید حرکت بیشتری را به اعضای مختلف بدن خود وارد کنید.


2- قطع چربی


از غذاهایی که کاملاً مشخص است که سرشار از چربی هستند خودداری کنید مانند: غذاهای سرخ شده، انواع برگر، و گوشته های پر چرب. محصولات لبنی پرچرب نظیر پنیرهای محلی، خامه، و شیر باید از انواع کم چربشان مورد استفاده قرار بگیرد. میزان مصرف کره، مارگارین، مایونز و انواع دیگر سس ها را نیز باید به کمترین میزان ممکن برسانید. انواع محصولات کم چرب موارد بالا نیز وجود دارند و شما می توانید از انها استفاده کنید؛ مانند: پنیر های کم چرب، سس های رژیمی، و...به فردای خود فکر کنید، لاغر، خوش هیکل، چربی سوز....خودشه؛ درجه یک!


3- ترک سیگار


مطمئناً رای هیئت منصفه هم چیزی جز این نیست. از سال 1960 به بعد مشخص شد که استعمال دخانیات بهداشت عمومی بدن را به خطر می اندازد و به مردم سراسر جهان توصیه شد تا میزان مصرف سیگار را کاهش دهند؛ اما متاسفانه اخیراً رشد باورنکردی را در مصرف سیگار توسط جوانان و نوجوانان شاهد هستیم. آیا ممکن است این امر نوعی تهاجم فرهنگی قلمداد شود؟ و یا تاثیر هالیوود است؟ هنر پیشه های مطرح دنیای هالوود در فیلم های مشهور سیگار به لب دارند. هشیار باشید و با نوجوانان در این مورد صحبت کنید و به آنها بگویید که فضای رمانتیک و خشن هالیوود سرابی بیش نیست. خط مشی فکری روز: یک سیگار کمتر بکشید...


4- کاهش استرس


شاید صحبت کردن در مورد استرس کار ساده ای باشد، اما برخورد با آن قدری دشوار است. تکنیک هایی وجود دارند که محققان معتقدند با استفاده از آنها می توانید افکار مثبت بیشتری را به ذهن خود وارد کنید. 30 دقیقه در طول روز را صرف کاری کنید که از انجام آن لذت می برید، مثلا در وان آب گرم دراز بکشید، لب ساحل یا در پارک پیاده روی کنید، کتاب مورد علاقه تان را مطالعه کنید، به دیدن یکی از دوستانتان بروید، با سگ خانگی تان بازی کنید، به موسیقی مورد علاقه تان گوش کنید، یک فیلم خنده دار نگاه کنید، یک ماساژ دریافت کنید، موهایتان را کوتاه کنید، و یا مدی تیشن انجام دهید و ...پیش از اینکه بخواهید کنترل خودتان را از دست داده و عصبانی بشوید تا 10 بشمارید، بعد ببینید چه احساسی پیدا می کنید. خط مشی فکری روز: وقتی ابرهای سرخ را مشاهده میکنید، فکر کنید صورتی هستند سپس در آنها غوطه ور شوید...


5- محافظت در برابر آلودگی هوا


اگر نمی توانید در محیطی به دور از دود و دم زندگی کنید، حداقل وارد اتاق هایی که در آنها سیگار می کشند، نشوید، در محل های پر رفت و آمد ورزش نکنید، و در مکان های پر ترافیک آمد و شد نکنید. فقط زمانی می توانید در فضای باز ورزش کنید که میزان آلودگی هوا پایین باشد. اگر قصد ورزش کردن در محیط های سربسته را دارید، باید حتماً مطمئن شوید که دستگاه تهویه به درستی کار می کند. در حیاط منزل خود درختچه و بوته های مختلفی را پرورش دهید، این گیاهان می توانند بازدارنده خوبی برای آلودگی هوای خیابان باشند. خط مشی فکری روز: این جمله را روزانه با خود تکرار کنید: "دود وارد چشم ها، دهان، بینی و ریه هایتان می شود."


6- کمربند ایمنیتان را ببندید


تحقیقات حاکی از این مطلب هستند که افرادی که از کمربند ایمنی استفاده می کنند، عمر طولانی ترین نسبت به سایرین دارند. همچنین بستن کمربند ایمنی احتمال آسیب دیدن در سوانح رانندگی را به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد. خط مشی فکری روز: کمربند ایمنی را ببندید و باز کنید.


7- نخ دندان


پژوهش های جدید گویای این امر هستند که ارتباط مستقیمی میان طول عمر و نخ دندان وجود دارد. البته محققان دلیل قطعی این عمر را به درستی نمی دانند، شاید دلیلش این باشد که افرادی که دندان هایشان را با نخ تمیز می کنند، نسبت به سلامت عمومی بدن خود حساس تر بوده و اهمیت بیشتری به بهداشت خود می دهند. خط مشی فکری روز: نخ دندان کنید و کنترل بدن خود را بدست گیرید.


8- توقف مصرف مشروبات الکلی


در مطالعات متعدد ثابت شده که مصرف الکل مضرات بیشماری را به همراه دارد و ضررهای آن بسی بیش از فوایدش است و می تواند منجر به بروز بیمار های کلیوی و سرطان شود. خط مشی فکری روز: از مصرف مشروب جداً خودداری کنید.


9- درونمای ذهنی مثبت


ارتباط مستقیمی میان زندگی سالم و چهره سالم وجود دارد. افرادی که در زندگی خود مشکلی نداشته و سالم زندگی می کنند، معمولاً چهره خندانی داشته و همیشه لبخند به لب دارند. خط مشی فکری روز: اگر لیخند بزنید و ترانه بخوانید، دیگر نمیتوانید غمگین باشید.


10- انتخاب مناسب والدین


ارتباط میان سلامتی افراد و ژنتیک آنها کاملاً مشخص است، اما نمی توان گفت به این دلیل که والدین شما در جوانی به دلیل ابتلا به نوعی بیماری خاص جان خود را ازدست داده اند، شما هم به همین درد مبتلا خواهید شد و هیچ تغییری در ژن های خود نمیتوانید ایجاد کنید. خط مشی فکری روز: این تکنیک ها را برای برخورداری از یک زندگی سالم بکار گیرید تا بتوانید سرنوشتتان را کنترل کنید.




مردمان  


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/31:: 7:9 صبح     |     () نظر
 
علل، پیشگیری و درمان سرگیجه
 علل، پیشگیری و درمان سرگیجه

پـیرمرد 76 ساله ای به پزشک مراجعه کرده و اظهار می کـرد کـه
سه سال است به سرگیجه دچار شده و این دو ماه آخر وضعـش
بدتـر هـم شده اســـت. مـنظور او از سرگیجه، دوران اشیاء درون
اتاق و حالت تهوعی بــود که کمتر از یک دقیقه طول می کشید.
او می گفت که وقتی به بســتر رفته و حرکت نکند سرگیجه اش
خـوب مـی شود. علائم دیــگـری در او یــافت نشـــد که نشان از
مشکل مغزی یا عصبی باشد.

مشکل این فرد ابتدا سندرم منیه تشخیص داده شده بود، بیماری مرموزی که باعث ایجاد سرگیجه شدید، کاهش شنوایی، و شنیدن زنگ یا صداهایی دیگر در گوش می شود. برای درمان او داروی دی آزید داده شد و بعد از آن همه چیز به خوبی پیش می رفت تا چند ماه پیش، که حمله های شدیدی از همان علائم به این فرد دست داده، اما حالت تهوع و استفراغ آن بیشتر بوده است.

آزمایشات مختلفی که روی این بیمار انجام گرفت، مشخص شد که این مرد به جای بیماری منیه، به بیماری دیگری به نام سرگیجه پوزیسیونی تشنجی خوش خیم یا BPPV مبتلاست. بیماری منیه و BPPV دو مورد از مهمترین عوامل ایجاد سرگیجه هستند. و اینکه مثل این نمونه ممکن است باهم اشتباه گرفته شوند، اما بیماری هایی کاملاً متفاوت هستند که علائم و درمان هایی متفاوت هم دارند.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه به نوبه خود بیماری نیست، بلکه یک علامت است که ممکن است دلایل و عوامل مختلف داشته باشد. در دیکشنری وبستر سرگیجه اینطور تعریف شده است، "احساسی که فرد تصور می کند دنیای خارج به دور او می چرخد یا فرد در آن محیط می چرخد." این مشکل بدون هیچگونه پیشبینی بر فرد حادث می شود و معمولاً به همراه حالت تهوع و استفراغ می آید. انواع خفیف این مشکل بیشتربه سردردهای ضعیف شبیه است.

عوامل متداول سرگیجه

سرگیجه پوزیسیونی تشنجی خوش خیم یاBPPV

این بیماری یکی از متداولترین انواع سرگیجه به شمار می رود و علت های مختلفی دارد که خیلی از آنها هنوز چندان شناخته شده نیستند. معمولاً گفته می شود که این بیماری به خاطر ایجاد کریستال های کربنات کلسیم شناور در دهلیز گوش واقع در گوش درونی حادث می شود.

دهلیز گوش وظیفه یکی کردن آنچه ما می شنویم، می بینیم و احساس می کنیم را با سر و حرکات بدن به عهده دارد. به طور خلاصه، حفظ تعادل بدن بر عهده این اندام است.

گوش های ما نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می کنند. گوش درونی قسمتی به نام حزون گوش یا لابیرنت در خود دارد که شامل سه کانال به شکل نیمدایره است. این کانال ها با یک مایع خاص احاطه شده است. عملکرد این کانال ها، انتقال اطلاعات مربوط به حرکات سر به عصب دهلیزی است. عصب این اطلاعات را به قسمت های مختلف مغز که کنترل هماهنگی بدن را بر عهده دارد، می رساند.

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند احساس گیجی می کنند و این گیجی معمولاً همراه با حالت تهوع، عرق کردن و رنگ پریدگی است. این مشکل معمولاً به طور ناگهانی ایجاد شده و در کمتر از 30 ثانیه هم از بین می رود.

این بیماری ممکن است به خاطر ایجاد یک تغییر ناگهانی در وضعیت بدن مثل غلت خوردن در تختخواب یا رفتن و بیرون آمدن از تختخواب، به وجود آید. در برخی ممکن است این بیماری یکبار ایجاد شده و رفع گردد و برخی دیگر به طور ناگهانی دوباره برگردد.

سندرم منیه

این بیماری یکی دیگر از علل متداول سرگیجه است. علائم آن ضعیف شدن یا از بین رفتن حس شنوایی، صدای زنگ در گوش و سرگیجه های گاه و بیگاه می باشد. علت این بیماری هنوز ناشناخته است. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند در گوشهای خود احساس سنگینی و فشار کرده که به دنبال ضعف یا از بین رفتن شنوایی در یکی از گوشها می آید و کمی بعد فرد دچار سرگیجه می شود. این مشکل گاهاً با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه است. از بین رفتن شنوایی به تدریج برمی گردد و سرگیجه نیز کم کم از بین می رود.



علل و عوامل دیگر

سرگیجه می تواند علت های دیگری هم داشته اشد که به تداول دو علت اول که ذکر شد نیست. این عوامل عبارتند از: سکته، تومرهای مغزی، پایین آمدن فشار خون، نامنظم بودن ضربان قلب، تصلب شریان ها و سردردهای میگرنی. خیلی از داروهای تجویزی و غیرتجویزی هم می توانند منجر به ایجاد سرگیجه شوند. در برخی افراد داروها سرماخوردگی و آنفولانزا، مسکن ها، و همچنین داروها فشارخونف دیابت، بیماری تیروئید، افسردگی، و اضطراب نیز ممکن است باعث ایجاد سرگیجه شود.


درمان های غیر جراحی برای BPPV

بهترین و مطمئن ترین درمان برای BPPV عملی ساده و غیر جراحی است که با تغییر دادن محل قرارگیری سر و بدن بیمار در مراحل خاص برای بیرون آوردن کریستا های کلسیم که موجب بیماری شده اند، انجام می گیرد.

این عمل معمولاً تحت نظر متخصص انجام می گیرد اما بهتر است که پزشکان نحوه انجام آن را به بیماران و خانواده آنها آموزش دهند.

برخی پزشکان همچنین داروهای متوقف کننده ترشح دهلیز را برای بیمار تجویز می کنند. به خاطر عوارض جانبی این داروها مثل بیحالی، و برهم خوردن تعادل، معمولاً برای موارد شدید این بیماری تجویز می شوند. افراد میانسال به ویزه حساسیت بیشتری به این داروها دارند.

مشکل دیگری که این داروها ایجاد می کند، کند کردن یا متوقف کردن هماهنگ شدن سیستم عصبی مرکزی با مشکلات سیستم دهلیزی است. گرچه داروهای متوقف کننده ترشح دهلیزی به کاهش علائم بیماری کمک می کند، به ویژه در کوتاه مدت، برای آنها که به نوع شدید این بیماری مبتلا هستند، متاسفانه جراحی بهترین راه حل است.

درمان بیماری منیه

درمان هایی که برای بیماری منیه انجام می گیرد معمولاً به اندازه درمان های بیماری BPPV تاثیرگذار نیستند. حمله های شدید معمولاً با داروهای متوقف کننده درمان می شود. همچنین پایین آوردن مصرف نمک و مصرف داروهای دیورتیک (ادرارآور) که میزان آب بدن را کاهش می دهد، نیز به بیماران توصیه می شود. بیماران مبتلا به سندرم منیه بایداز مصرف مشروبات الکلی، شکلات، قهوه، و سایر غذاهای حاوی نمک و شکر بالا خودداری کنند. برای این بیماری نیز مثل BPPV عمل جراحی آخرین راه درمان است.

نتیجه گیری

سرگیجه یک بیماری نیست بلکه نشانه و علامتی است که می تواند دلایل بسیار داشته باشد و مهمترین این عوامل بیماری سرگیجه پوزیسیونی تشنجی خوش خیم یا BPPV و بیماری منیه است که برای اکثر افراد می توان بدون انجام عمل جراحی آن را معالجه کرد.

چه وقت به کمک پزشکی نیازمندید؟

فردی که مداوم دچار سرگیجه شدید می شود باید حتماً به پزشک مراجعه کند. در اکثر موارد علت مشکل بیماری سرگیجه پوزیسیونی تشنجی خوش خیم یا BPPV یا بیماری منیه است که می توان آن را با مصرف دارو و سایر درمان های غیر جراحی مداوا کرد. اگر سرگیجه با مشکلات زیر همراه باشد، مراجعه به پزشک ضروری است:

سردرد شدید
تار شدن بینایی
از بین رفتن یا ضعیف شدن شنوایی
مشکلات گفتاری
ناتوانی در پاها یا دست ها
غش
مشکل در راه رفتن
بیحسی
درد سینه یا تغییر در ضربان قلب


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/31:: 6:52 صبح     |     () نظر
 
بکارگیری طب مکمل توسط فیزیوتراپیست ها از آنها پزشکی منحصر به فرد

بکارگیری طب مکمل توسط فیزیوتراپیست ها از آنها پزشکی منحصر به فرد ساخته است.  North Star Lodge - Complementary Cancer Therapy

 

|+| نوشته شده توسط فیزیوتراپیست در چهارشنبه بیست و چهارم بهمن 1386 |

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 6:26 صبح     |     () نظر
 
ماساژ درمانی درمانی بدون هزینه
ماساژ درمانی درمانی بدون هزینه


ماساژ درمانی


نوشته :دکتر سعید اعلم رضائیه از اورمیه


http://www.rs272.com/


بر اساس‌ مطالعات انجام گرفته در دانشگاه کالیفرنیا، طب سوزنی می تواند در کنترل کریز فشار وحتی طول کشیده آن ، درمان کمردرد، فلج صورت‌،میگرن‌، روماتیسم مفصلی‌، آسم‌، انواع اعتیاد، بی‌خوابی‌ها، فراموشی‌، اختلالات روحی ،رفع چین و چروک ، چاقی و لاغری  و درمان اختلالات جنسی موثرباشد. در فشار خون بالا استرس شدیدی به دیواره عروق وارد می شود. این استرس برای سیستم هوشیار بدن به عنوان درد تعریف‌می‌شود که پیامد آن تحریک سیستم افیونی مغز می‌باشد. در نتیجه آندروفینها ترشح شده و درد حاصله را از بین می‌برد. در طب‌رایج با استفاده از داروهای مسکن درد ناشی از فشار وارده به جداره عروق و احشاءمجاور،تسکین یافته ،که به نوبه خود باعث  کنترل هیپرتانسیو ن قلبی می شود. طب فشاری امروزه یکی ازشاخه های علم درمانی جامع نگر   بوده و درمان و پیشگیری دردهای بیماریهای مزمن را بر اساس شناخت کل وجود انسان از نظر اجتماعی ،جسمی و روانی به عهده دارد. به علت احتمال  فزونی انتقال انواع ویروس‌(ایدز و هپاتیت و...) از طریق سوزنهای آلوده‌، طب سوزنی جای خود را به طب فشاری داده است . طب فشاری آمیزه‌ای از طب چینی سنتی  و تئوری طب شرقی بوده و قدمت بیش از 3000 سال قبل از میلاد دارد. در این روش ثابت شده‌است که فشار دادن نقاط خاصی از بدن سبب تحریک یا مهار تولید انرژی می‌شود که در نتیجه باعث از بین رفتن دردمی‌شود. یعنی یک نوع ترازمندی و تعادل انرژی ایجاد می گردد. انواع ماساژ درمانی شامل مالش دادن‌، چنگ زدن‌، فشردن‌، مشت‌کوبیدن و ضربات آزاد توسط کف دست می‌باشد. ماساژ درمانی باعث رفع خستگی‌، افزایش قدرت و توانائی عضلات می شود. طب‌  نوعی درمان فشاری مرسوم در هند است که هدف از انجام آن خارج کردن نیروهای  پلید و مخرب ازبدن است‌.   رسوبات سمی در بدن بوده که هندیان معتقدند تجمع آن در بدن مانع هماهنگی جسم و روح می شود. درمان‌به شیوهشامل دو مرحله است‌.(این روش و مراحل آن به نظر نگارنده قابل انجام در حمام سوناست) .مرحله‌ یک: توسط دستهای ماهر ماساژ دهنده بااستفاده از روغن های گیاهی و حوله های گرم و مرطوب عضلات ‌بدن مالش داده می شود. مرحله دو: در این مرحله جویباری از روغن گرم روی پیشانی در نقطه سحرآمیز چشم سوم ریخته می شود تا از طرفین جاری شود. طب   چینن تفسیر می کند این اعمال با ایجاد تغییرات‌هورمونال باعث شادی روح و سلامتی جسم می گردد. براساس مطالعات انجام شده تمامی اجزای بدن در نواحی مجزای مغز دارای جایگاه مشخص فانکشنال می باشند که اندازه هر ناحیه الزاما"متناسب با اندازه عضو نمی باشد. مثلا" تصویر انگشت شست دست در پهنه مغز  بسیار بزرگتر از تصویربازو می باشد.( به نظر نگارنده این امر ناشی از کارائی انگشت شست و سبابه می‌باشد).یعنی هر عضوی از بدن کارائی بیشتر و تخصص یافته تری داشته باشد ، جایگاه عملکردی بزرگتری در پهنه فانکشنال مغز به خود اختصاص میدهد.  گاهی این تصویرها با همدیگر تداخل پیدامی‌کنند. مثلا" به ارتباط تصویر دست و تصویر کولون در مغز می‌توان اشاره نمود. مالش نقاط خاصی از دست ،سبب رفع درد روده‌بزرگ خواهد شد. می‌توان ماساژ نقاط مولد انرژی را به تنهایی و یا با کمک فرد دیگری به نوبت انجام داد. به هنگام قرار گرفتن درحوضچه آب گرم‌، از آنجائی که عضلات بدن به تدریج منبسط شده و وزن بدن تحت تأثیر فرمول ارشمیدس قرار می‌گیرد، بنابراین‌اعمال هر گونه ماساژ و کششی امکان داشته و آرام بخشی مطبوعی را ایجاد خواهد نمود


http://www.rs272.com/



ارسال سوالات و نظرات ( < lang=js>document.write(CommAr[CC++]);
9)

ارسال کننده متن فوق: » دکتر رحمت سخنی ( پنجشنبه 27/10/1386 :: ساعت 12:42 صبح )

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 5:17 صبح     |     () نظر
 
توصیه های رژیمی برای خوب زیستن
 توصیه های رژیمی برای خوب زیستن

            نوشته : سولماز اژدری کارشناس ثغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اورمیه


·                تمرین کنید تا قبل ازسیرشدن کامل دست از غذا خوردن بردارید.


          غذای خود راانتخاب کنید.غذارانخورید فقط به این دلیل که جلوی شما گذاشته شده است .


·              اندازه های کوچک غذا را انتخاب کنید.


·                  از مصرف دسرها پرهیز کنید.


·            به هنگام خوردن آهسته غذا بخورید و به غذای مصرفی خود توجه داشته باشید.


    مصرف غذا با سرعت متعادل باعث میشود که معده وروده شما در زمان مناسب پیام های سیری را به مغز شما ارسال کنند.


·                  از مقدار کالری موجود در غذای خود آگاه باشید منظور این نیست که شما به طور رسمی کالری مصرفی خود را محاسبه کنید.فقط ازاین که چه چیزی می خورید یا می آشامید اطلاع داشته باشید.


·               اشتهای خود را خراب کنید.مصرف کمی پیش غذا یا میان وعده به شما کمک می کند..


·         وسوسه های خود  برای خوردن را به حداقل برسانید.برای بسیاری از ما سخت است که از مصرف شکلات شیرینی ها چیپس و یا سایر خوراکی های این چنینی صرف نظر کنیم.خارج از خانه یا آپارتمان بودن این غذاها معمولا یک مانع باز دارنده است.


·         غذاهای ساده انتخاب کنیداز مغزدانه ها(آجیل )استفاده کنید


دفعه بعدکه به فکر مصرف یک میان وعده یا تهیه شام افتادیدمغزدانه ها را به یاد بیاوریداین گروه غذایی نه تنها ذائقه شما راارضا میکنندبلکه برای قلبتان هم مفید است .


  این اقلام غذایی منبع عالی پروتئین وسایر ترکیبات با ارزش تغذیه ای هستند.


مقدار30گرم بادام گردو بادام زمینی یاپسته میتواند مانندیک لیوان شیر حدود 8گرم پروتئین به بدن برساند.هرچند مقدار چربی دراین موادغذایی بالاست اما عمدتا ازنوع اشباع نشده میباشندکه به کاهش غلظت کلسترول LDL (نوع خوب )منجرمیشود.


 علاوه برتاثیر مثبت چربیهای اشباع نشده برکلسترول LDLوHDLبه نظر میرسدکه نوع خاصی از چربی  اشباع نشده در گردو که به آلفالینولنیک اسید(اسید چرب امگا3)موسوم است ازایجاد  لخته درخون ونامنظم شدن ضربان قلب (آریتمی )پیشگیری میکند.همچنین مغزدانه ها غنی از آرژنین هستندکه اسیدامینه مورد نیاز  ساخت یک مولکول کوچک ومهم به نام اکسیدنیتریک میباشد.این ماده به شل شدن رگهای منقبض شده وسهولت جریان خون کمک میکند.واز چسبندگی پلاکتهای خون وتشکیل لخته در جریان خون می کاهد.ویتامین E اسیدفولیک پتاسیم فیبر وسایرموادمغذی گیاهی موجوددرمغزدانه ها ممکن است درمنافع حاصل از افزودن این اقلام به رژیم غذایی سهیم باشند.


        http://www.rs272.com/


      WEST AZERBIJAN URMIA--Dr.RAHMAT SOKHANI  


 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/18:: 4:42 صبح     |     () نظر
 
سرطان چیست؟
سرطان چیست؟
 

 
 
سلول سرطانی
در بیماری سرطان، سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند
سلول واحد اساسی و ساختمانی حیات است که همانند کیسه ای است حاوی پروتئین‌ها، اسیدهای چرب، کربوهیدراتها و ماده حیات به نام دی ان ای ( DNA). قابلیت رشد، تکثیر و همانندسازی از ویژگی های سلول های زنده است. ساختار ژنتیکی هر سلول سرعت رشد، تقسیم و زمان مرگ آن را تعیین می کند. در حالت طبیعی، جایگزینی سلولهای فرسوده با سلولهای جوان از یک برنامه منظم تبعیت می کنند و فرایند رشد و تجدید سلولی به طور ثابت در بدن اتفاق می‌ افتد.

سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند و این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می ‌شود. از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود. اگر تومور به لایه‌‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگانها سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافتها و ارگانها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود. برخی از شکل های سرطان متاستاز (Metastasize) می‌کنند به این معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت‌های بدن، عمدتا از طریق خون و لنف، سرایت می‌کنند و تومورهای جدیدی را ایجاد می‌کنند.

رشد سرطانی یا بدخیم زمانی اتفاق می‌افتد که:

  • برخی از سلول‌ها به طور غیرقابل کنترل شروع به تکثیر کنند.

  • بخش‌ هایی که به طور طبیعی عهده‌ دار دفاع از بدن هستند مانند سیستم ایمنی بدن قادر به پیشگیری از تقسیم بی ‌رویه نباشند.

  • تعدادی از سلولهای غیرطبیعی از نظر اندازه بزرگ و بزرگ‌ تر ‌شوند.

در مجموع چهار گروه ژن مسئول تقسیم سلولی به شمار می‌روند:

?- آنکوژن‌ها (ژن‌های عامل تومور) (Oncogene) که در شرایط عادی در فرستادن پیام به سلول برای تکثیر نقش دارند. اختلال و تغییر در این سلول‌ها منجر به تکثیر نامنظم سلول شده و سلول سرطانی بشمار می‌رود.

?- ژن‌های سرکوبگر تومور- (Tumour suppressor genes) این ژن‌ها پروتئین‌های خاصی را تولید می‌کنند که در شرایط عادی وظیفه معکوس آنکوژن‌ها را داشته و به سلول پیام توقف تکثیر می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ژن‌های این گروه ژنی‌ به نام p?? است.

?- ژن‌های خودکشی – (Suicide genes) خودکشی سلول‌ها یا مرگ سلول یکی از مهم ‌ترین عوامل پیچیده سلولی است که به سلول توانایی خودکشی در شرایط غیرمعمول را می‌دهد تا مانع شیوع تکثیر و آسیب‌دیدگی به سایر سلول‌ها ‌شود. هنگامی که ژن‌های خودکشی آسیب پیدا کنند دیگر قادر به فعالیت خود برای نابود کردن سلول معیوب نبوده و سلول سرطانی محسوب می‌شود.

?- ژن‌های ترمیمی دی ان ای- (DNA repairing genes) این ژن‌ها مسئول ترمیم دی ان ای آسیب دیده و معیوب هستند که با ترشح پروتئین‌های متفاوت زمینه ترمیم دی ان ای آسیب دیده را فراهم می کنند. اما زمانی که خود این ژن های ترمیمی دی ان ای آسیب می بینند، سلول، دیگر توانایی ترمیم خود را از دست داده و اختلالات ژنتیکی و ترمیم نشدن دی ان ای منجربه سرطان می‌شود.

سبب شناسی سرطان

سرطان یک فرایند پویا است که توسط متغیرهای ناشناخته و مستقل متعددی موجب تغییرات مولکولی سلول شده و منجر به تداخل در سیستم تکثیر سلول می‌شود.

اولین تغییر سلولی آشکار در پیدایش سرطان، تراریختی و تغییر شکل سلول است. عواملی که به ایجاد سلولهای سرطانی کمک می‌کنند عبارتند از:

  • استعداد میزبان: عوامل ژنتیکی از جمله نقایصی در کروموزوم‌ها و یا انتقال ژن معیوب به جنین

  • عوامل ایمنولوژیک(ایمنی): مانند نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن

  • داروهای سرکوبگر ایمنی: موجب سرکوب مکانیسم ایمنی طبیعی شده و زمینه‌ ابتلا به سرطان را فراهم می کنند

  • عوامل محیطی: تماس با مواد سرطان‌زا مانند آزبست، پرتونگارها و رادیوم‌ـ پرتوهای یونیزه شامل امواج الکترومغناطیسی

  • ویروسهای القا کننده سرطان: ویروسهایی هستند که قابلیت تغییر دادن شکل سلولی را که آلوده می‌کنند، دارند و در نتیجه منجر به تکثیر خارج از کنترل سلول‌های مورد نظر می‌شوند. این تکثیر فزاینده موجب تومور یا سرطان می‌شود.

  • عوامل ترشح هورمونی: عوامل ترشح هورمونی اغلب موجب تسریع روند بدخیمی بیماری می‌شود.

الگوهای درمان سرطان

تا کنون بیش از ??? نوع مختلف سرطان شناخته شده است. این سرطان ها می‌توانند بافتهای مختلف بدن را احاطه کنند.

هر نوع سرطان عوامل، مشخصات و همچنین درمان خاص خود را دارد اما روش های اصلی درمان سرطان عبارتند از:

ا- جراحی
2- رادیوتراپی
?- شیمی درمانی
4- هورمون درمانی
?- ژن درمانی

کاربرد شکل های جدید اشعه همانند پرتوهای لیزر که به بافت‌ های طبیعی صدمه نمی ‌زنند و توسعه انواع هورمون درمانی به تنهایی و یا در ترکیب با سایر درمان‌ها از پیشرفتهای مهم در خصوص پیشگیری و درمان سرطان به شمار می رود. اخیرا موفقیتهای تشخیص و درمان سریعتر بیماران، تکامل روشهای جدید تشخیصی و درمانی مانند شیمی درمانی و هورمون درمانی و الگوهای معاینات ادواری و عمومی سرطان توانسته مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/26:: 4:42 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
upturn یعنی تغییر مطلوب
حاج آقاشون
همفکری
EMOZIONANTE
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات