سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس چیزی از سحر بیاموزد، پایان کارش با پروردگارش است . [امام علی علیه السلام]
یادداشتها و برداشتها
 
واقعیت تاریخی را فدای خوشخدمتی ....قسمت دوم

منابع  ، اسامی و نقل قول هاییکه در متن  نوشته محترم پروفیسورشهرانی درمورد ایماقها به نظر میرسد و  ازینقرار است :ء

? - عبدالحی گردیزی موًرخ دوره غزنویان در کتاب “زین الاخبار

? - عبدالحی حبیبی

? - زین الاخبار

 ? - داکتر لوئی دوپری

? - استاد برهان الدین نامق

 ?  تواریخ خورشید جهان

? - شیر محمد ابراهیم زائی مصنف کتاب تواریخ خورشید

?مجله آریانا پروفیسور راعی برلاس

?? - تاریخ افغانستان بعداز.....

?? - افغانستان آف ده افغانز

?? - داکتر فیض الله ایماق

?? - جریده اولوس نشر کابل

?? - دائرة المعارف مملکت اوزبیگستان

 ?? - نظام اجتماعی مغول

 حال میبینیم که از جمله شانزده نام و مآخذ ها تنهایک مآخذ “ دائرة المعارف مملکت اوزبیگستان “ مربوط یک مملکت ترکی است ، درحالیکه نویسنده ، ناشیانه گفته است که نویسنده های ترکتبار درباره ایماق ها از نوشته های ترک های ترکیه استفاده میکنند ، کاملآ دروغ محض است .و دیگرگفته های او نیز از همین دروغ گفتن او قضاوت شود .

به خاطر دیدن این سند میتوانید به آرشیف سایت کاتب هزاره و وبلاک داکتر همت فاریابی مراجعه کنید

مسلم است که اگر صد منبع ومآخذ از افغانستان ، ایران که به زبانهای فارسی است در خدمت نویسندگان ترکتبار قرار بگیرد ، ممکن است یک  یا دو مآخذ آن مربوط کدام دولت ترکی باشد و این نمیتواند ملاک قضاوت باشد .

 به نویسنده مقاله ناشیانه ، مسئله دیگر را هم یادآور میشوم که اشتباه نکنند ، این تورک ها نیستند که ایماق را به گفته ایشان مانند پیاده شطرنج بخاطر مقصد خود استفاده کنند ، بلکه کسانیکه بنابر سیمپاتی و انتی پاتی ذهنیگرایانه و خوش خدمت گرایانه هویت قومی خود را زیر سوال قرار میدهند وغیر مسئولانه  از نام  قوم ملیونی ایماق ها صحبت میکنند ، آنها هستند که قوم را به یک پیاده شطرنج تبدیل میکنند . در یک جامعه انسانی منسوب دانستن به هر قوم و ملیت حق مسلم هر شخص است و او میتواند تنها از نام حود بگوید که به کدام قوم علاقمند است و خود را متعلق میداند ولی از پیش خود در حق یک قوم بزرگ ویا کوچک برخلاف تاریخ آن قوم ، تاریخ ساختن و خود را نماینده واجب الحضور آن قوم جا زدن به فکر من خیانت به همان قوم است . قسمیکه نویسنده نیز به نیک اشاره کرده است که دامنه وسعت حضور ایماق ها تنها به غور محدود نمیشود درحالیکه نویسنده نماینده مردم غور هم نیست که هویت آنها را تعیین نماید .

 توجه بفرمایید به یک تناقض گویی دیگرنویسنده که ناشیانه بودن تمام گفته های ایشان را عملآ ثابت مینماید که ایشان نه به تورک بودن خود باور دارند ، نه فارس بودن خود ونه به ایماق بودن خود وکلمه غوری هم که به بخشی از ایماق های پارسی زبان اطلاق میشود ، تلاش دارند که آنرا نسبت به تمایل ذهنی شان به یکطرف بچسپانند . توجه کنید که نویسنده بار دیگر ولی اینبار بسیار کودکانه  وخارج از اصل منطق تناقض گویی میکند و مینویسد : (( ..... اگر ترکها غوریها را ایماق نامیده اند، این به آن معنا نیست که غوریها ترک می باشند. همجنان اگر پشتونها غوری ها را فارسیوان می گویند، این بدان معنا نیست که آنان پشتون میباشند.))

از سلسله منطقی این استدلال  با پیوند با جمله ماقبل ، چنین مطلب نتیجه گرفته میشود که “ اگر پشتونها غوری ها را فارسیوان میگویند ، این بدان معنا نیست که آنان فارسیوان باشند

نویسنده محترم توجه بکنند که اگر پشتونها غوری ها را فارسیوان بگویند یعنی که آنها میپذیرند که غوری ها فارسیوان هستند وبا این گفته خود پشتونها نمیتوانند که هم ادعا بکنند که غوری ها فارسیوان هست درعین حال ادعا بکند که پشتون است .

 دیده میشود که ذهنی گری ، تناقض گویی و خلاف اصول منطق صحبت کردن نویسنده مقاله حد و اندازه ندارد . با توجه به این تناقض گویی آشکارا ، لفاظی های نویسنده اهمیت خود را ازدست میدهد تا  بالای  هر کدام آن  جداگانه تماس گرفته شود .

متوجه باید شد که در همه استدلال های متناقض کوشش شده است “دو تربوز به یک دست گرفته شود

ازیکطرف تآیید و تآکید شده است که منهاج السراج برای ملک احسام الدین غوری  کدام وقت تاجیک گفته بود به این سبب ایماق ها تاجیک است ! ازطرف دیگر تلاش شده که ثابت شود که “ایماق” یک کلمه ترکی است ولی خود ایماق ها ترک نیستند به این معنی که گویا نام قوم با اصلیت قوم ارتباط ندارد . این استدلال به مانند اینکه گفته شود ، اوزبیک یک کلمه ترکی است ولی خود آنها ترک نیستند بخاطر اینکه این نام برایشان ازطرف ترک ها داده شده است ، خود اوزبیک ها روس هستند زیراکه یک وقتی بریژنف برای رشیدوف روس خطاب کرده بود  ، همچنان قرقز “قرغز” ، ترکمن ، قزاق که نامهای قوم شان ترکی است ولی خود آنها ترک نیستند !!!ء

نویسنده میگوید :ء

((سیاسی بودن هویت ترکی برای غوریها که بعضی نویسندگان ادعا میکنند، وقتی واضح می شود که در قورلتای ترکان افغانستان که این قلم در کارش موفقیت زیاد آرزو می کند، هیچ فردی از روشنفکران ایماق از ولایتهای غور، بادغیس، فراه و هرات که هشتاد در صد از ایماقها در آن زندگی می کنند دعوت نشد. علت آن اینست که نه غوریها (ایماقها) به چنین نشستها هویت قومی خویش را می یابند و نه هم دیگران چنین توقعی را از آنها دارند.))

 قرولتای بزرگ فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان که با اشتراک بیش از یکصد وده نماینده از تمام کشورهای جهان دایر گردید که “این قلم” یکی از مشترکین فعال تدارک و تدویر آن بود ولی متآسفانه نسبت مشکلات غیرمنتظره نتوانستم که همان روز تدویر قرولتای افتخار اشتراک آنرا کمایی کنم ، و با سپاس از آرزوی نیک “آن قلم” برای موفقیت کار قورلتای تورکان افغانستان، با این همه تعصب و ترک ستیزی و از خود بیگانگی که دارند و بازهم بدون آنکه “آن قلم” آرزوی نیک بکنند ویا بد، فدراسیون به مثابه یک حرکت  فرهنگی برای احیای هویت واقعی خود و فرهنگ غنی و پربار کهن قابل اقتخارش بکار خود ادامه میدهد .

 اینکه چند فیصد ایماق در کدام ولایت حیات بسر میبرد ، معلومات دقیق ندارم ، ازینکه جناب نویسنده درین وضعیت توفانی افغانستان علیرغم اینکه تاهنوزآماری از باشندگان کشور بصورت موثق وجود ندارد و آنها حتی فیصدی کمی خلق ایماق را در هر ولایت مشخص ساخته اند ، کار بسیار بزرگی را انجام دادند ، برایشان تبریک میگویم !!!ء

 قسمیکه از نامش پیداست “ فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان “ یک حرکت فرهنگی است و در راه احیای هویت و زبان اقوام استبداد زده ترک افغانستان تلاش میکند و درین حرکت فرهنگی کسانی گردهم جمع آمده اند که در امر احیای زبان وهویت واقعی فرهنگی اقوام ترک افغانستان مصمم و متعهد هستند ، و ایماق های ترک زبان نه تنها در کار قرولتای سهم فعال گرفتند ، بلکه در طرح و همچنان در رهبری فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان سهیم هستند وبدون مشوره آنها هیچ کاری صورت نمیگیرد ، دکتور فیض الله ایماق ، الحاج محمد امین کوهی ، محترم اسدالله آسیابان ، ازجمله اعضای مهم فدراسیون را تشکیل میدهند و صد های دیگر از قوم با شهامت ایماق در داخل وخارج کشور اعضای فعال فدراسیون میباشند .

به این سبب  نباید جناب نویسنده خود را نماینده ایماق جا زده ، وغیرمسئولانه گپ بزند این کار خوب نیست .

من باور دارم که خودستیزی نویسنده تنها مربوط به خود او میباشد.

 به امید اتحاد واتفاق تمام اقوام ساکن در افغانستان

 ششم سپتمبر ???? میلادی

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/18:: 12:29 صبح     |     () نظر
 
واقعیت تاریخی را فدای خوشخدمتی ذهنی نکنید قسمت اول

واقعیت تاریخی را فدای خوشخدمتی ذهنی نکنید

 

 محمد ظاهر کوشا از آلمان

درین ایام که یک بحث نامطلوب قلمی توسط یکی از شخصیت های جامعه روشنفکری در بین ترک وتاجیک این دو قوم باهم برادر براه انداخته شد ، بعضی ها بدون آنکه حداقل تلاش نمایند تا گفته هایشان عینی جلوه نماید ، با عرضه کردن متاع ارزان قیمت درین بازارمیخواهند که واقعیت تاریخی را فدای خوشخدمتی ذهنی نمایند .

ازجمله این تیزبازاری ها یکی هم مقاله یی است که تحت عنوان ( از نام غوریها (ایماقها) تجارت سیاسی نکنید ) میباشد .

 پروفیسور عنایت الله شهرانی مینویسد :

ایماق ها شاخه بسیار مشهور اقوام تورک و مغول میباشند . مناطق و قبایک بزرگ ایماق ها را در کتب تاریخ گاهی باسم “ایماقات” یاد میکنند .

درباره “ایماق” در کتب معتبر تاریخی معلومات زیاد است و چون ریشه خالص تورکی دارند ، بجای اینکه موًرخین توجه خاص باین کلمه بنمایند ، زیاده ترتوجه خویش را به ریشه یا اصل “تورک” مبذول داشته اند .

عبدالحی گردیزی موًرخ دوره غزنویان در کتاب “زین الاخبار” خود که استاد عبدالحی حبیبی زیاده تر کتاب مذکور را به “تاریخ گردیزی” شهرت داده اند ، درباره ایماق معلومات زیبا میآورد :

« کیماک : اصل ایشان آن بوده است که مهتر تاتاران بمرد و او را دو پسر ماند ، مهتر پسر پادشاهی بگرفت ، کهتر پسر از برادر حسد برد ..... تا هفت تن از مولدان تتار بنزدیک ایشان آمدند یکی ایمی دودیگر ایماک ، و سه دیگر تتار و چهارم بلاندر و پنجم خفچاق و ششم لنقاز و هفتم اجلاد ..... » ( ص 550 زین الاخبار ) .

از هفت شخص بالا که همه از یک نسب و کیماک میباشند ، بدو شخص آن ایماک و تتار کار داریم ، در قسمت تتار بتاریخ آنها زیر عنوان تورک ها آورده ایم و به آنها سوالی پیدا نیست که اصل شان تورک میباشد ، وحالا توجه نمائید که وقتیکه یک برادر تورک تتار است ، برادر دیگر ایماق که “ایماک “ آورده شده است ، ضرورت به آن نیست که بگوئیم که او هم تورک ایماق میباشد ، زیرا برادر با برادر هم خون و همتبار میباشد .

در کتاب “نظام اجتماعی مغول” میخوانیم که : « لغات تومان و اولوس فقط معرف یک دسته ایلی وسیعی است که در تشکیلات آن اتوغ های متعدد وارد می شدند . احتمال دارد که اتوغ های مغولی با وجود اینکه بسختی قابل تقسیم بودند ، تغییر و تبدیل میافتند ..... » ( ص 219 ) .

بعدآ در صفحات دیگر چنین میخوانیم : « هریک از قشون های خلخ دارای اتوغ های جدیدی شدند که از تقسیم اتوغ های قدیمی بوجود آمده بودند ، احتمال دارد که در نقاط دیگر نیز شرایط برای پدید آمدن چنین تقسیمات بوجود آمده باشد ، گذشته از تقسیم اولوس ( تومان ) به اتوغ ، تقسیمات دیگری نیز بنام ایماغ وجود داشته است ، ایماغ چه بوده و با اتوغ چه تفاوتی داشته است ؟ در مغولستان قرون وسطی یک دسته ایل خویشاوند که در سرزمینی کوچ میکردند ایماغ نامیده میشدند .

« ایماق یک قبیله کوچک ویا بهتر بگوئیم یک اجتماع خانوادگی بوده است ، تفاوت اصلی بین ایماغ واتوغ درین است که اعضای یک ایماغ بایستی متعلق بیک دسته خویشاوند باشد . تعداد این ایماغ ها در تغییر بوده است . و چند ایماغ میتوانست از یک اتوغ تشکیل شده باشد . ولی ایماغ و اتوغ از لحاظ کمیت باهم تفاوتی نداشتند ، میتوان تصور کرد که وحدت ارضی میتوانست دو یا چند ایماغ را با یکدیگر بیامیزد و بدینترتیب یک اتوغ جدید بوجود آورد .مانند بعضی اتوغ های بوریات » ( ص 221 نظام “اجتماعی” .

تا حال در تحقیقات ما تا اینجا دو کلمه را به ارتباط “ایماق” یافتیم که بلاشک از نامهای دیگری ایماق از نظر شکل و تلفظ و حروف تطابق پیدا میکنند که ایماک زیاده تر شکل تورکی و ایماغ ارتباط نزدیک به مغولی میابد که در حقیقت هردو از یک ریشه اند

در کتاب “نظام اجتماعی” دنباله موضوع را چنین میابیم که میگوید : « ایماغ ایلی به معنی اجتماع خاص خویشاوندان هم خون نبوده است ، بلکه معرف به یک دسته خانواده خویشاوند نزدیک و یک قبیله کوچک بوده که از افراد ایلات و « استخوانهای “یسونها” » مختلف را نیز راه میداده ولی اصل نسب همه میبایستی به فرد واحدی منتهی میشد . بدینترتیب ایماغ از اجتماع خانواده های خویشاوند متعلق به شعبات مختلفی تشکیل یافته بود که این شعبات خود از تقسیمات ایلات ( اتوغهای ) قدیمی بوجود آمده بودند ( ص 221 نظام اجتماعی ) .” تاریخچه نژاد ها و اقوام در افغانستان “ نوشته پروفیسور عنایت الله شهرانی ، ادامه ااین مطلب را میتوانید در کتاب مذکور در سایت های کاتب هزاره ، داکتر همت فاریابی و بعضی سایت های دیگر بخوانید .

نویسنده مقاله( از نام غوریها (ایماقها) تجارت سیاسی نکنید ) تمام واقعیت های تاریخی در مورد ایماق های ترکتبار و بضآ پارسی گوی را فدای یک “خوشبینی “ ذهنیگرانه کرده است و از تمام داشته های تاریخ درمورد این قوم با شهامت یک گفته را از جمله هزارها سند تاریخی اساس ادعای خود قرار داده گفته است که ( قاضی منهاج السراج جوزجانی ملک احسام الدین غوری را تاجیک خطاب میکند .) و گستاخانه نویسندگان این واقعیت ها را به دروغ پراگنی متهم کرده است .

درخالیکه بعدآ همین استدلال خود را هم خود نفی میکند و مینویسد (( .....باید گفت که نامیدن یک قوم به یک زبان هیچ تاثیری به هویت مردم آن قوم از لحاظ اصل و نسب ندارد.))

پس اگر قاضی منهاج السراج ، ملک احسام الدین غوری را تاجک خطاب کرده باشد ، چه تآثیری به اصل ونسب او وارد میشود ، او خو با خطاب کردن به تاجک ، پس تاجک نمیشود و شاید هم به سبیل محبت و مزاح  ، خوشبینی ویا بدبینی گفته باشد قسمیکه عین چیز را خود نویسنده هم تآیید میکند که با نامیدن هویت قومی را کسی تغیر داده نمیتواند .

تعجب اینست که نویسنده مقاله مسئله هویت شاخه های مختلف ترک که ازجمله ترک ایماق بطور پژوهشی توسط محترم پروفیسور عنایت الله شهرانی و داکتر همت فاریابی که شاید هم یکسال قبل به بحث گرفته شده بود همراه با گپ های پنج ماه پیش قرولتای بزرگ تورک های افغانستان را امروز یکدم ناگهانی بالا میکند وبا یک تعصب ازخودبیگانگی و ناشیانه قلم فرسایی میکند ، قابل سوال است !!!ء

جناب آقای بشیربغلانی که در آستانه سفر خود به تاجیکستان ، یک بی اتفاقی را دربین ترک وتاجیک انداخت ودستاویزی تحیه کرد تا به دربار رحمانوف تهفه ببرد اما نویسنده این مقاله با این پیش خدمتی چه میخواهد تا هنوز معلوم نیست !!!

نویسنده اراجیف گستاخانه میگوید ( اما چون قلم به دست ترک تبارهای ما افتاده است آنان نیز با استفاده از نوشته های ترک های ترکیه که از منطقه و مردم غور شناخت درست و دقیق ندارند و به گفت? معروف "چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند"، به مردم غور و غوری ها هویت ترکی می دهند، چیزی که هیچ اساس و پایه ای به آن نمیتوان یافت. )

 نویسنده این مطلب فکر کرده است که اگر نویسنده ها ، یک قوم و محیط زندگی آنها را شخصآ ندیده باشد ، سخنان ایشان درباره آنها نادرست است! درحالیکه معیار شناخت هویت اقوام و محیط زیست ها حلاف تصور واهی ومضحک ایشان ، اسناد تاریخی بجا مانده از گذشتگان است که بصورت نوشته ها در کتب تاریخ ویا بصورت حکاکی شده در لوحه های سنگی و چوبی ونظیر آن میباشد که با ملاحظه چنین اسناد بالای” کی بودن” و “چه بودن” هویت های اشخاص ونژاد ها و سرزمینها ابرازنظر میشود ، زمانیکه  به حیث یک نظریه علمی مورد قبول واقع گردید ،  نمیشود که با نوشته های اراجیف گونه و استدلال ها طفلانه این نظریات قبول شده را کنار گذاشت و اسناد تاریخی جهان شمول را غیر مسئولانه خط بطلان کشید.

 نویسنده این چرند که معلوم میشود از تاریخ دوران امپراطوری ترکان خراسان زمین و از کارنامه های ادبی و فرهنگی ایشان نسبت تعصب کور و آله دست شدن نخواسته است اطلاع حاصل کند اما خواسته است با اخلاف آنها و جامعه ترکتباران افغانستان که یکی ازاقوام بزرگ چهارگانه کشوراست با عناد و دشمنی سخن گفته و خواسته است طوری وانمود سازد که گویا در گذشته ها ترکان امپراطور خراسان و انکشاف دهندگان و تقویه کنندگان زبان فارسی و دانشمندان فعال دربارشان و علمای قلمرو شان قلم بدست نبوده اند و این نویسنده بی خبر و آله دست دیگران با گفتن ( قلم بدست های ترکتبار ما ) مانند یک شاه متکبر و جاهل  سخن گفته و ملت بزرگ ترکان افغانستان را « ترک تبار های ما» خطاب کرده است که خود را مالک ترکان وانمود کردن ویا نفهمیده سحن گفتن دلالت به خود بزرگ بینی وخود بزرگ سازی آدم های میان تهی میباشد .

 نویسندگان چه ترک باشند و چه متعلق به سایر اقوام باشند ، برای شناخت هویت اقوام و سرزمینها همیشه به اسناد تاریخی به کتابخانه ها و موزیم ها مراجعه مینمایند و از مستندات ین منابع ، موضوع مورد پژوهشی خود را چه هویت اقوام باشد وچه مساحت حدود جعرافیائی یک سرزمین باشد با ملاحظه و مطالعه آن ترتیب و تنظیم مینمایند ، بنآ یادآوری از نوشته ترک ها که غور و مردم آنرا ندیده اند ، یک حساسیت نابخردانه در مقابل نام ترک و ترکتباران است و همین است تعصب کور نژادی و زبانی .

در جای دیگرنویسنده میگوید که از نام ایماقها (غوری ) ها تجارت سیاسی نکنید درحالیکه خود ایشان تاریخ را سرچپه مکنند وبخاطر یک لحظه خوش خدمتی از تاریخ یک بازیچه جور میکنند و بخود جراات میدهند با وارونه کردن ناشیانه تاریخ ایماق ها ، از نام خلق با شهامت ایماق سخن میرانند و آنها را تاجیک اعلان میکنند و از خود هم نمی پرسند که این حق را برایشان کی میدهد !!!!!

 من که خود را هرگز جراات نمیدهم نویسنده خطاب بکنم ونمیخواهم درمورد هویت تاریخی قوم با شهامت ایماق گپ بزنم زیراکه او ثابت است و ضرورت به بحث ندارد مگر من میخواهم درباره غرض آلود بودن وناشیانه بودن این نوشته توجه دیگران را جلب کنم .

اما پیش از آن یک چیز را به نویسنده میگویم که شما هم میدانید که شاخه های ترک بسیار زیاد است و بسیاری آنها زبان اصلی خود را از دست دادند و به زبانهای محیط زندگی خود سخن میزنند و این شاخه ها که زبان ایشان به مرور زمان تغییر کرده است زیاد میباشند که نویسنده میتواند به تاریخ نسب نامه ها مراجعه کند واما در خصوص ایماق ها واقعیت اینست که ایشان به زبانهای فارسی ، پشتو و اوزبیکی حرف میزنند و بقایای غوری هاییکه در هند امروز حیات بسر میبرند ، به هندی صحبت میکنند ،  با حرف زدن به یک زبان دیگر ریشه اتنیکی یک قوم تغیر نمیکند . اگر یک عرب در توره بوره تولد شود وبزرگ شود ، او زبان همان توره بوره که زبان پشتو است یاد میگیرد مگر او از لحاظ ریشه اتنیکی یک عرب باقی میماند.

 درین باره توجه بفرمایید به سرنوشت مردم نورستان که به فارسی ، پشتو وپشه یی گپ میزنند ولی هیچوقت ما حکم کرده نمیتوانیم که آنها تاجیک است ، پشتون است ویا پشه یی است .

یک چیز دیگر هم میگویم که شما در استدلال های خود بالای “نامیدن “ اصرار کرده اید مثلآ آنها خود را مینامند ویا فلانی کس آنها را نامید ، من فکر میکنم “ نامیدن” و “بودن” در معنی خودبسیار فرق دارد .

مثلآ “نامیدن “ مسمی کردن بخاطر شناخت است اما “بودن “ جوهر یک پدیده است .

 نویسنده ادعا میکند که نویسندگان ترک تبار برای ایماق ها هویت درست میکند !!!

به فکر من این قسم ازخود بیگانگی توهین به خلق  ایماق است .

زمانی کسی به کسی ویا قومی هویت جور میکند که او بی هویت باشد ویا حداقل هویت او تحت سوال قرار بگیرد ، تاریخ پربار وغنی ایماق ها هویت آنها را قرن ها پیش ثابت کرده است وضرور نیست که کسی برای ایشان هویت بسازد ، اگر فرضآ یکنفر ، دو نفر حتی ده نفر و صد نفر از یک قوم بنابر ملحوظات شخصی از هویت خود انکار میکند ، به این معنی نیست که آن قوم به هویت سازی ضرورت داشته باشد .

 مگر مقالات تحقیقی که از طرف جناب پروفیسور شهرانی ، داکتر همت فاریابی و دیگران نوشته شده و در آن از شاخه های مختلف خلق ترک بیان شده ، این اولآ جنبه تحقیقی داشته است که به اتکای مستندات تاریخی نوشته شده است و دوم اینکه افغانستان در سی سال اخیر وارد مرحله جدید شده  و اقوام تحت استبداد مانند اوزبیک ، ایماق ، تاجیک ، هزاره ، ترکمن و سایرین ضرورت به خودشناسی بیشتر برای شکستن زنجیر های اسارت دارند ومقطع خاص تاریخی ایجاب میکند که جعلکاری های تاریخی افشا و بیان شود وجلو ازخود بیگانگی ها گرفته شود .

 نویسنده مقاله از سود وزیانها حرف زدند و بسیار زیاد نصیحت های پدرانه کردند ، من میخواهم درینجا  گفته خود نویسنده را برایشان یادآوری کنم ( اما چنین “نصیحت های پدرانه” وقتی می تواند باورمندانه، صادقانه و متقاعد کننده باشد که کسی که چنین انتقادها و گفته ها را بیان میکند، خودش نیز راستگو باشد و صادقانه عمل کند؛ از هویت سازی، دروغ پراگنی، چنگ اندازی به هویت و تاریخ دیگران ابا ورزد.) آنچه که لازم است درین نصیحت پدرانه نویسنده باید افزود شود وبرای جناب شان تقدیم گردد اینست که “ برای خوشخدمتی وپیشخدمتی برای دیگران تعصب کور را رهنمای عمل خود قرار ندهد

 حال در مقاله نویسنده توجه کنیم ، میدانیم که از نوک قلم ایشان خون تعصب وعقده جنون آمیز ترک ستیزی چنان می چکد که تاهنوزنظیرش کم دیده شده است :برای روشنتر شدن این گپ به یک مطلب مقاله ایشان توجه شود ، در نوشته ایشان در چند جای کلمات “ تقریبن ، کاملن ، مثلن ،بعضن و قبلن “ نوشته شده است که هدف نویسنده  شاید همان کلمات “ قبلآ ، تقریبآ ، مثلآ وبعضآ” بوده باشد ، من هیچگاهی همچون کلمات را به زبان فارسی ندیدم و شما خوانندگان نیز نخواهد دیده باشید ، پس سوال پیدا میشود که آیا این نویسنده خدای ناخواسته همین قدر بیسواد است که نوشتن “تقریبن و مثلن”و امثالهم را یاد ندارد !!! نه چنین نخواهد باشد بلکه تعصب کور ، ایشان را زجر میدهد یعنی تعصب نه تنها برعلیه ترک ها که اسلاف ایشانرا هم دربر میگیرد که اگر ایشان واقعآ از قوم ایماق باشند بلکه درین نوشته یکنوع اعلان جنگ با کلمات و قواعد عربی هم که در اکثر زبانهای ممالک اسلامی معمول است داده میشود . تاهنوز هیچ پارسی گویی به شمول فرهنگ شناس های ایران “قبلآ ، مثلآ وبعضآ” را “قبلن ،مثلن وبعضن” نوشته نکرده ااست و در چنین تحریف دست نزده است .اینجاست که میگویند “ کاسه از آش گرمتر است “ . نه نویسنده محترم نیاکان ترک ها به این شکل با تحریف کلمات وجملات به رشد زبان فارسی خدمت نکرده اند !!!! تمام لسان های جهان به همدیگر عاریت میدهد وعاریت میگیرد و خود را تکمیل میکند و این یکی از قانون تکامل زبانها محسوب میشود مثلآ میان زبانهای اوزبکی ، فارسی و پشتو غیرممکن است که کلمات عاریتی را جدا بسازیم ویا جلو تداخل طبیعی واژه ها را بگیریم در آنصورت هرسه زبان ناقص میشود و اگر ازین سه زبان قواعد وکلمات عربی را دور کنیم ، این به آن مشابه میشود که از یک موتر تیر های او را کشیده باشیم .  با چنین تعصب خون چکان “ نصیحت پدرانه “ کردن بدیگران و سخن راندن از یک انسان متمدن، زیستن با صلح و آرامش، و مهر و محبت با همنوعان خویش.وغیره جز تحمیق خود وتمسخر دیگران چیزی دیگری گفته نمیشود .

 نویسنده به دروغ مینویسد که قلم بدستان ترک تبار ، با استفاده از نوشته های ترک های ترکیه به غوری ها هویت ترکی میدهند .

درینباره بطور نمونه میبینیم به یک نوشته بسیار مهم تحقیقاتی جناب پروفیسور عنایت الله شهرانی درمورد ایماق ها که در کتاب ایشان (بنام تاریخچه نژاد ها در افغانستان) آمده است و میبینیم که دانشمند محترم درین نوشته خود کدام منابع ویا نوشته های ترکی را در تحقیقات خود بکار برده اند تا ثابت شود که نویسنده مقاله بدون درنظر گرفتن عفت قلم ، دیگران را به دروغ پراگنی متهم کرده و از خود گستاخی نشان داده است و با اینگونه تاخت وتاز جاهلانه به نوشته های شخصیت های علمی وبا توهین به اقوام ، نشاید که کسی نام او را نویسنده بگوید که این توهین به نویسندگان دیگر است .


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/18:: 12:28 صبح     |     () نظر
 
جنگ قدرت در افغانستان

جنگ قدرت در افغانستان

افغانستان در شرایط فعلی دوران مهم و سرنوشت سازی را تجربه می‌کند، دومین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در پیش رو دارد، امنیت شکننده است، دموکراسی در حال شکل‌گیری است،جامعه مدنی و حقوق شهروندی در حال نهادینه شدن است و در یک کلام افغانستان دوران گذار را طی می‌کند. در چنین شرایطی کشور بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش و وحدت دارد.

با وجود ضرورت وحدت و یکدلی گروه‌های سیاسی موجود کشور متأسفانه به جای تلاش برای بهبود وضعیت مردم و کشور، به دنبال کسب قدرت بیشتر و حذف رقبای سیاسی است. در شرایطی که مردم از نظر اقتصادی در وضعیت اسفباری است و وضعیت امنیتی در کشور هر روز بد تر می‌شود، مداخلات کشورهای خارجی افزایش می‌یابد و ... گروه‌های سیاسی به جای تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی، امنیتی و اجتماعی، به دنبال افزایش نفوذ خویش بوده و در این راستا از هیچ تلاشی فرو گذار نمی‌کند.

جناح  دولت برای این که بتواند قدرت را حفظ و از انتخابات جلوگیری کند، اقدام به ایجاد نا امنی های هدفمند نموده است، در این راستا انفجار سفارت هند و افزایش بمب گذاری‌ها در کشور، مشکوک و غیر عادی بوده که بدون تردید اگر به دست دولت صورت نگرفته باشد، با چراغ سبز دولت انجام شده است، تا بتواند به بهانه نا امنی در کشور حالت فوق العاده ایجاد و انتخابات را به تعلیق اندازد.

مسأله دیگری که بروز آن نیز در این راستا توجیه پذیرند، قضیه کوچی‌ها است، قضیه‌ای که به شدت اختلافات قومی و زبانی را گسترش داده است و اقوام ساکن کشور را در مقابل هم قرارداده است. بدون تردید در این قضیه نیز دست جناح دولت در کار است؛ زیرا در مدت حضور کوچی‌ها در بهسود و غارت اموال مردم، نیروهای اردوی ملی به جای ایجاد امنیت علنا از کوچی‌ها حمایت و آنان را تجهیز می‌کردند و در موارد که مردم بهسود برای دفاع از خویش ایستادگی می‌کردند آنان به بهانه جلوگیری از درگیری از کوچی‌ها دفاع می‌کردند ولی در مقابل از حملات کوچی به هیچ وجه جلو گیری نمی‌کردند. نشانه دیگری که نشان می‌دهد دست دولت در این ماجرا در کار است فرمان رئیس جمهور محترم است که در آن دفاع از کوچی‌ها را بر دوش نیروی اردوی ملی گذاشت و اشاره به دفاع از مردم نشد و از سوی دیگر تأکید بر خروج کوچی‌ها شد ولی برای آن زمان تعیین نگردید از این رو حتی تا چند روز بعد از فرمان، کوچی‌ها مشغول غارت گری بودند.

مسأله اختلافات قومی و زبانی درکشور به قدری افزایش یافته که پارلمان کشور عملا به یک نهاد خنثی و بی اثر تبدیل شده است تا جای که هیچ طرح و لایحه در آن تصویب نمی‌شود و این مسأله دولت را به هدفش نزدیک و نزدیک تر می‌کند.

در شرایطی که چند سالی از روز کار آمدن دولت می‌گذرد نفوذ و قدرت طالبان رو به افزایش است و مناطقی بیشتر تحت حاکمیت طالبان در می‌آید این در شرایطی است که کشورهای همسایه به دلیل منافع شان به شدت از طالبان حمایت مالی و تجهیزاتی می‌کنند. پاکستان به عنوان حامی سنتی گروه طالبان هم چنان به تجهیز این گروه ادامه می‌دهد و ایران به دلیل این که امنیت خویش را در نا امن کردن کشورهای همسایه می‌بیند، طالبان را تجهیز و تأمین مالی می‌کند. از سوی دیگر دولت آمریکا برنامه حضور بلند مدت را در افغانستان برنامه ریزی می‌کند تا بتواند فشار بیشتر به قدرت‌های شرقی وارد کند و در این راستا ، ایجاد نا امنی و حضور طالبان بهتر منافع آنان را تأمین می‌کند، از این رو بیش از دولت طالبان را تجهیز می‌کند جالب این است که امروزه طالبان مورد حمایت اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی است!!!

این در حالی است که مخالفان دولت هم هیچ کاری برای بهبود وضع مردم و مملکت انجام نمی‌دهد و به نظر می‌رسد منافع اربابان شان بر مصالح ملی ترجیح دارد. البته واقعیت تلخ این است که در افغانستان هنوز ملت شکل نگرفته است تا ازن منافع ملی سخن برانیم. کشوری که هر قوم آن وابسته به جای دیگری است و تنها به فکر منافع قومی خویش است، سخن از منافع ملی بی فایده است.

به امید روزی که افغان‌ها ملت واحده را تشکیل و سران اقوام و گروه‌های سیاسی منافع ملی را بر منافع دیگران ترجیح دهد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/16:: 5:12 صبح     |     () نظر
 
دولت الکترونیک در افغانستان
نویسنده : مرتضی - ساعت 7:59 ‎ب.ظ روز ???7/?/4
 

دولت الکترونیک"حکومت اینترنتی" در افغانستان

وزارت مخابرات افغانستان می گوید با ایجاد حکومت اینترنتی، می تواند از بخشی از فساد اداری را که ناشی از حجم بیروکراسی در دولت است، جلوگیری کند.

مسئولان وزارت مخابرات افغانستان می گویند این برنامه تا دو سال آینده اجرا می شود و دولت را قادر می سازد تا بر ?? درصد بیروکراسی اداری فایق آید.

این مطلب، در روز جهانی ارتباطات اعلام شد. از این روز درحالی در افغانستان تجلیل می شود که به گفته مقامات، نزدیک به شش میلیون نفر در این کشور، به امکانات مخابراتی دسترسی پیدا کرده اند.

شش سال پیش در افغانستان تنها دوازده هزار خط تلفن زمینی وجود داشت که می توانست در شهرهای بزرگ، آن هم در سطح محلی به ارایه خدمات بپردازد.

تشویق

عبدالهادی هادی سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان می گوید در مرحله نخست با توجه به سیاست بازار آزاد، این وزارت به تشویق سرمایه گذاری در عرصه مخابرات پرداخت.

آقای هادی گفت: "راه هایی را سنجیدیم که سرمایه را در بخش مخابرات جذب کنیم. برهمین اساس برنامه ای را در بخش مخابرات ساختیم تا سهم گیری بخش خصوصی به شکل قانونی انجام شود."

امروزه نزدیک به شش میلیون شهروند افغان در بیشتر نقاط این کشور به سادگی می توانند از امکانات مخابراتی در سطح گسترده استفاده کنند.


وزارت مخابرات افغانستان با هدف کنترل و پایین آوردن قیمت مکالمه به ایجاد رقابت در عرصه مخابرات پرداخته است.

رقابت

سخنگوی وزارت مخابرت می گوید: "دقیقاً پس از سقوط طالبان، وقتی اولین شرکت مخابراتی در این کشور فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت یک سیم کارت ??? دلار بود؛ قیمت یک دقیقه مکالمه صد افغانی یا دو دلار بود."

آقای هادی افزود: "ما با ایجاد و رشد رقابت در بین شرکت ها، در قیمت ها به شکل بی سابقه ای تغییر وارد کردیم که در نتیجه آن، سیم کارت به صورت رایگان توزیع می شود و قیمت یک دقیقه مکالمه داخلی به پنج افغانی و قیمت یک دقیقه مکالمه خارجی به پانزده افغانی پایین آورده شده است."

ولی با این حال شماری از شهروندان افغان از عرضه خدمات تلفنی راضی نیستند.

برخی از کاربران، قیمت مکالمه را نسبت به کشورهای همسایه بالا می دانند و برخی نیز از آسیب های اجتماعی و خانوادگی تلفن های همراه شکایت دارند.

اینترنت

رحیم الله حمید از بیمارستان بلخ که در یکی از کافه های اینترنتی شهر مزار شریف مشغول بازدید از یک سایت پزشکی است، می گوید معمولاً با استفاده از اینترنت به دوستان خود نامه می فرستد و بعضاً نیز در جریان آخرین پیشرفت ها در عرصه علم پزشکی قرار می گیرد.

رامین یک شهروند دیگر مزار شریف که برای یک شرکت بازرگانی کار می کند می گوید از راه اینترنت آگاهی های بازرگانی خود را می فرستد و همچنین از قیمت بازار باخبر می شود.

حکومت اینترنتی

وزارت مخابرات افغانستان افزون بر این که تلاش دارد، زمینه استفاده از اینترنت در این کشور را گسترش دهد، تلاش هایی را به هدف راه اندازی حکومت اینترنتی در افغانستان آغاز کرده است که به گفته سخنگوی این وزارت از حجم بوروکراسی اداری می کاهد و زمینه های رشوه و استفاده جویی را در ادارات دولتی محدود می کند.

آقای هادی گفت: "همین حالا یکی از چالش های دولت افغانستان فساد اداری است، با اجرای پروژه حکومت اینترنتی ?? درصد بیروکراسی موجود ازبین می رود. به این معنا که اگر کسی می خواهد پاسپورت و یا تذکره (شناسنامه) بگیرد، دیگر نیازی نخواهد بود که به ادارات گوناگون مراجعه کند، بلکه با پرکردن یک فرم از راه اینترنت می تواند تقاضای پاسپورت و یا شناسنامه را با اداره مربوطه مطرح کند."

بخش خصوصی

هم اکنون در افغانستان هفت شرکت اینترنتی به شکل خصوصی به ارایه خدمات اینترنتی می پردازند.

عبدالله فیض، مسئول یک شرکت ارائه خدمات اینترنتی می گوید: "شرکت خدمات اینترنتی ما از بدو به وجود آمدن دولت موقت، اولین شرکتی بود در افغانستان که ارایه خدمات اینترنتی را به موسسات و نهاد های دولتی و غیر دولتی آغاز کرد."

او افزود: "در حال حاضر این شرکت تمام افغانستان را زیر پوشش خدمات اینترنتی قرار داده است."

آقای فیض می گوید در شهرهای بزرگ چون کابل، قندهار، هرات و مزار شریف خدمات اینترنتی به شکل بیسیم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

او دلیل این امر را نبود یک مرکز بزرگ توزیع خط اینترنتی می داند که باید از سوی وزارت مخابرات افغانستان ایجاد شود.

وزارت مخابرات افغانستان نیز این انتقاد را می پذیرد و می گوید همین موضوع سبب شده است که دسترسی به اینترنت در افغانستان گسترده نشود و تنها نزدیک به ??? هزار تن از خدمات اینترنتی استفاده کنند.

به باور مقامات این وزارت با پایان یافتن شبکه کیبل (کابل) نوری در افغانستان که هم اکنون کار آن جریان دارد دسترسی به اینترنت نیز با قیمت ارزان در سراسر کشور فراهم می شود.

پست

در عرصه پست نیز وزارت مخابرات افغانستان فعالیت هایی را انجام داده و به گفته مسئولان این وزارت بیش از ??? مرکز خدمات پستی در سراسر افغانستان فعالیت می کنند.

ولی با این حال چیزی که در افغانستان خدمات پستی را به شدت زیانمند می کند نبود نشانی دقیق حتی در شهرهای بزرگ این کشور است.

وزرات مخابرات افغانستان همچنین مشکل امنیتی و نبود انرژی برق را در این کشور از مهم ترین چالش های موجود بر سر راه رشد ارتباطات در افغانستان می داند.



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/6/7:: 4:10 صبح     |     () نظر
 
تمامیت خواهی ژاد پرستانه

تمامیت خواهی ژاد پرستانه

سید احمد شاه دولتی فاریابی

تاریخ نشان میدهد تا دوران سقوط رژیم های نژاد پرستان به رهبری هتلروحزب سوسیال ناسیونالیست آلمان که ازطرف سازمان های تحول طلب بنام (آلمان نازی) مسمی گردید نژاد افراد مربوط به گروه حاکم درجامعه را سزاوارهمه چیز وسایرین را غیرازانجام خدما ت برده وارسزاوارهیچ قدرتی نمیدانسته اند...ادامه...

 

* حملات لفظی خصمانه به لطیف پدرام


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/31:: 3:40 صبح     |     () نظر
 
اهداف اعلام نشده در اشغال افغانستان و عراق

اهداف اعلام نشده در اشغال افغانستان و عراق !


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/13:: 5:46 صبح     |     () نظر
 
قصه یک کویتی از خوانندگی تا جنگ در رکاب القاعده

قصه یک کویتی از خوانندگی تا جنگ در رکاب القاعده


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/5/13:: 5:41 صبح     |     () نظر
 
افغانستان معامله چندان ساده ای نیست

افغانستان معامله چندان ساده ای نیست

افغانستان معامله چندان ساده ای نیست عنوان درشت صفحه نخست شماره روز شنبه روزنامه پیمان است.
پیمان می نویسد: با افزایش قدرت دولت نوری المالکی در کنترول هر چه بهتر کشورش و شایستگی رو به رشد ارتش این کشور اکنون به نظر می رسد که دولت وی توانایی تامین در کشور خود را داشته باشد. موضوعی که در مورد افغانستان هر گز نمی تواند صدق داشته باشد کشوری که در آن آمار تلفات غیر نظامیان، نیروهای امریکایی و ناتو به مراتب از عراق سبقت گرفته است.
پیمان در ادامه می نویسد: در حال حاضر نمی توان یک راه حل فوری برای معضل افغانستان جستجو کرد، حتی با فرستادن نیروی بیشتر به این کشور نیز نمی توان به چنین هدفی رسید اگر چه تجربه در مورد عراق نشان داد که افزایش نیرو در این کشور نتایج مثبتی را به دنبال داشت، اما اوضاع افغانستان کاملا با عراق متفاوت است همان طور که ارتش شوروی از همان دیر باز به این واقعیت پی برده بود.
پیمان در خاتمه می نویسد: مشکل کنونی در افغانستان به مراتب از مشکلی که در عراق به سبب جنگ های شیعه و سنی به وجود آمد بزرگتر و پیچیده تر می باشد. که البته نباید این گونه مسائل رییس جمهور بعدی امریکا را از تعهد بیشتر به این کشور منصرف سازد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/31:: 2:52 صبح     |     () نظر
 
افسوس و ملیون بار افسوس به آنعده

افسوس و ملیون بار افسوس به آنعده روشنفکران، دانشمندان و با سوادان فارسی زبانی که غیرآگاهانه خود را افغان معرفی میکنند.

اویستا غوربندی

خواننده بسیار ارجمند و گرامی!

بسیار زیاد جالب است هنگامیکه به دهات و قریه های کشور ما سفر میکنیم و از دهن مردمان کم سواد و بی سواد ما می شنویم که بطور مثال میگویند آن قریه از اوغان هاست (افغان هاست) این قریه از هزاره هاست و در قریه دیگر تاجیک ها زندگی مینمایند و...ادامه...

 

* کوچیهای مجهز با سلاح کودکان، زنان و مردان بی گناه را در بهسود به قتل رساندند

* شکست حکومت افغانی یگانه راهی حل بحران در افغانستان است

 

***************************

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/29:: 4:21 صبح     |     () نظر
 
با پاکستان چه مشکلات داریم

با پاکستان چه مشکلات داریم

محـــــــتاج

مردم افغانستان بامردم پاکستان درحقیقت هیچ مشکل ندارد، وابستگی های تباری،دینی فرهنگی وقرابت جغرافیایی موتلفه های اندکه، درپیوند دهی دوملت نقش متبارز دارند.

 مضاف براین پیوندها درجریان نیم قرن اخیر، باوجود گرفتاریهای که اراکین کابل واسلام آباد بصورت دوامدار داشته اند، امابه شکل طبیعی مردم دوکشور روابط حسنه وبرمبنی اعتماد  داشته اند...ادامه...


 

***************************

 

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سخی فرهادی 87/4/29:: 3:41 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
همفکری
EMOZIONANTE
حاج آقاشون
عاشقان
به سوی فردا
عشق و شکوفه های زندگی
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
(( همیشه با تو ))
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
پرسه زن بیتوته های خیال
ای لاله ی خوشبو
همنشین
به وبلاگ بیداران خوش آمدید
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
لیلای بی مجنون
به سوی آینده
عشق سرخ من
یا امیر المومنین روحی فداک
نگاهی به اسم او
ایران
آموزه ـ AMOOZEH.IR
و رها می شوم آخر...؟!!
جلوه
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
رهایی
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
upturn یعنی تغییر مطلوب
پارمیدای عاشق
دلبری
نظرمن
هو اللطیف
افســـــــــــونگــــر

جاده های مه آلود
جوان ایرانی
hamidsportcars
پوکه(با شهدا باشیم)
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
جمعه های انتظار
سپیده خانم
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بندیر
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
قلمدون
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
یه گفتگوی رودر رو
پرواز تا یکی شدن
بچه مرشد!
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خاکستر سرد
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
شوالیه سیاه
خندون
هم نفس
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
ای نام توبهترین سر آغاز
هه هه هه.....
سه ثانیه سکوت
►▌ استان قدس ▌ ◄
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.

مهر بر لب زده
نغمه ی عاشقی
امُل جا مونده
هفت خط
محمد جهانی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
ارتش دلاور
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
فانوسهای خاموش
گروه تک تاز
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
سیب سبز
دانشگاه آزاد الیگودرز
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
کانون فرهنگی شهدای شهریار
پژواک
تخریبچی ...
عاشقانه
geleh.....
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
وبلاگ آموزش آرایشگری
یک کلمه حرف حساب
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
..:.:.سانازیا..:.:.
+
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
حوض سلطون
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
دلدارا
پناه خیال
مجله اینترنتی شهر طلائی
جوک بی ادبی
عاطفانه
آقاشیر
امامزاده میر عبداله بزناباد
قرآن
دریـــچـــه
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
عشق در کائنات
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سروش دل
تنهایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
تنهایی افتاب
نمایندگی دوربین های مداربسته
کوسالان
امام مهدی (عج)
@@@گل گندم@@@
سفیر دوستی
کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
کربلا
جوکستان بی تربیتی
کلبهء ابابیل
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جـــیرفـــت زیـبا

سارا احمدی
مهندسی عمران آبادانی توسعه
ققنوس...
حزب الله
««« آنچه شما خواسته اید...»»»
ashegh
طاقانک
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
سکوت سبز
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
@@@این نیزبگذرد@@@
بادصبا
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
پوست مو زیبایی
تنهای تنها
آخرین صاحب لوا
جاده مه گرفته
دخترانی بـرتر از فــرشته
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
مستانه
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ناز آهو
گیسو کمند
جــــــــــــــــوک نـــــــت
عکس سرا- فقط عکس
عکس های عاشقانه
حقوق دانشگاه پیام نور ایلام
تیشه های اشک
فقط خدا رو عشقه
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
آزاد
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند(منامن)
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
علی پیشتاز
تنهاترم
محمدمبین احسانی نیا
یادداشتهای فانوس
دوست یابی و ویژگی های دوست
کد تقلب و ترینر بازی ها
ستاره سهیل
داستان های جذاب و خواندنی
عاشقانه
گدایی در جانان به سلطنت مفروش
یادداشتهای من
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سرافرازان
*bad boy*
سرزمین رویا
برای اولین بار ...
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
بازگشت نیما
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
بچه های خدایی
مرام و معرفت
خوش آمدید
The best of the best
بوستان گل و دوستان
صفیر چشم انداز ایران
من.تو.خدا
۞ آموزش برنامه نویسی ۞
شبستان
دل شکســــته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
یامهدی
تنها هنر
دل نوشته
صوفی نامه
har an che az del barayad
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
شجره طیّبه

دانلود هر چی بخوایی...
نور
Dark Future
مجله مدیران
S&N 0511
**عاشقانه ها**
پنجره چهارمی ها
AminA
نسیم یاران
تبیان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
اندکی صبر سحر نزدیک است....
ابهر شهر خانه های سفید
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
جزتو
ترخون
عشق پنهان
@@@باران@@@
شروق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
دریایی از غم
طره آشفتگی
...ترنم...
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
کرمان

عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
قمه‏زنی سنت یا بدعت؟
سلام
عطش
حضرت فاطمه(س)
♀ ㋡ JusT fOr fuN ㋡ ♀
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
آرشیو یادداشت‌ها
دینی
گلچینی از جغرافیای طبیعی و تاریخی افغانستان
آثارتأریخی افغانستان
گلچینی از تاریخ جهان و افغانستان
میراث گرانبهای گذ شتگان چراغی است برآیند گان
کابل و ولایات افغاانستان عزیز
زبان شرین پارسی
وازه نامهء هم زبانان
ادبیات و هنر
پرواز خیال
شعر و ادب
اى الهه عشق مادر!
عاشقانه ها
موزیک و اشعار آهنگهای بهترین اوازخوان افغان احمد ظاهر و دیگران
سیاسی
جامعه شناسی -مردم شناسی
دانستنیهای جالب
طب ورزش صحت وسلامتی
مسائل جنسی خانه و خانواده
آموزش زیبایی
روانشناسی
طب سنتی و نسخه های پزشکی با گیاهان دارویی
غذا موادغذائی و اشامیدنیها
خواص میوه ها و سبزیجات
اخبار
زندگینا مه
داستانهای کوتاه و آموزنده
نجوم فضا وفضانورد ی
کمپیوتر انترنیت و وب نویسی
لطیفه ها اندرز ها و پیامهای کوتاه خواندنی و عالی
طنز
تقویم هجری شمسی اوج درایت فرهنگی ما
سرگرمی ها
معرفی کتاب
تصویر عکس ویدئو فلم
بهترین های خط
جالبترین کارتونها
طالع بیی
یادداشتها
قوانین خواب و رویا وتعبیرخواب
تبریکی و تسلیت
داغ غربت
علمی
تاریخی و اجتماعی
خانهء مشترک ما زمین
اشعار میهنی رزمی و سیاسی
هوا و هوانوردی
آموزش و پرورش
معانی اصطلاحات و تعاریف
دنیای عجاء‏بات