سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرچه بدان بسنده کردن توان ، بس بود همان . [نهج البلاغه]
یادداشتها و برداشتها
 
ناخن ها درباره سلامت بدن چه میگویند ؟

ناخن ها درباره سلامت بدن چه میگویند ؟

ناخن سالمی که بر روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد...


? گودیهای کوچک
هنگامی که چند تورفتگی یا گودی کوچک بر روی سطح معمولا صاف و صیقلی ناخن به وجود بیاید، میتواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است. در اکثر اوقات دلیل بروز این گودیها بیماری داء الصدف یا پسوریازیس است. این بیماری یک حالت التهابی پوست است که به صورت لکه های سرخ فلس مانند بر روی پوست ظاهر میشود و سلولهای پوست ناخن را نیز درگیر میکند.


سطح ناخن به جای رشد نرم و صاف، دارای ظاهری زبر و دندانه دندانه میشود. به محض اینکه این بیماری درمان شده و تحت کنترل قرار گیرد، ناخنها به تدریج به حالت عادی بازمیگردند. (از آنجایی که ناخن در هفته حدود ? میلیمتر رشد میکند، برای از بین رفتن ناخن قدیمی و جایگزین شدن تمام آن با ناخن سالم، یکی دو ماه زمان لازم است.)


? ناخن قاشقی شکل

ناخنهای سالم دارای شکل بخصوصی هستند. آنها در بخش میانی کمی برآمده بوده و به سمت کنار ناخن قوس برمیدارند و نوک ناخن هم کمی به سمت پایین مایل است. پس اگر متوجه شدید که ناخنهای شما در موقعیتی کاملا معکوس قرار گرفته اند، باید متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. این حالت که ناخن قاشقی شکل نامیده میشود، نشانه کم خونی همراه با فقر آهن یا iron deficiency anaemia, است. مانند بسیاری از مشکلات سلامتی، بروز مشکل ظاهری، ماهها پس از کمبود شدید آهن در بدن بروز میکند و طبعا پس از برطرف شدن فقر آهن، مدتی طول میکشد تا ناخنها به حالت طبیعی بازگردند.


? پوسته پوسته شدن

ناخن از چندین لایه کراتین (نوعی پروتئین) تشکیل شده است. بهترین حالت زمانی است که این لایه ها برای شکل دادن به یک ناخن یک پارچه و محکم، کاملا به یکدیگر چسبیده باشند. اما زمانی که از ناخنها مراقبت نشود-مثلا مدت زیادی در معرض آب بوده یا در مقابل هوای سرد و خشک باشد- این لایه ها ورقه ورقه میشوند. این حالت نه تنها نشان دهنده عدم رسیدگی کافی به ناخنهاست، بلکه میتوان به این معنی باشد که در رژیم غذایی شما اسید لاینولیک به اندازه کافی وجود ندارد. لاک ناخن به چسبندگی لایه ها کمک کرده و استفاده مکرر از کرمهای مرطوب کننده برای ناخن در طول روز میتواند بسیار مفید باشد. کمبود اسید لاینولیک نیز با مصرف روغنهای نباتی-در غذا و سالاد- برطرف خواهد شد.


? شکنندگی
با توجه به بعضی آمارها میتوان تخمین زد که حدود ??% از زنان از حالتی که به آن سندرم شکنندگی ناخن میگویند رنج میبرند. هرچند از نظر عده ای این نام تنها عنوانی تجملی برای ناخنهایی که به سادگی میشکنند، به شمار میاید، اما دلیل این مشکل عمیقتر از اینهاست. ناخنهای شکننده، ناخنهایی هستند که نمیتوانند رطوبت را در خود نگهدارند، در نتیجه لایه های ناخن به کلی خشک شده و ترک میخورند. از نظر پزشکی ممکن است کم کاری تیروئید موجب خشکی پوست و ناخن شود.


از نظر تغذیه نیز، رژیمی که آهن آن کم باشد نیز میتواند موجب نازکی و شکنندگی ناخن شود که با مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم مرغ میتوان از آن جلوگیری کرد. ویتامین ب کمپلکس نیز در بهبود بخشیدن وضعیت ناخنهای شکننده مفید است. البته عادات شما هم نقش مهمی در این میان دارند. متهم اصلی، قرار گرفتن بیش از حد ناخن در معرض آب است. مرطوب کردن مداوم دست و ناخن با آب-در اثر شستن بیش از حد دست، شستن ظروف، البسه و نظافت منزل بدون استفاده از دستکش- میتواند شکنندگی را بدتر کند.


? زردی
ناخن سالمی که بر روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد. اگر چنین نباشد، باید به دلایل آن توجه شود. اگر تمام ناخنها زرد شوند، میتوان آنرا نشانه بیماری ریه یا دیابت دانست. نقاط زرد بر روی ناخن میتوانند به خاطر وجود قارچ یا داء الصدف یاشد. از آنجایی که تمام موارد فوق نیاز به درمان حرفه ای دارند، بهتر است در صورت طولانی شدن چنین حالتی به متخصص پوست مراجعه شود. خانمهایی که معمولا از لاک ناخن بسیار تیره استفاده کرده یا تقریبا همیشه ناخنهایی لاک زده دارند، پس از پاک کردن لاک متوجه زردی اندک ناخن خود خواهند شد، اما در این مورد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در این حالت ناخنها از لاک رنگ گرفته اند و با مدتی لاک نزدن به رنگ طبیعی باز میگردند.


? نقاط سفید
نقاط کوچک سفیدی که بر روی ناخنهایی با حالات و رنگ کاملا سالم پدید می آیند، معمولا نشانه مشکلی جدی نیستند. در اکثر اوقات آنها علامت آسیبهای وارد شده به ناخن هستند. اگر پایه ناخن- جایی که سلولهای جدید ناخن تولید میشود- صدمه ببیند، نشانه های این ضربه به صورت نقاط سفیدی بر روی ناخن جدید دیده میشود. اما با توجه به اینکه رشد ناخن بسیار کند است، زمانی که این نشانه بر روی ناخن شما پدید می آید و شما آنرا میبینید، مدتها از زمان ضربه وارده گذشته و شما آنرا فراموش کرده اید.


اما اگر مطمئن هستید که به ناخن شما آسیبی وارد نشده و این نقاط سفید دائما بر روی ناخن شما وجود دارند، ممکن است به مشکلاتی چون اگزما یا داء الصدف دچار بوده یا رژیم غذاییتان کمبود روی-ماده موجود در غلات کامل، مرغ و غذاهای دریایی- داشته باشد.


? تغییر رنگ

دلیل بسیار رایج تغییر رنگ ناگهانی جزئی و ناسالم ناخنها میتواند عفونت قارچی باشد. این مشکل به سادگی در سالنهای زیبایی غیر بهداشتی منتقل میشود و به خصوص در اثر استفاده از وسایل مانیکور استریل نشده به وجود می آید. عفونت قارچی موجب میشود که ناخن از پوست زیر آن فاصله بگیرد. ناخن به تدریج از روی پوست جدا شده و ضخیم میشود که این ضخامت در واقع در اثر تجمع قارچ ایجاد شده است. عفونت باکتریایی موجب میشود که رنگ ناخن اندکی به سبزی متمایل شود. اگر این عفونت به کوتیکل اطراف ناخن هم منتقل شود، این نواحی سرخ و متورم و دردناک میشوند. در صورت بروز چنین مشکلی به پزشک مراجعه کنید تا برایتان آنتی بیوتیک مناسب را تجویز کند.
    
  آفتاب

http://www.aftab.ir/lifestyle/view.php?id=96063



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/8/15:: 11:35 عصر     |     () نظر
 
چای و ماست دشمن آهن هستند

چای و ماست دشمن آهن هستند

بنابر تحقیقات اخیر دانشمندان، مصرف چای بعد از غذا و ماست و لبنیات همراه غذا باعث کاهش در جذب آهن بدن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری آبزرور فرانسه؛ بیشتر نسبت به مصرف چای مقاله‌های با چاپ رسیده بود اما اکنون دانشمندان درباره ماست اعلام کردند در حین غذا خوردن باعث کاهش جذب آهن، این ماده حیاتی در بدن می‌شود.
بنابراین گزارش؛ وجود فراوان کلسیم در لبنیات باعث کاهش جذب آهن در بدن می‌شود زیرا اولویت جذب با کلسیم است و آهن جذب نشده و مستقیما دفع می‌گردد.
یادآور می‌شود؛ کمبود آهن بیماری خطرناکی است که در زنان جوان بسیار مشاهده می‌گردد و باعث اختلالات شدیدی در بدن می‌شود.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/8/10:: 3:12 صبح     |     () نظر
 
اطلاعاتی در مورد مغز

کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی  

 

  اطلاعاتی در مورد مغز

توسط سید محمد محمدیان

چهار شنبه 17 سپتامبر 2008

آیـا تـا کنون اتـفاق افـتاده کـه در مـورد مـغز خود فکر کنید و نسبت به عملکرد آن اظهار تعجب نمایید؟

در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند نمونه از سحرآمیز ترین حقایق موجود درمورد مغز شگفت انگیزتان آشنا کنیم.

- وزن طبیعی مغز یک انسان معمولی چیزی در حدود 1300 تا 1400 گرم می باشد، چیزی در حدود یک کیسه شکر.

- مغز انسان از مغز فیل ها کوچکتر است. وزن مغز یک فیل چیزی در حدود 6000 گرم اندازه گیری شده است. این در حالی است که مغز انسان از مغز میمون ها بزرگتر است. مغز یک میمون وزنی معادل 95 گرم دارد! مغز سگ ها چیزی در حدود 72 گرم و گربه ها 30 گرم برآورد می شود.

- میزان وزن پوست کلی بدن دو برابر میزان وزن مغز انسان می باشد!

- وزن مغز انسان %2 از کل وزن بدن او را تشکیل می دهد. حداکثر عرض آن 14میلی متر، طول 167 میلی متر و ارتفاع 93 میلی متر دارد.

- در ماه های اولیه حاملگی، یاخته های عصبی موجود در مغز با سرعتی معادل 2500 نرون در دقیقه تولید مثل می کنند.

- 60 درصد کل حجم مغز را سلول های سفید و 40 درصد آنرا سلول های خاکستری تشکیل می دهند.

- سرعت انتقال اطلاعات در نرون های مختلف، متفاوت است. نرخ این انتقال می تواند به کندی 5/0 متر در ثانیه باشد و یا به تندی 120 متر بر ثانیه باشد. رقم 120 متر در ثانیه معادل عددی نزدیک به 268 مایل در ساعت می باشد.

- 75% از مغز یک انسان را آب تشکیل می دهد.

- مغز انسان قادر است بیش از تعداد کل اتم های موجود در کل دنیا، ایده در خود داشته باشد و آنها را تجزیه تحلیل نماید!

- اگر می شد نیرویی که در مغز جریان دارد را مهار نمود، به واسطه آن می توانستید یک لامپ 10 واتی را روشن نگه دارید.

- "من 10 سال پیش عمل جراحی مغز انجام دادم، به همین دلیل اطلاعات بسیار جالبی در مورد مغز دستگیرم شد. به عنوان مثال متوجه شدم که خود مغز هم میتواند درد را احساس کند. (می توان نتیجه گرفت که عمل جراحی مغز درد زیادی به همراه دارد!)"

- 20% از کل اکسیژنی که در بدن پمپاژ می شود، به مغز می رسد.

- و در حدود 75 میلی لیتر از خون در هر دقیقه به مغز پمپاژ می شود.

- مغز شما حاوی 100 میلیارد یاخته ی عصبی است.

یعنی چیزی در حدود 166 برابر کل افرادی که بر روی کره زمین زندگی می کنند.

حتی می توانیم در حدود 3171 سال به عقب باز گردیم و تمام انسان هایی را که از آن موقع تا کنون بر روی زمین زندگی می کرده اند را نیز در شمارش خود به حساب آوریم، آنوقت شاید تعداد آنها با نرون های موجود در مغز برابری کند.

- زمانی که شما به دنیا آمدید مغزتان چیزی در حدود 300 تا 400 گرم بود، اما تمام سلول هایی را که می بایست تا آخر عمر داشته باشید، در مغزتان وجود داشت. در حقیقت می توان گفت که مغز یکی از اندام هایی است که در زمان تولد از سایر اندام ها به فرم بلوغ یافته ی خود نزدیک تر است.

و ...

- رشد مغز در سن 18 سالگی متوقف می شود.

- تعداد گذرگاههای اندیشه ای که مغز می تواند تولید کند عبارت است از:

یک عدد 1 که جلوی آن 5/10 میلیون کیلومتر صفر با خط معمولی تایپ شده باشد!

- بیهوشی 8 تا 10 ثانیه پس از نرسیدن خون به مغز اتفاق می افتد.

- کل مقوله های مربوط به "تفکر" توسط جریان الکتریسته و تغییر و تحولات شیمیایی میسر می شوند.

اطلاعاتی در مورد مغز

مغز چیست؟

مغز انسان یکی از جالب ترین چیزهایی است که بر روی این سیاره یافت می شود.

این ماده گرم و نرم گوشتی به شما اجازه فکر کردن، راه رفتن، صحبت کردن، یاد گرفتن، دوست یابی، درک احساسات، و درک معنای زنده بودن را می دهد.

کدام حیوان بزرگترین مغز را دارد؟

وال برگترین مغز را دارد به طوریکه وزن مغز این حیوان چیزی نزدیک به 6 کیلوگرم می باشد.

با در نظر گرفتن نسبت وزن کلی بدن به وزن مغز، انسان ها بزرگترین مغز را نسبت به وزن بدن خود دارند.

سلول های مغزی چه کاری انجام می دهند؟

هر یک از سلول ها با هزاران سلول دیگر مغزی در ارتباط هستند. هر بخش از مغز مسئول انجام کار مخصوص به خود می باشد (بوییدن، دیدن، صحبت کردن و غیره). ارتباط سلول های مغزی به گونه ای است که در کنار هم یک شبکه عظیم متصل را تشکیل می دهند. اگر شما بتوانید کل ثانیه هایی را که از زمان دایناسورها تا کنون گذشته است را بشمارید، آنوقت می توانید ارتباطاتی را که میان سلول های عصبی مغز وجود دارد را بشمارید.

آیا مغز هنگامیکه چیزی را یاد می گیریم تغییر می کند؟

دانشمندان بر این باورند که هر بار که یک فکر جدید به ذهنتان خطور می کند و یا چیزی را در ذهن خود حفظ می کنید، یک پیوند عصبی جدید در مغز ایجاد می شود.

آیا می توانم حافظه خود را تقویت کنم؟

البته؛ حافظه شما هم مانند یک ماهیچه ها، شبیه به ماهیچه های دیگر بدن است. هرچقدر بیشتر از آن استفاده کنید، بهتر می شود. بنابراین می توانید برای آن تمرینات روزانه ای در نظر بگیرید. به عنوان مثال در مورد ریزترین جزئیات کارهایی که در طول امروز انجام داده اید، فکر کنید: زمانیکه در حال قدم زدن به طرف محل کار یا مدرسه بودید، زمانی که با کسی صحبت می کردید یا سعی کنید تمام چهره های جدید، نام ها، بوها، و یا مکان هایی که را که امروز با آنها آنها شدید را به خاطر بیاورید.

آیا می توانم یادبگیرم که سریع تر فکر کنم؟

بله، مانند سایر چیزهای دیگر، زمانیکه تمرین کنید، مطمئناً می توانید از عهده آن بر بیایید. مثلاً در مورد تمام لغاتی که با حرف "پ" شروع می شوند، و یا به یاد آوردن نام تمام حیوانات، شروع کنید. حل جداول حروف متقاطع، پازل، و معما نیز انعطاف پذیری مغز را بیشتر کرده و به شما اجازه می دهند تا روند تفکر خود را تسریع بخشید.

آیا مغز اینشتین بزرگتر از افراد عادی بوده؟

نه، حتی می توان گفت که مغز او از حالت طبیعی هم کوچک تر بوده. هوش بالای او به واسطه پیوند های ایجاد شده میان سلول های عصبی مغزش ایجاد شده بود. هر زمان که شما چیز جدیدی یاد می گیرید، یک ارتباط جدید میان سلول های مغزتان ایجاد میشود.

lمنبع: جدیدترین اخبار کامپیوتر



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/7/12:: 11:28 عصر     |     () نظر
 
علل خونریزی بینی چیست ؟

کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی  

 

  علل خونریزی بینی‌ چیست ؟

یکشنبه 21 سپتامبر 2008

بررسی علل خونریزی از بینی‌

بینی انسان به صورت طبیعی هیچ گاه دچار خونریزی نمی‌شود مگر آن که عوامل بیرونی باعث خونریزی بینی شود. بینی به دلیل جریان داشتن مداوم هوا در داخل آن باید خشک باشد ولی ترشحات طبیعی که بینی انجام می‌دهد مانع از این خشکی می‌شود.

بینی انسان به صورت طبیعی هیچ گاه دچار خونریزی نمی‌شود مگر آن که عوامل بیرونی باعث خونریزی بینی شود. یکی از دلایلی که موجب خونریزی می‌شود خشکی بینی است. این خشکی گاهی اوقات به دلیل سرما و فصل زمستان و گاهی به مناطق خشک جغرافیایی بستگی دارد.

از دیگر دلایل خونریزی بینی می‌توان از مشاغل مرتبط با گرد و غبار و مواد سمی، وارد کردن جسم‌های خارجی به داخل بینی توسط کودکان یا بیماران روانی، عادت داشتن به دستکاری‌ بینی در زمان تفکر و خشم و هیجان، بیرون آوردن مخاط بینی با دست یا فشار هوای زیاد، عمل‌های جراحی بینی، اضطراب و استرس‌های ناگهانی و انحراف بینی نام برد.

برای برطرف کردن خشکی بینی باید داخل بینی را چرب و مرطوب نگه داشت.

برای چرب کردن بینی می‌توان از پماد ویتامین A به صورت کرات در روز استفاده کرد. به این ترتیب که بدون استفاده از دست ، ‌دستمال و گوش پاک‌کن نوک پماد را دردهانه بینی گذاشته و با فشار ته تیوپ مقداری از پماد را وارد بینی کرد و نیز برای مرطوب نگه داشتن داخل بینی مقداری آب را به آرامی وارد بینی کرده و از بینی خارج کنیم. هیچگاه آب وارد شده از بینی را نباید از دهان خارج کرد چرا که فشار زیاد لطمه به مجرای بینی وارد کرده و گاهی منجر به خونریزی بینی می‌شود.

گاهی اوقات مخاط بینی بر اثر آلرژی یا انحراف بینی بیش از حد ترشح می‌شود و برای درمان و کنترل آن از آنتی‌هیستامین استفاده می‌شود ولی اگر مقدار مصرف بیش از اندازه باشد باعث خشکی بینی شده و موجب خونریزی بینی می‌شود.

خونریزی بینی قابل پیشگیری است و نگران‌کننده نیست

منبع: پزشکان بدون مرز



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/7/12:: 11:22 عصر     |     () نظر
 
کمکهای اولیه 2
  • غرق شدگی
  • آموزش کمک های اولیه ( قسمت نهم ) غرق شدگی از علل مرگ و میر بخصوص در میان بچه ها و نوجوانان است. عوامل زمینه ساز عبارت اند از: بیماری صرع، عقب ماندگی ذهنی، نداشتن آشنایی کافی با قواعد شنا و افزایش استفاده از قایق های روباز و ...
  • گیر کردن جسم خارجی در مجاری تنفسی
  • انسداد راه های تنفسی در افراد بالغ بیشتر به دلیل لقمه غذای نجویده و بزرگ است و در اطفال و عقب مانده های ذهنی می تواند به علل متنوعی روی دهد. اقدامات اولیه در مواجهه با فردی که جسمی راه تنفسی ...
  • ایست قلبی و تنفسی
  • آموزش کمک های اولیه ( قسمت هفتم ) منظور از ایست قلبی حالتی است که ضربان قلب کاملاً از بین می رود و منظور از ایست تنفسی از کار افتادن تنفس خود به خودی در فرد است. این حالات می تواند به دنبال سکته قلبی، شوک، خونریزی های بسیار ...
  • کولاک؛ پدیده ای سهمگین
  • کولاک وزش بادهای سرد با سرعت حدود 50 یا 60 کیلومتر در ساعت همراه با ریزش برف و کاهش درجه حرارت به کمتر از 12 درجه زیر صفر از جمله حوادثی است که در اکثر جاده ها و نواحی کوهستانی کشور به وقوع ...
  • رعد و برق : زیبا ولی خطرناک
  • آموزش کمک های اولیه ( قسمت پنجم) رعد و برق نوعی تخلیه الکتریکی است که در اثر انتقال الکتریسیته ساکن بین دو ابر یا بین ابر و زمین ایجاد می شود. در رعد و برق های شدید، معمولاً بیشترین تخلیه الکتریکی صورت می گیرد.  اگر در فضای ...
  • کمک های اولیه : مقابله با توفان
  • آموزش کمک های اولیه ( قسمت چهارم) خطر توفان قابل پیش بینی است آیا هرگز از خود پرسیده اید اگر محل سکونت شما در معرض توفان شدید یا گردباد ، تندباد یا کولاک قرار گیرد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ نزولات آسمانی سنگین (باران های شدید)،...
  • حادثه خبر نمی کند
  • آموزش کمک های اولیه ( قسمت سوم) در قسمت قبل به مطلب سیل اشاره کردیم . اینک در ادامه می خوانیم... حادثه خبر نمی کند. همیشه برای مقابله با آتش سوزی آماده باشیم. آتش عامل مخرب مهمی است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، باعث خسار...
  • آیا برای مقابله با سیل آماده اید؟
  • آموزش کمک های اولیه ( قسمت دوم ) در قسمت قبل به مطلب زمین لرزه اشاره کردیم . اینک در ادامه می خوانیم... همان طور که می دانیم سیل از بلایای طبیعی است که همه ساله در گوشه و کنار دنیا اتفاق می افتد و باعث خسارت های مالی و جانی ...
  • آموزش کمک های اولیه - زمین لرزه
  • ( قسمت اول) اگر همین الان زمین لرزه بشود، چه می کنید؟ سالانه در جهان چندین زلزله اتفاق می افتد که برخی از آنها خفیف و نامحسوس و برخی دیگر شدید است و خسارت های جانی و مالی فراوان در بردارد. بنابراین توصیه های ایمنی در زمینه ز...
  • اهدای خون سالم، اهدای زندگی
  • انتقال خون چیست؟ فواید اهدای خون اهدای اتولوگ چیست؟ مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده های آن سخن اول سازمان انتقال خون ایران از سال 1353 برای تهیه و توزیع خون و فرآورده های سالم ، و انجام امور آموزشی، پژوهشی و کاربردی در زمینه...
  • درباره بیهوشی بیشتر بدانیم
  • بیهوشی و بی حسی ، نداشتن احساس درد هنگام جراحی یا موقع تشخیص بیماری های دردناک است که معمولاً به وسیله داروهای مختلف ایجاد می شود . بیهوشی عمومی برای جراحیهای بزرگ به کار می رود . معمولاً قبل از شروع آن به بیمار پیش دارو د...
  • چگونه از بیمار در خانه مراقبت کنیم ؟
  • چگونگی مراقبت از بیمار در خانه روشهایی دارد  که همه ی ما باید از آن اطلاع داشته باشیم و به کلیه مواردش عمل کنیم چرا که مراقبت صحیح باعث بهبودی سریع بیمار می شود. بیمارانی که پس از مراجعه به دکتر باید درخانه تحت مراقبت...
  • مراقبت از زخم
  • منظور ازمراقبت از زخمها ، کمک به بهبودی آنها و جلوگیری از ایجاد زخمهای جدید است. به طور کلی زخمها به دو گروه حاد و مزمن تقسیم می شوند . بریدگیها، سوختگیها، خراشیدگی ها و برش های جراحی ازجمله زخمهای حاد هستند . زخمهای مزمن ...
  • اهدای خون ، اهدای زندگی
  • آرزوی دیرینه بشر برای درمان بیماری ها سبب شد تا بتدریج در علم پزشکی دانش جدیدی به نام انتقال خونشکل بگیرد. در بیشتر موارد تنها راه نجات مصدومان یا بیماران تزریق خون است. تاکنون هیچ ماده ای نتوانسته جانشین این مایع حیات بخش و...
  • آفتاب سوختگی
  • لرحمن الرحیم   پوست من، چگونه شاداب می‌ماند؟ روشنایی زندگی ما، گرمی روزهای ما، منبع انرژی برای تمام موجودات زنده، «آفتاب» شنیدن اسم آن هم به دلمان گرمی و نشاط می‌بخشد... اما این فقط یک روی سکه...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 6:35 صبح     |     () نظر
 
کمکهای اولیه
  • شرایط اهدای خون در برخی بیماری ها
  • بیمار اگر آسم شدید داشته باشد و دارو، خصوصا داروهای کورتونی مصرف کند، از اهدای خون معاف است. ولی اگر آسم خفیف داشته باشد و در فواصل طولانی دچار حملات خفیف آسم شود، زمانی که حالش خوب است می تواند خون اهدا نماید...
  • اهدای خون را فراموش نکنید
  • خون سالم، نجات دهنده زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند، به طوری که از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی دارد...
  • رفتن جسمی به داخل گوش، بینی و ....
  • کودکان، اغلب اشیایی را داخل دهان، چشم، بینی یا گوش خود می‌کنند. این اشیا شامل حبوبات، ذرات پلاستیک یا اسباب بازی‌های ریز و کوچک است. گاهی اوقات هم به طور اتفاقی حشره یا...
  • چگونه با سوختگی مقابله کنیم؟
  • سوختگی های ناشی از آتش یا آب جوش بسیار خطرناک است و می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای را بر پوست و بافت های بدن بر جای گذارد...
  • نکات ایمنی در چهارشنبه سوری
  • استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که کاملاً مراقبت صورت گیرد. حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد...
  • مواظب چشم‌‌هایت باش
  • 95 در صد آسیب‌های چشمی که در اثر انفجار مواد محترقه به وجود می آید باعث نابینایی می‌شود...
  • آرامش قبل و بعد از توفان
  • فکر کرده اید اگر شما در محاصره توفان قرار بگیرید، چه باید بکنید؟ به چه جایی باید پناه ببرید؟ چگونه از خودتان در برابر توفان محافظت کنید...
  • هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی
  • مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 22 دسامبر 1989 میلادی با تصویب قطعنامه ای، دومین چهارشنبه ماه اکتبر میلادی را «روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری کرد...
  • چطور با آتش مقابله کنیم؟
  • آتش سوزی یکی از مواردی است که هر روزه در گوشه و کنار شهرها اتفاق می‌افتد. آتش، زمان و مکان نمی شناسد و مهم نیست که شما چقدر برای آن آمادگی دارید...
  • پرسش و پاسخ در باره زلزله
  • 1- زمین لرزه چیست و چگونه به وجود می آید؟ آزاد شدن ناگهانی انرژی انباشته شده در پوسته ی زمین را زمین لرزه می گویند...
  • تابستان به خون بیشتری نیاز داریم
  • ادامه زندگی حدود شش هزار کودک هموفیلی و بیش از 20 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در کشور، وابسته به دریافت مداوم خون و فرآورده‌های خونی است...
  • ترویج حجامت منافی فرهنگ اهدای خون
  • مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به گرایش اهدا کنندگان خون به سمت حجامت، به علت تبلیغات صورت پذیرفته، ترویج حجامت را منافی فرهنگ اهدای خون شمرد...
  • دقت در اهدای خون
  • قبل از مراجعه برای اهدای خون این نکات را رعایت کنید: • شب را خوب بخوابید. • صبحانه یا ناهار کافی بخورید...
  • زمین لغزش را چگونه بشناسیم؟
  • زمین لغزش یکی دیگر از خطرهای زمین شناختی است که در برخی از نقاط کشور ما روی داده و خسارات فراوان جانی و مالی بر جای گذاشته است...
  • بعد از وقوع زلزله اگر...
  • الف) اگر در داخل ساختمان هستید: ? آرامش خود را حفظ کنید و دیگران را نیز به آرامش دعوت کنید. ? برای مقابله با خطرهای پس لرزه ی احتمالی آماده باشید...
  • هنگام وقوع زلزله کجا هستید؟
  • هنگام وقوع زلزله اگر در خانه بودید، وحشت نکنید و خونسردی خود را حفظ نمایید. به منظور محافظت از خودتان در مواقع اضطراری، باید قبلاً بیاموزید که...
  • ارزیابی ساختمان در برابر زلزله
  • ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان های موجود، عملکرد آنها را در مقابل زلزله های احتمالی آتی پیش بینی می کند. شما می توانید با یک بررسی ساده و بر اساس مراحل ذکر شده...
  • آمادگی در برابر زلزله
  • پیش از وقوع زلزله باید وضعیت خانواده ی خود را از نظر آمادگی در مقابله با وقوع زلزله، مورد ارزیابی قرار دهید و در اسرع وقت نسبت به رفع نقایص اقدام نمایید...
  • میزان زلزله در ایران
  • سرزمین ایران از لحاظ لرزه خیزی در یکی از مناطق فعال کره ی زمین قرار دارد. اگر زمین لرزه های رخ داده در جهان طی سالیان اخیر را بر روی نقشه ای پیاده کنیم...
  • چگونگی اندازه گیری زلزله
  • تاریخچه ی ثبت و اندازه گیری زمین لرزه به سالیان بسیار دور برمی گردد. در سال 137 میلادی، در کشور چین، دانشمندان دستگاهی ساختند که امروزه ما آن را لرزه نما می نامیم...
  • زلزله را بهتر بشناسیم
  • پدیده های خطرآفرین طبیعی نظیر زلزله، سیل، طوفان و لغزش لایه های زمین می توانند خطر جدی برای جان و مال انسان ها به دنبال داشته باشند...
  • سوختگی با آب جوش و مواد شیمیایی
  • اگر به فردی که با مایعات در حال جوش سوخته است برخورد کردید: 1) لباسی که در محل سوختگی است و اشیایی مثل انگشتر و النگو را درآورید. 2) محل سوختگی را زیر شیر آب سرد بگیرید و درجه حرارت را به وسیله ی سرد کردن کم کنید، چون در این موارد بافت سریع آسیب...
  • جعبه کمک های اولیه تبیان
  • دوستان عزیز سلام تا به حال فکر کرده اید که اگر همین الان زلزله اتفاق بیفتد، چه می کنید؟ یا اگر خدای نکرده در منزل شما...
  • نحوه کمک به فرد دچار سوختگی
  • تا به حال با فردی که دچار سوختگی شده است، برخورد کرده اید؟ آیا می دانید آگاهی شما از انواع سوختگی و انجام کارهای ساده در همان موقع چه قدر می تواند مفید باشد؟ سوختگی ها، ضایعات بافتی هستند که به علت های متعدد از جمله حرارت زیاد، مواد شیمیایی سوزاننده...
  • سوختگی و تماس با مواد شیمیایی و سوزاننده ( 11 )
  • کمک های اولیه (قسمت یازدهم) سوختگی بسیار شایع تر از سایر مصدومیت هاست و در اثر حوادث مختلف شامل تماس بدن با شعله، وسایل و مایعات داغ، یا مواد شیمیایی یا جریان الکتریسیته اتفاق می افتد. سوختگی براساس عمق، وسعت محل آن و نسبت سط...
  • برق گرفتگی
  • آموزش کمک های اولیه ( قسمت دهم ) برق گرفتگی می تواند از یک منبع برق یا ولتاژ بالا یا پایین باشد. علایم و عوارض علایم برق گرفتگی می تواند بسیار شدید و عمیق و شامل سوختگی مختصر تا شدید پوست و سایر بافت های بدن و احشاء، مورمور ...
  • سرما زدگی
  • آموزش کمک های اولیه دمای بدن در آب و هوای خیلی سرد ممکن است پایین بیاید. بدن در برابر این حالت یک سری عکس العمل از خود نشان می دهد. در صورت عدم موفقیت عکس العمل های جبرانی در جهت حفظ حرارت طبیعی بدن، دمای بدن به تدریج از 37...
  • حمایت های روانی از آسیب دیدگان سوانح
  • کمک های اولیه در جریان حوادث و سوانح بزرگ جمع و فراگیرعلاوه بر مشکلات جسمی، مسائل روانی نیز بازماندگان و آسیب دیدگان، امدادگران و عموم مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و به ویژه افرادی که در محل سانحه حضور داشته اند اکثراً دچار...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 6:33 صبح     |     () نظر
 
مصرف ذارو
  • آلتادین
  • شکل دارویی: قرص مکیدنی 700 میلی گرمی ترکیبات موجود: هر قرص حاوی 220 میلی گرم عصاره گل ختمی(Althaea officinalis) 15 میلی گرم عصاره تام شیرین بیان...
  • 13 نکته درباره داروهای آنتی اسید
  • - آنتی‌اسیدها، ترکیبات پایه‌ای هستند که موجب خنثی شدن اسید معده و کاهش سرعت تخلیه معده می‌شوند. این فرآورده‌ها حاوی آلومینیوم، منیزیم، کلسیم یا ترکیبی از آنها هستند. - آنتی‌اسیدها برای درمان و رفع علایم و نشانه‌های...
  • داروها عامل 25 درصد از ناتوانی‌های جنسی هستند
  • در خبرها آمده بود که 25 تا 40 در صد از مردان بالای 40 سال به ناتوانی جنسی دچارند. از طرفی در آمارها خواندیم که بین 40 تا 75 درصد از مردم به صورت خوددرمانی از انواع داروها استفاده می‌کنند. این در حالی است که...
  • 11 نکته درباره تستوسترون درمانی
  • - موارد مصرف این دارو، در کمبود هورمون تستوسترون در بدن، تاخیر بلوغ در پسران،‌ سرطان پستان، بزرگی پستان بعد از زایمان، آنژیو ادم ارثی(تورم رگی)، آندومتریوز و بیماری فیبروکیستیک پستان است...
  • نکاتی در باره پروپرانولول
  • پروپرانولول برای بهبود بیماری های مختلفی‌ مثل‌ کاهش‌ فشار خون بالا‌، تسکین‌ درد قلبی‌، پیشگیری‌ از سردردهای‌ میگرنی‌ و درمان‌ بی‌نظمی‌ ضربان‌ قلب‌ تجویز می‌ شود. همچنین‌ برای‌ جلوگیری...
  • 17 نکته درباره کلرفنیرامین
  • - کلرفنیرامین یکی از رایج‌ترین داروهای ضد حساسیت است که هنگام بروز حساسیت توسط پزشکان خانواده توصیه می‌ شود...
  • خانه‌ تکانی دارویی
  • این احساس مشترک انسانی است که هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی دوست داریم برای کمک به انسان‌های گرفتار کاری انجام دهیم.
  • 10دستور برای مصرف دارو
  • هر ساله شرکت‌های دارویی، داروهای جدیدی را به پزشکان معرفی می‌کنند. این داروها به‌طور مجزا می‌توانند باعث بهبود...
  • آیا آسپیرین برای شما مفید است؟
  • عوامل بسیاری بر اینکه آسپیرین ممکن است برایتان مفید یا مضر یا فاقد اثر باشد، موثرند. سن، مهم ترین عامل به شمار می رود. عوامل دیگری...
  • فواید و خطرات آسپیرین برای خانم ها
  • آسپیرین می تواند به خانم های مسن 65 سال به بالا، هم در مورد سکته های مغزی و هم در مورد حملات قلبی کمک کند. در خانم های جوان تر، خطرات آن بیشتر از منافعش است...
  • دادن داروی مسکن به کودک
  • دادن داروهای مسکن به کودکتان، حتی انواعی که نیاز به نسخه ی پزشک ندارند، باید همیشه با دقت، تحت نظر پزشک باشد...
  • احتیاط در مصرف ایبوپروفن
  • داروی ضد درد ایبوپروفن که بدون نسخه و با نام‌های تجاری مانند ادویل و موترین در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، باید بر اساس میزان تعیین‌شده بوسیله پزشک...
  • هشدار جدید درباره ویاگرا
  • قرار است ویاگرا و سایر داروهای هم‌گروه آن که برای رفع ناتوانی جنسی به کار می‌روند، حاوی هشدارهای جدیدی درباره احتمال بروز ناشنوایی ناگهانی در مصرف‌کنندگان شوند...
  • با داروهای تقلبی چه کنیم؟
  • بحث مبارزه با داروهای قاچاق و تقلبی در کشور، از مواردی است که هر از چند گاهی با درجات مختلف قدرت و ضعف تکرار می‌شود...
  • 20 درصد داروها دور ریخته می‌شوند
  • در حالی‌که نتایج یک پژوهش دانشگاهی بر روی جمعیت یک‌هزار نفری در کشور نشان می‌دهد، بیش از 18 درصد داروهایی که به دست مردم می‌رسد...
  • ماده مخدر استامینوفن نصف شد
  • مدیر کل داروی وزارت بهداشت گفت: "برای جلوگیری از سوء استفاده از استامینوفن کدئین میزان کدئین این قرص از 20 میلی گرم به 10 میلی گرم در هر قرص کاهش یافت...
  • خواص مخمر آبجو
  • مخمر آبجو یا مخمر تغذیه‌ای‌، سلول‌های خشک شده و غیر فعال مخمری به ‌نامSACCHAROMY CES CEREVISIAE است. منظور از غیر فعال این است که خاصیت تخمیر کنندگی خود را از دست داده‌ است...
  • قرص‌ آهن فقط با تجویز پزشک
  • در حالی که کم‌خونی، به‌خصوص کم‌خونی ناشی از فقر آهن یکی از اساسی‌ترین مشکلات زنان به‌خصوص در کشورهای جهان سوم تلقی می‌شود و با این‌که به گفته متخصصان، بیش از آن‌که مردم دنیا از پروتئین، قند و چربی آسیب ببینند...
  • اثر آسپیرین در کاهش سرطان پوست
  • پژوهشگران استرالیایی می گویند: داروی مسکن آسپیرین که پیش تر، اثر بخشی آن در کاهش خطر ابتلا به گروهی از بیماری ها شناخته شده بود، احتمال بروز سرطان پوست را نیز کاهش می دهد. تحقیقات موسسه ی تحقیقات پزشکی کوئینزلند نشان می دهد،مصرف مرتب داروهای ضد ...
  • مسکّن نخورید، ضرر دارد
  • آسپیرین، ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است فشار خون را بالا ببرند، بنابراین خطر بیماری قلبی را در مردان افزایش دهند.
  • خطر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها
  • اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه ی عجیبی به مصرف آنتی بیوتیک ها به دنبال بروز بیماری دارید، حتماً این مطلب را مطالعه کنید. آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجاد کننده ی بسیاری...
  • اثرات مضر کافور بر بدن
  • بعد از دریافت مقدار کمی کافور، تشنج به همراه افسردگی، آسیب کلیه ها، انقباض قلب و اغمای بعد از تشنج اتفاق می افتد. اثرات سمّی کافور بعد از مصرف 2 گرم ظاهر می شود و مقدار کشنده آن در بزرگسالان 4 گرم و در کودکان 1 گرم است. اثر...
  • مصرف زیاد ایبوپروفن برای قلب زیان آور است
  • یافته های یک تحقیق علمی نشان می دهد که مصرف بیش از اندازه داروی مسکن ایبوپروفن در بلند مدت خطر حمله قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد. بر پایه نتایج این تحقیق ایبوپروفن که از پرمصرف ترین داروهای ضد درد در جهان است، خطری برا...
  • عصاره مالت جو
  • عصاره مالت جو به دو شکل پودری و مایع وجود دارد و بدون نسخه پزشک هم فروخته می شود. عصاره مالت جو چیست؟ این عصاره از جوانه های جو بدست می آید که دارای مقدار زیادی فیبر محلول است و باعث افزایش حجم مدفوع می شود. باکتری های مفیدی...
  • مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد
  • دنیای دوا و درمان ( قسمت دوم ) مصرف دوز (Dose مقدار تجویز شده دارو ) نادرست دارو مصرف بیش از حد دارو مشکلاتی را به همراه دارد ؛ همانطور که اگر دارو کمتر از مقدار تجویز شده مصرف شود مانع از اثر بخشی دارو می گردد. همیشه دارو ر...
  • دنیای دوا و درمان ( قسمت اول )
  • داروهای امروزی ترکیبات قوی شمیایی هستند که برای درمان بیماری، بهبود ضایعات و تسکین درد به کار می روند. این داروها به سلامتی افراد کمک می کند و در صورتی که داروهای امروزی صحیح مصرف شوند می توانند بسیاری از ناخوشی ها از سردرد ...
  • سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیک نخورید!
  • 1- سرماخوردگی نامی است که عموم مردم برای عفونت های حاد تنفسی فوقانی به کارمی برند. عفونت، هم می تواند به وسیله ویروس ایجاد شود، هم به وسیله باکتری و هم عوامل دیگری مثل قارچ و ... ، اما عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گویی...
  • نکاتی پیرامون داروها
  • امروزه داروها به علل مختلفی همچون پیشگیری از بیماری های خاص، التیام علایم و درمان بیماری ها، تقویت افراد در مقابله با بیماری ها و .... به کار می روند. کاربرد وسیع این مواد بدون آگاهی و شناخت عمومی از آن ها خالی از اشکال...
1

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 6:21 صبح     |     () نظر
 
خواب
  • مشکلات خواب
  • در این اختلال، مشکل اصلی به خواب رفتن یا حفظ تداوم خواب است، یعنی فرد خیلی سخت می خوابد یا بعد از خواب رفتن، به طور مکرر در طی شب بیدار می شود. اگر کسی حداقل به مدت...
  • چقدر بخوابیم؟
  • تحقیقات نشان می دهد آن دسته از افرادی که بین 5/6 تا 5/7 ساعت در طول شب می ‌خوابند، عمر طولانی‌تری دارند...
  • عوارض خوابیدن در بین الطلوعین
  • بین الطلوعین یعنی بین دو دمیدین(طلوع) روشنایی، یعنی بین طلوع فجر(نماز صبح) تا طلوع آفتاب و زمانی که هوا تقریبا گرگ و میش شده است...
  • مواد غذایی بی‌خواب کننده‌!
  • داشتن خوابی آرام از جمله نیاز‌های انسان برای برخورداری از سلامت روحی و جسمی ‌است، اما برخی از ما بدون داشتن بیماری...
  • شیفت شبانه برای خانم‌ها خطر دارد
  • در دنیای امروز، خانم‌ها هم پا به‌ پای مردان کار می‌ کنند، حالا یا به ‌دلیل نیاز خانواده به درآمد آنها، یا به این دلیل که می‌ خواهند اثبات کنند...
  • خُرخُر در خواب و خطرها
  • هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که خرخر کردن در خواب، این همه درد سر به ‌دنبال داشته باشد. لابد می‌گویید: ( چه درد سری؟!) فوق فوقش اگر صدای خرخرتان خیلی بلند باشد...
  • وقتی بودن شبیه نبودن می شود
  • وقتی همه بیدارند شما خوابید، و وقتی همه می‌خوابند شما کار می‌کنید. همین دلیل ساده کافی است تا متوجه شویم که شب کاری چه تاثیری بر روابط اجتماعی افراد می گذارد...
  • تجربه 10 سال طبابت در تلویزیون
  • مرکز پزشکی، مجموعه تلویزیونی ساخت کشور انگلیس است که روزهای جمعه ساعت 3 بعدازظهر از شبکه تهران پخش می‌شود و اگر به هر دلیلی نتوانستید روز جمعه ...
  • شب، سکوت، کار
  • زمانی که بزرگمهر حکیم، پند می‌داد که «سحر خیز باش تا کامروا شوی» احتمالا افرادی را که کار شبانه داشتند فراموش کرده بود، یعنی کسانی که بر خلاف اکثر مردم...
  • آیا به قدر کافی می خوابید؟
  • کمبود خواب و اهمیت کمی که زندگی مدرن برای استراحت روزانه قائل است، موضوع یک نمایشگاه بزرگ و جدید در لندن است. فعالیت ها و رویدادهای مهیج امروزی...
  • ساعت بدن چیست؟
  • تیل روننبرگ پروفسور بخش روان شناسی پزشکی دانشگاه مونیخ می ‌گوید: هر کدام از ما یک ساعت درونی داریم، مثل همین ساعت واقعی . برای چه از ساعت استفاده می‌ کنیم...
  • خواب در سالمندان
  • در اوایل قرن 17 میلادی، دانشمندان به پدیده خواب علا‌قه‌مند شدند و به این نتیجه رسیدند که خواب بر کیفیت زندگی انسان تأثیر می ‌گذارد...
  • آدم‌های خسته، عاطفه ندارند
  • به منظور بررسی تأثیر بی‌ خوابی بر عواطف افراد، پژوهشگران آمریکایی مطالعه جالبی را ترتیب دادند. در این مطالعه که در انستیتو نظامی "والتر رید" در مریلند آمریکا انجام شد...
  • عوارض بی خوابی در مشاغل حساس
  • عوارض خطرناک ناشی از بی ‌خوابی محدود به حوادث رانندگی یا سایر حوادث نمی ‌شود و برای همه وجود دارد، اما آثار آن در برخی مشاغل مانند رانندگان بیشتر به چشم می ‌آید...
  • وقتی کم بخوابید ...
  • کم خوابی و بی ‌خوابی بر بسیاری از سیستم‌های بدن تأثیرات منفی می ‌گذارند. این تأثیرات ممکن است فوراً...
  • !پر کاری افراطی ممنوع
  • محققان می ‌گویند کار، فقط وقتی در حد متعادل باشد، مفید و مؤثر است. "او در شبانه روز 5-4 ساعت بیشتر نمی‌ خوابد، خوش به حالش!" سال‌های سال در فرهنگ ما، کسی که این جمله در موردش گفته می ‌شد...
  • بی‌خوابی و ساعت بدن
  • الان صبح زود است و شهر تازه از خواب بیدار می‌شود، اما شما می‌خواهید بخوابید. نور خورشید به پنجره اتاق شما می‌تابد، اما فکر می‌کنید الان باید نیمه شب باشد و به ‌شدت احساس خواب آلودگی می‌کنید...
  • اینترنت نمی‌گذارد خوب بخوابید
  • سرگرمی‌های دنیای امروز آثار عجیب و غریبی روی انسان‌ها می‌گذارند؛ البته نه شاید با ظاهری عجیب و غریب، مثل اثری که روی پینوکیو گذاشت و او را تبدیل به موجودی دیگر کرد...
  • چرا خمیازه می کشیم؟
  • بر اساس یک نظریه، خمیازه کشیدن مسری است. آخرین نظریه های فیزیولوژیست ها در رابطه با ...
  • تابستان و چرت بعد از ظهر
  • خوابیدن از نگاه بسیاری یعنی تنبلی! این در حالی است که این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. خواب یعنی پاسخ به نیازی طبیعی...
  • چطور خر و پف نکنیم؟
  • حدود 40 درصد مردان و 25 درصد زنان در خواب خر و پف می کنند. اگر شما خر و پف می کنید، مطمئناً هنگام نفس کشیدن در خواب صداهای عجیبی از دهانتان بیرون می آید. حدود یک سوم انسان هایی که بین 55 تا 84 سال سن دارند، خر و پف می کنند.
  • ساعت شماطه ‌دار استرس می‌آورد
  • شما برای این که صبح‌ها از خواب بیدار شوید، از چه روشی استفاده می‌ کنید: کسی بیدارتان می‌ کند؟ خود به خود بیدار می ‌شوید؟ یا یک ساعت شماطه ‌دار را کوک می ‌کنید؟ اگر روش آخری را انتخاب کرده‌اید، به نتایج بررسی‌های محققان ایتا...
  • بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی
  • دانشمندان درجدیدترین تحقیقات خود بر روی موش‌ها نشان دادند نداشتن خواب کافی، روند تولید سلول های جدید مغزی را متوقف می‌کند. بر اساس پژوهش های دانشگاه پرینستون کمبود خواب، ناحیه هیپوکامپوس مغز را که مسئول شکل‌دهی به حافظه اس...
  • چرا خواب می‌بینیم؟
  • در قدیم مردم فکر می‌کردند که خواب پیام‌های آسمانی است. اما امروزه می‌دانیم که خواب از مغز ...
  • موسیقی ملایم گوش کنید تا راحت بخوابید
  • جوان‌ها بر آن که خواب خوش و راحتی داشته باشند می‌توانند هنگام خواب موسیقی ملایمی گوش کنند تا به راحتی و زود به خواب روند؛ زیرا گوش دادن به موسیقی ملایم هنگام خواب، احساس آرامش ایجاد می‌کند. به نوشته پایگاه اینترنتی بهداشت، ...
  • خُرخُر کردن چیست و چگونه درمان می شود؟ (قسمت اول)
  • بسیاری از ما یا تجربه بدخواب شدن به علت خـُرخـُر کردن دیگران را داریم یا خودمان با خـُرخـُر کردن خواب را بر دیگران حرام کرده ایم! اما چرا خـُرخـُر می کنیم و آیا خرخر کردن می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد؟ خـُرخـُر کردن مع...
  • خوب بخوابید
  • برخوردارى از یک خواب آرام و کافى نقش فوق العاده اى در ایجاد آرامش و انرژى و رهایى از خستگى هاى روزانه ایفا مى کند ولى متأسفانه بیش از 40 درصد مردم جهان از این نعمت بی بهره اند. بى خوابى مشکلى شایع در همه سنین است که بیش از ه...
  • 9 روش برای بهتر خوابیدن
  • احتمالاً بسیاری‌ از شما با مشکل‌ بی‌ خوابی‌ مواجه‌ هستید و شاید حتی‌ این‌ مشکل‌ زندگی ‌تان‌ را به شدت‌ تحت‌ تأثیر قرار داده‌ باشد. راه های‌ بسیاری‌ برای‌ مقابله‌ با این‌ مسئله‌ وجود دارد که‌ چند روش‌ کاربردی‌ در ادامه‌ توضیح...
  • عوامل ابتلا به بی خوابی کدامند؟
  • اصطلاح پزشکی INSOMNIA که امروزه بین مردم باب شده نوعی اختلال در خوابیدن یا استراحت محسوب می شود. این طور که پزشکان معتقدند، نشانه های این بیماری معمولا خود را به آسانی نمایان نمی کنند، اما در عین حال باید توجه داشت بیدار شدن...
  • چگونه راحت بخوابیم
  • کمبود خواب مناسب به علت ایجاد اضطراب و بى نظمى در فعالیت ها، تلاش هایمان را بى اثر مى سازد. اگر شما از بى خوابى رنج مى برید، پیدا کردن راه حل هایى براى یافتن علت بى خوابى و بازگشت به دوران قبل از مشکل بى خوابى از اهمیت ویژه ...
  • آیا در بهار احساس خواب آلودگی می کنید؟
  • شما خیلی خواب آلوده هستید. این حالت در بهار ممکن است، یک نوع آلرژی فصلی باشد. گرده افشانی گل ها و گیاهان، از شروع فصلی همراه با عطسه و گرفتگی بینی خبر می دهد. دکتر MICHAEL ROWE ( مایکل رو ) رئیس مرکز آلرژی و آسم در میشیگان ...
  • خُر و پُف در میان افراد چاق سه برابر شایع‌تر است
  • خُر و پُف در میان افراد چاق سه برابر شایع‌تر است، زیرا چربی باعث گرفتگی راه‌های تنفسی می شود. کاهش وزن ممکن است خُر و پُف را کاهش دهد یا به طور کلی رفع کند. گفتنی است هر فردی که زیاد خُر و پُف می‌کند و از خواب ‌آلودگی در طی...
  • برای رفع کم خوابی چه باید خورد ؟
  • امروزه همه جا درباره غذا و رژیم غذایی صحبت می شود. ولی باید بدانید غذایی که می خورید نه تنها روی مقدار وزن و سلامتی بدن شما موثر است، بلکه روی وضعیت خواب شما نیز اثر دارد. مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد خواب راحت می شوند و بعضی ...
  • اختلالات شایع خواب(قسمت دوم)
  • در قسمت قبل با سه اختلال شایعه خواب یعنی خُرخُر ، آپنه خواب و خواب ناکافی آشنا شدید . اینک در ادامه ، دیگر اختلالات خواب عنوان می شود...
  • گرفتگی عضلات پا در خواب شب
  • آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که نیمه های شب، یک مرتبه به دلیل درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شوید؟ گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عکس العمل (reflex) بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب جابجا ش...
  • اختلالات شایع خواب(قسمت اول)
  • بی تردید خواب خوب، چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر کمیت برای سالم زیستن با اهمیت است . متأسفانه آمار دقیقی از اختلالات خواب در کشورمان موجود نیست...
  • آسوده بخوابید
  • ا بی خوا بیهای شبانه دست به گریبان بوده اید، بهتر است بدانید امروزه افراد زیادی از مشکل بی خوابی رنج می برند ؛ پزشکان بر این باورند که اگر تدابیر زیر را که تحقیقات جدید به اثبات رسانیده به اجرا در آورید ، خواب بهتری خواهید دا...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 6:11 صبح     |     () نظر
 
مدت زمان رشد قدی در کودکان و نوجوانان

مدت زمان رشد قد در کودکان و نوجوانان


سرعت رشد قدی در دختران، در کنار دیگر عوامل، به میزان ترشح هورمون رشد و هورمون جنسی استروژن نیز مربوط می‌شود.هورمون رشد باعث افزایش رشد، به خصوص در استخوان‌ها و غضروف می‌شود، ولی هورمون جنسی زنانه (استروژن) سبب بسته شدن مرکز رشد استخوانی و کاهش رشد استخوان می‌شود. به همین دلیل است که بعد از شروع قاعدگی، سرعت رشد قدی در دختران کندتر می‌شود و معمولاً قد دختران در این زمان بیش از 6 سانتیمتر افزایش نمی‌یابد.

البته طول مدت رشد قدی در پسرها طولانی‌تر از دخترها است، به‌طوری که معمولاً مردها قد بلندتر از زن‌ها می‌شوند. جهش رشد معمولاً در دختران (در حدود11- 10سالگی) حداقل 2 سال زودتر از پسران اتفاق می‌افتد که مربوط به دوران بلوغ بوده و بسیار چشم‌گیر است، به گونه‌ای که در مدت یک سال میزان رشد 2 برابر می‌شود. جهش رشد قدی و حداکثر افزایش آن، معمولاً یک سال قبل از شروع عادت ماهانه اتفاق می‌افتد.

بهترین توصیه برای رشد قدی دختران نوجوان این است که از توجه زیاد به مطالب مربوط به جنسیت بپرهیزند، چرا که هیجانات جنسی باعث ترشح بیش‌تر هورمون‌های جنسی و در نتیجه شروع زودتر قاعدگی و بلوغ زودرس می شود. همانطور که در بالا اشاره شد،افزایش هورمون جنسی زنانه و بلوغ زودرس باعث بسته شدن زودرس اپی فیز استخوان‌های بلند(مرکز رشد استخوانی) و در نتیجه کوتاهی قد در دختران می‌شود.

این نکته مسلم است که مدتی پس از بلوغ و حداکثر حدود سن 20 سالگی رشد قدی متوقف می‌گردد. امروزه تبلیغات زیادی در دنیا و از جمله در کشور ما درباره‌ی افزایش دادن قد در جوانان به چشم می‌خورد. با توجه به این مسئله که پس از دوران بلوغ و بسته شدن مرکز رشد استخوانی، احتمال افزایش قدی وجود نخواهد داشت، دروغین بودن چنین ادعاهایی مشخص می‌شود.

ضمناً برخی از افراد سودجو مدعی می‌شوند که تزریق برخی هورمون‌ها یا دیگر مواد، از ترشح استروژن در بدن دختران نوجوان جلوگیری می‌کنند و در نتیجه به مدت زمان رشد قدی آن‌ها اضافه می‌گردد. این نکته نیز از نظر علمی هنوز مورد اثبات قرار نگرفته و استفاده از این مواد ممکن است ضررها و لطمات جبران ناپذیری را به بدن دختران وارد سازد.

استفاده‌ی نابجا و نادرست از مکمل‌های غذایی اعم از ویتامین‌ها، املاح، پروتئین‌ها یا کربوهیدرات‌ها، چه به منظور افزایش رشد قدی و چه برای بدنسازی، بدون مشاوره با متخصص تغذیه یا پزشک ممکن است علاوه بر اینکه نتایج دلخواه را به ارمغان نیاورد، موجب وارد آمدن لطمه‌ به سلامت و رشد و نمو افراد در حال رشد نیز گردد.

یادآوری می‌شود که بسیاری از املاح در جذب با یکدیگر رقابت می کنند، لذا مصرف نابجای مکمل یک عنصر به جذب عنصر دیگر می تواند برای بدن مضر باشد.

در ضمنمصرف زیاد برخی از املاح و ویتامین‌ها، مسمومیت‌زا و مختل‌کننده‌ی نظم بدن بوده و قابل توصیه نیستند.

صدمات و لطماتی که با اجرای رژیم‌های نامناسب (که موادی را کمتر یا زیادتر از حد به بدن می رسانند) به بدن وارد می‌شود بسیار قابل اهمیت و گاه غیرقابل جبران است.

ضایعاتی که بر کبد، کلیه، دستگاه‌های حیاتی بدن از جمله سیستم عصبی و دستگاه قلب و عروق ممکن است تحمیل شود، باید کاملاً مورد توجه باشد.

در هر حال مشاوره با متخصصین تغذیه برای مادران باردار  و شیرده  و کودکان در حال رشد اهمیت ویژه‌ای داشته و در موارد بسیاری به رشد قدی و وزن‌گیری مناسب کودکان در حال رشد کمک شایانی می‌کند.

دکتر احمدرضا درستی مطلق- متخصص علوم تغذیه


* مطالب مرتبط در این سایت :

 تغذیه ی موثر در رشد قدی کودکان 

 بررسی علل کوتاه قدی کودکان(1) 

 بررسی علل کوتاه قدی کودکان(2) 

 قد رعنا، آرزوی همه جوان ها 

 چه کار کنم تا قدم بلندتر شود 

 بعد از اتمام سن بلوغ، قدتان بلندتر نخواهد شد 

 عوارض رژیم های غیراصولی: پوکی استخوان، ریزش مو و ... 

 کاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نامتعادل 

 کاهش وزن سریع با رژیم لاغری نامتعادل اتکینز 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 4:10 صبح     |     () نظر
 
چرا دچار گردن درد می شویم ؟چه کنیم که مبتلا به درد گردن و عوارض

چرا دچار گردن درد می شویم ؟چه کنیم که مبتلا به درد گردن و عوارض سخت ناشی از آن نشویم ؟


گردن انسان شامل 7 مهره است که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک است. البته مهره های گردنی از آنجایی که نخاع و ریشه های عصبی بسیار مهمی را در برگرفته بسیار حساس تر از مهره های کمری هستند و آسیب های جدی این ناحیه می تواند باعث فلج کامل دست ها و پاها گردد.

عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده و جان فرسایی در دست ها می شود از جمله این عوامل: التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ها، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه ، آرتروز، دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی، و کشیدگی های لیگامانی است.

همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

چه کنیم و چگونه عمل کنیم که از مهره های گردنمان به خوبی محافظت کنیم تا دچار هیچ یک از بیماری های فوق نشویم و برای همیشه از دردهای جسمی و روانی و اقتصادی بیماری های گردن دور بمانیم؟

به این منظور، توجه و رعایت نکات یاد شده ذیل را به همگان توصیه می کنیم چه در محیط های کارگری ، چه در محیط های کارمندی یا حتی در خانه؛ و این نکته را یادآور می شویم که صِرف مطالعه کافی نیست بلکه عمل به تک تک موارد یاد شده الزامی است تا دچار درد گردن و عوارض ناشی از آن نشویم .

بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که درمان در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.


نکات بسیار ساده اما بسیار مهم :

1.همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

2.هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

3.از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.

4.اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

5.بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است به این ترتیب کمتر ناچارمی شوید گردنتان را خم کنید.

6.موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید نه این که گردنتان را خم کنید. مدت های مدیدی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

7.حتی الامکان هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه این که خم شود.

8.در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دستهایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

9. صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید حتماً بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید ( که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگری از پشت ( که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود ) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.


تمرینات و حرکات مفید

1. گردن را ضمن سفت کردن عضلات آن به سمت عقب، چپ و راست حرکت دهید.

2. از حرکات چرخشی گردن و سر خودداری کنید.

3. شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.

الف) شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید. 5 ثانیه نگه دارید، سپس آزاد نمایید. این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید.

ب) شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوری که کتف هایتان از پشت به یکدیگر نزدیک شوند این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید .

4. روی یک تخت دراز بکشید و گردن تان را از پایین به بالا حرکت دهید. این حرکت را روزی یک بار و هر بار 40 مرتبه انجام دهید.

5. همیشه حالتی نظامی وار داشته باشید سر صاف و مستقیم ، نگاه به جلو، شانه ها عقب و بالا، و سینه بیرون، شکم داخل، چه در حالت ایستاده و یا راه رفتن یا نشستن .

نوشته و تحقیق:عارف سعیدی – فیزیوتراپیست


لینک ها

 راه هاى درست و نادرست درمان درد 

 چند لحظه با درد 

 قوز کمر و طرق مقابله با آن 

فروش کتاب های « دائرة المعارف » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/8:: 3:55 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
upturn یعنی تغییر مطلوب
حاج آقاشون
همفکری
EMOZIONANTE
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات